Gå til innhold
IvarB

Test: Carpro Cquartz UK - IvarB

Recommended Posts

IvarB    206
IvarB

CQUK er basert på samme teknologi som den opprinnelige Cquartz med noen interessante tilpasninger.

DSC_0194_zps75c152f9.jpg

Lignende keramisk lakk-beskyttelse har 20% av SiO2 i produktet, CQUK har imidlertid 70% SiO2 med 99,9% renhet .

Dette er første nano silika coating med denne konsentrasjonen! Med en så høy renhet-prosent sikres det mest gjennomsiktig glass belegg over overflaten.

Det som er testet her er:
1 30ml flaske CQuartz UK Edition (Holder til ca 2 gjennomsnittlig størrelse biler)
1 Stor Applicator Block
4 stk Microfiber Suede Applikatorer
1 100ml Capro reload(http://www.exint.no/carpro-reload-uorganisk-spray-sealer)
1 500ml Carpro Eraser(http://www.exint.no/carpro-eraser-500ml)
1 500ml carpro reset(http://www.exint.no/carpro-reset-500-ml)

DSC_0195_zpsbc0151e2.jpg

Bilen i denne testen ble først grov polert og fin polert(det kommer egen S&S).
Alle panel blei så vasket med Carpro Eraser, denne lukter veldig godt i forhold til andre wipedown eg har prøvd, den
fordamper også veldig bra.

Så ble det lagt Cquartz UK på alle panel, 4-5 dråper på microfiber kluten, fordelt et par plasser på hver halvpanel, så ble

det lagt frem og bak, så sideveis, alle plasser ble det gått 3 "pass". Det fikk ligge opp til 5 minutt på hver plass, klokke på mobil ble brukt til og ta tiden.

DSC_0197_zps1382c72e.jpg
DSC_0201_zpseb1ee6bf.jpg
DSC_0202_zps6a339a1f.jpg
DSC_0203_zps99340cf4.jpg

Det var ganske greit og se hvor det var blitt lagt coating, slik at ein kunne overlappe med fortsettelsen. Panel etter panel ble jobbet systematisk.
Det tok en god del lengre tid enn og bare legge voks for så og tørke av, så håper det varer tilsvarende lengre også.

Når alle panelene var ferdig, og hadde stått en times tid, skulle det brukes Carpro Reload for og skape en slags
beskyttende hinne over coatingen, som burde stå til herding i 12-24 timer, denne bilen sto inne i over 60 timer etter
coating ble lagt.
DSC_0224_zpsad547e73.jpg
Tempraturen var mellom 15 og 20 grader de to første døgnene.

DSC_0223_zpsf66305a3.jpg

Foreløbig konklusjon, uten og kunne bedømme holdbarhet:
Cquartz uk er relativt enkelt og legge, dekker bra, og blir glassklart, men eg sleit litt med og buffe vekk det som var til

overs, eller om det var Carpro reload som laget litt problem er usikkert, men etter et par ekstra runder med nye buffe

microfiber håndkle, så blei det bra.

DSC_0269_zps38f6dff6.jpg

DSC_0256_zps998690f1.jpgDSC_0260_zps2b362a3c.jpgDSC_0264_zpsa1316d16.jpgDSC_0265_zps8d6e4d29.jpgDSC_0273_zpsfe634d5f.jpgDSC_0275_zps9a43b316.jpg
og så ble bilen levert til eiger, men et par beading bilde ble tatt først.
Så får eg komme med oppdatering på holdbarhet om ikkje så lenge.

Endret av IvarB
  • DCN Poeng 7

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
IvarB    206
IvarB

Hva sier produsentene om holdbarhet på disse ?

Det blir nevnt 2 år, nå har denne vert på bilen i 3,5 dager så er litt tidligt å si noe enda!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rogersolmyr    3 028
rogersolmyr

Blir spennende å følge med på denne testen, og de andre som forhåpentligvis kommer.

Og jeg slo deg med 3 minutter :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
IvarB    206
IvarB

Blir spennende å følge med på denne testen, og de andre som forhåpentligvis kommer.

Og jeg slo deg med 3 minutter :-)

Ja, eg såg det. Om bare photobucket hadde vert venn i dag ...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
IvarB    206
IvarB

Bra test :)

Det vil vise seg etterhvert som coatingen blir utsatt for vær. salt og kjemikalier.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
thostby    0
thostby

Det blir nevnt 2 år, nå har denne vert på bilen i 3,5 dager så er litt tidligt å si noe enda!

Hei, hvor lett er det å vaske bilen når man har dette produktet under? Tenker da på at hvis bilen har blitt skitten etterpå.. Det er vel ikke mulig med bare avspyling med HT? (mulig det er litt dumt spm)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
IvarB    206
IvarB

Hei, hvor lett er det å vaske bilen når man har dette produktet under? Tenker da på at hvis bilen har blitt skitten etterpå.. Det er vel ikke mulig med bare avspyling med HT? (mulig det er litt dumt spm)

Det blir alltid lettere å vaske bilen når det er beskyttelse, om det er coating eller voks.

Nå har eg ikkje testet å vaske dette spesifikt enda, men det er ingen problem å vaske som normalt, HT, avfetting, håndvask.......(full dcn vask)

Endret av IvarB

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Audi S8    4 597
Audi S8

Det vil vise seg etterhvert som coatingen blir utsatt for vær. salt og kjemikalier.

ja har en del biler her med litt forskjellige coatinger eg skal prøve å følge med på etter vinteren :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
IvarB    206
IvarB

Vask 15.10.2014:

Bilen ble så dynket med espuma, ja faktisk espuma på halve sida da eg sto med flere flasker i nevene og snakket med eiger, Resten av bilen ble det brukt Surfex hd 1:100 ca, etter anbefaling fra levrandør. Etterfulgt av håndvask.

Da bilen ankom var den relativt lite brukt, men hadde fått seg ein lengre tur og var relativt skitten og beadet ikkje spesielt bra på nedre panelene, men etter vask beadet den veldig bra, det var et felt på høgre side øverst på dørene det beadet litt mindre.

Capror Reload ble ikkje brukt denne gangen. Da den vil hjelpe, men også lage et litt falsk resultat da den er opp til 4 mnd holdbarhet i seg sjølv.

Reload blir nok brukt neste vask.

DSC_0283_zps48edabfc.jpg

DSC_0280_zps57d2c8ce.jpg

DSC_0285_zps454734bf.jpg

DSC_0281_zpsebf27d95.jpg

Gikk i går over min egen bil med Rupes grønn\grønn, og så gikk over alle panel med Carpro Eraser(Den lukter bare snop, fantastisk wipedown!) og la Cquartz på min egen bil for en parallell test i vinter.

Det var utroligt vanskeligt og sjå kor det var lagt på kvit bil, men lys fra alle vinkler og godt system hjalp.

Resultatet er ikkje 100% ripefri bil, men det meste av swirls er vekke, og et bra grunnlag for forsegling.

Cquartz lager en hard hinne som kan være mellom 1-2 mY, og skal være knallhard, den er vertfall sjukt glatt!

Bilder med noen dråper fra eg kjørte bilen fra garasjen til carport.

DSC_0376_zpsa1af113a.jpg

DSC_0379_zps0d9b054e.jpg

DSC_0378_zps38715db9.jpg

DSC_0377_zps372f7884.jpg

På min egen ble det brukt utblandet 1:1 Reload etter en time(tok hjulskift i mellomtida).

Blir spennende og sjå om denne kan holde det den lover.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
IvarB    206
IvarB

Nå har jo Carpro Cquartz vert på min bil i 3 mnd, blitt vasket etter anbefaling, men på søndag måtte det vaskes skikkeligt, masse salting, mangen biler med piggdekk, og bil som blir brukt en del i alle formål.

DSC_0331_zps624f2b5c.jpg

DSC_0333_zps93074e7e.jpg

DSC_0334_zpsd5a51fcf.jpg

Ja, den var ganske skitten nå. Var 3 veker siden sist skikkelige vask.

DSC_0335_zps412e5637.jpg

DSC_0336_zpsf9f589d7.jpg

Prickbort tok sin del av kaka

Så skummet med BH Autofoam i relativ mild blanding

DSC_0339_zps09728f8f.jpg

DSC_0342_zpsaaa44607.jpg

På felger ble det Nanolex Wheel & metal cleaner( 2 runder + prickbort)

DSC_0341_zpsc3adb622.jpg

Spylte av, og det viste godt hvor det var spylt og ikkje.

DSC_0344_zps7f685274.jpg

DSC_0345_zpsc2457ab2.jpg

Men da kom de kjekke brune flekkene virkligt frem. Å det var ekstremt på venstre side av bilen, altså mot andre biler i veien.

DSC_0346_zps4abffaa2.jpg

DSC_0347_zps308d4b65.jpg

Fant frem Nanolex wheel & metal cleaner å sprayet på, måtte gå 3 runder på venstre sida, 2 på høgre sida av bilen.

DSC_0349_zps1bb170d5.jpg

DSC_0350_zps3b2c943d.jpg

Alt forsvant, og eg kunne da ta håndvask.

DSC_0351_zps9779551a.jpg

DSC_0353_zps8eae9623.jpg

DSC_0354_zps1280178d.jpg

DSC_0355_zpsfabb140e.jpg

DSC_0356_zps2f903064.jpg

Det tok rett over 4 timer fra eg startet til eg pakket sammen, men den blei rein.

Konklusjon sålangt er at det beeder ekstremt på panser og tak, har begynt og bli slakkere på dørene, men skal prøve og booste det med Carpro reload ved neste vask.

Om det er verdt de 598kr det koster for et sett som holder til 2 biler er litt tidligt å si enda, men eg syns det holder ganske bra på en tung vinter.

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
TobiasW    322
TobiasW

Bra oppdatering :)

Tror aldri jeg har brukt mer enn nesten 3 timer på vask utvendig. Nesten ekstremt at du måtte bruke 4 timer for å få den ren! Min bil som ble behandlet med SW Shield i oktober bruker jeg ca 30 min på å få vasket med forvask og avfetting.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
IvarB    206
IvarB

Bra oppdatering :)

Tror aldri jeg har brukt mer enn nesten 3 timer på vask utvendig. Nesten ekstremt at du måtte bruke 4 timer for å få den ren! Min bil som ble behandlet med SW Shield i oktober bruker jeg ca 30 min på å få vasket med forvask og avfetting.

Tok litt ekstra tid med alle de brune(flyverust) flekkene, ekstra runde med prickbort pga nylagt asfalt på vei til jobb.

Men tar litt tid når en først må finne frem utstyr, avfette, la det virke, spyle, avfette med neste stoff, la det virke osv og det 3-4 runder.... samt vaske inne i dørkarmer og dokumentere alt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
TobiasW    322
TobiasW

Tok litt ekstra tid med alle de brune(flyverust) flekkene, ekstra runde med prickbort pga nylagt asfalt på vei til jobb.

Men tar litt tid når en først må finne frem utstyr, avfette, la det virke, spyle, avfette med neste stoff, la det virke osv og det 3-4 runder.... samt vaske inne i dørkarmer og dokumentere alt.

Skjønner det :)

Tenkte at det er ekstremt at det krevde så mye for å få den ren, ikke at du brukte lang tid og forhåpentligvis koste deg :) Ville tro coating skulle vært mer motstandsdyktig? Hvis du legger reload utenpå blir det vanskelig å få testet reell varighet på selve coating.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
IvarB    206
IvarB

Skjønner det :)

Tenkte at det er ekstremt at det krevde så mye for å få den ren, ikke at du brukte lang tid og forhåpentligvis koste deg :) Ville tro coating skulle vært mer motstandsdyktig? Hvis du legger reload utenpå blir det vanskelig å få testet reell varighet på selve coating.

Reload skal brukes en gang iblandt, den skal også brukes ved herding av coating( men er enig, en får ikkje teste kun coating da, men de fleste coatinger har en booster)

Hvorvidt den er mer motstandsdyktig kontra voks/sealer er jo veldig relevant. Men eg hadde minst like masse flyverust flekker på denne bilen med SV Shield i fjor. Fargen gjør det bare kjempelett og oppdage.

Salt og flyverust virker som satt bedre fast nå, men kjøringen er hyppigere i år, mer salting.

Det skal nevnes at dette er ikkje av de dyreste coatingene, å påføring/bruk var enkel, er heller ikkje brukt IR lamper som kan gjøre herding bedre.

Leser du de andre sine tester så får du kanskje annet inntrykk grunnet annen bil, kjøremønster,vær osv.

kjekt med en oppdatering :)

Takk, det hører med i en ellers travel hverdag.
Endret av IvarB

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
IvarB    206
IvarB

En liten video av beading på bil, samt Gtechniq G5 på vinduer( over 1 år nå)
  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig