Marius Engel

DEFALADER TAPPPER bilen for strøm!

25 innlegg i emnet

Jeg fikk min nyleverte Skoda levert med Defa smart start. Dette omfatter batterilader.

Dette systemet er ikke koblet til noe av bilens elektrikse anlegg, sett bort fra pluss og minuspol på batteriet.

Når jeg ikke kobler til Defaen fungerer bilen som en drøm. Når jeg plugger i defaen tappes batteriet. Bilen rapporterer lav spenning etter at defaen har stått plugget inett døgn. Kupe- og motorvarmer såklart avslått. Noen som har hørt om lignende? Dette er merkelig...

Forhandler skal se på saken på mandag. De har ikke idè om hva som er galt. Defa på sin side sier det er umulig at deres utstyr kan tappe batteriet.

Jeg har målt ladespenning, og den er ok.

Noen gode idèer der ute?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke bare en feiltolkning fra bilen sin side, mao. er du sikker på at den tappes for strøm ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke bare en feiltolkning fra bilen sin side, mao. er du sikker på at den tappes for strøm ?

Etter at den har stått i ett halvt døgn kutter den keylessfunksjonen til dørene foran. Dette er noe av det første bilen sparer på når den begynner å få lite strøm. Etter ett døgn gir den melding om lav 12v spenning ved start av bilen.

Men feiltolking fra bilen sin side? Hvordan kan det skje? I teorien burde hvilespenningen på batteriet øke når den står med vedlikeholdslading, og dermed burde bilen se at batteiet er tipp topp?

Men forklar gjerne om du har en teori :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er defaladeren koblet slik at bilens batteristyreenhet klarer å holde orden på strøm inn og ut av batteri? For at denne styreenheten skal klare dette må minuskabelen fra defaladeren kobles til et jordpunkt i karroseriet, og ikke direkte på batteriets minuspol. Dersom man lader batteriet direkte på pluss og minuspol har ikke bilen kontroll på mengde energi i batteriet, og du kan få feil funksjon på start/stop system i tillegg til andre rare feil og symptomer.

90 timer er forøvrig vanlig tid før sensorene i fordørene går i "sleep".

Endret av JonA
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beste er jo og måle spenningen på batteriet når bilen begynner å gnåle om lite batteri :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det spiller liten rolle hvor høy spenningen på batteriet faktisk er.. Hvis den har "regnet" seg frem til at det er lite strøm på batteriet vil den begynne å kutte ut forbrukere, og melde om lite strøm på batteri til tross for at batteriet er fulladet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er defaladeren koblet slik at bilens batteristyreenhet klarer å holde orden på strøm inn og ut av batteri? For at denne styreenheten skal klare dette må minuskabelen fra defaladeren kobles til et jordpunkt i karroseriet, og ikke direkte på batteriets minuspol. Dersom man lader batteriet direkte på pluss og minuspol har ikke bilen kontroll på mengde energi i batteriet, og du kan få feil funksjon på start/stop system i tillegg til andre rare feil og symptomer.

90 timer er forøvrig vanlig tid før sensorene i fordørene går i "sleep".

Pluss er koblet direkte på batteriet, mens minus er koblet til ett jordpunkt på karosseriet ja.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har ikke jeg noen lure tips desverre :-(

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beste er jo og måle spenningen på batteriet når bilen begynner å gnåle om lite batteri :)

12,45 volt målte jeg den ene gangen. Men da stod jeg med nøkkel i lommen, og oppdaget i dag at for å måle rett batterispenning må jeg forlate bilen med åpent panser, og gå ut i garasjen uten nøkkel i lommen. For når jeg nærmer meg bilen med nøkkel i lommen begynner ting å koble inn, og da synker spenningen litt.

Da har ikke jeg noen lure tips desverre :-(

Men uansett, det høres veldig lurt ut det du sier. Så jeg skal nevne dette for verkstedet :)

Det spiller liten rolle hvor høy spenningen på batteriet faktisk er.. Hvis den har "regnet" seg frem til at det er lite strøm på batteriet vil den begynne å kutte ut forbrukere, og melde om lite strøm på batteri til tross for at batteriet er fulladet.

Ett hvilkensomhelst jordpunkt? Eller bør det være på en viss plass? Eller er det ett sted det ikke blr kobles til, bortsett fra minuspol?

Den er koblet til ett punkt nær batteriet, som kan se ut som en slags "fellesklemme".

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis minusen fra laderen sitter på jordpunktet bak batteriet høres dette riktig ut. "Batteristyreenheten" er den lille plastklumpen som sitter sammen med polskoen på batteriets minuspol.

Det går ann å ta av minuspol på batteriet, lade det fullt med en ekstern lader, og så koble til igjen for å "starte batteriregnskapet på nytt". Dette skal strengt talt ikke være nødvendig for deg å styre med på en ny bil, men hvis du vil prøve litt på egenhånd ville jeg startet med dette. Si i fra til verkstedet hva du har gjort, slik at dette ikke vanskeliggjør feilsøking når de evt. skal prøve seg. Lykke til!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har vært borti att selve laderen var ødelagt og "tappet" batt .

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

.

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis minusen fra laderen sitter på jordpunktet bak batteriet høres dette riktig ut. "Batteristyreenheten" er den lille plastklumpen som sitter sammen med polskoen på batteriets minuspol.

Det går ann å ta av minuspol på batteriet, lade det fullt med en ekstern lader, og så koble til igjen for å "starte batteriregnskapet på nytt". Dette skal strengt talt ikke være nødvendig for deg å styre med på en ny bil, men hvis du vil prøve litt på egenhånd ville jeg startet med dette. Si i fra til verkstedet hva du har gjort, slik at dette ikke vanskeliggjør feilsøking når de evt. skal prøve seg. Lykke til!

Ved nærmere inspeksjon:

- fra 230V kabelen som er plugget inn i laderen henger det ut en sort kabel. Denne er koblet til ett jordpunkt. Denne framgår ikke av koblingsskjema, så hva kan denne være?

- pluss fra kader er koblet direkte på batteriets plusspol. Dette er korrekt ihht koblingsskjema.

- minus fra laderen ER koblet direkte på batteriets minuspol, MEN i følge koblingsskjema skal det være slik. Kan det hende at defas koblingsskjema ikke er tilstrekkelig tilpasset moderne biler? Hva tror du/dere? Er det her feilen ligger?

Se vedlagt koblingsskjema:

c0825ac85b01ddf589f7279257fde2e9.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, da har du nok funnet feilen :-) Den sorte ledningen på 230V inntaksledningen skal jordes i karroseri eller motor/girkasse. Minuskabelen fra laderen må flyttes for eksempel til jordingspunktet bak batteriet.

Når dette er gjort bør minuskabel på batteri kobles fra, og batteri fullades, slik at bilen kan begynne å "regne" på hva som går inn og ut av batteri på nytt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville sjekket om bilbatteriet er i orden aller først. Prøv med et annet startbatteri.

Koble et amperemeter mellom minuspolen og gods og sjekk for krypstrømmer med og uten DEFA koblet til.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Metoden som beskrives av ØHN for å sjekke utlading/krypstrøm anbefales ikke på nyere biler. I alle fall ikke de jeg kan/jobber med. Det anbefales å bruke tangamperemeter for å finne samlet utlading, for så å måle SPENNINGSFALL i mV over sikringer for å finne hvilken krets som trekker strøm. Ingen kretser skal brytes.

Ved montering av et annet batteri skal batteristyreenhet parametriseres:

Batterieparametrering Dette udføres kun ved udskiftning af et batteri med et nyt, et af en anden type eller et med højere kapacitet på modeller med styreenhed for batteriovervågning -J367-. Efter montering af et nyt startbatteri overfører man ved batteriindstillingen de tekniske værdier for det nye batteri til styreenheden for batteriovervågning -J367-. – tilslut → Diagnosetester og vælg funktionen ”Målrettet fejlsøgning”. – Vælg ”funktions-/komponentvalg” med tasten ”spring” et af følgende menupunkter: t Karrosseri t Elanlæg t Selvdiagnoseegnede systemer t Kontroller batteri t Funktioner batteriovervågning t Tilpasning batteriovervågning
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Metoden som beskrives av ØHN for å sjekke utlading/krypstrøm anbefales ikke på nyere biler. I alle fall ikke de jeg kan/jobber med. Det anbefales å bruke tangamperemeter for å finne samlet utlading, for så å måle SPENNINGSFALL i mV over sikringer for å finne hvilken krets som trekker strøm. Ingen kretser skal brytes.

Ved montering av et annet batteri skal batteristyreenhet parametriseres:

Batterieparametrering Dette udføres kun ved udskiftning af et batteri med et nyt, et af en anden type eller et med højere kapacitet på modeller med styreenhed for batteriovervågning -J367-. Efter montering af et nyt startbatteri overfører man ved batteriindstillingen de tekniske værdier for det nye batteri til styreenheden for batteriovervågning -J367-. – tilslut → Diagnosetester og vælg funktionen ”Målrettet fejlsøgning”. – Vælg ”funktions-/komponentvalg” med tasten ”spring” et af følgende menupunkter: t Karrosseri t Elanlæg t Selvdiagnoseegnede systemer t Kontroller batteri t Funktioner batteriovervågning t Tilpasning batteriovervågning

Skjønner den. :) Min tanke var at mange har et multimeter, langt færre har et tangamperemeter. Skulle ikke forundre meg om en kunne måle en forskjell i økt forbruk likevel. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved montering av et annet batteri skal batteristyreenhet parametriseres: Batterieparametrering Dette udføres kun ved udskiftning af et batteri med et nyt, et af en anden type eller et med højere kapacitet på modeller med styreenhed for batteriovervågning -J367-. Efter montering af et nyt startbatteri overfører man ved batteriindstillingen de tekniske værdier for det nye batteri til styreenheden for batteriovervågning -J367-. – tilslut → Diagnosetester og vælg funktionen ”Målrettet fejlsøgning”. – Vælg ”funktions-/komponentvalg” med tasten ”spring” et af følgende menupunkter: t Karrosseri t Elanlæg t Selvdiagnoseegnede systemer t Kontroller batteri t Funktioner batteriovervågning t Tilpasning batteriovervågning

Jeg tror øhn mente tangamperemeter :)
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, da har du nok funnet feilen :-) Den sorte ledningen på 230V inntaksledningen skal jordes i karroseri eller motor/girkasse. Minuskabelen fra laderen må flyttes for eksempel til jordingspunktet bak batteriet.

Når dette er gjort bør minuskabel på batteri kobles fra, og batteri fullades, slik at bilen kan begynne å "regne" på hva som går inn og ut av batteri på nytt.

Ok, jeg lar uansett forhandler fikse dette.

Men er du helt sikker? I koblingsskjema til Defa står det jo at denne skal på minuspol, ikke til jord.

Jeg ville sjekket om bilbatteriet er i orden aller først. Prøv med et annet startbatteri.

Koble et amperemeter mellom minuspolen og gods og sjekk for krypstrømmer med og uten DEFA koblet til.

De har skiftet batteri en gang, det funket ikke.

Tangampermeter har jeg, men kun til vekselstrøm. Jeg har lekkasjestrømtang også, men den tror jeg også kun måler vekselstrøm og muligens pulserende liksestrøm.

Men jeg skal videreformidle alt i denne tråden til verkstedet. De gjør i det minste det det kan, så fort de kan og gratis leiebil hver gang. Bedre service på Møller enn på Nissan etter min erfaring.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Jeg er HELT sikker. Jeg jobber som Skodatekniker. All lading av batteri på Skoda biler med start/stop funksjon og batteriovervåkning med styreenhet J-367 skal foregå med pluss fra lader direkte til batteri, og minus fra lader til godspunktet bak batteriet.

Vet du om Defa systemet ble montert hos forhandler eller på klargjøringsavdelingen på Bekkelaget/kaia i Oslo?

Du gjør uansett lurt i å la forhandleren ordne opp i det, slik at feillager i alle systemer blir slettet etter at de er ferdige etc.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive