Rayhaako

"Howto" komprimere Ett/flere bilder i Photoshop

Tenkte dette var kjekt å vite for flere - ikke nødvendigvis slik at alle har kontroll på mulighetene som ligger i photoshop.

Før alle begynner å mase om det - JA det finnes andre alternativer for å gjøre dette ;-) Irfanview f.eks er et godt alternativ, lightroom osv osv. Noen slike opplastingsportaler skalerer og gjør denne prosessen automatisk også.

Det er veldig mange brukere av forumet som legger ut bilder osv- feks i S&S seksjonen.

For min del benytter jeg meg av photobucket som opplastningsportal. Aberet er at dagens kamera tar høyoppløselig bilder på gjerne 3-10 mb pr. bilde. Dette blir store mengder med data som man må laste opp på nett samtidig som det fyller slike kontor rimelig kvikt. Dessuten bor jeg griskgrent til og har dermed ikke tilgang på internett linjer med ultra raske opplastningshastigheter.

Hva er alternativet - jo komprimere bildene på forhånd så klart!!! - med minimal forringelse av kvalitet (ihvertfall til forum bruk). Hva er bonusen? For deg som leser forumet lastes bildene raskere. For min og våres del bruker man kortere tid på opplastning av bilder til portaler og har mer plass tilgjengelig.

For å billedlig-gjøre forskjellen tok jeg å komprimerte 200 bilder i størrelse 4-8 mb stykket. Da jeg var ferdig var total størrelse på disse 200 bildene 12 mb. Det er nice..

Hvordan gjør man det:

1. Velg fil > Skript > Bildeprosessor

2. Velg bildene du vil behandle eller en mappe med bilder du vil behandle.

3. Velg åpne første bilde for å bruke innstillinger hvis du vil bruke de samme på alle bildene.

4. Velg hvor du vil lagre de behandlede filene.

5. Velg filtype og lagringsalternativer. Lagre som JPEG f.eks, lagrer da bilder i jpeg kvalitet i målmappen. Sett kvalitet mellom 0-12 (Selv bruker jeg 5). Du kan også angi Høyde og bredde på bildet i tillegg. Hvis du ikke gjør endringer her vil photoshop endre dette etter kvaliteten du setter, og opprettholder samtidig de originale proporsjonene. Jeg benyttet "800x533" tilpasset forum bruk, men dette må dere nesten prøvd dere frem til selv ift. til ditt eget kamera og filer.

6. Angi andre behandlingsalternativ. Kjør prosedyre . du kan også sette inn opphavsrett til bildene dine som overskriver metadataene for bildefilen

7. Klikk kjør.

8. Sjekk målmappe og finn komprimerte bilder =)

Ønsker du å lære mer finner du maaaase nyttig informasjon ved å følge denne linken

Masse lykke til og forsett å bruk DCN-forumet for alt det er verdt!

Legger ved to bilder av samme med forskjellige kvaliteter.

IMG_8921.jpg

IMG_8921-1.jpg

Ene filen er på 10.5 mb og den andre er på 103 kb, hvem er hvem?? =)

Mvh

Raymondo

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker selv Photobucket (Lyse = fiber = kjappe greier).

Takk for godt tips da denne kan også være aktuell ved bruk av f.eks. Finn.no :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte dette var kjekt å vite for flere - ikke nødvendigvis slik at alle har kontroll på mulighetene som ligger i photoshop.

Før alle begynner å mase om det - JA det finnes andre alternativer for å gjøre dette ;-) Irfanview f.eks er et godt alternativ, lightroom osv osv. Noen slike opplastingsportaler skalerer og gjør denne prosessen automatisk også.

Det er veldig mange brukere av forumet som legger ut bilder osv- feks i S&S seksjonen.

For min del benytter jeg meg av photobucket som opplastningsportal. Aberet er at dagens kamera tar høyoppløselig bilder på gjerne 3-10 mb pr. bilde. Dette blir store mengder med data som man må laste opp på nett samtidig som det fyller slike kontor rimelig kvikt. Dessuten bor jeg griskgrent til og har dermed ikke tilgang på internett linjer med ultra raske opplastningshastigheter.

Hva er alternativet - jo komprimere bildene på forhånd så klart!!! - med minimal forringelse av kvalitet (ihvertfall til forum bruk). Hva er bonusen? For deg som leser forumet lastes bildene raskere. For min og våres del bruker man kortere tid på opplastning av bilder til portaler og har mer plass tilgjengelig.

For å billedlig-gjøre forskjellen tok jeg å komprimerte 200 bilder i størrelse 4-8 mb stykket. Da jeg var ferdig var total størrelse på disse 200 bildene 12 mb. Det er nice..

Hvordan gjør man det:

1. Velg fil > Skript > Bildeprosessor

2. Velg bildene du vil behandle eller en mappe med bilder du vil behandle.

3. Velg åpne første bilde for å bruke innstillinger hvis du vil bruke de samme på alle bildene.

4. Velg hvor du vil lagre de behandlede filene.

5. Velg filtype og lagringsalternativer. Lagre som JPEG f.eks, lagrer da bilder i jpeg kvalitet i målmappen. Sett kvalitet mellom 0-12 (Selv bruker jeg 5). Du kan også angi Høyde og bredde på bildet i tillegg. Hvis du ikke gjør endringer her vil photoshop endre dette etter kvaliteten du setter, og opprettholder samtidig de originale proporsjonene. Jeg benyttet "800x533" tilpasset forum bruk, men dette må dere nesten prøvd dere frem til selv ift. til ditt eget kamera og filer.

6. Angi andre behandlingsalternativ. Kjør prosedyre . du kan også sette inn opphavsrett til bildene dine som overskriver metadataene for bildefilen

7. Klikk kjør.

8. Sjekk målmappe og finn komprimerte bilder =)

Ønsker du å lære mer finner du maaaase nyttig informasjon ved å følge denne linken

Masse lykke til og forsett å bruk DCN-forumet for alt det er verdt!

Legger ved to bilder av samme med forskjellige kvaliteter.

IMG_8921.jpg

IMG_8921-1.jpg

Ene filen er på 10.5 mb og den andre er på 103 kb, hvem er hvem?? =)

Mvh

Raymondo

Det øverste er 103kb

Det nederste er 10.5mb

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker selv Photobucket (Lyse = fiber = kjappe greier).

Takk for godt tips da denne kan også være aktuell ved bruk av f.eks. Finn.no :)

Det er helt riktig pejourdan, kan brukes til akkurat det du beskriver her =)

Det øverste er 103kb

Det nederste er 10.5mb

Spot on ØHN ;-) har du vært inne å snooka nå? hehe =)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er helt riktig pejourdan, kan brukes til akkurat det du beskriver her =)

Spot on ØHN ;-) har du vært inne å snooka nå? hehe =)

Ser det ganske lett på detaljer som greinene på bartrærne etc. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser det ganske lett på detaljer som greinene på bartrærne etc. ;)

Du er en foto's mann ØHN =) godt jobba! Det gjorde nemlig ikke jeg før du sa det ;-)

Raymondo

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man ser også tydelig forskjell på forhjulet!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stor forskjell hvis man trykker på bildene og ser de i photobucket. Når jeg ser bildet her inne i tråden, er det umulig å skille de fra hverandre!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stor forskjell hvis man trykker på bildene og ser de i photobucket. Når jeg ser bildet her inne i tråden, er det umulig å skille de fra hverandre!

Jeg klikket ikke på bildene og ser lett forskjell på forumet. Du ser det nederste bildet er "renere" i detaljene i grass/grus ved førerdør, og på bakken foran bilen. Ser det også som sagt på detaljene i bartregreiner som er "renere" på det nederste bildet. Ser det også i mønsteret på venstre dekk foran. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg klikket ikke på bildene og ser lett forskjell på forumet. Du ser det nederste bildet er "renere" i detaljene i grass/grus ved førerdør, og på bakken foran bilen. Ser det også som sagt på detaljene i bartregreiner som er "renere" på det nederste bildet. Ser det også i mønsteret på venstre dekk foran. :)

Ser det nå! Minimal forskjell ihvertfall! Hadde du sett det om de ikke var satt opp mot hverandre?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser det nå! Minimal forskjell ihvertfall! Hadde du sett det om de ikke var satt opp mot hverandre?

Tror nok jeg hadde sett det. Men en referanse gjør det selvsagt langt lettere. Ved skriving av S&S erfarer man noe lignende fra man sitter og sorterer bilder på PC'en i pen kvalitet, til de havner i forum-tråden på nettet. Etter å ha gjort det noen ganger ser man hvor det særlig er forskjell, og vet hva man skal se etter. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive