Jump to content
Sign in to follow this  
ro9

Problemer med rustvann på felger etter vask

Recommended Posts

ro9

Så fort hjulene begynner å rulle etter jeg har vasket så renner det brunt vann ned på felgbanen på innsiden. Slik ser det ut etter jeg har kjørt bare noen få meter ut av vaskehallen.

post-8707-0-58339600-1412263807_thumb.jp

Hvis jeg kjører enda lenger så blir det slik

post-8707-0-57392400-1412264135_thumb.jp

Det skjer kun hvis jeg begynner å kjøre med en gang etter jeg har vasket. Hvis bilen blir stående en times tid så er det null problem. Det som er så merkelig er når jeg stikker vannslangen rund inni der og spyler godt bak skivene og overalt så kommer det kun rent vann. Det drypper heller aldri slikt brunt vann fra noen sted når bilen står stille. Men å rulle noen meter er nok til at det kommer. Jeg antar det kommer fra innsiden av bremseskive/hjulnav, det er ikke så mange andre steder det kan komme fra. Er det noe å gjøre med?

Rust i navet på utsiden, som på bildet under, er et problem på disse bilene. Det fører til at det stadig renner rustvann ut av senterkoppen, det kom allerede da bilen var kun en måned gammel. Kan det være et liknende problem på baksiden/innsiden hvor vann samler seg og det ruster? På utsiden tenker jeg å fylle navet med fett for å hindre at vann trenger inn, men på baksiden blir det nok verre. Noen andre som sliter med dette eller?

post-8707-0-32855300-1412265491_thumb.jp

Edited by ro9

Share this post


Link to post
Share on other sites
_Makki_

Hadde noe lignende på den hvite A4en min. Masse rust på nava og inni der.

"Løsningen" var mørke felger :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
MikTor

Eg pleier altid å påføre Apc på calliper og koste lett, samtidig ved felgvask. Då kjem det altid brunt vatn ved spyling! Kanskje et tips:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
ro9

Eg pleier altid å påføre Apc på calliper og koste lett, samtidig ved felgvask. Då kjem det altid brunt vatn ved spyling! Kanskje et tips:)

Jeg tror ikke caliperne er problemet, de er ikke brune. Hva er Apc?

Share this post


Link to post
Share on other sites
bsa

Er det ventilerte skiver og vannet samler seg inni der da, og så "heller" du det ut når du ruller?

Share this post


Link to post
Share on other sites
KimH

Puss bort rusten inni navet med en stålbørste og så Hammerlakk slipper du problemet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
pejourdan

Jeg tror ikke caliperne er problemet, de er ikke brune. Hva er Apc?

APC = All purpose cleaner

Share this post


Link to post
Share on other sites
ro9

Er det ventilerte skiver og vannet samler seg inni der da, og så "heller" du det ut når du ruller?

Det var det jeg mistenkte først, men det er ventilerte kun foran, og problemet er det samme foran og bak

Share this post


Link to post
Share on other sites
ro9

Puss bort rusten inni navet med en stålbørste og så Hammerlakk slipper du problemet.

Tenker du på rusten på navets utside som vist på det siste bildet? Det er et problem det også, men vannet som samler seg der kommer kun inn og ut gjennom senterkoppen på felgen, det er ikke derfra vannet som renner ned på felgbanen på innsiden kommer fra.

Edited by ro9

Share this post


Link to post
Share on other sites
ro9

Det er mektig irriterende at det er sånn, spesielt på en ny bil. Det er ikke slike utfordringer man forventer å måtte hanskes med de to første månedene etter man har kjøpt ny bil. Da skal det være rent og pent og fritt for rust! Premium my ass

Share this post


Link to post
Share on other sites
KimH

Vannet vil vel renne ned mellom nav og felg det ikke blir tett 100 % der.

Om bilen er ny eller gammel så vil det vel dukke opp litt overflaterust nav osv så er hammerlakk en fin stopper som varer lenge.

Jeg har samme bil omtrent opplevd og brunt vann samme måte men etter tok behandlet nav så vart det slutt på det problemet

Share this post


Link to post
Share on other sites
ro9

Vannet vil vel renne ned mellom nav og felg det ikke blir tett 100 % der.

Om bilen er ny eller gammel så vil det vel dukke opp litt overflaterust nav osv så er hammerlakk en fin stopper som varer lenge.

Jeg har samme bil omtrent opplevd og brunt vann samme måte men etter tok behandlet nav så vart det slutt på det problemet

Takk for tips :) Jeg skal ihvertfall prøve hammerlakk og fett for å stoppe rustvannet som kommer ut fra senterkoppen. Men vannet som renner ned på felgbanes innside i dette tilfelle kommer ikke fra mellom nav og felg, det er helt sikkert. Det er lett å se at ikke det har rent noe vann der. Som du kan se på bildet her så er det ikke spor etter brunt vann mellom nav og felg. Det ser ut som at vannet drypper rett ned på midten av felgbanen fra ca midt på skiva, eller litt bak skiva.

post-8707-0-63182200-1412287264_thumb.jp

Share this post


Link to post
Share on other sites
ChrizO

Ser at tråden er 1,5 år gammel, men prøver likevel :)  Har samme problemet på min 2014 F20, og lurer på om folk har gjort seg noen erfaringer nå? :) 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Magnera

Det er ikke så enkelt som at det ligger i varmeskjoldet og at dette må rengjøres bedre?

Share this post


Link to post
Share on other sites
dj john

Hei,jeg har hatt lik bil så løsningen min var at jeg smurte no fett/silikon jeg fikk av bmw som ble som en beskyttet hinne og så på med plastkoppene.Da forsvant  problemet for meg for det meste.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sekse

Det dere ser er vann (rustvann) som renner ut av ventileringen på bremseskivene. 

 

Der er det rust og meget vanskelig å skylle godt nok ut av.

Edited by Sekse
  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tx15

Har du forholdsvis åpne felger, retter du flatstrålen på spyleren på parallelt med ventileringen og spyler inn i åpningen så renner driten ut. Bremsestøv og rust samler seg. Spyler der som oftest ved bilvask.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ChrizO

Takk for tips og forslag.

 

Som TS har skrevet kan ikke rustvann fra ventileringen være problemet alene, da skivene bak ikke er ventilerte.

 

Studerte fenomenet litt ved sist vask. Brukte kaldavfetting på hjulene, og oppdaget at det dannet seg en litt seig, brun hinne på bremseskivene. Mulig det avfetting reagerer slik med bremsestøv og/eller rust? Skal teste om fenomenet også oppstår med felgrens.

Edited by ChrizO

Share this post


Link to post
Share on other sites
DavidRS

Bytt til carbonbremser, problem solved.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...