longbow

Behandling av båt, trenger hjelp

En kamerat har en Rinker 25 som trenger en solid gnikk. Den er rød på utsiden, eller den var rød, men etter de har behandlet den normalt sett, så går det ikkje lang tid før det blir falmet og hvit igjen.

Er det noen som har noen gode tips til å få det til å holde seg ut sesongen?

Men er det noe eg bør, eller ikkje bør gjøre/bruke, tenker da på gelcoat og dekoren på siden, helt fra vask til ferdig båt ;)

Og bildet lyger en del, den er mye mattere/hvitere en dette.

post-9068-0-26236600-1413443111_thumb.jp

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har god erfaring med DA maskin og bil polish produkter (menzerna/scholl) på båten min jaffal. Tar grov og fin steg, så er den veldig fin og blank..og denne er fra 1988 med orginal gelcoat :)

Men noen som vet hvordan gelcoat reagerer med varme fra roterende? Fortere og brenne den kontra bil lakk?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Behandler du det med noe, for å få det til å holde seg?

Men hva vasker du båten med?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Behandler du det med noe, for å få det til å holde seg?

Men hva vasker du båten med?

Bruker vanlig bilpleie til vasken og. Surfex hd og en bilshampoo. Etter polering vokser eg båten. Har brukt autoglym HD voks. Holder seg greit igjennom en sommer :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kor sterkt blander du Surfex'en da?

Tror de har prøvd voks før, og den ser ut som noe veldig rart etter 2-3 mnd, mulig voksen du bruker er bedre da ;)

Har noen prøvd Colinite sin båt voks?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kor sterkt blander du Surfex'en da?

Tror de har prøvd voks før, og den ser ut som noe veldig rart etter 2-3 mnd, mulig voksen du bruker er bedre da ;)

Har noen prøvd Colinite sin båt voks?

Blander 1:5 på vinterlagringvasken. På vanlig vask iløpet av sommeren bruker eg 1:30

Voksen lever ett veldig hardt liv i saltvann. Men eg bruker å ha båten ute i ca 4 måneder. AG hd voksen klarer seg greit på den tiden, så har aldri hatt behov for å prøve andre vokser på skuta :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har god erfaring med DA maskin og bil polish produkter (menzerna/scholl) på båten min jaffal. Tar grov og fin steg, så er den veldig fin og blank..og denne er fra 1988 med orginal gelcoat :)

Men noen som vet hvordan gelcoat reagerer med varme fra roterende? Fortere og brenne den kontra bil lakk?

Gelcoat har jeg hørt kan ta skade ved 60grader så jeg pleier å ha med meg et ir termometer og bruke DA maskin.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gelcoat har jeg hørt kan ta skade ved 60grader så jeg pleier å ha med meg et ir termometer og bruke DA maskin.

Høres fornuftig ut. Alternativt roterende og ullpad. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres fornuftig ut. Alternativt roterende og ullpad. ;)

Gir det mindre varme?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gir det mindre varme?

Ja, mindre varme enn skumpads på roterende.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

blir det mindre varme på DA og?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja men skal du gjøre noe annet enn å blinke opp en fra før fin båt er det bare å glemme DA maskin da er det roterende som gjelder.

Jeg bruker denne padden med riktig bakplate på gellcoat:

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_3_13&products_id=88

Den bruker jeg sammen med gtechniq P1 som er en kombinasjon jeg er veldig fornøyd med på båt.

Bruker bare ca 1000rpm så det nytter ikke med noe billig roterende maskin.

Topper dette med 845 fra collinite og det holder fra tidlig april til oktober som er min sesong:-)

Bruk bil og båt produkter om hverandre den størte forskjelden er på labelen utenpå, husk det er mye tøffere miljø på en norsk vintervei en det noen gang blir på sjøen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ull på DA er tull. :)

Oscillasjonen gjør at ullfibrene ikke får gjort jobben sin skikkelig, så det er bedre å bruke spiderpads på DA og ull på roterende.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har brukt og anbefalt SV sin Marine-serie på mange båter, og alle har vært fornøyde. :)

Polishen minner om Scholl S3gold og voksen om hvilken som helst SV-voks, dvs knallfin.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg opplevde når jeg tok å polerte båt i sommer at det gikk mye produkt når jeg brukte polish beregnet for bil. Men resultatet ble bra, bare husk å bytte pad evnt børste pad ofte da det kan kladde seg ofte. Ville anbefalt som andre her å prøve swissvax sin .

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg får ta en runde en dag og prøve meg litt frem, men tror eg bestiller swissvax og går for det ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive