abruno

SV Cleanerfluid før SV Onyx? Annen Precleaner?

Scandicshine kjører tilbud i helga og jeg lurer på å kjøpe min første Swissvax voks. Det blir nok Onyx denne gang, ønsker en "allrounder-voks" denne gang (føl dere frie til å diskutere mitt valg av voks)

Spørsmålet mitt er da om jeg må kjøpe Swissvax sin Cleanerfluid fluid i samme slengen, eller om jeg kan bruke min Duragloss Precleaner #652 (eller Total performance polish #105) før jeg legger på Onyx. Det er vel ok å legge voks rett på etter korrigering med feks Rupes Keramik, men jeg tenker nå på de andre gangene jeg skal vokse bil, men uten korrigering først...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann!

Onyx er en god voks, jeg startet selv med den. Ikke forvent en holdbarhet mer enn 3 måneder ish. Veldig fin å jobbe med. Jeg har pleid å bruke Swissvax cleanerfluid før jeg legger en voks fra Swissvax. Dette er en meget god lakkrens som er anbefalt av Swissvax som prebehandling før voksene deres. Etter maskinpolering er det ikke nødvendig å legge kjemisk lakkrens, helt riktig. Jeg ville tatt med Cleanerfluid om du skal kjøpe voksen. Duragloss sin skal sikkert fungere bra den også. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørsmålet mitt er da om jeg må kjøpe Swissvax sin Cleanerfluid fluid i samme slengen, eller om jeg kan bruke min Duragloss Precleaner #652 (eller Total performance polish #105) før jeg legger på Onyx. Det er vel ok å legge voks rett på etter korrigering med feks Rupes Keramik, men jeg tenker nå på de andre gangene jeg skal vokse bil, men uten korrigering først...

Ingenting feil med det alexanderst sier. Mulig du ved forsking og måling av holdbarhet faktisk får lengre holdbarhet med Cleaner Fluid enn andre lakkrenser på akkurat Swissvax voks. Jeg har ikke merket noen forskjell på å bruke Autoglym SRP eller Cleaner Fluid før SV voks.

Jeg har derimot fått lengst holdbarhet ved å legge voks etter IPA Wipe Down. Sånn umiddelbart virker det også logisk at voksen hefter seg best mot en ren avfettet flate der lakkporene lettere mettes med voks.

Men som sagt bør du, som du planlegger, ta en kjemisk lakkrens i de tilfellene du ikke skal maskinpolere. Det gjelder selvsagt kun på biler du vet ikke nylig er lakkrenset. Er bilen maskinpolert i nyere tid, kan du legge voks rett etter vask.

Om du etter lakkrens velger å ta IPA wipe Down, spiller det ingen rolle om lakkrensen heter Duragloss eller Cleaner Fluid. Det forsvant i wipe down uansett.

Derfor kan du ved wipe down før voks, spare penger og bruke den lakkrensen du allerede har. Det påvirker ikke LSP. :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen

Takk for raske svar. Jeg har også Menzerna Top Inspection som jeg bruker ved maskinpolering. Er dette samme "stoff" som i SV Cleanerfluid? Ser for meg at det går med nokså mye av flaska om en skal ta en wipedown på hele bilen...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen

Takk for raske svar. Jeg har også Menzerna Top Inspection som jeg bruker ved maskinpolering. Er dette samme "stoff" som i SV Cleanerfluid? Ser for meg at det går med nokså mye av flaska om en skal ta en wipedown på hele bilen...

Bland deg IPA, det koster ikke all verden. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biltema - batterivann og kondensfjerner = Wipedown

Bland 50/50, mener det skal være best etter lesing herfra.

Wipedown

Kondensfjerner 30kr for 0,5ltr - http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Ovrige-vasker/Kondensfjerner-361113/

Batterivann 40kr for 4ltr - http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterivann-361767/

Pris for 8ltr Wipedown = 40 + (8×30) = 280kr

Endret av Mr.rs4
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var vel en test her for ei stund tilbake, der det blei best holdbarhet på swissvax voks uten wipedown etter polish..? Meiner det var shield som blei brukt på den testen

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg personlig sverger til cfp regular eller finish før jeg topper med voks.. Usikker om det har noe å si på holdbarhet eller utseende, men det gir meg en følelse av at ting ser bedre ut

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så testen etterpå jeg og. Men gjelder det kun SV at wpa gjør det dårligere?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så testen etterpå jeg og. Men gjelder det kun SV at wpa gjør det dårligere?

Ulike tester, fra ulike folk, gir ulike resultater gang på gang. Voks/LSP oppfører seg ulikt fra bil til bil. Når en har forstått prinsippet ved vask og stell, er det mer nyttig å teste ut på egen bil, enn å stole på andres erfaring med sin. :)

Det er så mange variabler som påvirker. Finn ut hva som funker på egen bil, med egen arbeidsmetode. Start systematisk med f. eks å dele opp panser og legge ulike alternativer som observeres over tid. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var vel en test her for ei stund tilbake, der det blei best holdbarhet på swissvax voks uten wipedown etter polish..? Meiner det var shield som blei brukt på den testen

Tipper du tenker på Simen sin test?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper du tenker på Simen sin test?

Ja det stemmer :) men som nevnt over her, det finnes vel egentlig ikke noe fasit på hvordan få best holdbarhet utav voksen :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

La selv Onyx på 2 dører og bakskjerm på min egen bil (sølv A4 2010).

Denne ble lagt rett på uten noen form for polish el.l. Dette var etter omlakkering. Den beader friskt som bare det enda, 7mnd seinere. Får generelt god holdbarhet på LSP på denne bilen :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive