Robin S

S&S: 09Mitsubishi Outlander (Labrador black pearl)

28 innlegg i emnet

Sjelden man har tid til å lage skikkelig S&S egentlig så tenkte jeg skulle fikse en logg her på forumet, men legger ut en SS i mellomtiden her av en bil jeg hadde tid til å ta litt bilder av underveis :)

Ikke den bilen jeg har tatt som har vært værst og heller ikke den største, men tett oppunder på begge punkter i kombinasjon med tynn seig japansk lakk så ble dette en skikkelig utfordring for å si det pent!

Starter med noen bilder av bilen før vask:
IMG_8270_zpsa75835b5.jpgIMG_8271_zps8857169a.jpgIMG_8273_zpse8d01371.jpg

Blandet ut Surfex HD ganske sterkt og fant frem resten av avfettings teamet ;) og gjorde klar og skummet opp litt Mr.Pink (2bucket system)

IMG_8264_zpsb9da7ad6.jpg

IMG_8308_zpsbc66b987.jpg

Vanligvis legger jeg Nanolex wheel clean eller Rim7 (i dette tilfelle Scholl Rim7) på først og fortsetter med Prickbort mens det virker, men denne dagen hadde jeg 3 hjulsett som skulle shines samtidig så alle hjulene fikk en omgang med forskjellige felgbørster og Rim7 før jeg fortsatte

IMG_8281_zps8e184b79.jpgIMG_8282_zpsf29724fc.jpg

IMG_8283_zpsfce72de1.jpg

IMG_8284_zps2c1d91a6.jpg

Nok å markere som dere ser ;)

Da var det tid for Prickbort som fikk stå og virke i 5-6min.

IMG_8286_zps78ffa1ca.jpg

Spylte av og satt inn bilen med Surfex HD som fikk virke i 7-8min. mens jeg tok en detailkost på emblemer og bortgjemte steder

IMG_8289_zps93e4cd2b.jpg

IMG_8288_zps0584c37e.jpg

Dekkene fikk seg også en runde Surfex. Genial på gummi!

IMG_8300_zps89d853b2.jpg

Motorrom så slik ut så den fikk seg også en dusj Surfex toppet med CG Mr.Pink

IMG_8290_zps8a70b8b5.jpgIMG_8297_zps0eb41074.jpg

Børstet ned de værste stedene og lot det virke mens resten av bilen fikk Korrosol. Den fant ting å jobbe med den også.

IMG_8302_zps2e78fac3.jpg

Spylte av etter en virketid på 7-8min. og fant frem litt clay for å dobbeltsjekke. Gikk en runde uten å finne noen store saker.

IMG_8317_zps14317b7a.jpgIMG_8318_zps6c5264a1.jpg

Så ble det berøringsvask med skumkanon på Kärcher og 2bøttesystemet med CG Chenile vaskehanske.

IMG_8307_zps170af290.jpg

Tørket av hele bilen med Gtechniq Zero Scratch Microfibre drying towel

IMG_8313_zps6da1c4b5.jpg

Så ble bilen kjørt inn i garasjen for nærmere inspeksjon og lakkmålinger. Inspeksjonsbilder følger. Ps: Advarer mot sterke bilder! ;)

IMG_8338_zps92cb30b3.jpgIMG_8339_zps81ff2a2d.jpgIMG_8341_zps9794ee33.jpg

IMG_8343_zps9ce05758.jpgIMG_8344_zps46826d93.jpgIMG_8356_zpsbb00b588.jpgIMG_8358_zpsbd15815b.jpg

IMG_8361_zps6202a6d4.jpgIMG_8364_zps90b03f8c.jpgIMG_8369_zps9a05128f.jpgIMG_8374_zpseffe0fd8.jpg

IMG_8538_zpsf81bce5d.jpg

Lakkmålinger viste at det ikke er veldig tykk lakk som forventet, men veldig lite nederst på dørene. Se laveste mål på måleren ble 81 og høyeste 129.

IMG_8409_zps2911dd3b.jpg

Så tapet jeg opp panser for litt pads vs. rubbing combos.

IMG_8402_zpsc6ee41f7.jpg

Sjekket for hologrammer etter hver test

IMG_8418_zps99d8ed48.jpg

Endte opp med Scholl S03 og lilla Scholl Pute på Rupes Bigfoot LHR 15ES. Roterende maskin ble helt meningsløst her. Fant ut at det måtte kjøres korte intervaller uten for mye varme og jobbe med hver seksjon 2-3 ganger med få pass! Dette ble derfor meget tidkrevende og S03 steget alene tok nesten 2dager.

Snakk om myk lakk! Alle kombinasjoner spyttet polish som tyggis og var ekstremt vanskelig å buffe av. Endte til slutt opp med å bruke ispeksjonsspray sammen med microfiberen for å få det av :( Etterlot også en del holos som jeg regnet med å rette opp med polering etterpå, men dette var den kombinasjonen jeg testet som ble penest. Tok en Range Rover Sport tidligere i år med litt samme tendenser i lakken, men denne var mye seigere.

IMG_8420_zps16561d15.jpg

IMG_8424_zpsc1c9073d.jpg

Måtte rengjøre å bytte pads ekstreeeeemt ofte her!

IMG_8434_zps42975657.jpg

Her er forøvrig ærbes lauget. Liten pute på roterende for lett tigang på trange steder.

IMG_8437_zps3aeb6bf0.jpg

Maskerte opp ryggekamera og alt annet før jeg satt igang

IMG_8455_zps32804732.jpg

IMG_8383_zps96b6f6d7.jpg

Fikset også noen andre småting før jeg satt igang. Fanger før:

IMG_8393_zps9c99e0fe.jpg

Etter:

IMG_8394_zpsd14df980.jpg

Eier ville også legge på vinterdekk samtidig så det ble også gjort:

IMG_8467_zps1f80936d.jpg

IMG_8469_zps11893e8a.jpgIMG_8470_zpsa431fa59.jpg

Byttet også viskere for at ruteforseglingen senere skal holde lengst mulig. De gamle viskerne hadde gått i oppløsning!

IMG_8474_zpsdb08e645.jpg

Shine av eksos stusser før:

IMG_8271_zps8857169a.jpg

Etter noen runder med CG Heavy metal polish:

IMG_8494_zpsba39a91c.jpg

Fant et alu stag jeg brukte som mothold under rubbing av bakluke

IMG_8457_zps5fc805cd.jpg

2 av lyktene fikk smake Våtslip 2500/3000grit påfulgt av S03/S30 og master sealant på toppen da den har uv beskyttelse for å hindre at alt oksiderer så raskt igjen. Det som er igjen av matthet er faktisk på innsiden av glassene! På disse ble det slipt for hånd og polert med roterende og de minste padsene til Scholl. Lilla og orange.

Før:

IMG_8545_zps3ca5622c.jpg

Etter:

IMG_8550_zps40d303b8.jpg

IMG_8564_zpse5e9ddda.jpg

Så var det tid for litt S30 for å få tilbake litt av glansen i lakken. Combo her ble S30 sammen med Orange spiderpad. Også dette på DA maskin. brukte også en orange 85mm pad på roterende på små steder. og Scholl padbørste til rengjøring.

IMG_8581_zpsb40c4004.jpgDet var en langt mere taknemmelig oppgave. Nå var det ikke noe tyggis og buffing gikk som en lek!

Dørhåndtak fikk seg en liten omgang

IMG_8583_zps75366ba1.jpg

IMG_8589_zps079e5423.jpg

PA Esclate lotion som finish og priming før PA Master sealant. Påført av DA maskin med sort hex-logic finishing pad fra CG.

IMG_8590_zps632dc8f5.jpg

Buffes lett av

IMG_8591_zps7674afb0.jpg

Vurderte lenge å toppe PA Master sealant med Famouse, men på denne bilen kunne jeg virkelig ikke se forskjell så det ble derfor avsluttet med Polish Angel Master sealant på rød hex-logic påføringspad nå også får vi kjøre en real vask og et lag Famouse midtvinters for å bevare litt glans. Valgte å legge Master sealant med maskin denne gangen da jeg syns jeg klarer å legge jevnere med maskin og produktet blir drøyere i bruk. Master sealant er virkelig en drøm å buffe av!

IMG_8597_zps8655e619.jpg

Matt og fadet plast fikk en runde med Black wow. Elsker lukten under bruk og effekten den gir. Buffet av til slutt etter den hadde virket litt med en microfiber. Dekksider og plast som ikke var fadet fikk en runde CG Silkshine dressing.

IMG_8626_zpsad681dcb.jpg

IMG_8632_zpsb75ffb45.jpgIMG_8644_zps67cfc0fb.jpg

Så var turen kommet til rutene. Alle ruter innvendig og utvendig ble vasket ned med Ice

IMG_8653_zpsc3b4fd7f.jpgSå var planen å legge Nanolex glass ultra på frontrute og rainx på rutene bakover. Syns Nanolex har en SINNSYKT god hydrofobisk effekt som overgår rainx, men herdetid gjorde at valget falt på rainx denne gangen. Tenkte på å legge nanolex på ruta samtidig som famouse på lakken midtvinters isteden.

IMG_8655_zpsf44ccc80.jpg

Planen var også å legge Swissvax Autobahn på eksos stusser og felger, men ble kun lagt på eksos da dekkene strax skal legges om fordi vinterdekkene var utslitt. De pleier å grise endel når de legger om så jeg tar heller en ny rens og voks senere på disse felgene.

Det regnet også under overlevering så det ble ingen bilder av lakk som glinser i solbadet, men fikk noen fine bilder som viser beading effekten isteden da :) Virkelig synd denne bilen ikke fikk se sola for glansen ble meget god og jeg føler ikke jeg fikk frem dette på disse bildene!

Takk til alle som gadd å lese alt og avslutter S&S'n med noen før/etter og bare etterbilder.

eksos_zps1a0720cf.jpgmotor_zpsd055ea78.jpgbakfra_zpse53d31e8.jpg20141018_142704_zpse12b7058.jpg20141018_141053_zps8cf4c53d.jpg

20141018_141031_zps897050c9.jpg20141018_140751_zps1cf1a7f4.jpg20141018_140612_zpsc092594e.jpg

20141018_140508_zps49ae0afb.jpg

Endret av Robin Stoneman
37

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott løft av sliten lakk dette her. Mye godt arbeid!

Men å claye en så møkkete, og ikke minst følsom lakk, FØR berøringsvask, vil jeg absolutt ikke anbefale. :)

2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk stykke arbeid B) Cred :)

Endret av dj john
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott løft av sliten lakk dette her. Mye godt arbeid!

Men å claye en så møkkete, og ikke minst følsom lakk, FØR berøringsvask, vil jeg absolutt ikke anbefale. :)

Tusen takk :) Det er godt å vite, men jeg tror heldigvis jeg gjorde det etter at berøringsvasken ble gjort for bildeserien med clay har høyere nummer enn vasken. Bare jeg som byttet om når jeg la det inn her. Går i surr når man skal huske hva man har gjort for flere dager siden og det i tillegg skal gjennom photobucket ;)

Endret av Robin Stoneman
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott stykke jobb... Har akkurat avsluttet en slik jobb i dag.. Skikkelig møkka lakk!!!!!

Får se på bildebrikken om det kan bli en S&S av jobben...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velfortjent cred for bra jobb på kranglete lakk :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott stykke jobb... Har akkurat avsluttet en slik jobb i dag.. Skikkelig møkka lakk!!!!!

Får se på bildebrikken om det kan bli en S&S av jobben...

Takker! Ja håper jeg får se S&S av den. Mulig det blir en outlandish til med samme farge å alltid kjekt med fler erfaringer :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker! Ja håper jeg får se S&S av den. Mulig det blir en outlandish til med samme farge å alltid kjekt med fler erfaringer :)

Frister lite med samme bil for min del.. Har pt ikkje noe Spiderpad i samlingen men dette blir ordnet i neste bestilling så kanskje kanskje vi kan gi den en ny sjanse når dette er kommet i hus og man har fått noen "normale" biler i mellomtiden...

Men det er akkurat dette som er så inspirerende med denne type hobby, ingen jobber er like og lærer stadig noen nytt

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du verden for en tilstand på denne, her fikk du frisket godt opp, godt jobbet :) Fine før og etter bilder på slutten der, er som natt og dag på endestusser, motorrom og bakenden på bilen :) Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra utført jobb på kranglete japselakk. Grønn knapp er trykket!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her har du gjort en god jobb! Cred! :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har erfart denne lakken selv og den er *yakk* og *æsj* osv.. Godt jobba!! Cred gitt!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velfortjent cred for bra jobb på kranglete lakk :)

Takker :)

Du verden for en tilstand på denne, her fikk du frisket godt opp, godt jobbet :) Fine før og etter bilder på slutten der, er som natt og dag på endestusser, motorrom og bakenden på bilen :) Cred!

Takker. Ja detaljer har mye å si for helhetsintrykket

Bra utført jobb på kranglete japselakk. Grønn knapp er trykket!

Her har du gjort en god jobb! Cred! :D

Takker

Har erfart denne lakken selv og den er *yakk* og *æsj* osv.. Godt jobba!! Cred gitt!

Takker :) Ja jeg tok en Range Rover Sport tidligere i år som jeg da syntes var myk, men dette var jo noe helt annet :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne lakken er vel en av de som er mest fryktet her inne. Du fikk ryddet veldig fint opp i denne. :) Cred.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støkent arbei :) cred

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette blei flott! Cred er gitt for god jobb på en bedriten lakk i en dårlig tilstand! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott Turnaround :D De bilene der har MØKKLAKK :D . Har jobba på en Mitsubishi-forhandler, så har shinet min del av ASX, Outlander og Pajero. Har de svart farge er de ett mareritt hele gjengen :D Men når man får tatt noen, lærer man seg heldigvis å få de sånn noenlunde :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk virkelig en bra behandling nå, nydelig save av en sliten lakk! :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne lakken er vel en av de som er mest fryktet her inne. Du fikk ryddet veldig fint opp i denne. :) Cred.

Støkent arbei :) cred

Dette blei flott! Cred er gitt for god jobb på en bedriten lakk i en dårlig tilstand! :)

Fikk virkelig en bra behandling nå, nydelig save av en sliten lakk! :D

Takk for det folkens :)

Flott Turnaround :D De bilene der har MØKKLAKK :D . Har jobba på en Mitsubishi-forhandler, så har shinet min del av ASX, Outlander og Pajero. Har de svart farge er de ett mareritt hele gjengen :D Men når man får tatt noen, lærer man seg heldigvis å få de sånn noenlunde :D

Takker. Hvordan er lakken på de andre fargene Outlander og ASX i forhold til sort? Litt bedre?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott arbeid! Lite tips; neste gang du skal kjøre S03 gold på denne typen lakk, så legg i en ert med nest fineste eller fineste polishen til CG. Det gjelder godt på (må fortsatt passe på varme da)

Man bruker heller ikke kobber-pasta på aluminium ;)

Ellers ble resultatet kjempeflott! Cred selvsagt gitt!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive