Gå til innhold

Riper i panser og dør. Naboens unger


Fredrik SJ

Recommended Posts

Hei,

etter å lurt rundt i bakgrunnen på dette forumet i over ett års tid nå har jeg også blitt bitt av basillen og gått til innkjøp av alt for mye utstyr for å holde bilen ren og fin. Jeg har brukt utallige timer på å holde bilen i tipp topp stand utvending og innvendig.

Jeg ble derfor veldig frustrert når naboens unger har spilt fotball framfor huset og sparket ballen i siden på bilen og laget en haug med riper i en flott sirkel på førerdøren. Hendelsen ble vitnet og det ble tatt opp med foreldrene til ungene. De mente at de kun hadde kommet borti felgene (som om det er noe bedre).

Ungene skulle uansett være mer forsiktig neste gang.

Ripene i døren var ikke verre enn å polere vekk.

Nå, for to dager oppdaget jeg et nytt rundt merke på panseret. Jeg vet det er ungene til naboen igjen som har gjort det, men kan ikke bevise dette. Disse ripene er mye dypere og jeg ser det blir veldig vanskelig å polere det vekk, og må eventuelt lakkere om hele panseret.

Kan jeg stille naboen ansvarlig for disse kostnadene, eller må jeg ta dette selv? Noen andre som har lignende erfaringer?

De er nettopp flyttet til Norge, og har ikke særlig respekt for privat eiendom heller, da de har sneket seg inn bak i hagen også for å plage bikkjen i hundegården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Foreldrene kan holdes ansvarlig ja

https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/nar-du-er-uheldig/nar-barn-har-skadet-bilen-din/

Endret av polishduden

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden du ikke kan bevise at det er de, så kan du vel heller ikke vite 100% at det er de som har gjort dette. Da blir det spekulasjoner, selv om ting kan tyde på at du har rett.

Jeg skjønner problemet ditt, skjedde nylig det samme hos meg (unger som har ripet opp begge sider av bilen (20-40cm grove riper til metallet) men siden man ikke kan si med sikkerhet hvem så blir det likevel litt feil å skulle kreve erstatning. (Tenk om det faktisk var noen andre denne gangen?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Gjerde inn hagen og fjernstyrt sprinkleranlegg? :D

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker for noen år siden at moderen var ute og kjørte, da hun plutselig ser en guttunge komme syklende i hundre og helsikke rett før en fotgjengerovergang. Hun stoppet for fotgjengerfeltet i god tid før for å gi ungen plass til å komme seg over.

Det hele endte med at han mistet helt kontroll over sykkelen sin pga farten, bommet på fotgjengerfeltet, og raste med full tyngde rett inn i passasjerdøra på bilen. Hun fant ut hvor guttungen bodde og konfronterte foreldrene med det. De sto regelrett og lo av henne, fordi "barna våre er jo så snille atte, så dette kan umulig ha skjedd". Så i dette tilfellet måtte vi pent nødt kjøre en velholdt og blank bil med en svær bulk i den ene døra.

Vet ikke hvor relevant denne historien er, og om jeg har fortalt den før her, men det er en sjanse at du ikke kommer noen vei med foreldrene og må betale skaden av egen lomme...

1995 Toyota Corolla - Rød (Solgt)
2010 Skoda Superb - Titanium Grey (Solgt)

2017 Volkswagen Golf - Tungsten Silver

2005 Opel Vectra - Beige Metallic (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

etter å lurt rundt i bakgrunnen på dette forumet i over ett års tid nå har jeg også blitt bitt av basillen og gått til innkjøp av alt for mye utstyr for å holde bilen ren og fin. Jeg har brukt utallige timer på å holde bilen i tipp topp stand utvending og innvendig.

Jeg ble derfor veldig frustrert når naboens unger har spilt fotball framfor huset og sparket ballen i siden på bilen og laget en haug med riper i en flott sirkel på førerdøren. Hendelsen ble vitnet og det ble tatt opp med foreldrene til ungene. De mente at de kun hadde kommet borti felgene (som om det er noe bedre).

Ungene skulle uansett være mer forsiktig neste gang.

Ripene i døren var ikke verre enn å polere vekk.

Nå, for to dager oppdaget jeg et nytt rundt merke på panseret. Jeg vet det er ungene til naboen igjen som har gjort det, men kan ikke bevise dette. Disse ripene er mye dypere og jeg ser det blir veldig vanskelig å polere det vekk, og må eventuelt lakkere om hele panseret.

Kan jeg stille naboen ansvarlig for disse kostnadene, eller må jeg ta dette selv? Noen andre som har lignende erfaringer?

De er nettopp flyttet til Norge, og har ikke særlig respekt for privat eiendom heller, da de har sneket seg inn bak i hagen også for å plage bikkjen i hundegården.

Du får kjøpe deg ett billig overvåkingskamera som du setter opp.

Da skulle skyldspørsmålet være avklart om det skulle bli en neste gang....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babelfisken

Men siden du ikke kan bevise at det er de, så kan du vel heller ikke vite 100% at det er de som har gjort dette. Da blir det spekulasjoner, selv om ting kan tyde på at du har rett.

Jeg skjønner problemet ditt, skjedde nylig det samme hos meg (unger som har ripet opp begge sider av bilen (20-40cm grove riper til metallet) men siden man ikke kan si med sikkerhet hvem så blir det likevel litt feil å skulle kreve erstatning. (Tenk om det faktisk var noen andre denne gangen?)

Det rette er vel ikke å kreve først, men be foreldrene sjekke med ungene. Skikkelige foreldre vil jo da ta det opp med ungene på en ordentlig måte og sannheten vil ofte komme frem. Forstår at det ikke er veldig sannsynlig at det skjer her men likevel.

Selv om de ikke innrømmer noe kan man jo forklare hva dette koster og dermed hva det vil koste om det skjer igjen med vitner/kamera tilstede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Jeg skal prøve å ta det opp på en sivilisert måte med foreldrene, men er redd det er lite å hente.

Familien kommer fra øst-europa og bor i en kommunal bolig, så ser ikke lyst ut med tanke på å få noe hjelp derfra.

Det er uansett utrolig kjedelig at det skjer for andre gang, håper bare ungene får seg en lærepenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som småbarnsfar selv så må det vere kjedelig for alle parter. Men her burde du ha bevis på at det er barna sin skyld. Selv om du trur mest sannsynlig at det er dei, så må det vere kjedelig for foreldrene og få sånne krav..og det viser seg at det faktisk ikke var barna..foreksempel :P

Men her ville eg tatt meg en alvorsprat med foreldrene, og si at ungene får enkelt og greit holde seg unna eiendommen din. Og holde fotball sparkingen en annen plass, uten biler og andre ting som kan skades :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

selv om ripene ser veldig fæle ut, prøv å våtslip de og så poler. Jeg hadde samme runden på min for en mnd siden. Masse riper etter småunger med stein, men null bevis. Våtslipte og polerte bort alt sammen heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...