Gå til innhold

Helt Ny Og Trenger Hjelp Til Shine!


Chris-520e39

Recommended Posts

Chris-520e39

Hei!

Jeg har akkurat kjøpt min første bil, dette er en BMW 520i 1999mod. Etter litt tid har jeg funnet ut at jeg vil shine den litt opp utvendig.

Var oppom et lokalt bilpleiesenter (Meguiars bilpleiesenter v/Spikkestad) og forhørte meg litt. Karen som jobbet der tok en titt på lakken og sa at han kunne få den til å bli som ny. Det han ønsker å gjøre er å gå over med Meguiars Paint Cleaner, så polere bilen og legge på Hardwax. For dette skal han ha 1800,- , høres det ut som en god deal? Han sa også at han kunne gå over riper med Meguiars Scratch X.

Selv har jeg godt over bilen innvendig med fullstendig støvsuging og støvtørking, pluss at jeg fikk låne litt Meguiars Hyper Dressing som jeg brukte på vinylen. Jeg er Swissvaxært fornøyd med resultatet, så føler at bilen trenger litt pleie utvendig!

Som nybakt bileier tar jeg gjerne i mot tips og tips! Bilen er i god stand og har ingen større skader, bare noen merker etter 9 år på veien.

Chris!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres merkelig ut ja,er enig med deg der Bo.

Kan ikke tenke meg at de bruker noe så tungvint som scratch-x på en hel bil,men hvis de kan få bilen din til og se nylakkert ut er det en kanon deal du har fått.

Vet av erfaring at lakken til E-39 er ganske hard så de skal få kjørt seg da hvis de bruker scratch-x :)

Endret av Arne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris-520e39

Ser at det ble litt uklart det jeg skrev, eller uforståelig egentlig. For han brukte tilsvarende produkter. Med andre ord; Han bruker produktene som er beregnet for brukt med maskin, han bare brukte produktene for å vise meg hva jeg eventuelt måtte kjøpe for å få tilnærmet samme resultat. Men etter hva jeg har forstått blir det vel ikke like bra for hånd kontra maskin?

Lakken min er forsåvidt veldig fin, han lurte faktisk på om den var omlakkert en gang, men det er den da altså ikke :) Kjenner at jeg har en god del nupper, pluss swirls. Han sa han kunne klare å fjerne swirls og de ripene jeg ønsket. Han sa vi kunne vaske bilen sammen og se på hva han skulle gå over med Scratch X (eller tilsvarende i "maskinprodukt")

For å stille et annet spørsmål i samme slengen:

Hvis man clayer bilen, kan man da behandle den med vanlig vask og polering senere?

Endret av Chris-520e39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clay er en del av renseprosessen på bilen.Den fjerner all dritt og annen overflate rusk du ikke vil ha der som feks. asfaltstøv,maling og andre små klomper du kjenner når du drar fingrene over.Clay bruker du mellom vask og maskin polering eller annen dyprens på lakken,så ja du kan vaske og polere etter du har brukt clay.

Hvis du har fått en pris på 1800.- for det arbeidet der er det bare og gi gass og levere inn bilen om det er det du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris-520e39

Okay. Da tror jeg rett og slett jeg leverer inn bilen og håper på best mulig resultat, da tiden og erfaringen ikke strekker til når det kommer til å gjøre det selv. A

ng. scratch x, er dette et godt middel? Har et par minimale riper langs høyresiden av bilen. Kan ikke kjenne de med neglen, men de er relativt lange. Er det håp for å få fjernet disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

1800 hørtes ikke så ille ut det. om du ikke selv ønsker jobben så hadde jeg gått for det. mulig jeg hadde sjekket refferanser ang firmaet, men Meguiars senterer skal være bra de..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris-520e39

Stikker oppom i morgen og bestiller en time. Vil det ha noe å si om han gjør det nå eller om et par måneder, med tanke på kjøreforhold og slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris-520e39

Okay, det høres forsåvidt ut som en god ide! Med tanke på at jeg bruker nesten 2000,- på dette nå, så har jeg jo et ønske om å vedlikeholde resultatet. Derfor har jeg satt opp en liten handleliste, men lurer på om noen har noen innspill på denne!

67710 Meguiar Scratch X Ripefjerner.

67715 Meguiar Nxt Gener.Tech Prot 710 ml. Vinylpleie

68768 Meguiar Vaskehanskei Mikrofiber.

67723 Meguiar Polish Applicator. Pk. 4 stk.

68767 Meguiar Nxt Gener. Car Wash 1,9 liter.

Ser også at jeg trenger en gritguard-bøtte :) Med tanke på vedlikehold av lakken har jeg jo forsåvidt bare fått med meg en bil-shampo. Er det andre produkter jeg bør slenge på for å vedlikeholde lakken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris-520e39

Okay. Som dere sikkert skjønner er jeg helt ny når det gjelder disse produktene, men har jeg forstått riktig?

Dehydrator Drying Towel

Tørkehåndkle, brukes etter vask.

Chemical Guys Silk Shine Dressing

Vinyl og plastdetaljer, sprayes på og tørkes av med en Microfiber-klut

Chemical Guys Premium Blue

Felg og hjulbrønnvask

Chemical Guys Maxi-Suds II

Vanlig vaskeshampo

Extreme Slick Synthetic Quick Detailer

Påføres etter vask og tørkes av? Hva er denne godt for?

DP Max Wax

Voks til lakken, hvordan påføres denne? Etter vask? Hva er dette kontra polering?

The Shmitt

Vaskehanske

Riccardo Clay

Clay, brukes sammen med Slick Synthetic Quick Detailer

DP Gloss Tire Gel

Mørkere og penere dekk

The Wheel Shmitt

Til vask av felger?

Som sagt, er helt ny så prøver å sette meg litt inn i dette.

Takk for knallgod hjelp så langt! :D

Endret av Chris-520e39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay. Som dere sikkert skjønner er jeg helt ny når det gjelder disse produktene, men har jeg forstått riktig?

Dehydrator Drying Towel

Tørkehåndkle, brukes etter vask.

Chemical Guys Silk Shine Dressing

Vinyl og plastdetaljer, sprayes på og tørkes av med en Microfiber-klut

Chemical Guys Premium Blue

Felg og hjulbrønnvask

Chemical Guys Maxi-Suds II

Vanlig vaskeshampo

Extreme Slick Synthetic Quick Detailer

Påføres etter vask og tørkes av? Hva er denne godt for?

DP Max Wax

Voks til lakken, hvordan påføres denne? Etter vask? Hva er dette kontra polering?

The Shmitt

Vaskehanske

Riccardo Clay

Clay, brukes sammen med Slick Synthetic Quick Detailer

DP Gloss Tire Gel

Mørkere og penere dekk

The Wheel Shmitt

Til vask av felger?

Som sagt, er helt ny så prøver å sette meg litt inn i dette.

Takk for knallgod hjelp så langt! :D

Stemmer bra det du har summert i der. Den Quick Detaileren er "lube" for clay samt oppfreshing av lakk etter vask. DP Max Wax er en voks du legger etter polering av bilen for beskyttelse og bling. Kan selvfølgelig legges oftere, men du oppnår mer effekt med en bra grunnbehandlet lakk.

Lykke til! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris-520e39

Ahhh! Skjønner. Men det vil si at jeg fint kan vokse bilen uten at den er polert på forhånd? For da kan jo kanskje det være en fin måte å vedlikeholde resultatet på? Er det noe jeg "mangler" ved kjøp av den pakka? Legger merke til at det ikke følger med grit-guard, men har også hørt snakk om en 2-bøtters-metode. Hva innebærer denne og er den like effektiv?

Faen, jeg er så jævlig tjukk i hue! Må se om jeg har forstått dette riktig jeg!

Jeg vasker bilen og sender den til "refreshing". Her blir den renset, polert og hardvokset. Når jeg får den etter dette og det har gått litt tid kan jeg begynne med vanlig vask.

1. Spyle bilen fra topp til tå

2. Vaske med vanlig shampo

3. Felger og hjulbuer

4. Claye bilen (ikke hver gang)

5. Legge voks (ikke hver gang)

Riktig?

Endret av Chris-520e39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahhh! Skjønner. Men det vil si at jeg fint kan vokse bilen uten at den er polert på forhånd? For da kan jo kanskje det være en fin måte å vedlikeholde resultatet på? Er det noe jeg "mangler" ved kjøp av den pakka? Legger merke til at det ikke følger med grit-guard, men har også hørt snakk om en 2-bøtters-metode. Hva innebærer denne og er den like effektiv?

Faen, jeg er så jævlig tjukk i hue! Må se om jeg har forstått dette riktig jeg!

Jeg vasker bilen og sender den til "refreshing". Her blir den renset, polert og hardvokset. Når jeg får den etter dette og det har gått litt tid kan jeg begynne med vanlig vask.

1. Spyle bilen fra topp til tå

2. Vaske med vanlig shampo

3. Felger og hjulbuer

4. Claye bilen (ikke hver gang)

5. Legge voks (ikke hver gang)

Riktig?

Etter du har fått lakkrenset og polert bilen din på det bilpleie-senteret inneholder den pakken det du trenger. Da er det bare å legge voks og nyte resulatet. Voksen legges på etter behov, men akkurat hvor lenge den vokser holder, må du høre med Ketil hos Scandicshine. Den gritguard-bøtta er stor, dvs. rommer mye vann og selve "guarden" er gitteret i bunn som forhinder at du drar med deg skitt opp fra bøtta og på bilen. Ang. den vaskeprosessen din, så er clay noe man benytter f.eks før vinterklargjøringen og før våren da de fleste tar en shining på bilen sin. Den fjerner nemlig alt av voks, og benyttes når du har fått f.eks asfalt på lakken og den kjennes "ru". Ellers ser det bra ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clay er ofte ikke nødvendig mer enn 2-3 ganger i året, kommer ann på hvor flink du er til å vaske, om bilen står ute om det er noen forurensninger i lufta der du bor osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...