Rayhaako

VW TRANSPORTER - Rayhaako

28 innlegg i emnet
VW TRANSPORTER 4-Motion
IMG_8911.jpg
Var i utgangspunktet ikke tenkt som noen S&S dette her, men da det ble mer omfattende en først tiltenkt var det jo greit å "blogge" litt om dette til dere på DCN.
Bilen er en 2008" Transporter som har fungert som håndverkerbil (murer - skal jeg tro restene av reklame jeg fant på siden av bilen!!). Opprinnelig var avtalen polering med LSP.
Bilen bar preg av lite kjærlighet og hadde bruk for litt TLC, der kom jeg inn i bildet. Eieren hadde kjøpt bilen med visshet om alle riper og skader. Jobben min ble (ikke at jeg visste dette fra starten av) å dempe disse. Egentlig en litt lei affære. Grunnen til at jeg påstår det er fordi man aldri vil kunne oppnå 100% resultat uavhengig av innsats. Sett bort fra hvis man utfører karosseri arbeid selvsagt.
Man glemmer fort hvor elendig bilen opprinnelig var og har lett for å sette pekefingeren på alt som ikke er optimalt - men nok om det..
Vask:
bilen ble vasket DCN-style og opp og ned i mente, tror det ble 5 omganger totalt. Har ingen bilder fra denne prosessen dessverre. Men skal prøve å beskrive den her.
1. Sauset godt inn med Prickbort ca. 7 min virketid før avspyling.
2. Runde med Surfex HD 1/20 virketid ca. 5 min før Autofoam ble sprayet på med foamgun. Dette fikk kose seg i nye 7-10 min før avspyling.
3. Korrosol ble lagt på lakk rundt baut og fant masse å jobbe med - felger ble selvfølgelig også vasket. Brukte diverse Vikan børster, samt Wheel woolies (fantastiske). Nok engang avspyling.
4. Innsiden av dører/skyvedører ble tatt sammen med motorvask - Prickbort fikset biffen, sammen med autofoam i kanon. Avspyling.
5. Berøringsvask med svamp. Mr-Pink ble såpevalget denne gangen.
Når vaskingen var ferdig mente eieren av bilen at det holdt og at jeg bare kunne dra videre på min ferd, jeg ble selvsagt værende.
Inspeksjonsbilder:
Førsteinntrykket var stusselig plastrim.
IMG_8705.jpg
Nyttårsrakett
IMG_8707.jpg
IMG_8710.jpg
Når man kommer nærmere ser man en kraftig bulk og godt med Swirls, holos osv, mye snacks her.
IMG_8712.jpg
Noen har gått bananas med nøkkel? Noen av disse ripene er så dype at de har gått i mellom baselakken.
IMG_8715.jpg
IMG_8716.jpg
Moroskapen fortsetter bortover førerdør..
IMG_8717.jpg
Panseret hadde noen heftige riper - umulig å redde dette dessverre.
IMG_8722.jpg
Passasjerdøra hadde også god med riper - Begynte å lukte litt våtsliping for og i det hele tatt komme i mål med dette "prosjektet".
IMG_8726.jpg
Skyvedør passasjerside.
IMG_8727.jpg
POLERING/KORRIGERING:
Av VW erfaring er dette en lakk som trenger litt punch. Tenkte dette var øyeblikket å prøve mine nyinnkjøpte Menzerna pader (Compounding pad - 150mm og 85mm) disse kan du forøvrig kjøpe hos DCN samarbeidspartner Bilnerden.
Padene gav et solid inntrykk og gjennom denne jobben fikk jeg prøvd dem på forskjellige maskiner i ulike størrelse og jeg må si de innfridde. Kjørte 150mm paden på Rupes LHR15, samt på en roterende fra Wurth. Brukte også 85mm paden på en roterende jeg hadde liggende med 3M bakplate. Ellers ble også Rupes sine blå MF-pader flittig brukt. Til opprydding ble det mye gul pad og polish samt noe hvit/hvit.
Bildet viser blå MF på Rupes LHR15 og Compound pad 85mm på roterende.
IMG_8771.jpg
Jeg har utelukkende brukt Rupes sine polish produkter, men etter å ha prøvd denne paden falt jeg også for fristelsen av å kjøpe inn en flaske med FG400. Gleder meg til å teste den ved en anledning.
Målingene viste lakkdybde på mellom 80-120my i gjennomsnitt. Dette var noe lavere enn jeg hadde trodd, da jeg tidligere har tatt en transporter av ca samme årgang med langt høyere tall.
Bileier hadde kjøpt inn et originalt sett med lakk og klarlakk fra vag. Ved hjelp av tannpirkere fra Jordan ble jeg opptatt med å pirke i defekter ett par timer. Blandet basen og klarlakk sammen før påføring. 3 deler base og 1 del klarlakk benyttet jeg meg av.
IMG_9059.jpg
Omsider kunne man begynne med litt polering, her er noen bilder fra venstre bakpart.
før:
IMG_8730.jpg
Etter:
IMG_8751.jpg
IMG_8748.jpg
IMG_8736.jpg
Så over til problemområdet rundt tanklokk og bulker/riper i sidedør førerside:
slik var det altså:
IMG_8715.jpg
IMG_8712.jpg
..og etter noen runder begynte det å bli bedre, men selvfølgelig ikke 100%.
IMG_8753.jpg
Ikke så galt - dempet får vi kalle det.
IMG_8914.jpg
IMG_8912.jpg
Over til panseret:
Teipet opp en område og gjorde klart utstyret.
IMG_8760.jpg
Ripene er dyyype.
IMG_8779.jpg
Prøvde først en runde med Menzerna hvit pad og rupes blå polish, ble vel 12 pass tror jeg.
IMG_8781.jpg
Gikk hardere til verks og begynte å våtslipe med 3000 papir for å se om jeg kunne hente ut litt ekstra og dempe mer ift ripene.
IMG_8784.jpg
IMG_8786.jpg
IMG_8788.jpg
Bilder er tatt etter ny runde med polering etter våtslip (dårlig bilder dessverre).
IMG_8791.jpg
Ser fortsatt ripene.
IMG_8793.jpg
IMG_8794.jpg
Etter mange runder endte det til slutt slik.
IMG_8905.jpg
Er mange timer jobb med en slik varebil, spesielt når man tenker over hvor mange paneler man skal gjennom, selvfølgelig sitter det bare ett vindu i en av sidedørene :-(
Her er et bilde fra panelet bak på venstre side, ikke helt i mål, men nærmer seg.
IMG_8800.jpg
IMG_8804.jpg
IMG_8810.jpg
IMG_8811.jpg
Så var det å gyve løs med våtsliping på passasjersiden, under følger noen bilder fra denne prosessen. Jøjess og mye rart det var å ta tak i på denne bilen, men var for sent å snu.
IMG_8814.jpg
IMG_8818.jpg
IMG_8817.jpg
IMG_8815.jpg
IMG_8812.jpg
IMG_8816.jpg
IMG_8821.jpg
IMG_8823.jpg
IMG_8825.jpg
før:
IMG_8826.jpg
Etter:
IMG_8831.jpg
IMG_8833.jpg
Moroskapen ville ingen ende ta.
IMG_8829.jpg
Mer sliping og polering.
IMG_8846.jpg
IMG_8837.jpg
Begynner å ligne på noe.
IMG_8858.jpg
Bakskjerm gjenstår.
IMG_8864.jpg
Kom i mål med den også.
IMG_8874.jpg
IMG_8876.jpg
Bakluke/dør skulle også få det glatte lag. Samme prosedyre her med noe våslip + korrigering og polish.
IMG_8869.jpg
Raketten måtte bøte med livet.
IMG_8865.jpg
slik,skimter håntlangeren nedi venstre hjørne.
IMG_8889.jpg
Motormmet måtte også pleies sammen med støtfangere og annen plast rund baut. Jeg mettet støtfangerene godt med Owatrol polytrol og lot dette stå over natten før jeg la på et nytt lag dagen etter.
IMG_8879.jpg
IMG_8880.jpg
IMG_8881.jpg
Begynte å se anstendig ut.
IMG_8882.jpg
Disse fikk også en runde med owatrol.
IMG_8917.jpg
..og frontfangeren
IMG_8902.jpg
LSP for denne vogna ble Polishangel Master Sealant. Felgene ble ikke behandlet med noe da jeg ble enig med bileier om å rense disse skikkelig ved dekkskift og deretter legge på Autobahn.
IMG_8884.jpg
IMG_8885.jpg
Totalt tidsforbuk ble ca. 30 timer.
Ferdigbilder:
IMG_8898.jpg
IMG_8896.jpg
IMG_8899.jpg
IMG_8903.jpg
IMG_8904.jpg
IMG_8906.jpg
IMG_8907.jpg
IMG_8908.jpg
IMG_8921.jpg
Takk for oppmerksomheten.
42

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb:) Cred

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt av en opprydding på en gedigen bil!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Arbeidsbilen hadde virkelig fått hard medfart!

Utrolig mye bra du fikk fikset på her på en enorm bil :D

Grønn knapp trykket!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Arbeidsbiler skal være sølv, ikke sort! Det har de som brukte denne bevist. Cred for en krevende og flott makeover :thumbup:

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herre Jemini for et stort prosjekt! Imponerende hva du fikk til! Cred! :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den fikk seg et bra løft! Flott jobb!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker og bukker alle sammen - var ikke akkurat noen Rolls Royce S&S, men disse bilene må da få litt pleie de også ;-)

Flott jobb:) Cred

Tusen takk =)

Litt av en opprydding på en gedigen bil!

Ja det er nok av flater, lurer på hvor mange kvm det egentlig er :P

Arbeidsbilen hadde virkelig fått hard medfart!

Utrolig mye bra du fikk fikset på her på en enorm bil :D

Grønn knapp trykket!

Hjertelig =) Bar vel preg av å være brukt ja.. Bileier mente han hadde gjort et godt kjøp sett bort fra utseende. Sistnevnte kan jeg ihvertfall bekrefte.

Herre Jemini for et stort prosjekt! Imponerende hva du fikk til! Cred! :thumbup:

Thank's ØHN! Det var det å skulle si nei veit du ;-)

Den fikk seg et bra løft! Flott jobb!

Takk skal du ha!! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For et sinnsykt løft du fikk ordnet på denne bilen! :) Var jo ikke bare litt å ta tak i her!
Veldig imponerende! CRED!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For et sinnsykt løft du fikk ordnet på denne bilen! :) Var jo ikke bare litt å ta tak i her!

Veldig imponerende! CRED!

Tusen takk Vwp9 =) Det var veldig hyggelig å høre, setter jeg stor pris på! =)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synd man ikke kan gi flere cred. Her snakker vi extreme makeover ala dynge! Dette er i mine øyne en solid hof kandidat!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synd man ikke kan gi flere cred. Her snakker vi extreme makeover ala dynge! Dette er i mine øyne en solid hof kandidat!

Oi, jeg veit ikke det polishduden =) Men at du tenker tanken er jo enormt for meg ihvertfall =) Må nok bli enda flinkere til å dokumentere osv, har litt å hente der. Blir litt borte når man er i sonen.. skulle hatt med seg en fotograf som kunne timelapset litt ;-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skikkelig løft.

Artig med våtslipingsprosjekt ;) Man får virkelig testa hvor mye man kan ta med de ulike midlene vi har.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra opprydding dette Raymond :)

Grønn knapp er trykket!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra jobbet!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget flott jobb B)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Credverdig bare å ta på seg en slik jobb, Raymond! Resultatet blir veldig bra, selvom det som du sier ikke er mulig å hente bilen tilbake til 100%!

Flott jobba, og master sealant er bare helt rå!! :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skikkelig løft.

Artig med våtslipingsprosjekt ;) Man får virkelig testa hvor mye man kan ta med de ulike midlene vi har.

Ja enig med deg DedjayTID, våtsliping er morsomt, og litt skummelt samtidig- absolutt et skadepotensiale tilstede ;-)

men utrolig moro å jobbe på den måten, når man får resultater av det!

Bra opprydding dette Raymond :)

Grønn knapp er trykket!

Takker og bukker Andre =)

Veldig bra jobbet!

Takk takk Aero =)

Meget flott jobb B)

Masse takk =)

Credverdig bare å ta på seg en slik jobb, Raymond! Resultatet blir veldig bra, selvom det som du sier ikke er mulig å hente bilen tilbake til 100%!

Flott jobba, og master sealant er bare helt rå!! :D

Danke David, tror ikke det ble så gæli når man har landet de berømte ballene og kikker tilbake, hehe! Master Sealant er latterlig bra spør du meg. Har nok forelska meg litt i polishangel produktene, og det begynner å fylle seg opp med vokser og annet fra dem! =) Coating er neste på familievogna før vinter'n.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget godt jobbet, her var det nok å ta seg til, skikkelig arbeidsbil med masse bruksskader :) Du fikk ryddet opp i det meste og dempet mye her, ikke alle som tar på seg en slik jobb som dette, så det er credverdig i seg selv :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget godt jobbet, her var det nok å ta seg til, skikkelig arbeidsbil med masse bruksskader :) Du fikk ryddet opp i det meste og dempet mye her, ikke alle som tar på seg en slik jobb som dette, så det er credverdig i seg selv :)

Får vel lønn i himmelen!! ;-)

Etter denne jobben innså jeg virkelig at jeg hadde bruk for en god roterende, så på Oslo Motorshow blei det en ny flex gitt (Takk scandicshine), greit å ha en "rydde" maskin!! ;-) Fantastisk maskin å jobbe med, bedre enn mye jeg har prøvd på roterende siden.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive