mmosberg

Rengjøring og smøring av bremser før vinteren

21 innlegg i emnet

Tenkte jeg skulle lage en tråd der jeg viser hvordan jeg tar ut bremseklossene, rengjør og smører opp. Dette pleier jeg å gjøre før hver vinter. Nytt av året er at jeg for første gang bruker aluminiums pasta istedenfor kobber pasta. Alu pastaen klistrer bedre og har bedre vedheft enn kobber pastaen. I tillegg unngår man galvanisk korrosjon, men jeg tror dette siste ikke har så stor betydning.

Hvorfor rengjøre og smøre bremser? Å gjøre dette hvert år er nok noe sært, men det er faen meg mye annet som folk gjør her inne på DCN som er mye særere så jeg er ikke så redd for å skille meg ut :P . Man unngår at bremseklossene blir liggende an mot bremseskivene etter at du har tatt foten av bremsepedalen. I motsatt fall vil en bremsekloss som hele tiden ligger an mot bremseskiven føre til varmgang og at bremseklosser og skiver slites ut på no time. Man unngår også at bremsene tar skjeivt og at bilen drar i en retning. Holder man bremsene ved like på denne måten varer de leeeeeennnnnnnge og komfort og sikkerhet forblir som da bilen var ny.

På bildene under er det det ene bakhjulet på konebilen, en VW Sharan 2.0 TDI 4Motion, som vises. Bilen blir 3 år nå i november.

post-8062-0-29123600-1413577696_thumb.jp

Etter at hjulet er tatt av løsner man selve caliperen fra sadelen.

post-8062-0-02305000-1413577796_thumb.jp

Slik ser det ut etter 1 år. Man kan jo se at hyppig vask av bil og felger også setter spor på innsiden av felgen.

post-8062-0-69815600-1413578065_thumb.jp

Klossene tas ut.

post-8062-0-70790400-1413578086_thumb.jp

Det samme gjøres med blikkplatene som ligger mellom klosser og gods på sadelen.

post-8062-0-22725600-1413578135_thumb.jp

Eventuell gravrust skrapes bort. Stålbørste funker også bra der man kommer til.

post-8062-0-35381400-1413578269_thumb.jp

Støv og løs rust kostes vekk.

post-8062-0-74607300-1413578333_thumb.jppost-8062-0-73008400-1413578342_thumb.jp

Sjekk at glideboltene glir lett og fint og inspiser gummimansjettene for tetthet. Får man vann, salt og dritt på innsiden av gummimansjettene så er man garantert bremseproblemer i løpet av ganske kort tid.

post-8062-0-29826800-1413578516_thumb.jp

Klosser og blikkplater rengjøres med kaldavfetting og tannbørste. Den tannbørsten er ikke siste modell ser jeg :)

post-8062-0-52648300-1413578599_thumb.jp

Nyvasket.

post-8062-0-57743400-1413578629_thumb.jp

Jeg smører et tynt lag med alu pasta på sadelen. Bruker en malerpensel ala de som ungene har i malerskrinet. Men jeg klipper av en del av busta slik at den blir stivere. Jeg gjør dette som et preventivt tiltak mot rustdannelse. Skal bli spennende å se til neste år hvor godt alu pastaen har hengt på.

post-8062-0-60770400-1413578744_thumb.jppost-8062-0-13431900-1413578758_thumb.jp

De områdene på blikket og bremseklossene som har kontakt med hverandre får seg også litt pasta for å sikre god glid.

post-8062-0-01904400-1413578901_thumb.jppost-8062-0-03851100-1413578914_thumb.jp

Så settes blikkene og klossene tilbake. Jeg er alltid nøye med å sette klossene tilbake på samme plass de hadde før demontering.

post-8062-0-34335100-1413579132_thumb.jp

Så settes caliperen inn over klossene igjen.

post-8062-0-74209100-1413579174_thumb.jp

Ferdig.

post-8062-0-30253400-1413579195_thumb.jp

Helt ferdig B)

Endret av mmosberg
9

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjør akkurat samme selv,har gjort det " i alle år". Som regel er det nok støv å dritt inni til at klossene ikke glir som de skal,så dette hjelper på ja

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin guide det der. Anbefaler å slipe ned klossene litt på kantene, der de har kontakt med bremseskoen, før en smører opp. Da skal det svært mye til at det setter seg, og en slipper å gjøre dette hvert år. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du burde ta av hele braketten. 2 bolter ekstra, også får du virkelig gjort den ren med bremserens og stålbørste :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På nissan Leaf er dette 95% av det som blir gjort på en ganske dyr service, så jeg har letet etter guider på dette. Gjør man smøringen selv (og skifter pollenfiler) er det kun stempel i boken som mangler. Spørsmålet er om man da skal leve uten dette stempelet i boken.

Dette er den mest forståelige guiden jeg har sett! Takk for det :) Lagret i favoritter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du burde ta av hele braketten. 2 bolter ekstra, også får du virkelig gjort den ren med bremserens og stålbørste :)

Ja klart man kommer til på flere plasser da. Men for å ta alle kontaktflater som behøver rengjøring og smøring synes jeg ikke at det er nødvendig :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten stempelet i boka kan du si god by til garanti selv om du hadde tatt service selv hver mnd for å sette det på spissen.Jeg personlig hadde alldri kjøpt en bil som noen hadde tatt all service selv uten et eneste stempel i boka fra verksted.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er jo ikke garanti relevant når den har gått ut (enten det er 2, 5 eller 7 år), dessuten har man reklamasjonsrett i 5 år selv om man tar service selv. Så sant man ikke gjør noe galt vil ikke den innvirke på reklamasjonsretten.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten stempelet i boka kan du si god by til garanti selv om du hadde tatt service selv hver mnd for å sette det på spissen.Jeg personlig hadde alldri kjøpt en bil som noen hadde tatt all service selv uten et eneste stempel i boka fra verksted.

Hva er vitsen med å bruke verksted når garanti er gått ut? Jeg skifter olje 2 ganger i året til 1/3 av hva service koster. Bremser byttet, skal bytte resten av understell, byttet lampe, byttet plugger, coiler, filtere osv. Sender med permen med kvitteringer når bilen selges. Å betale 1000,- timen for at noen skal gjøre enkle ting er sløsing. Aldri noen som har rynka på nesa for at boka ikke er stemplet.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er jo ikke garanti relevant når den har gått ut (enten det er 2, 5 eller 7 år), dessuten har man reklamasjonsrett i 5 år selv om man tar service selv. Så sant man ikke gjør noe galt vil ikke den innvirke på reklamasjonsretten

Nja..må vell vise til et utfylt servicehefte med stempel fra godkjent verksted for reklamasjon vell?eller så kan mann jo gi beng å forsatt bare kreve at alt blir fixet da?

Endret av dj john
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er vitsen med å bruke verksted når garanti er gått ut? Jeg skifter olje 2 ganger i året til 1/3 av hva service koster. Bremser byttet, skal bytte resten av understell, byttet lampe, byttet plugger, coiler, filtere osv. Sender med permen med kvitteringer når bilen selges. Å betale 1000,- timen for at noen skal gjøre enkle ting er sløsing. Aldri noen som har rynka på nesa for at boka ikke er stemplet

Jeg tenkte da på nyere biler med garanti :) jeg fulgte servicen på min Bmw fra 2006 helt fram til jeg solgte den i 2012,men imellom intervallene skiftet jeg selv olje og filter.Min var import bil så der gjikk garantien ut 2008 mener jeg.Jeg la også med kviteringer.Så for all del så må jo de som vil spare de pengene gjøre det selv :) ,men jeg hadde ikke kjøpt en bil med selv skrevet service hefte da det er mye mer enn bare olje og filter men også rustkontroller.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

+ at merkeverksted har oppdateringer i software og vet om alle feil og mangler som man skal se etter. Så får man velge selv om man vil betale ekstra for det eller ikke. Vi solgte vår Golf i sommer fra 1999 som vi hadde hatt siden ny, den gjorde alt hos merkeverksted og bilen ble solgt på finn.no på under ett døgn.. Så jeg tror man vil få en bedre pris og lettsolgt bil som har gjort alt hos verksted da man også kan klage på reperasjoner som er gjort innen 5 år uansett hvor gammel bilen er. Dette gjelder på ting som er ment å vare lengre enn 2 år.

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

+ at merkeverksted har oppdateringer i software og vet om alle feil og mangler som man skal se etter. Så får man velge selv om man vil betale ekstra for det eller ikke. Vi solgte vår Golf i sommer fra 1999 som vi hadde hatt siden ny, den gjorde alt hos merkeverksted og bilen ble solgt på finn.no på under ett døgn.. Så jeg tror man vil få en bedre pris og lettsolgt bil som har gjort alt hos verksted da man også kan klage på reperasjoner som er gjort innen 5 år uansett hvor gammel bilen er. Dette gjelder på ting som er ment å vare lengre enn 2 år.

Nå føler jeg at denne tråden er på ville veier i folhold til utgangspunktet:

Men jeg mener at man bør kunne smøre bremsene og skifte kupéfilter selv, som står for bortimot hele kostnaden ved servicen, mens verkstedet kan ta seg av inspeksjon og oppdatering av software uten at dette skal ha noe å si for garanti (utenom på bremser).

Stempel i seviceheftet burde heller ikke være noe problem, med merknad "kunde har selv skiftet kupèfilter og smurt bremser, resten utført av oss".

Nissan leaf er en av de bilene hvor bremsesmøring er en del av årlig service (av en eller annen grunn).

Å skifte kupèfilter tar ca 2-3 minutter, og koster 180kr på bilxtra. "Trekk ut, dytt inn". Nissan tar rundt 500kr for jobben inkl. filter har jeg lest. Og da skal man liksom ikke få stempel i boken? Jeg skifter filter og kjører ac rens hver 6. Måned, for å forebygge tåfislukt. Synd hvis garantien frafaller pga det...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men jeg mener at man bør kunne smøre bremsene og skifte kupéfilter selv, som står for bortimot hele kostnaden ved servicen, mens verkstedet kan ta seg av inspeksjon og oppdatering av software uten at dette skal ha noe å si for garanti (utenom på bremser).

Stempel i seviceheftet burde heller ikke være noe problem, med merknad "kunde har selv skiftet kupèfilter og smurt bremser, resten utført av oss".

Nissan leaf er en av de bilene hvor bremsesmøring er en del av årlig service (av en eller annen grunn).

Å skifte kupèfilter tar ca 2-3 minutter, og koster 180kr på bilxtra. "Trekk ut, dytt inn". Nissan tar rundt 500kr for jobben inkl. filter har jeg lest. Og da skal man liksom ikke få stempel i boken? Jeg skifter filter og kjører ac rens hver 6. Måned, for å forebygge tåfislukt. Synd hvis garantien frafaller pga det...

De fleste seriøse verksteder smører bremser ved hver service. Hos Autosilver i Kongsberg gjorde de det uoppfordret og gratis hver gang. Knall sjappe :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg leverer bilene på service gjør jeg verkstedet oppmerksom på at jeg har skiftet olje og filter og eventuelt diesel-, luft og kupefilter selv. Resten av servicen som består av insprksjon og eventuell oppdatering av software utføres av merkeverkstedet. Jeg har ingen problemer med å få stempel i heftet av den grunn. Nå skal det sies at jeg kjøper filtere hos forhandleren (har 15% rabatt) slik at dette lagres i historikken på bilen. Klart at forhandlere ikke liker dette pga tapt omsetning. Men juridisk er du på helt trygg grunn. Ved en eventuell tvist er det forhandleren som har bevisbyrden hvis de mener du har gjort noe feil eller ufagmessig som har fremkalt eller ført til en feil.
Å la en lærling (ofte er det disse som gjør servicearbeid) skifte olje, kupefilter osv for langt over 1000,- pr time er bortkastet og uaktuelt for meg. Jeg er et petimeter med bilene og vet at jeg gjør disse tingene minst like bra som verkstedet :)

Endret av mmosberg
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville veier eller ikke så synes jeg dette er en naturlig problemstilling i dette tilfellet. Jeg ville aldri kjøpt en bil som ikke har stempel fra verksted for jeg vet om flere kompiser som skriver det ene og det andre og som ikke har gjort noe av det. Noen selger huset sitt selv fordi de ikke skjønner hva man skal betale en megler tusenvis av kroner for når man mener at det kan man gjøre selv. Fungerer sikkert for noen, men folk er generelt skeptisk når ting ikke er utført av fagpersoner og man betaler for en trygghet også og rettigheter ved bruk av fagpersoner enten det gjelder salg av hus , fiks av bad og service på bil. Så å se seg blindt på en høy timespris blir feil hvis bilen ligger lengre på finn.no og du får en lavere pris på bilen ved salg.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja..må vell vise til et utfylt servicehefte med stempel fra godkjent verksted for reklamasjon vell?eller så kan mann jo gi beng å forsatt bare kreve at alt blir fixet da?

Nei det er ikke et krav om stempel, men ryker motor, man tar oljeanalyse og finner en olje med viskositeten helt på bærtur og full av partikler ja så stiller man selvsagt ekstremt svakt om eneste dokumentasjon på service er ens eget ord.

Mao, det er lettere å reklamere med stempel i boka, men garanti på brukket dørhåndtak kan ryke fordi du droppet den mellomservicen for to år siden fordi du var i gokk og dermed byttet olje selv. DA kan produsenten si at garanti ikke lenger gjelder fordi du ikke fulgte kravene deres. I slike sammenheng er reklamasjonen god å ha i bakhånd. Fordi den faktisk finnes og fungerer så vil de fleste forhandlere sørge for at man likevel får ting på garanti på ett eller annet vis siden det da er produsenten som betaler. Vil tro at det er en av grunnene til at bla MB har en godkjenningsprosess ved større garantisaker der servicer må dokumenteres.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin og grundig servicebeskrivelse, takk! Mange bilister kan sikkert spare seg for utgifter til unødvendig drivstofforbruk og bremsedeler om dette blir utført jevnlig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig smart og god beskrivelse på bremsservice Holder nok garantert lengere da vil jeg tro☺

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg som trodde jeg hadde vært flink når jeg vaska hjulbuene i år ved dekkskift og smurte opp alt som smøres kan... også kommer du med en sånn her guide :o.

Bra guide.

Må sette den på min to-do liste etter eksamenene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive