Marius Engel

Lakkert og ulakkert skinn?

Jeg har en splitter ny Skoda octavia med delskinnseter. Skinnet man berører er ekte skinn, resten er falskt skinn.

Hvordan vet man om det ekte skinnet er behandlet/lakket? Kanskje noen har greie på hva som er i akkurat denne bilen Hvis det er behandlet er det vel fullstendig bortkastet med noen egne produkter for skinn/lær?

Bør behandlet og/eller ubehandlet skinn forsegles etter vask/pleie med noen type produkt?

Hvordan bør man behandle det falske skinnet?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er ihvertfall produkt til behandlet skinn.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har vært sagt noe om dette før en gang her på forumet. Noe med at billigere biler/modeller gjerne har tynnere skinn og dette er lakket (for å holde lenger?). Det vil derfor oppleves som svett og tett (som skai?), og bruk av lærpleieprodukter er så og si bortkasta da det ikke går gjennom overflatebehandlingen uansett. Ville tru at man kan se det etter en stund, da lakk sprekker. La merke til dette på ei jakke hjemme hos min mor nemlig, det så ut som skinn i sprekkene i fargen men det var jo sprekker...

Motsatt så vil typiske dyre merker og modeller med skinn ha en annen type overflatebehandling som ikke tetter porene men forsegler fargen og gir glans/matter, og da har man nytte av skikkelig rens og pleie. BMW som er det merket jeg trur jeg kjenner best har typisk både reine tekstilseter, alcantara (da med stoff i sittedelen, alcantara er etter min mening oppskrytt, ser ut som oppfliset mikrofiber som er vevd sammen igjen. Jeg misliker alcantara sterkt..) og flere varianter ekte skinn noen blanke og andre mattere.

I noen biler betyr delskinn at det er ekte skinn på enkelte deler av setet, som f.eks sittepute og rygg, mens f.eks sidestøttene er noe annet, det kan være både tekstil og skai.

Prøv å spørre forhandler?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive