Gå til innhold

Moms-grensen økes fra 200kr til 500kr


Haakon O

Recommended Posts

Da er jo det veldig fint for din del, men er jo ikke noe vits å diskutere dette med meg.. Er tollvesenet som setter et regelverk, og det må alle transportører som driver med innfortolling forholde seg til.

Og man må jo selvfølgelig forklare kundene hvorfor disse reglene er sånn. Og vi tjener jo ikke ei krone mer på det, uansett om det er 201 NOK eller 432 NOK vi beregner MVA utifra..

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke meningen å kverulere eller være vanskelig (noe jeg heller ikke forsøker på), for jeg er ikke i tvil om at du kjenner til dette bedre enn meg. Jeg ønsker bare å kunne/forstå dette slik at jeg ikke får en dyr overraskelse. Slik jeg tolker det du skriver blir det lagt til grunne en fraktpris på 231,- så lenge denne er "0,-", selv om jeg kan bevise at jeg ikke har betalt mer enn 350,- totalt?

Dette kan jo fort bli veldig dyrt om man får en pakke som er merket med en verdi på $50 (gitt at dollaren er under 7,-) uten at frakten er spesifisert.

Jeg har alltid vært i den tro at det er den totale summen man faktisk betaler man betaler moms av, og har aldri sett at dette har blitt gjort på noen annen måte frem til nå, men slik er det altså ikke, og har egentlig heller aldri vært?

- 07 Opel Astra 1.4 - 15 BMW X4 30d -

Min garasje - Mine biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

De som vanligvis har vært jævligst på å beregne frakt dersom denne ikke er spesifisert, er UPS. Alle andre speditører jeg har brukt har gitt bæng og gått ut fra deklarert verdi, såfremt de ikke har fattet mistanke og har åpnet pakken og funnet en faktura som sier noe annet, hvorpå de bruker beløpet fra fakturaen. Har aldri fått tillegg for beregnet fra fra verken Tollpost, TNT, FedEx, DHL, Linjegods eller Posten, kun en gang fra UPS. Da klaget og kranglet jeg til de slettet fakturaen.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det seg slik at en transportør aldri har lov til å åpne ei pakke da.. Det er kun tollvesenet som har lov til det :)

Hvis en transportør skal åpne pakken så trengs det skriftlig godkjenning fra kunde.

Endret av StianMH

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg vet ikke hvem som åpner pakkene mine, men jeg har fått flere pakker som åpenbart har vært åpnet og lukket igjen. De har da kommet via Postens tollmishandling på Gardermoen, så jeg antar Posten leverer pakkene til tollerne og lar dem ta cavity search før de leverer den tilbake til Posten etter 4-5 dager?

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal det være tapet igjen med tollvesenet sin tape :)

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som vanligvis har vært jævligst på å beregne frakt dersom denne ikke er spesifisert, er UPS.

Uspesifisert frakt skjønner jeg blir et problem, men når den er spesifisert til 0,- skjønner jeg det ikke helt. Klart det koster å flytte en forsendelse fra kina og hit, men butikken man handler med har da bakt inn fraktprisene i vareprisen, altså ER varepris og fraktpris samlet f.eks. 349,-.

Vi har jo norske forhandlere her på forumet også som i visse tilfeller har gratis ("0,-") frakt; kampanjer, kjøp over så og så mye kr, o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men hadde avsender vært oppegående så hadde de skrevet en fraktverdi på faktura.. Si du betaler 45 USD for et eller annet surr, spesifiserer de frakten til 10 USD og varens verdi til 35 USD, så er det jo fortsatt det man har betalt, og da blir det beregnet MVA ut i fra 45 USD og ikke 45 USD + fraktberegning.

Men, det er Norge AS som setter reglene.. Ei krone her og ei krone der er viktig for statskassen =)

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis fraktprisen er bakt inn i vareprisen er det ikke sikkert avsender kan i følge sitt lovverk sette noe annet på deklarasjonen enn det som står på kvittering, og kvitteringen må stemme med annonsen.. nå er vel ikke USA-baserte netbutikker de som oftest har gratisk internasjonal frakt, men der er det i hvert fall straffbart å jukse med verdier på deklarasjonene.

Jeg har flere ganger spurt selgere på ebay om de kan skrive ned varepris og heller skrive opp fraktpris (i tilfeller hvor varen bikker akkurat over 200), men det er det ingen som tør.

Så helt enkelt er det ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men de gjør jo ingenting "ulovlig" ved å skrive en fraktverdi, for de får jo ikke levert varene sine gratis hos hverken UPS, DHL, TNT, china post etc etc..

Hvis en legger merke til det så står det også "Gift" på de fleste sendingene fra Kina... Det er for at de skal slippe å betale en eller annen avgift.. :)

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Da skal det være tapet igjen med tollvesenet sin tape :)

Standard blank eller brun pakketape...

Hvis fraktprisen er bakt inn i vareprisen er det ikke sikkert avsender kan i følge sitt lovverk sette noe annet på deklarasjonen enn det som står på kvittering, og kvitteringen må stemme med annonsen.. nå er vel ikke USA-baserte netbutikker de som oftest har gratisk internasjonal frakt, men der er det i hvert fall straffbart å jukse med verdier på deklarasjonene.

Jeg har flere ganger spurt selgere på ebay om de kan skrive ned varepris og heller skrive opp fraktpris (i tilfeller hvor varen bikker akkurat over 200), men det er det ingen som tør.

Så helt enkelt er det ikke..

Første bestillingen min fra The Retrofit Source var merket med US$40 som eksportverdi. Inni lå det spesifisert faktura på $1209...

Neste bestilling hadde korrekt verdi spesifisert, og bestillingen deretter forsøkte jeg å få dem til å skrive ned verdien på, men da fikk jeg høre at noen av pakkene hadde blitt stoppet i utgående toll grunnet mistenkelig forhold mellom størrelse, vekt og verdi, og de hadde fått en lite trivelig bot på $25k i trynet... så praksisen med å skrive ned verdien ble avskaffet helt plutselig. :)

Det samme gjelder dersom man skriver ned verdi og opp porto, siden portoen stemples på esken eller via frimerke, så hvis deklarert verdi er lavere eller vesentlig høyere enn faktisk verdi av porto, så tas pakken til side og kryssforhøres. Mye greier...

Nei, men de gjør jo ingenting "ulovlig" ved å skrive en fraktverdi, for de får jo ikke levert varene sine gratis hos hverken UPS, DHL, TNT, china post etc etc..

Hvis en legger merke til det så står det også "Gift" på de fleste sendingene fra Kina... Det er for at de skal slippe å betale en eller annen avgift.. :)

De aller fleste forsendelser er også sendt av en privatperson, ikke firma. Det er fordi det er gratis for private i Kina å sende gaver til utlandet, men kommersielle artikler er gebyrbelagte. Er det i tillegg et firma som sender, så koster det lidderlig mye... Hadde ikke vært mye free shipping derfra om firmaet måtte stå som avsender :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av sendinger som kommer via oss er fra firma, stort sett samme 2-3 fimaene som samarbeider med Alibaba og broren hans. Det står "Gift" på samtlige sendinger :P

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 350,- Ink frakt og forsikring.

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok vedtatt ettersom KRF og Venstre, Frp og Høyre har akseptert det.

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok vedtatt ettersom KRF og Venstre, Frp og Høyre har akseptert det.

Ok, da vet jeg det. Ikke vedtatt ennå, men det er denne løysningen regjeringen går for.

Kjipt for forbrukerne! Nå handler jeg ikke noe bilpleieprodukter av betydning fra utlandet (er mange gode tilbud her på berget), men er jo en del andre ting som handles fra utlandet (ebay, filmer for eksempel). Dette vedtaket kan sette en stopper for en del handler fra utlandet for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vedtas nå i desember. Men er jo ikke alt som trer i kraft f.o.m 01.01.15, noe(mye) kommer også i mars.

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mottatt mange pakker ila årene fra utlandet på firesiffrede beløp, hvor det står korrekt beløp på pakkene, men de har blitt stemplet "ikke tollpliktig", og har aldri mottatt noe krav. For det meste bildeler/utstyr og noe elektronikk, tror faktisk ikke jeg har betalt moms/toll på pakker siden 2008, og den kom fra sverige, så jeg har nærmest sluttet å bry meg om denne 200.- grensen.. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...