Gå til innhold

Moms-grensen økes fra 200kr til 500kr


Haakon O

Recommended Posts

Babelfisken

Litt overrasket over at dette kommer selv om alle har lovet dette. Det kommer til å treffe norsk handel med et solid ballespark og blir en ganske ekstrem konkuransevridning, særlig til fordel for de statlig sponsede "free shipping" kinabutikkene.
Ikke missforstå, jeg kommer til å handle som bare det med utlandet og er sånn sett happy men det kan umulig være bra for norsk økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Bare sunt at dette kommer. Nettbutikkene får heller senke prisene litt på en mengde varer.
De trenger jo ikke å legge seg på "Ebay" pris heller, men senke seg så differansen ikke blir så stort som nå.

Hvor ofte handler man egentlig enkelt varer for under 500kr på nett her i Norge?

Ofte er det dyrere varer som blir handlet, evt spart opp til en større bestilling da frakt prisene i Norge er alt for høye.

Ihvertfall dette intrykket jeg har.

Jeg tviler meget sterkt på at det er så veldig mange butikker som vil merke noen særlig stor forskjell.

Det Norske folk vil de fleste tilfeller kjøpe samme vare for noen få kronen mindre her for å slippe å vente på varer fra utlandet så framt varene blir fornuftig priset her tillands, ligger Norske priser på tja.. la oss si på en vare til 400kr, så at Norsk pris vil ligge på 450kr så vil 90% mest sannsynlig kjøpe varen i Norge.

Visse varer har en alt for høy pris i Norge kontra andre land, hvor det er ren fortjeneste butikkene sitter igjen med.

Et eksempel er at jeg bestilte ekstra 3d briller til Tv'n min nå.

I Norge koster disse over 850kr.. mens samme orginale vare ligger på 370kr både i England, Usa, Tyskland og Sverige.

Da sier det seg selv at folk velger å handle dette fra Utlandet.

Jeg vil tro at butikkene i Norge fint kunne solgt disse til eks. 450kr så ville jeg og de fleste andre heller kjøpt dette i Norge, uten at butikken vil merke noen nedgang da de heller kan kapre utenlands handlingen, selge flere varer å tjene mere penger..

Går noen butikker / Forhandlere dukken pga denne endringen så burde de virkelig se på hvordan de driver virksomheten sin.

Er nå bare min mening at dette kommer som et fornuftig tiltak, selv om jeg heller ville sett fritaket blitt borte å heller fjernet fortollingsgebyret som i mine øyne hadde vært den optimale løsningen..

Polet går jo ikke dukket selv om vi har tax-free butikker og grense med Sverige..

PS: Personlig er jeg ikke for momsfritak, men jeg mener at en hel del butikker i Norge trenger litt konkurranse for å få prisene ned på et mer normalt, globalt nivå. Noe dette faktisk kan føre til.

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har ikke noe med fortjeneste å gjøre i det hele tatt.

Hadde det vœrt det hadde jeg vært enig.

Dette er avgift til felleskapet.

Om du skulle starte en nett butikk og vet at om du legger den i norge må du betale mva på alle varer men om du legger den i utlandet er det mva fritak opp til kr 500.

Du ville selvsagt lagt den i utlandet.

Det finnes ikke en eneste god grund til at en forhandler må betale mva for varene mens vi kan importere bruks kvanta mva fritt.

Litt lettere å se dette om vi endrer bildet og sier at det er mva fritt å importere 1 bil men om du importerer fler må du betale mva og følgelig legge på mva til salgs prisen din.

Ikke lenge vi hadde hatt møller osv i norge da hdde blitt kroken på døra ganske fort ja.

Om varen i sin helhet burde vœre mva fri for alle er en annen sak og ville fremme konkuranse men ensidig å legge den på for de som kjøper stort er inntet annet enn idiotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det mao bedre å fjerne momsfritaket helt, og ta vekk 200kr grensa også? Slik at alle betale moms fra kr 1? Det ville jo i praksis bety at om man kjøper en parklyspære til 4kr på ebay, så vil denne koste 5kr inkl moms. pluss 100kr i fortollingsgebyr, altså 105kr.

Uansett hvilken vei man drar momsgrensa, så er det positivt for noen og negativt for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har ikke noe med fortjeneste å gjøre i det hele tatt.

Hadde det vœrt det hadde jeg vært enig.

Dette er avgift til felleskapet.

Om du skulle starte en nett butikk og vet at om du legger den i norge må du betale mva på alle varer men om du legger den i utlandet er det mva fritak opp til kr 500.

Du ville selvsagt lagt den i utlandet.

Det finnes ikke en eneste god grund til at en forhandler må betale mva for varene mens vi kan importere bruks kvanta mva fritt.

Litt lettere å se dette om vi endrer bildet og sier at det er mva fritt å importere 1 bil men om du importerer fler må du betale mva og følgelig legge på mva til salgs prisen din.

Ikke lenge vi hadde hatt møller osv i norge da hdde blitt kroken på døra ganske fort ja.

Om varen i sin helhet burde vœre mva fri for alle er en annen sak og ville fremme konkuranse men ensidig å legge den på for de som kjøper stort er inntet annet enn idiotisk.

Du unnlater å fortelle en viktig ting her: Når en norsk (nett)butikk kjøper inn varer så får de refundert mva fra opprinnelselandet i sin helhet. Hva mva satsen er i Kina kjenner jeg ærlig talt ikke, men i de fleste europeiske land er den på norsk eller nesten norsk nivå.

Kjøpte meg akkurat nye fjernkontroller til garasjeporten. Billigste jeg fant i Norge var ca 300,- kroner. Kjøpte på ebay til €8,- pr stk. Det er ingen god grunn til slike prisforskjeller.

Konebil: 2022 VW ID.4 GTX, Pearl Black, 20" Loen (sorte)

Konebil: 2012 VW Sharan Highline 2.0 TDI 4Motion, Pantheon Grey metallic, 17» Jarama

Mannebil: 2014 Audi A6 Avant Quattro 3.0 TDI S-Line, Daytona Grey perleeffekt, 20" 5 arm rotor design titan optikk

 

VCDS / VAGCOM bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri egentlig brydd meg om de 25 prosentene moms jeg må betale. Det er de sære fortollingsgebyrene på småting som irriterer.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det mao bedre å fjerne momsfritaket helt, og ta vekk 200kr grensa også? Slik at alle betale moms fra kr 1? Det ville jo i praksis bety at om man kjøper en parklyspære til 4kr på ebay, så vil denne koste 5kr inkl moms. pluss 100kr i fortollingsgebyr, altså 105kr.

Uansett hvilken vei man drar momsgrensa, så er det positivt for noen og negativt for andre.

Det er riktig.

Spørsmålet enn da må stille seg er hva som gavner landet?

Som det tidligere er nevnt er en del varer en god del dyrere i Norge enn i andre land og så fort våre lønninger osv kommer ned på sammenlignbart nivå kan prisene her også komme der.

Ting henger nøye sammen og om man mener at noen varer er urimlig dyre her så er det som regel fritt frem å starte konkurerende foretning men statlige avgifter osv må vœre like for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Dette har ikke noe med fortjeneste å gjøre i det hele tatt.

Hadde det vœrt det hadde jeg vært enig.

Dette er avgift til felleskapet.

Om du skulle starte en nett butikk og vet at om du legger den i norge må du betale mva på alle varer men om du legger den i utlandet er det mva fritak opp til kr 500.

Du ville selvsagt lagt den i utlandet.

Det finnes ikke en eneste god grund til at en forhandler må betale mva for varene mens vi kan importere bruks kvanta mva fritt.

Litt lettere å se dette om vi endrer bildet og sier at det er mva fritt å importere 1 bil men om du importerer fler må du betale mva og følgelig legge på mva til salgs prisen din.

Ikke lenge vi hadde hatt møller osv i norge da hdde blitt kroken på døra ganske fort ja.

Om varen i sin helhet burde vœre mva fri for alle er en annen sak og ville fremme konkuranse men ensidig å legge den på for de som kjøper stort er inntet annet enn idiotisk.

Men hvem tror du selger mest varer av butikken i Norge eller utlandet om butikkene tar utganspunkt i samme pris, men den norske legger til momsen, altså 25%?

25% av 500kr er tross alt bare 125kr en sum de aller fleste vil betale når man tar med ting som garantier, leveringstider og service.

Å sammenligne med en bil blir litt feil da momsen vil utgjøre helt andre summer.

I mine øyne er problemet et en hel del mindre varer er kunstig høyt priset i Norge, derav handler vi heller disse varene en god del billigere i utlandet, hadde det bare vært en differanse på 25% hadde problemstillingen ikke eksistert.

Men dette er da bare hvordan jeg ser på dette som noe possetivt for forbrukerne.

Det er jo på ingen noen optimal løsning da jeg er helt enig med deg at butikker i utlandet ikke skal ha en slik fordel. Optimalt hadde det vært moms fra 0kr, men ikke noe import avgift på vanlige varer. Da får du et sunt og rettferdig marked.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du unnlater å fortelle en viktig ting her: Når en norsk (nett)butikk kjøper inn varer så får de refundert mva fra opprinnelselandet i sin helhet. Hva mva satsen er i Kina kjenner jeg ærlig talt ikke, men i de fleste europeiske land er den på norsk eller nesten norsk nivå.

Kjøpte meg akkurat nye fjernkontroller til garasjeporten. Billigste jeg fant i Norge var ca 300,- kroner. Kjøpte på ebay til €8,- pr stk. Det er ingen god grunn til slike prisforskjeller.

Dette forteller meg at du her har en glimmrende foretnings ide ettersom det er stor fortjeneste å hente på dette :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Som privatperson som handler mye fra UK er jo dette supert, i alle fall før man har tenkt igjennom alle aspektene.
Som forretningsmann må jeg si det er helt på trynet, hvorfor skal utenlandske butikker få bedre vilkår enn Norske?
Norske bedrifter har høyere lønnskostnader og i mange tilfeller langt lavere volum = større arbeidsmengde pr. vare = høyere kostnader.

Og når man tenker igjennom problemstillingen så er det jo ikke slik at man får noe gratis her i landet, man betaler bare mer for de varene som ikke importeres.

Jeg ser for øyeblikket ikke noe positivt med dette.
Det som skulle vært gjort er å fjerne hele mvafritaket og samtidig fjerne fortollingsgebyr.
Nå vet ikke jeg hva mva fritaket "koster", men det burde kunne gjøre et realt innhogg i en fjerning av fortollingsgebyr, eller rettere sagt lønne de som gjør fortollingen.

Endret av Magne/Otta Detailing
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem tror du selger mest varer av butikken i Norge eller utlandet om butikkene tar utganspunkt i samme pris, men den norske legger til momsen, altså 25%?

25% av 500kr er tross alt bare 125kr en sum de aller fleste vil betale når man tar med ting som garantier, leveringstider og service.

Å sammenligne med en bil blir litt feil da momsen vil utgjøre helt andre summer.

I mine øyne er problemet et en hel del mindre varer er kunstig høyt priset i Norge, derav handler vi heller disse varene en god del billigere i utlandet, hadde det bare vært en differanse på 25% hadde problemstillingen ikke eksistert.

Men dette er da bare hvordan jeg ser på dette som noe possetivt for forbrukerne.

Det er jo på ingen noen optimal løsning da jeg er helt enig med deg at butikker i utlandet ikke skal ha en slik fordel. Optimalt hadde det vært moms fra 0kr, men ikke noe import avgift på vanlige varer. Da får du et sunt og rettferdig marked.

Jeg håper du ser at: garanti,service,osv nødvendigvis vil koste noe?

Jeg ville også tro at de som jobber der hadde satt pris på litt lønn osv.

Jeg forventer både lønn og ellers det som hører en Norsk arbeidsplass til når jeg går på jobb.

Håper virkelig ikke vi får det jeg tror er kinesiske forhold her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du unnlater å fortelle en viktig ting her: Når en norsk (nett)butikk kjøper inn varer så får de refundert mva fra opprinnelselandet i sin helhet. Hva mva satsen er i Kina kjenner jeg ærlig talt ikke, men i de fleste europeiske land er den på norsk eller nesten norsk nivå.

Kjøpte meg akkurat nye fjernkontroller til garasjeporten. Billigste jeg fant i Norge var ca 300,- kroner. Kjøpte på ebay til €8,- pr stk. Det er ingen god grunn til slike prisforskjeller.

Det meste av varene dette vil gjelde importerer vi fra land som kina ja, hva evt mva er der vet jeg heller ikke men den er nok ikke som i Norge nei.

Og husk at den norske forhandleren må legge mva til etter at alt annet er lagt sammen, lønn lager strøm osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mister norske selgere kunder og penger på dette, så får de tilby noe som gjør at vi heller velger de, ellers så taper de penger. Klarer de ikke det så er det deres egen feil. Sånt er det med alt, folk er ikke bare opptatt av billigst mulig, men service, lav frakttid etc. spiller også inn. Alt i verden går på anbud, klarer man ikke å levere noe kundene ønsker så går man konk, ingen som leker butikk i 2014...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mister norske selgere kunder og penger på dette, så får de tilby noe som gjør at vi heller velger de, ellers så taper de penger. Klarer de ikke det så er det deres egen feil. Sånt er det med alt, folk er ikke bare opptatt av billigst mulig, men service, lav frakttid etc. spiller også inn. Alt i verden går på anbud, klarer man ikke å levere noe kundene ønsker så går man konk, ingen som leker butikk i 2014...

Enig i alt du sier forutsatt at de har like vilkår mht avgifter osv.

Dersom dette går igjenom tror jeg at vi om få år har kun en norsk forhander igjen her på dcn og da med et helt annet vare utvalg enn i dag.

Ingen med litt ommløp vil finne på å kjøpe inn en palle eller to med eks uber pads når myndighetene så til de grader favoriserer butikkene i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...