Gå til innhold

Moms-grensen økes fra 200kr til 500kr


Haakon O

Recommended Posts

Jeg har mottatt mange pakker ila årene fra utlandet på firesiffrede beløp, hvor det står korrekt beløp på pakkene, men de har blitt stemplet "ikke tollpliktig", og har aldri mottatt noe krav. For det meste bildeler/utstyr og noe elektronikk, tror faktisk ikke jeg har betalt moms/toll på pakker siden 2008, og den kom fra sverige, så jeg har nærmest sluttet å bry meg om denne 200.- grensen.. ^_^

Dette her fremstår som et mysterium for meg. Jeg har også handlet en del opp i gjennom, men har alltid måtte betale moms på forsendelser over 200,-. Har samme erfaring med DHL, FedEx, UPS, Posten og TNT. Det skal dog sies at jeg har fått "feilmerket" verdi på pakker fra østen; les: verdi=under NOK 200,- og da ikke har betalt MVA.

Hva er det som gjør at noen har flaks i åresvis, mens andre ikke? Er det postnummeret? StianMH, kan du opplyse oss?

Konebil: 2022 VW ID.4 GTX, Pearl Black, 20" Loen (sorte)

Konebil: 2012 VW Sharan Highline 2.0 TDI 4Motion, Pantheon Grey metallic, 17» Jarama

Mannebil: 2014 Audi A6 Avant Quattro 3.0 TDI S-Line, Daytona Grey perleeffekt, 20" 5 arm rotor design titan optikk

 

VCDS / VAGCOM bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Jeg har mottatt mange pakker ila årene fra utlandet på firesiffrede beløp, hvor det står korrekt beløp på pakkene, men de har blitt stemplet "ikke tollpliktig", og har aldri mottatt noe krav. For det meste bildeler/utstyr og noe elektronikk, tror faktisk ikke jeg har betalt moms/toll på pakker siden 2008, og den kom fra sverige, så jeg har nærmest sluttet å bry meg om denne 200.- grensen.. ^_^

Legger meg slik at om jeg blir "tatt" så har jeg fortsatt spart penger :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger meg slik at om jeg blir "tatt" så har jeg fortsatt spart penger :)

Jeg har faktisk forklart de på posten når jeg henter pakker, at her skal jeg faktisk betale noe mer, men de sier at det ikke er så mye de kan gjøre og at jeg bare skal være fornøyd med at jeg ikke må betale noe. Jeg ber aldri om at de skal skrive lavere verdi på pakkene heller, og en pakke jeg hentet i sommer hadde de ironisk nok stemplet "ikke tollpliktig" over det firesiffrede beløpet på lappen på pakken.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de leser 4,999 der det står eller skulle stått 4.999? :)

Sånn ellers er jeg nysgjerrig på hvor du handler fra..

For det meste via ebay, og da fra Tyskland, Polen, USA og UK. Tittet kjapt i kvitteringsarkivet, og det er vel egentlig bare 10-15 litt dyrere pakker de siste 6 årene + noen småpakker som har ligget like over grensen. Venter nå på en 1000.- pakke fra tyskland, og etter denne tråden er det vel nesten garantert at den blir tollpliktig.. :ph34r:

Når man bestiller fra ebay er jo ofte pakken merket slik at det ser ut som den er sendt av en privatperson, selv om den er kjøpt hos et firma, ser jo ikke det før man har åpnet pakken og funnet ordreseddel/kvittering, kan det ha noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Pakker fra private går mye oftere gjennom som ikke tollpliktig enn pakker fra firma. Så å si alle pakker jeg har bestilt fra firma i USA og UK kommer det mva-regning på, men fra private i samme land (og til samme verdier, omtrentlig) går rett gjennom.


Jeg har mottatt mange pakker ila årene fra utlandet på firesiffrede beløp, hvor det står korrekt beløp på pakkene, men de har blitt stemplet "ikke tollpliktig", og har aldri mottatt noe krav. For det meste bildeler/utstyr og noe elektronikk, tror faktisk ikke jeg har betalt moms/toll på pakker siden 2008, og den kom fra sverige, så jeg har nærmest sluttet å bry meg om denne 200.- grensen.. ^_^

Jeg handler det jeg vil ha og dealer med mva/gebyr når jeg henter pakken... For små og i utgangspunktet billige ting som akkurat bikker over og blir gebyrbefengt og dermed dobler totalprisen til over det tilsvarende ville kostet i Norge, er det jo surt, men nettopp derfor har jeg sluttet å handle småting i utlandet og kjøper det heller innenlands. Raskere levering, billigere overall og man støtter norsk næringsliv. Win for alle.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her fremstår som et mysterium for meg. Jeg har også handlet en del opp i gjennom, men har alltid måtte betale moms på forsendelser over 200,-. Har samme erfaring med DHL, FedEx, UPS, Posten og TNT. Det skal dog sies at jeg har fått "feilmerket" verdi på pakker fra østen; les: verdi=under NOK 200,- og da ikke har betalt MVA.

Hva er det som gjør at noen har flaks i åresvis, mens andre ikke? Er det postnummeret? StianMH, kan du opplyse oss?

Kommer helt ann på hvem det blir sendt gjennom og hvor oppmerksomme Tollvesenet er. Hender de er hissige på "lavverdikontroll"..

Har aldri betalt MVA på en sending som har gått med posten, selv med verdi på over 200 NOK.

Det er nok mer "room for error" hos posten enn hos private aktører. Som kan risikere å miste direkteutkjøring hvis de gjør feil. Dvs at hvis så skjer, så må varene fortolles og stå på lager frem til det er godkjent.

Endret av StianMH

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt snodig det som står skrevet sist her, for posten kom akkurat på døra med en pakke folie bestilt fra usa. Den betalte jeg 270 dollar i vareverdi og 90 dollar i frakt på, totalt 360 dollar. Da er opplegget sånn her at den må hentes på post-i-butikk pga at de ikke lenger har betalingsterminaler i utkjøringsbilene for å ta inn moms/gebyrer.

Men den kom på døra alikevel - og når jeg ser på lappen på utsiden så står det "vinyl - value 1,00 $.. Ikke at det hadde betydd så mye til slutt da jeg får momsen refundert - næringskjøp til firmaet dette. Men hadde de åpnet og sett inni så lå det kvittering der på 360 dollar.

Fedex/TNT etc hadde mottatt dokumenter fra avsender og krevd inn momsen selv, enten på forskudd eller på faktura senere. Så er vel noe med at Posten gjør det selv ja (sendt via USPS denne, altså rett fra amerikansk til norsk postvesen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler det jeg vil ha og dealer med mva/gebyr når jeg henter pakken... For små og i utgangspunktet billige ting som akkurat bikker over og blir gebyrbefengt og dermed dobler totalprisen til over det tilsvarende ville kostet i Norge, er det jo surt, men nettopp derfor har jeg sluttet å handle småting i utlandet og kjøper det heller innenlands. Raskere levering, billigere overall og man støtter norsk næringsliv. Win for alle.

Hvis det akkurat bikker grensa og blir tollpliktig blir det selvfølgelig dyrt i lengden, men jeg sparer nok et firesiffret beløp hvert år på å handle en del småtterier til tur/fluefiske/bil/båt osv. på ebay til under 200.-. Er det ting jeg trenger umiddelbart blir det selvfølgelig en annen sak, men vinteren blir ofte brukt til å hamstre inn div. som jeg trenger ila vår-sommer-høst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Les hva jeg har skrevet tidligere, er ikke unikt. Og transportselskaper finner ikke på slike ting for moro skyld. Transportselskaper må forholde seg til retningslinjer fra tollvesenet, og som det står i artikkelen så er vel ikke akkurat retninglinsjene til tollvesenet enkle å forstå seg på. Ergo, transportselskapet blir synderen for å følge et kronglete regelverk.

Alternativer er at fraktselskapet fortoller uten å ilegge fraktestimering og leveringsvilkår, og da risikerer fraktselskapet å få tyn fra tollvesenet for å fortolle feil. Og fortoller man feil nok ganger så kan fraktselskapet risikere å miste direkteutkjøringen som gjør at gods må bli stående på tollager i et døgn mens man venter på at alt skal bli ferdig fortollet.

Så, spar meg kommentarene om at DHL, TNT, UPS, FeDex etc etc er synderen her, de forholder seg til et regelverk selv ikke tollvesenet har kontroll over.!

Endret av StianMH

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les hva jeg har skrevet tidligere, er ikke unikt. Og transportselskaper finner ikke på slike ting for moro skyld. Transportselskaper må forholde seg til retningslinjer fra tollvesenet, og som det står i artikkelen så er vel ikke akkurat retninglinsjene til tollvesenet enkle å forstå seg på. Ergo, transportselskapet blir synderen for å følge et kronglete regelverk.

Alternativer er at fraktselskapet fortoller uten å ilegge fraktestimering og leveringsvilkår, og da risikerer fraktselskapet å få tyn fra tollvesenet for å fortolle feil. Og fortoller man feil nok ganger så kan fraktselskapet risikere å miste direkteutkjøringen som gjør at gods må bli stående på tollager i et døgn mens man venter på at alt skal bli ferdig fortollet.

Så, spar meg kommentarene om at DHL, TNT, UPS, FeDex etc etc er synderen her, de forholder seg til et regelverk selv ikke tollvesenet har kontroll over.!

Var ikke klar over at jeg skulle spøre deg om lov før jeg publiserte i denne tråden, trodde faktisk at forumet var en plass der man kunne dele erfaringer. Og når du ikke likte at jeg publiserte mine negative tanker rundt DHL, så må jeg beklage dette. Det er klart at en slik svar maling av DHL er ikke bra for selskapet renome. Alt hadde vært annerledes om ikke DHL hadde sendt meg alle disse regningene som senere blir trukket tilbake pga feil grunnlag av gebyr og mva. Dette oppfattes av meg som systematisk feil (svindel) når det skjer gang på gang, i tillegg har DHL de samme dukumentene som meg. Da føler jeg at de prøver og lure meg med gebyret, og når jeg ser at andre opplever det samme så lurer jeg på hvor mye de klarer å kreve inn på feilaktig grunnlag. Heldig vis kan jeg velge hvilket transportselskap jeg skal bruke, derfor har jeg for lenge siden sluttet å bruke DHL som transportør.

Endret av Rotiform
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neimen i jøsses.. har da ikke sagt noe om at du ikke får lov, og indirekte refererte jeg litt til artikkelen.. For min del kan du skrive akkurat hva du vil og ønsker om DHL, men når alt kommer til alt så er det ikke bare DHL dette gjelder.

Men i veldig veldig mange tilfeller så har ikke transportør de samme dokumentene som det mottaker får, og det er ofte avvik på verdiene. En transportør må forholde seg til dokumentene som følger med sendingen, uavhengig om det står 100 Euro, selvom du har betalt 100 NOK. Det er de dokumentene vi må forholde oss til.

Tollvesenet sier selv i artikkelen at de ikke har et felles regelverk å forholde seg til, men et transportselskap må forholde seg til regelverk satt av tollvesenet. Så det er ikke akkurat kjempeenkelt.

Hadde bare avsender klart å spesifisere en fraktkostnad på invoicen som følger med pakken så ville mye ofte vært unngått. At avsender ikke klarer å legge ved tilstrekkelig dokumentasjon som det norske tollvesenet krever er dessverre ikke transportør sitt ansvar, og til syvende og sist er det kunden som får lide for det.

Ingenting er bedre enn å kunne velge transportør, men i enkelte tilfeller så er ikke det mulig.

Det er heller ikke snekkeren sin feil at staten har satt krav om TEK10 som gjør ting en hel del dyrere å bygge enn tidligere.. Hvis man setter det litt i perspektiv.

Endret av StianMH

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang fikk jeg brev fra Posten, om dokumentere varens verdi. Lastet ned faktura fra nettbutikk og kvittering fra paypal og svarte på e-post adressen som var i brevet. Pakken ble lever noen dager senere uten at jeg måtte betale en krone, så enkelt kan det gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg fikk det senest forrige uke... men jeg skjønner ikke hva som er så vanskelig. Det står vareverdi på pakkseddelen, og portoen er stemplet oppe i høyre hjørne. $200 i verdi og $65 i porto = $265, regne om til NOK, legge på tollmishandlingsgebyr, send videre.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde alle avsendere opplyst fraktverdien så hadde man ikke hatt dette problemet. Og hva som står på pakken er ofte helt irrelevant da det er papirdokumentasjon som skal følge med sendingen. Og det er det fortolleren benytter seg av, sånn er det hos posten og alle andre transportselskap. Skulle man gått ut å sjekket hver eneste sending så hadde ikke gebyrene vært 140,-

Som med alt annet, merarbeid koster mer :)

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...