Gå til innhold
Core2Duo

Salt og snø i oppvarmet garasje

Recommended Posts

Core2Duo    72
Core2Duo

Hei.

Lurte litt på dette med oppvarmet og isolert garasje på vinterstid. Hva må gjøres for at det ikke er fare for rust? Bilen brukes så og si daglig, på saltede veier.

Nå tenker jeg ikke å ha 20 grader i garasjen, men en liten lunk på 5-10 grader hadde vært fint. Hvordan er det med varmepumpe? Trekker denne også ut fukt som en avfukte gjør, eller er det bare oppvarming?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
cesandberg    78
cesandberg

Varmepumpe vil trekke ut fukt av lufta den sirkulerer ja, jeg har kjøpt meg den lille versjonen av denne:

http://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/innendorsklima/oppvarming/varmepumper-luft-luft/luft-luftvarmepumpe-417048/

den kosta bare 5000kr og avgir 3,6KW, ser ut til at de ikke selger den versjonen mer.

Fordelen med denne er frostsikringsfunksjonen på 8grader, de fleste pumpene går ikke lavere enn 15-16 grader på varmefunksjonen, og så er den ferdig vakumert klar til montasje.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Braathen142    5
Braathen142

Selv pleier jeg og ta av meste av snö som sitter på kanalene osv för jeg kjörer inn i garasjen.

Jeg pleier og ha 10-15 grader ca over vintertiden i garasjen.

Det blir mye vann og fukt da jeg ikke har noe sluk men har pleid og bare svable det ut eller hva det heter, Men har kjöpt en avfukter som funker jävelig bra i år så blir morsomt og se åssen det blir med fukt i år :)

varmepumpe er vel det ultimate syns jeg :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Core2Duo    72
Core2Duo

Men hvor mye fuktighet vil en varmepumpe dra ut?

Leser at om det er for mye fukt i en varm garasje, så blir den stakkars bilen som står i garasjen oppspist av rust.

Man må vel ned i en 40% luftfuktighet for at man slipper at rusten tar overhånd, om jeg ikke tar feil?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Braathen142    5
Braathen142

hvor mye spörs helt på hvilken varmepumpe du kjöper, Det pleier og stå under info om pumpa

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Core2Duo    72
Core2Duo

Det er visstnok en Panasonic varmepumpe. Søkte opp diverse varmepumper fra Panasonic, og den minste varmepumpa har en maks avfuktingskapasitet på 36 Liter / 24 Timer.

Duger det for å få en tørr og fin, varm garasje, spesielt med tanke på bilen? :)

Noen som forresten vet om varmepumpa kun avfukter da, eller avfukter den mens den varmer opp garasjen? Mener å ha lest at noen varmepumper kun kan gjøre en ting om gangen, om jeg ikke husker helt feil..?

Endret av Core2Duo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Det er visstnok en Panasonic varmepumpe. Søkte opp diverse varmepumper fra Panasonic, og den minste varmepumpa har en maks avfuktingskapasitet på 36 Liter / 24 Timer.

Duger det for å få en tørr og fin, varm garasje, spesielt med tanke på bilen? :)

Noen som forresten vet om varmepumpa kun avfukter da, eller avfukter den mens den varmer opp garasjen? Mener å ha lest at noen varmepumper kun kan gjøre en ting om gangen, om jeg ikke husker helt feil..?

Mine Mitsubishi Kirigamine 6.6, som ikke er regnet for å være de simpleste på markedet, har en egen modus som avfukter. Jeg har dog en ordinær avfukter i kjelleren og den ryddet opp fuktighet etter flom for et par år siden. Jeg tror å investere i en sånn i tillegg til varmepumpe er en fordel hvis du skal ha smeltetemperatur i garasjen året rundt. Det skal ikke store rustskaden til før en avfukter er spart inn. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Core2Duo    72
Core2Duo

Det skal ikke store rustskaden til før en avfukter er spart inn. ;)

Så da kan jeg altså sove godt? Det er like trygt å sette bilen innendørs i lunken garasje, som å ha den stående ute i minusgrader hele vinteren, uten frykt for at bilen begynner å ruste? (Ja, tanken på rust gir meg mareritt.. :P)

Får jeg spørre hvilken avfukter du har? ^_^

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ODDATLE    56
ODDATLE

Så da kan jeg altså sove godt? Det er like trygt å sette bilen innendørs i lunken garasje, som å ha den stående ute i minusgrader hele vinteren, uten frykt for at bilen begynner å ruste? (Ja, tanken på rust gir meg mareritt.. :P)

Min erfaring er at bilen ruster mye, mye mer om den blir kjørt inn i oppvarmet garasje. 2 ting: Saltet får bedre arbeidsforhold når det er god temp, og kald bil inn i varmt lokale så slår det seg når det kalde metallet møter varmere luft. Inni hulrom også....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Njæ, jeg sover best med kuldegrader i garasjen når bilen står der med vintermøkk. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AppelsinSkall    47
AppelsinSkall

Varme gjør at salt spiser metall i et betraktelig høyere tempo, men hvis bilen er av nyere modell burde det gå bra. Er det en litt eldre bil ville jeg vært påpasselig med å spyle av bilen ofte.

Bestefaren til fruen kjøpte ny audi på 90-tallet og parkerte i oppvarmet garasje.

Den hadde rustflekker nesten over alt etter 2 år.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
polishduden    2 607
polishduden

Se på understellet på nyere biler så snakker vi enorme skader på få år!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
NeDD    1 215
NeDD

Maeco DD8L eller noe slikt har jeg handlet. Har stor tro på denne avfukteren ilag med temperert garasje på ca. 16 grader.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Core2Duo    72
Core2Duo

Se på understellet på nyere biler så snakker vi enorme skader på få år!

Det jeg også er redd for.. Hjelper ikke om det er ny bil i tilfelle...

Maeco DD8L eller noe slikt har jeg handlet. Har stor tro på denne avfukteren ilag med temperert garasje på ca. 16 grader.

Å ha trua er greit nok, jeg har ikke lyst til å ha bilen min som ikke har gått mer enn 5000 km som prøvekanin... Her må i tilfelle folk være bombesikker.

Trur nok jeg har minusgrader i garasjen etter hva folk skriver i tråden her. :)

På sommeren med kun vann er vel ikke dette noe problem? Med varmepumpa som avfukter i tilfelle.

Endret av Core2Duo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
olav framvik    167
olav framvik

På Brannstasjonen i Søgne der jeg bor har vi 20 grader i vognhallen der bilene står. Vi har bla en 1997 modell tankbil og en 2001 modell mannskaps bil. Disse ser tilnærmet lik ut som når vi fikk de nye. Har sett vesentlig nyere brannbiler som ser helt oppspist ut av rust og som tilogmed har fått kjøreforbud pga rust. Forskjellen er den at vi spyler av bilene etter HVER tur på vinterhalvåret tar 3-4 minutter (lastebil) og er den beste forebyggende behandling du kan gjøre mot rust.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
erikstein    189
erikstein

Eller bare understellbehandle bilen. De fleste kan ikke dra frem hageslangen og spyle bilen hver gang de har kjørt på vinteren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
HermanStein    5
HermanStein

Hei

Les denne linken: http://www.clima-norge.no/fuktighet

Kort oppsummert så vil bilen ruste selv om det er kaldt i garasjen.

Det viktigste er å få ned luft fuktigheten. Enkleste måten er å ha garasjen oppvarmet, men luftig i form av ventiler oppe og nede. En kan selvsagt også bruke en seperat avfukter.

Jeg tror ikke varmepumper klarer å redusere fuktigheten om det er for kaldt i rommet den står i, da den er avhengig av å kjøle ned innedelen slik at det oppstår kondens i innedelen og dette vannet blir ledet ut i dreneringsrøret(rett meg om jeg tar feil på dette punktet da jeg ikke er varmepumpetekniker).

Om jeg kunne valgt hadde jeg valgt varm og luftig garasje.

Jeg selv har garasje som skal holde 15-20 grader året gjennom ,som blir oppvarmet med varmepumpe og ventilert med systemair ventilasjonsanlegg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Jeg leste artikkelen i linken din, men kommer til en annen konklusjon enn du gjør. Dette sitatet fra første avsnitt om absolutt luftfuktighet, parkerte diskusjonen om varm/kald garasje for min del. Du får en brutal kondensering på kjøretøyet hver gang kald bil kjøres inn. Jeg ville også passet på å alltid ha mer enn halvfull drivstofftank, ellers vil vanninnholdet på tanken kunne bli stort etter hvert. :)

"Ved 30°C kan 1 kg luft inneholde ca 30 gram vann, men ved 0°C kan luften inneholde ca 4 gram vann." © 2011 Clima Norge AS

Kort oppsummert så vil bilen ruste selv om det er kaldt i garasjen.

Bilen vil ruste uansett, der er vi enige. Men i hvilken grad og hva lønner seg når saltet er med i betraktningen. Har man hatt eldre bil og sett hvordan rust på vinterskitten bil skyter fart med varme og vårsol, ser man hvor det ender. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
cotte78    389
cotte78

Vi har parkert familie bilen i garasjen gjennom hele den foregående vinteren.Garasjen har hatt en temperatur på ca.15 grader gjennom hele vinteren. Ser ikke noe tegn til rust. Bilen er en 05 mod. Opel Vectra. I mange felles garasjer, er det også godt over ti varmegrader gjennom vinteren. Har ikke hørt noen som klager på grunn av rust på bil. Har flere kjenninger som parker i slike parkerings garasjer.

Men at biler har et hardt liv i saltlaken er det ingen tvil om.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig