Gå til innhold

jonarnes Garasje - Arbeidsbenk


jonarnes

Recommended Posts

Takker :D

Husker ikke helt dette med brannkrava. Men det er forskjellige krav alt ettersom hvor stor garasjen er, dette går på hvor mye energi som en eventuell brann vil generere.

Når garasjen er større enn 70kvm må et godkjent firma ordne med søknad og stå ansvarlig for bygging.

Har ikke sett noe form for brannsikring på garasjen min....så da sjekket jeg opp med snekkeren og fikk beskjed om at løsningen er i henhold til brannkrav. :blink:

Her står litt info om garasjesøknad karmøy kommune:

http://www.karmoy.kommune.no/no/tema/bolig-og-eiendom/bygging/veiledninger-for-byggesoknader/filer/veiledninger-for-byggesoknader-revidert-2013/garasje-bod-og-lignende-rev.2013-pdf.pdf

Endret av jonarnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

johime(joakim)

Steike for en størrelse, heldig er du! Her i kommunen kikker alle brannkrav inn over 49kvm, da er det på med gips å alt det styret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :D

Husker ikke helt dette med brannkrava. Men det er forskjellige krav alt ettersom hvor stor garasjen er, dette går på hvor mye energi som en eventuell brann vil generere.

Når garasjen er større enn 70kvm må et godkjent firma ordne med søknad og stå ansvarlig for bygging.

Har ikke sett noe form for brannsikring på garasjen min....så da sjekket jeg opp med snekkeren og fikk beskjed om at løsningen er i henhold til brannkrav. :blink:

Her står litt info om garasjesøknad karmøy kommune:

http://www.karmoy.kommune.no/no/tema/bolig-og-eiendom/bygging/veiledninger-for-byggesoknader/filer/veiledninger-for-byggesoknader-revidert-2013/garasje-bod-og-lignende-rev.2013-pdf.pdf

Kravene har jeg god kontroll på, og det er nettopp derfor jeg spør, da de ikke samsvarer helt med det jeg har fått beskjed om fra kommunen. :)

Vil tro den store forskjellen her er at du selv ikke står ansvarlig, og at et firma kjenner godt til hva som går gjennom, og hva som kan "tøyes" litt, mens en stakkars privatperson må følge det hele til punkt og prikke.

- 07 Opel Astra 1.4 - 15 BMW X4 30d -

Min garasje - Mine biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Detta blir gromt.. har 48kvm her, og det blir fort lite ja, så ville nok hatt noen kvm ekstra om jeg bygde nå.

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

awt: Garasjen er 6meter fra egen bolig og 6 meter fra naboens hus.

Har fått naboen til å skrive under på å plassere garasjen minst 0,5m fra nabogrensa, havnet på 0,8 meter fra grensen hans.

Dette var litt pga grunnforhold.

Man må til med brannkrav (REI30/REI60 alt etter som) så lenge garasjen er nærmere nabotemt enn fire meter, og nærmere bygning enn åtte meter. REI60 (som er aktuelt for meg) er ikke så vanskelig å oppnå, så den er grei, selv om det naturligvis fordyrer byggingen endel.

Når det gjelder garasjeporter (samt dører og vinduer) gjelder samme krav her, men det finnes ikke garasjeporter med disse godkjenningene på markedet, så det er derfor jeg ble litt nyskjerrig på hvordan denne ble løst her. Spesielt siden du tydeligvis er nærmere enn åtte meter om du kikker ut porten. :)

Det som er ekstra idiotisk oppi alt dette er jo at selv om kravene i utgangspunket er like over hele landet, er det opp til hver enkelt kommune hvordan det skal tolkes. Derfor har f.eks. Haugesund kommune litt andre regler, og det samme med Tysvær kommune.

- 07 Opel Astra 1.4 - 15 BMW X4 30d -

Min garasje - Mine biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er nå begynt på taket. :) Har også gitt beskjed at jeg vil ha utedøra flyttet 10cm opp.

Bedre med en kant inn i garasjen og fall utenfor.

Må forhøre meg med priser på sikringsskap påvegg (garo, abb, schneider)

Må tenke mer på :huh: :

Utelys (noe som lyser nedover)

Bør jeg tette veggene med plast?

Ting som jeg har tenkt ut i det siste:

-Har bestemt meg for å gå for en elektrisk vinsj på en løpekatt i taket, muligheter for motorbytter.

-Jeg har funnet en alarm som kan brukes både i hus og garasje HER

-Lysrør armaturer Phillips T5 2x49W og 965 lysrør http://tekodaelmaterialer.no/belysning-no/lysrorarmaturer-no/lysarmatur-philips-el-ballast-tcw060-2xtl5-49w-hf-ip65-ikke-inkl-lysror-no

- Metallhalgogen lyskaster til poleringsjobber

- Strømkurser

- Kryssfiner nede på vegg og obs plater oppe.

- male kryssfinerplatene med bengalakk (enkelt å holde rent)

- gips i tak

Her er elektro tegningen (første utgave)

Elektrotegninger_zps8b19b219.jpg

Endret av jonarnes
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser meget ut[emoji6]. Men sakseløfteren fra nordic lift, går ikke den på vanlig 1-fase treg 16A? Eller kan denne kobles om til 3 fas?[emoji4] om den kun er 3 fas må jeg gå for noe annet siden det ikke er 3 safe her [emoji20]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Du glemte Eaton på sikringsskap :) drbm automatene er deilige

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Kjør pkpm2 da :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mer glad i schneider personelig jeg!:-) men faktisk/utrolig nok er Garo kommet seg noe veldig, leste en artikkel ( husker ikke helt hvor ) i sommer der det kom frem at garo var de som hadde minst reklamasjoner av levrandører når det gjaldt automater [emoji5]️

Edit : nå i senere tid vel og merke

Endret av Mortenn200
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Garo er små, skal du ha schneider så kjøp dch vigi eller hva de heter. Gewiss som er rebranda, ikke vært borti en defekt enda. Og klemmene er bare [emoji7] nye c60h erstatterne er og greie :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Ting som jeg har tenkt ut i det siste:

-Lysrør armaturer tror jeg blir T5 2x28W og 2x54W fra biltema. og 840 lysrør

Bare å kjøpe seg 965 lysrør med gang. Gir MYE bedre lys tll polering enn 840.

Hvis du alikevel skal gå for T5 lysarmaturer, så finnes også 2x80w. De er i samme størrelse som 2x54w.

Gir mye mer lys uten å ta mer plass, men de koster litt mer da, og kan ikke skaffes på biltema.

Her feks: http://glamox.com/no/produkter/MIR-T5/items/mir036567

Er jo fler her inne som kan skaffe slike produkter rett fra leverandør, så det bør ikke blir så mye dyrere enn biltema armaturer.

Også verdt å tenkte på: T5 lysrør leverer optimalt lys med 35 varmegrader. T8 leverer optimalt lys ved rundt 20 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Stemmer. Er de jeg selv bruker [emoji4] smaken er som baken, så lenge du ligger unna Chint [emoji6]

Har jobba noen netter i brente tavler pga chint ja

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...