Gå til innhold

Blåtann "dongel" med app for OBD2 diagnoseuttak


Jørgen

Recommended Posts

Hei,

La ut denne på mbentusiastklubb-forumet også, men så kom jeg på at jeg gjerne når et bredere publikum her, så poster den like gjerne her og;

Ser at man nå får kjøpt blåtann dongler på ebay til en overkommelig pris (rundt 500 +/-). Der kan man blant annet lese av og slette feilkoder, i tillegg så tilbyr flere kjørecomputer-data.

Noen her inne som har kjøpt en sånn, og evt har gode/dårlige erfaringer? Jeg tenker hovedsakelig på en som kan prate med Iphone(med app fra appstore), for å slippe å dra ned en pc til bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500 hørtes da mye ut. Jeg betalte under en hundrings for min ELM327-dongle på ebay. Fungerer fint til å lese av koder på de aller fleste biler. Bruker appen Torque Pro.

Men vær obs på at du ikke alltid får lest av alle koder som kan ligge inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe okei det er jo en bedre pris ja :)

Er inntrykket ditt at det er de forskjellige enhetene som begrenser hvor mye man kan lese av, eller tenker du på ting som man må ha "originalt" diagnoseutstyr for å lese av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd en slik elm 327 på bluetooth ei stund på android mot audi. Fant ingen feilmeldinger med den, å kan ikkje gjør noe utenom og logge temp/fart/turtall/kjøre rute og videre.

Ikkje prøvd på iphone, for da må en ha wifi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe okei det er jo en bedre pris ja :)

Er inntrykket ditt at det er de forskjellige enhetene som begrenser hvor mye man kan lese av, eller tenker du på ting som man må ha "originalt" diagnoseutstyr for å lese av?

Er nok ting man må ha bedre utstyr for å lese av. Men når det skal sies, min tante hadde problemer med sin VW Multivan.

Var på to forskjellige verksted som leste av feilkoder uten resultater. Jeg prøvde med min bluetooth-dongle og fant umiddelbart feilkode på tett EGR. Ble satt inn på verksted dom kunne bekrefte at tett EGR var problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd en slik elm 327 på bluetooth ei stund på android mot audi. Fant ingen feilmeldinger med den, å kan ikkje gjør noe utenom og logge temp/fart/turtall/kjøre rute og videre.

Ikkje prøvd på iphone, for da må en ha wifi.

Ok, nå har jeg iphone så får prøve å logge på med wifi, ser ut som man bare må sette statisk ip-adresse for å få kontakt :)

Er nok ting man må ha bedre utstyr for å lese av. Men når det skal sies, min tante hadde problemer med sin VW Multivan.

Var på to forskjellige verksted som leste av feilkoder uten resultater. Jeg prøvde med min bluetooth-dongle og fant umiddelbart feilkode på tett EGR. Ble satt inn på verksted dom kunne bekrefte at tett EGR var problemet.

Det er jo ganske fantastisk at de ikke klarte å finne den med det utstyret som garantert koster "noen" kroner mer enn en slik :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til å lese/slette feilkoder synes jeg den (elm327+torquepro) er en vits, men kan jo brukes til å lese av (realtime) og logge ladetrykk, bankesensor mm, som kan være kjekt i.fbm feilsøking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til å lese/slette feilkoder synes jeg den (elm327+torquepro) er en vits, men kan jo brukes til å lese av (realtime) og logge ladetrykk, bankesensor mm, som kan være kjekt i.fbm feilsøking.

Kan du utdype? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du utdype? :)

Har prøvd den side om side med "ordentlig utstyr" på ihvertfall 10-15 biler, nye og gamle volvoer, passat, octavia, pathfinder, mazda6, mazda3, outlander++, ELM finner ikke en eneste feilkode, den andre finner mange. Alle biler lagrer litt feilkoder her og der selv om det ikke er noe direkte feil med bilen, så det er stort sett alltid noen feilkoder å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Torque pro, og to forskjellige slike "dongler" til under 100 lappen fra ebay, å de fungerer utmerket, har brukt dem på både VW Volvo Lotus BMW, til å finne, og slette feilkoder, så det er vel verd pengene.

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan selvfølgelig være noe galt med min "dongel" for alt jeg vet, men kjenner flere som opplever det samme som meg.

Du har jo allerede bestilt, så du kan jo gi en tilbakemld. i tråden her når du har fått prøvd den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ingen feil med min "dongel" og torque men når jeg koblet til BMW-scanner var det en hel del. Ingenting av betydning!

Fungerer fint for å logge live data, men for å lese ut å slette feilkoder stoler jeg ikke helt på den!

Endret av Albino
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Kort oppsummering her da jeg idag fikk "dongelen", ingen stor suksess, klarte ikke å koble den til iphone via wifi, hvis noen har fått dette til mottas tips med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Kort oppsummering her da jeg idag fikk "dongelen", ingen stor suksess, klarte ikke å koble den til iphone via wifi, hvis noen har fått dette til mottas tips med takk :)

Bluetooth?

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...