thunstad

Volvo V40 R-design - Første S&S

26 innlegg i emnet

Da var min første S&S et faktum.

Det hele startet med at jeg ved juletider 2013/14 var stresset og tok den klassiske feilen ved å kjøre min da 9mnd gamle bil på den lokale bensinstasjonens børsteløse maskin.

Bilen var selvfølgelig meget møkkete og noe av møkka hadde sittet på en stund.

Skrekkens øyeblikk var da selvfølgelig når jeg gikk over bilen etterpå. Kan kjenne på følelsen når jeg nå sitter og skriver om det :).

Endte med at jeg ordnet en som skulle polere bilen min, men når voksen ble slitt "Som gikk ganske fort" var det igjen skrekkens øyeblikk. Hologrammer å kjørespor i bøtter og spann.

Siden den gang har det blitt VIP medlem på DCN, poleringskurs på Concours og min første maskinpolerings jobb på egen bil er det dere nå skal få se.

Forvask må til

1_zpsf8015b8a.jpg

Utstyr brukt til forvask

2_zps55cfac0d.jpg

Hologrammer

3_zps81a35e2a.jpg

4_zpscfbb5ba3.jpg

Kjørespor

5_zps5e5e7e95.jpg

6_zps6fe0484d.jpg

7_zps10114893.jpg

50/50 grovkorrigering

8_zps80c8b9f4.jpg

9_zpsc93955d6.jpg

Sola syntes der gøy med hologrammer :)

10_zps3d312daf.jpg

50/50 uten skikkelig skille

11_zpsa670016f.jpg

Deilig å se lys uten hologrammer

12_zpsdc62dfa5.jpg

Diverse

13_zps5245b9b2.jpg

14_zpsc4289a7f.jpg

15_zpsfea31af3.jpg

16_zpsd1e62caf.jpg

17_zps7446bac7.jpg

50/50

18_zps1348d57c.jpg

Skrekk og gru

19_zps293b0598.jpg

20_zpsd6f35b60.jpg

21_zpsab8fb1be.jpg

50/50

22_zps752046ad.jpg

23_zps306d4294.jpg

24_zps4d00db13.jpg

25_zpsd7018d9b.jpg

26_zps4ee7b30d.jpg

50/50 etter et pass med grovkorrigering

27_zpse04cf37a.jpg

28_zpsf3c0051b.jpg

Plastdelen på bakluka er et mareritt

29_zps175169a1.jpg

Før og etter

30_zps2eb0774e.jpg

31_zps5fbd6861.jpg

Fjerning av poleringsrester

32_zps1370cab8.jpg

Resultat etter grovkorrigering

33_zps049e6f61.jpg

34_zps0457448c.jpg

35_zps3748fe04.jpg

36_zps564b6a13.jpg

Nå er det bare kos " Finpolering"

37_zpsce2bade7.jpg

38_zpsc17a86a8.jpg

39_zps741f055a.jpg

40_zpscd0a3489.jpg

Voks er lagt

41_zps8df50d97.jpg

42_zps1fb570ba.jpg

Ferdig resultat

44_zps853f9b5e.jpg

45_zps424c3794.jpg

46_zpsdc2faa26.jpg

47_zpsda28bf48.jpg

Gjenskinn av neste oppdrag " Fruens elbil"

48_zpsc5b59381.jpg

49_zpsbe3b3089.jpg

50_zps910caf49.jpg

Jeg brukte forholdsvis mye tid på denne, men jeg hadde ingen tidspress og spesielt dette med å ta bilder er ganske nytt for meg.

Hadde bestemt meg for å gjøre en S&S her inne da mange slike har gitt meg inspiriasjon til å gjøre det samme.

Håper noen får glede av min

Tidsforbruk

2 timer vask "prickbort, surfex HD, autofoam, iron x, sitrus vask, clay, tørk"

23 timer korrigering "maskering, korrigering, autofoam for fjerning av rester, tørk"

9 timer finpolering og voks "maskering, polering, wipedown, voks"

6 timer "buffing, glassrens, glassforsegling, potte, skilt og full shine av vinterfelger"

totalt 40 timer

Sluttresultatet ble ikke en ripefri bil, men det var heller ikke målet.
Det er en bruksbil og med 2 unger i skole og diverse idrett må man regne med litt :)

Er uansett meget fornøyd.

Fargen og glansen er bedre nå enn når jeg hentet den i butikk for 18mnd siden og det sier vel en del.

Jeg brukte en Krauss 900W DA maskin med Scholl Concepts S3 Gold Edition og lilla pute til grovkorrigering og Scholl Concepts S30+ og orange pute til finpoleringen.

Hadde flexipads 75 og 125 bakplate.

Jeg må få takke alle medlemmer som med sine innlegg av diverse temaer har gitt meg mot og lærdom til å gjøre dette selv.

Jeg har uten tvil fått meg en ny hobby :)

Redigert 11okt:

Ordnet bilder og lagt ved noe info om brukt utstyr

Tusen hjertelig takk for oppmerksomheten

Endret av thunstad
34

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget bra dette ;) Mye av ripene og merkene var fra claykluten din ser jeg, så det kan være greit å bruke mer lube eller prøve en mildere clay, så sparer du mye jobb og ikke minst lakken ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den fikk seg virkelig et løft! Godt jobbet!

Endret av Albino
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Folk får si hva de vil men den lille tiden du sparer på å bruke clayklut taper du ofte igjen fordi det lager mye mer merker enn vanlig clay ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Folk får si hva de vil men den lille tiden du sparer på å bruke clayklut taper du ofte igjen fordi det lager mye mer merker enn vanlig clay ;)

Har aldri brukt clayklut, men har laget lignende merker med vanlig clay. Det forsvinner jo lett med grovkorrigeringa uansett, så taper ikke noe tid på det etter mine erfaringer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott løft du har fått til ser jeg. Meget flott første S&S, et tips til neste er å laste opp bildene på et bildeopplastingprogram for så å lime inn linkene i bildefunkjsonen her, da ser vi de i fullsize og slipper å trykke på hvert bilde. Cred er gitt :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget godt jobba. 40 timer er helt innafor, deilig å ta seg god tid og kose seg med jobben :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne fikk seg et flott løft ja! :)

Alltid kjekt å kunne bruke så lang tid man selv føler for, lærer en del og gjør mindre feil.

Cred!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har aldri brukt clayklut, men har laget lignende merker med vanlig clay. Det forsvinner jo lett med grovkorrigeringa uansett, så taper ikke noe tid på det etter mine erfaringer.

Sliter mer på lakken jo mer riper du lager ;) Imponerende jobb for første gangen av trådstarter :)
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig flott førstegangs show&shine :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott s&s og bra utført jobb. Cred!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott S&S med blankt resultat! :) Cred!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble bra der her :) cred :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra!

Brukte du oscillerende maskin siden dette var din første gang? Og var du redd for å brenne gjennom, eller bare kjørte du på ? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget bra dette ;) Mye av ripene og merkene var fra claykluten din ser jeg, så det kan være greit å bruke mer lube eller prøve en mildere clay, så sparer du mye jobb og ikke minst lakken ;)

Jeg har en BH soft clay liggenes også så skal prøve den neste gang. Tror jeg kunne smørt litt mere og vært litt lettere på hånda med kluten også.

Takk for tipset.

Den fikk seg virkelig et løft! Godt jobbet!

Tusen takk.

Flott løft du har fått til ser jeg. Meget flott første S&S, et tips til neste er å laste opp bildene på et bildeopplastingprogram for så å lime inn linkene i bildefunkjsonen her, da ser vi de i fullsize og slipper å trykke på hvert bilde. Cred er gitt :thumbup:

Supert tips.

Takker.

Meget godt jobba. 40 timer er helt innafor, deilig å ta seg god tid og kose seg med jobben :)

På en måte gikk timene fort og ja jeg koste meg :)

Denne fikk seg et flott løft ja! :)

Alltid kjekt å kunne bruke så lang tid man selv føler for, lærer en del og gjør mindre feil.

Cred!

Det bare passet veldig bra med shine i høstferien.

Takker.

Veldig flott førstegangs show&shine :)

Tusen takk.

Flott s&s og bra utført jobb. Cred!

Tusen takk.

Flott S&S med blankt resultat! :) Cred!

Ble fornøyd selv :)

Ble bra der her :) cred :)

Tusen takk.

Veldig bra!

Brukte du oscillerende maskin siden dette var din første gang? Og var du redd for å brenne gjennom, eller bare kjørte du på ? :)

Jeg brukte en Krauss 900W DA maskin med Scholl Concepts S30+ og lilla pute til grovkorrigering og Scholl Concepts S3 Gold Edition og orange pute til finpoleringen.

Første pass kjørte jeg altid med lett press. Hvis jeg følte for at jeg trengte mer tok jeg noen pass med bra trykk. Kjente ofte etter på lakken etter varme, men opplevde ikke noe stor varmeutvikling så ble noe "kjør på" :).

Når det gjaldt plastdelene som det er en del av på denne volvoen " Hele fronten og nesten hele bakpart " tok jeg det en del penere og kjente masse etter varme. Heller flere lettere pass her.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott første S&S! Man lærer underveis, uten tvil :) Du får hyle ut hvis du vil låne en roterende før du evt kjøper en! Jessheim er da ikke så stort!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott første s&s!

Bilen fikk seg ett kjempe løft.

Flott jobba!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott første S&S! Man lærer underveis, uten tvil :) Du får hyle ut hvis du vil låne en roterende før du evt kjøper en! Jessheim er da ikke så stort!

Takker.

En roterende hadde nok gått fortere.

Flott første s&s!

Bilen fikk seg ett kjempe løft.

Flott jobba!

Tusen takk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe bra første S&S, så ut som den fikk seg et solid løft! :) Savner litt større bilder i S&S`n, ellers godt jobbet, bare å komme med flere når anledningen byr seg ;) Cred!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg brukte en Krauss 900W DA maskin med Scholl Concepts S30+ og lilla pute til grovkorrigering og Scholl Concepts S3 Gold Edition og orange pute til finpoleringen.

Rekner med det var motsatt at du gikk med S3 først som grov, og så S30+ til finpolering.

Bra jobb, fikk ryddet godt opp i diverse merker :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive