immortell

Test av Noble ProClean Extreme

23 innlegg i emnet

Dette er en test av Noble ProClean Extreme som ble presentert til oss av Marius1 på dette forumet.
Testen er i skrivende stund ikke komplett, da den for dette forumets del mangler en viktig komponent, nemlig langsiktig virkning på LSP. Dere som leser dette kan betrakte dette som en initiell test. Jeg vil dersom mulig oppdatere med langsiktig virkning på LSP.

Jeg har testet to objekter, min bil og en garasjeport det vår gått jordslag i.

Produktet og førsteinntrykk:
Produktet heter Noble Proclean Extreme, og er som jeg har forstått en avfetting som i stor grad har samme funksjoner som surfex. Det betyr at den skal kunne ta ordinær trafikkfilm og skit som har kommet på bilen.
Ved ankomst viser selve flasken tegn på kvalitet. Det er benyttet tykk plast i en flaske som ser ut til å tåle en del tøff bruk.

DSC03590_zps37d3df64.jpg

DSC03591_zps77e219e2.jpg

Den skal kunne rengjøre de aller fleste flater, og er vannbasert. Den skal blandes med vann til ønsket styrke basert på formålet med vasken.
Det anbefales på flasken at den skal blandes 1:80 (!) ved ordinær vedlikeholdsvask, noe som gjør dette til et svært drøyt produkt.
Ved sterkt forurensede flater skal den blandes 1:10, dette kan være avetting av skitne komponenter, fjerning av gummistriper, eksempelvis på gulv. Den kan fjerne diesel og oljeflekker ved denne blandingen, den stripper voks ved 1:10!

Den kan også benyttes 1:1 (50% vann), og skal ansees som svært sterk da. Det anbefales fra undertegnede at dere ved en slik blanding er forsiktig med bruk på lakk.

Flasken har stor åpning øverst, og stort lokk. Den heller ut svært raskt, så sett den alltid på rett underlag om korken er oppe!
DSC03600_zpsd863fc24.jpg

Objekt nr 1 - Bil:
Det var påtenkt et annet objekt, bilen til kona som skulle vinterklargjøres denne helgen, men den klarte hun desverre å kollidere i uken som var. Derfor en mindre test en vanlig uten at jeg tester å strippe voks og effekt på gummi/plast ved en vinterklargjøring

Jeg hadde behov for en ordinær vask av hverdagsbilen min. Det er en bil som har nylig fått en enkel glanshenting med scholl s30 på en Flex oscillerende. Den ble ikke rubbet denne gang. Etter bruk av maskin har den fått ett lag med swissvax concorso, etterfulgt av ett lag med swissvax shield etter ca 14 dager. Det er ca 3 uker siden påføring av LSP når testen påbegynnes, og den har fått en ordinær vedlikeholdsvask for 14 dager siden.

Bildene som følger er status før vask:
DSC03594_zps881dec15.jpg

DSC03595_zps549ded9b.jpg

DSC03596_zps91183e42.jpg

DSC03598_zps1a82304c.jpg

Altså ikke noe særskilt kontaminert lakk. Det var noe fugleskit foran som jeg ikke fikk tatt bilde av da jeg oppdaget den etter fotografering. Dette rant rett av etter avfetting.

Siden flasken anbefaler 1:80 ved ordinær vask blandet jeg ca dette forholdet:
DSC03601_zpse889ea9a.jpg

Dette ble blandet i en liten Jula 2 liters spraykanne
DSC03593_zps5dd4714f.jpg

Spraykannen egner seg egentlig dårlig til avfetting, men var det jeg hadde for hånden. Jeg anbefaler å benytte en større 5 literskanne med bedre distribusjon av middelet.

Avfettingen ble påført hele bilen:
DSC03602_zps30cfcda4.jpg

DSC03603_zps41469690.jpg

DSC03604_zps1597ace7.jpg

Jeg lot den henge i ca 5 minutter uten at jeg påførte noe annet. Dette ble så spylt av med HT på middels styrke. Effekten var svært tydelig, og vises best på bilder av felgene. Jeg understreker at dette er KUN etter avspyling på en BMW med kraftige bremser. Her har jeg tradisjonelt vært nødt til å bruke enten rim7 eller Bilthamber autowheel for å få noe effekt, og agitere med hanske siden. Dette er meget gode resultater:
DSC03605_zps94685fde.jpg

DSC03606_zps877bd3ba.jpg

DSC03607_zps0bf26e4e.jpg

Og så et par nærbilder av bilen, kun etter avspyling:
DSC03608_zps49bd0a67.jpg

Som dere ser tar den ikke absolutt all trafikkfilm, og bak hjulene pleier det uansett å henge noe skit igjen som må tas med berøringsvask. Jeg er uansett fornøyd med dette resultatet:
DSC03609_zps63cda4df.jpg

DSC03610_zpsca812081.jpg

Dette er svært gode resultater og det aller meste av trafikkfilm var borte allerede nå. Det var selvfølgelig noe igjen på de mest utsatte områdene som like bak hjulene og under kanaler, men generelt resultat på så lav blanding er svært god!

Bilen ble så skummet med magifoam for å se om det kunne finne mer:
DSC03613_zpsecd4c267.jpg

DSC03611_zps7ff9b20c.jpg

Resultatet er at Magifoam finner litt, men ganske lite. Den myker bare opp og tar resterende bak hjul og kanaler.

Jeg avslutter som vanlig med berøringsvask med CG Glossworkz og resultatet er ypperlig
DSC03615_zps70d40b94.jpg

DSC03616_zpsede226d5.jpg

DSC03617_zps168a9174.jpg

Konklusjonen er at Noble Proclean Extreme gjør en vel så god jobb som surfex og imponerer med sitt blandingsforhold. Jeg er fornøyd med 1:80 på ordinær vedlikeholdsvask ved sommerforhold. Vinterstid kommer jeg sikkert til å dra på til 1:60/1:40 på grunn av salt.
Jeg vil gå så langt som å si at for meg kan Noble Proclean Extreme langt på vei erstatte surfex til vedlikeholdsvask gitt at prisen er fornuftig (Jeg har ikke pris på produktet, og tar forbehold her).

Objekt 2, Garasjeport of doom:
Vi ble bedt om å teste produktet litt ekstra godt, og jeg har vendt blikket mot garasjeporten. Den er belemret med jordslag som er svært skjemmende. Her har så godt som alle andre midler måtte gi tapt. Det er forsøkt avspylt med Jotun Kraftvask, Grovrent, grønnsåpe (..), Karcher heksemiddel på pille i spyleren mm. Ikke noe av dette har gitt særskilt tilfredsstillende resultat, faktisk ikke noe. Jeg har ved alle forsøk også benyttet stiv kost og en vaskekost fra Jordan. Det er faktisk også testet med terassevaskeren på et felt. Denne garasjeporten er en STOR utfordring for vaskemidler!
Noen tilstandsbilder:

DSC03618_zpsbf16e2df.jpg

DSC03619_zps68609179.jpg

DSC03620_zps7d4701b7.jpg

Som dere ser er det svært skjemmende flekker som jeg faktisk kun klarer å fjerne litt av om jeg benytter neglene.

Jeg blandet Noble ProClean Extreme en god del sterkere, 1 dl på 2 liter, som skal være ca 1:20?
Dette ble først påført HELE døren og spylt av. Effekten var faktisk synlig, og jeg ble optimistisk. Jeg valgte da å gå metodisk til verks, der jeg delte døren inn i felter av ca 1 meter i bredde der jeg påførte Noble Proclean Extreme på den venstre siden, og for sammenlikningens skyld, Surfex 1:5 på høyre siden. Dette ble så agitert med en kost, og resultatene er som følger:

Surfex:
DSC03626_zps9eb9c490.jpg

Noble ProClean Extreme:
DSC03629_zpsc3c45202.jpg

Jeg minner på før bildet:
DSC03619_zps68609179.jpg

Noble ProClean Extreme er i dette tilfellet flere klasser over Surfex, og jeg fortsetter med Noble ProClean Extreme. Her ser dere resultatet for Noble Proclean Extreme på venstre side mot hvordan det var:
DSC03621_zps1dbd79f1.jpg

Det tøffeste er faktisk at jeg får en beading effekt etter å ha benyttet Noble ProClean Extreme..
DSC03629_zpsc3c45202.jpg

Ferdig dør:
DSC03628_zps2923b626.jpg

Jeg er imponert, og anbefaler deg som skal i gang med kraftige jobber å teste dette. Jeg er ikke assosiert med Noble Imports på noe som helst vis, og vil gjerne takke Øystein og Marius1 for å få teste produktet.
Takk for meg!

13

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig fin test! Supert at du sammenligner med Surfex på noe såpass møkkete som den porten.

Cred overlevert

Jeg gleder meg enda mer til å prøve ProClean'en som står i kjelleren :) har både en møkkete bil og en møkkete garasje som skulle hatt en runde :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så fin den Bmw din er a :) Flott test med god beskrivelse,denne må prøves :) .

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir spennende om prisen er grei på dette produktet :) var jo veldig grei effekt på felgene! Mulig erstatter for p21?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott test!

Ser ut som et lovende produkt om prisen er riktig ja.

Skulle nesten tro at Produktet er syrebasert og ikke vannbasert, dette var sterke saker !

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ut i fra datablad ser det ut til å være basisk, som det meste av rengjøringsmidler..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tipper denne kan ta en del av jobben til felgrensen også om jeg ikke tar helt feil. Gikk akkurat ut og plukket av det ene dekket av bilen for å teste hvordan den tok inngrodd møkk på felger inni. Jeg glemte i vanvare å ta før bilde, men fikk med meg vettet etter å ha gjort en mikrotest. Her har jeg kun plukket av dekket, benyttet restene av det jeg hadde på kanna som er blandet ca 1:20 ish. Dette sprayet jeg på en kølsvart hinne av bremserester og mengder av trafikkfilm. Dere vet hvordan felger bak ser ut etter en sesong.

Jeg lot det henge 5 minutter og spylte av. Så egentlig ingen effekt, men så tok jeg en microfiberklut og skulle bare tørke av:

felg_zpse97895bc.jpg

Dette har jeg tidligere brukt flere timer med en saus av rim7, autowheel, prickbort, surfex og korrosol for å oppnå..

Hadde ikke tid til særlig mye mer, men dette er lovende, og jeg tar kanskje en bedre test når vinterdekka skal på.

Det står på flasken at dette er et alkalisk produkt, løselig i vann, sikkert i bruk og biologisk nedbrytbart. Det skal heller ikke benyttes direkte på vinduer og glassflater. Dette var dog uproblematisk på bilen blandet 1:80.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det står på flasken at dette er et alkalisk produkt, løselig i vann, sikkert i bruk og biologisk nedbrytbart. Det skal heller ikke benyttes direkte på vinduer og glassflater. Dette var dog uproblematisk på bilen blandet 1:80.

Jeg skal hente min pakke i posten til uken. Men jeg må inrømme at etter å ha lest dette er jeg litt bekymret for langtidsvirkning på vinduene og klarlakken på bilen.

Utifra testen din er vel konklusjonen at den renser både lakk, felg og garasjeport bedre enn surfex, og ingen negative effekter enda?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ingen betenkeligheter med å benytte den på vinduer på bilen eller klarlakken. Jeg har jo ikke testet den mer enn denne helgen, men det ser positivt ut. Av det jeg har sett er det ingen negative effekter på bilen. Garasjeporten så fin ut enda uten tegn til noe. Klart jeg har jo spylt grundig over etter bruk for å fjerne produktet.

Jeg kommer nok til å blande denne til ordinær vedlikeholdsvask denne høsten, og kan gi en liten feedback på hvordan den fungerer på voksen om jeg husker.

Ninjaedit: Jeg tror nok ikke jeg vil bruke den innvendig eller til skinnet i bilen. Til det er jeg bekymret for at den tørker ut skinnet.

Endret av immortell
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempefin test! Har prøvd den litt selv, dog ikke så mye. Jeg synes også den virker veldig godt, brukte den på komfyren og der tok den rimelig godt ;-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott test, selv testet detter dusjen og jeg har aldri hatt så hvit å fin dusj på de åra jeg kan huske.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal hente min pakke i posten til uken. Men jeg må inrømme at etter å ha lest dette er jeg litt bekymret for langtidsvirkning på vinduene og klarlakken på bilen.

Utifra testen din er vel konklusjonen at den renser både lakk, felg og garasjeport bedre enn surfex, og ingen negative effekter enda?

Hei Engel! Jeg har forhørt meg med forhandler ang. ruter. Grunnen til at det står oppført at man ikke skal benytte produktet på ruter er at det kan matte ned overflaten. Her er svaret jeg fikk fra Noble:

Når det gjelder glass og skader på dette ved bruk av ProClean, så har vi utført en test som går direkte på dette.
Vi har testet på en standard vindusrute og vi ønsket å ødelegge glasset.
Vi påførte rent konsentrat på et vindu som vi la flatt på gulvet. Etter 4 timer, og etter at produktet hadde fått tørke helt inn, fant vi ingen synlige skader på glasset da vi tørket bort nederste feltet.
Etter 30 timers virketid med rent konsentrat fant vi en antydning til nedmatting.

kjempeflott writeup Immortel! Kjekt å se at produktet tok knekken på porten og ikke minst virket bra bilen!

Har svart Marius Engel over her ang. bruk av proclean på ruter hvis du er interessert :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, da føler jeg meg mye tryggere ang. det å bruke utvannet produkt på bilen i 5 minutter :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser jo bra ut, men hvor kjøpes vidundermidlet, eller er jeg blind?

Endret av bsa
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser jo bra ut, men hvor kjøpes vidundermidlet, eller er jeg blind?

Dette ble delt ut gratis til en testgruppe her inne! Tror ikke det er til salgs enda!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var også en av de heldige som fikk dette produktet til test. Jeg var ikke like nøyaktig som trådstarter, men målte opp en godt synlig slunk av Noble Proclean Extreme i bunn av sprutekannen og fylte opp med vann. I går testet jeg dette som avfetting av microfiber-paden min etter en hard runde på rød single stage lakk. Lot det virke i over 20 min og vasket/gnei ut restene. Deretter tok jeg Surfex (også den blandet på slump i noe jeg mente var omtrent samme blandingsforhold). Etter at Surfex hadde fått virke en stund var det fortsatt en del rødfarge igjen som den fikk med seg noe av.

For å teste ytterligere tok jeg i dag en bil og sprøytet samme blanding som over(Noble Proclean Extreme) på den ene siden av bilen og Surfex på den andre. Dessverre tror jeg bremsestøvet som satt på dagens bil hadde sittet lenger enn trådstarters så relativt mye av støvet ble hengende. Både på Surfex og Noble Proclean Extreme. Jeg måtte derfor til med håndvask.

Ut fra mine erfaringer så langt med slumpmessig blandingsforhold anser jeg produktene som likeverdige. Dog skal det nevnes at Noble´s produkt ikke gjorde meg like tørr på hendene etter bruk som det Surfex gjør i forbindelse at jeg vasker pad´er. Så en knepen seier til Noble Proclean Extreme er min erfaring så langt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dag har jeg bestilt 10l Noble Proclean Extreme , blir spennende å prøve,

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva kostet det?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koster 60kr for 1liter og 500kr for 10l pluss mva og frakt

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dag har jeg bestilt 10l Noble Proclean Extreme , blir spennende å prøve,

Bestilt kor?;)
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive