Gå til innhold

Litt nybegynner hjelp ønskes


ThomasLeeuwen

Recommended Posts

ThomasLeeuwen

Hei alle dyktige detailere.

Jeg er fullstendig nybegynner på dette, og må innrømme at jeg blir veldig forvirret i produktjungelen. Lurer derfor på litt hjelp til valg av produkter.

Først litt info om hva jeg har:

- To bøtter med guard

- Vaskemitt fra Meguiars

- NXT car wash

- Prickbort

- Stor sint høytrykkspyler fra Foma med varmt vann.

- Meguiars clay og deep crystal steg 1 og 2.

- En Flex rotary som jeg har et sted mellom 500 og 1000 timer bak - men 80% på båt.

- En haug med padder som stort sett er myke, og er fra turtle.

- Plenty (10-20 stk) microfiber, alle fra meguiars.

Der jeg er forvirret er i valget av voks for korrigering. Jeg får en vanlig bil ganske pen med vask, clay og maskin, men irriterer meg over de små ripene i klarlakken. Har lest en hel del og ønsker meg noe fra Scholl, tror jeg. Jeg er fullstendig amatør på korrigering, og er derfor usikker på hvor grovt jeg tør å jobbe.

Kan jeg be om en anbefaling på et par polisher fra Scholl som korrigerer bra, men ikke river av all lakken med en gang? Tenker vel en til grov korrigering og en jeg kan bruke før lakkrensen til meguiars som jeg har? Gjerne med padanbefaling samtidig, I tillegg lurer jeg på en god lakkforsegling til slutt.

Jeg er ikke 100% satt på Scholl, men jeg er imponert over resultatet på s&s der proffer bruker det:)

På forhånd takk.

-Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Step 1 ifra meguairs er lakkrens uten slipemidler. Er berekna på da maskin eller for hånd. Den tar ikkje riper. Den renser og skjuler. Vil du ha scholl, er S03, S17 og S30 ganske vanlige å bruke.

Deretter må du ha ein voks/lakkforsegling for å beskytte lakken etter at du har polert den.

Bruker du produkter med maskin, so trenger du ikkje å bruke lakkrensen du har no.

Du burde skaffe deg ein avfetting og. Der er f. eks. Surfex ganske vanligt. Prickbort er til asfaltflekker. Er ikkje ofte at eg trenger å bruke den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ThomasLeeuwen

Takk, da bestilte jeg s03, s17 og s30 + Surfex HD.

Det med lakkforsegling - må jeg ha en spesiell lakkforsegling, eller kan jeg bruke en vanlig carnauba voks? Har en fra Meguiars som jeg liker godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Takk, da bestilte jeg s03, s17 og s30 + Surfex HD.

Det med lakkforsegling - må jeg ha en spesiell lakkforsegling, eller kan jeg bruke en vanlig carnauba voks? Har en fra Meguiars som jeg liker godt.

Du bør også ta med noen puter. Sort, oransje og gul pute fra Scholl passer fint til produktene du har bestilt. :)

Anbefaler deg også å lese noen guider og s&s tråder her på forumet slik at du får litt mer forståelse rundt dette. Det ligger et par guider nederst i min signatur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør også ta med noen puter. Sort, oransje og gul pute fra Scholl passer fint til produktene du har bestilt. :)

Anbefaler deg også å lese noen guider og s&s tråder her på forumet slik at du får litt mer forståelse rundt dette. Det ligger et par guider nederst i min signatur. :)

Kanskje det bare er meg, men jeg foretrekker lilla scholl :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både gul og lilla. Lilla er litt mindre aggressiv,og laget litt mindre kjørespor. Den er dog litt mindre effektiv om lakken er i dårlig stand. Pleier å holde med en ekstra runde, men gul kan spare deg noen pass og dermed tid om det er mye å korrigere.

Må legge til at jeg er fornøyd med begge og begge er gode.

Jeg er enig i anbefalingen på gul, oransje og sort. Bare pass på å IKKE bruke sort med s30. Lager faktisk hologrammer om du er uheldig. Sort skal brukes med s17.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ThomasLeeuwen

Takk folkens, jeg bestilte et par gule sammen med polishen, skal legge til et par av de andre også. Såvidt jeg har forstått;

Gul med s03 for virkelig sint rubbing. Eventuelt lilla om jeg vil være litt mer forsiktig.

Oransje med s30 for finish

Sort med s17 som medium, muligens holder dette.

Også lurer jeg på konseptet med wipedown. Når jeg har korrigert lakk så bør jeg wipe bilen for å fjerne polishrester? Kan jeg alternativt vaske den en runde med surfex 1:20 eller noe sånt?

Øyvind G: Takk for guidene. Jeg er nå spent på hvilken Flex jeg egentlig har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også lurer jeg på konseptet med wipedown. Når jeg har korrigert lakk så bør jeg wipe bilen for å fjerne polishrester? Kan jeg alternativt vaske den en runde med surfex 1:20 eller noe sånt?

Ja, for å få vekk eventuelt olje som ligger igjen osv. Fungerer fint å vaske bilen med surfex istede for wipedown. Da får du vekk alt av støv i kriker og kroker :) personlig bruker eg sterk blanding til det. 1:5 isch :)

Endret av Aero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...