J-A-E

Tips til gulvløsning garasje bod/hobbyverksted

Jeg har en uisolert garasje jeg skal bygge et hobby/sykkelverksted innerst i. Blir å ha alle bilpleie tinga mine inni der også, så det skal holdes ca 5-10 grader der på vinterstid. Men lurer litt på hva jeg bør gjøre på gulve, har lyst på et litt luntgulv.

Kom med tips :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Furugulv!! :D ærlig talat.. i dont know.. sorry...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Varmekabler + gulvbelegg?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Redd varmekabler og prossesen rundt det blir litt dyrt ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Varmefolie (flexwatt) og laminatgulv. Kjapt og enkelt det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er det jeg har planlagt i boden min.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Raychem T2 gutter

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har mye erfaring med å legge varmekabler, lavtbyggende varmekabler og varmefolie. Jeg jobber også med elsikkerhet.

Jeg har ved noen anledninger lagt varmekabler i gulv der det ikke finnes isolasjon i gulvet. Med varmekablene på full spiker konstant får du ett lunt gulv, men med "kvalifisert gjetning" vil jeg anslå at minst 70% av varmen går til å varme opp grunnen. Du får sannsynlivis aldri temperaturen opp i rommet. Den meste varmen går rett ned.

Når det gjelder varmefolie vil jeg ikke anbefale dette i gulv, med mindre det finnes begrensinger som gjør annet vanskelig. Du må være forsiktig med tildekking. I 2012/13 var det flere branner med dette. I det ene tilfellet var det en enkelt sofapute som lå på gulvet i ett til to døgn før det var fyr i bjelkelaget. Ligger du folie på grunn er det nok mye tryggere enn å legge det i 2. etg. Hvis du ikke skal oppbevare ting på gulvet kan det i dette tilfellet være en grei løsning da du får lagt depron (isolasjon) under folien, hvis du ikke kan bygge opp med skikkelig isopor først.

Det beste kan være å isolere gulvet med noen cm isopor, og gjerne lavtbyggende varmekabler oppå (eks. 10w/m kabel).

Litt mindre isolasjon under varmerlementene får du med T2 gulv, men dette tror jeg og kan fungere greit.

Billig løsning er å legge gulv uten varme, men med 6mm depron eller annen isolasjon under parketten og panelovner på veggene. (6 mm deprom tilsvarer noen cm isopor i isoleringsevne. Husker ikke hvor mye). Husk: flyttbare oljeovner må kun være i bruk under tilsyn!

Når det er sagt bør du oppbevare bilpleietingene dine noen cm opp fra ett varmegulv. Samler varmen seg under produktene kan de bli veldig varme, og dermed ødelagt. Har du en stor tert kasse på gulvet bør du legge noe under sånn at varmen unslipper.

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal til med det samme. Overtar nyhuset mitt i morgen med en stor enkeltgarasje som er isolert på nesten 30 m2.

Jeg har ikke bestemt meg for gulvløsning enda. Det er støpt dekke men står mellom fliser og epoxy med antiskli i.

Må også ha varme men da ser jeg at både jula og byggmax har varmepumper ned i 5000 kroners klassen så jeg handler inn en sånn.

Kommer også til å kle veggene i garasjen min da det per d.d kun er gipsplater på veggene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Varmekabler eller folie blir ikke noe tema i denne boden. Tenkte Garasjegulv plastfliser eller noen annet, men tenkte det var dumt å legge det rett på den kalde betongen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive