rogersolmyr 3 151 Skrevet 25 September, 2014 Rapporter Share Skrevet 25 September, 2014 (endret) Jeg var så heldig å få tilsendt et Carpro Cquartz UK sett for test fra Exint. Dette blir benyttet på min BMW i3 som brukes til pendling mellom Askim og Oslo, ca 120 km hver dag i all slags vær. Så det skal bli veldig spennende å se hvordan dette funker og hvor lenge :-) Før jeg kunne legge produktet på bilen var det nødvendig med visse forberedelser :-) Først en grundig vask. Prickbort først, så avspyling etter 10 minutter. Deretter Surfex HD 1:5 på toppet med et lag AutoFoam. Her skulle det virkelig fjernes alt av gammel LSP. Spylte av og lot bilen renne av seg litt. Før bilen fikk en god dusj med Korrosol for å fjerne det som ikke Surfex HD og Prickbort tok. Ikke stort som ble funnet, men litt var det sikkert. Etter avspyling av Korrosol var det håndvask. Da var bilen ren og klar for å kjøres inn i garasjen for claying og tørk. Når bilen var tørr var den klar for en lett polering. Bilen er ganske ny, og er vasket skånsomt hele veien, men litt er det likevel å rydde opp i. Valget av produkter falt på Gul rupes, både pute og polish. Dette er en fin kombinasjon som tar lette vaskeriper og gir en veldig god glans. Blir blankt og fint. Underveis i poleringen brukte jeg Carpro Eraser på hvert panel for å fjerne polishrester og oljer som ikke Cquartz er så veldig glad i. Oversiden av støtfanger bak var dessverre blitt litt vel ripete. Det skyldes selvsagt at vi ikke er flinke nok til å løfte ting som skal i bagasjerommet høyt nok…. Så her gikk jeg til det drastiske skritt å våtslipe.. Rupes Mini med 3000 grit papir var glitrende for formålet her. Når man våtsliper ser det jo utrolig matt og elendig ut, men med Rupes Mini, blå mikrofiber og Rupes Zephir var ikke det noe problem. Et lite gruppebilde :-) Når poleringen etterhvert var unnagjort, og jeg hadde gått over bilen en ekstra gang med Carpro Eraser var det på tide å finne frem godsakene. Først måtte det ristes litt. Det følger med både påføringskluter, en liten svamp og klut for buffing i settet. Påføringskluten brettes rundt svampen, før noen dråper dryppes på. Påføring gjøres på et begrenset område om gangen. På I3 var et halvt panser et passelig område. Styrkes på i rette linjer først den ene veien og så på tvers av dette for å sikre god dekning. Påføringen gikk greit, men syns kanskje at det lugget littegrann. Vet ikke om det er påføringskluten, produktet eller lakken som gjorde at det føltes litt sticky. Men noe stort problem var det ikke, bare en observasjon. Tørket av igjen med den medfølgende kluten. Igjen føltes det som om ting lugget litt, men fant teknikken etterhvert. Brettet frem nye sider på kluten underveis slik at jeg ikke bare dro forseglingen rundt. Måtte buffe ganske mye for å få tilfredsstillende resultat, men da ble det til gjengjeld utrolig blankt og fint. Tok et og et panel. Etter at jeg var ferdig med en runde lot jeg bilen stå et par timer før jeg la et nytt lag med Cquartz UK. Dette fikk igjen herde over natten før jeg gikk over bilen med Carpro Reload. Dette skal gjøres for å gi en ekstra beskyttelse av forseglingen før første vask som ikke bør gjøres før etter 14 dager. Men mens jeg holdt på med Reload oppdaget jeg at jeg slett ikke hadde vært nøye nok med avbuffingen et par steder. og det var litt rester som ikke lot seg fjerne. Dette så jeg først når jeg fikk vinklet arbeidslyset i en spesiell vinkel, men fryktelig frustrerende. Tror ikke dette blir bra uten å polere opp på nytt med maskin og gjenta prosessen med forsegling. Det må jeg nesten ta litt senere, og heldigvis er det ikke lett å se dette selv i sollys. Men på en kundebil hadde ikke dette vært bra nok.. Men siden det er min egen bil, og jeg kan fikse litt underveis får jeg komme tilbake til dette. Lærdommen er i alle fall at godt arbeidslys er utrolig viktig, og ikke minst at her må jeg ta litt enda litt mindre områder om gangen. Jeg må innrømme at jeg var litt bekymret når jeg kjørte bilen ut i sollyset mandag morgen, men heldigvis så bilen bra ut bortsett fra den lille glippen. Etter et par dager med pendling var det på tide med den første avspylingen. Bilen skal jo ikke vaskes de første par ukene, så det er greit å spyle av bilen med vann jevnlig. Vannet formelig datt av bilen, og det som ble liggende igjen på horisontale flater perlet seg veldig fint. 23.10.2014. Så langt har bilen ikke blitt vasket skikkelig, kun avspylt med høytrykkspyler, og bilen ser faktisk ren og pen ut, og vannet perler seg akkurat som når den var nybehandlet. Men grunnen til oppdateringen i dag er egentlig vinterhjul. Jeg hadde jo litt igjen på flaska med Cquartz UK, og det kan jeg jo ta på vinterfelgene. Litt usikker på om innholdet i flaska er like bra som nytt, men det kan jo ikke skade å bruke det opp, og jeg merket i alle fall ingen forskjell på produktet. Så da var det bare å sette i gang. Bestemte meg for å polere felgene med maskin, og da måtte det maskeres. Brukte Rupes Mini, gul pute av ukjent opprinnelse og Keramik Gloss (altså gul polish). Buffet grundig av med mikrofiber. Før Carpro Eraser i rikelige mengder ble brukt for å fjerne oljerester etter polishen. Baksiden av felgene ble selvsagt også polert, men nå for hånd. Ellers samme prosedyre og produkter. Etter polering og Eraser var det frem med den lille flaska. Var tom for påføringskluter som fulgte med kitet, men hadde en klut i materiale som lignet litt, så jeg klipte opp den i passelige stykker. Funket bra. Passet på å følge tipsene til Kim om påføring og avbuffing, og det viste seg å fungere veldig bra. Ingen lugging eller andre problemer nå. Trikset er å "polere" inn middelet helt til det nesten blir helt borte av seg selv med påføringspad/klut før avbuffing. Så at felgen ble blankere og blankere mens jeg holdt på :-) Og når en felg var klar var det bare å begynne på nytt med den neste... Det var ikke nok produkt til to strøk med Cquartz på felgene så vi får satse på at 1 lag holder over vinteren. Vinterhjulene ble hengt tilbake på garasjeveggen, for jeg syns egentlig det er litt tidlig å sette dem på. Men nå er de i alle fall klare. Det blir bare en liten runde med CarPro Reload før montering på bil. Da er egentlig nesten hele i3'n behandlet med CarPro produkter, bortsett fra vinduene. Men det kommer det nok også til å bli en endring på :-) Etterhvert som flere mil tilbakelegges, bilen utsettes for alle mulige værfenomener, salt og andre ulumskheter vil jeg oppdatere her med erfaringer av egenskaper og holdbarhet til Carpro Cquartz UK. Endret 23 Oktober, 2014 av rogersolmyr 32 Siter Swissvax Certified Detailer Certified Bigfoot System Secialist Modesta Installer CarPro Certified Installer Min bloggMine produkter Solmyr AutoDetailings samlede verker. Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erikstein 189 Skrevet 25 September, 2014 Rapporter Share Skrevet 25 September, 2014 Fin test dette. Coating gir ekstrem vannskrekk Et tips til de av dere som skal legge coating (noe jeg syntes fungerer godt i hvertfall) er å teipe fast den lille "kluten" på "pusseklossen" om dere skjønner hva jeg mener. Da sitter den veldig godt fast og sidebitene faller ikke ned om du f.eks skal bytte hånd under legging av coating. Hvis den lugger betyr kanskje det at den allerede har begynt å flashe? Eventuelt at det er litt lite produkt på kluten? Ser jo ikke det ut i fra bildene akkurat Mener å ha lest at du maksimum skal bruke rundt 60-90 sek på å legge coating. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vårhus 375 Skrevet 25 September, 2014 Rapporter Share Skrevet 25 September, 2014 Dette blir spennende å følge med på! Siter Vårhus Bilpleie & DetailingSwissvax Certified DetailerSwisswax Certified Instructor Carpro Proffesional DetailerGTechniq Accredited DetailerNAD - Nanolex Approved Detailer S&S av noen av mine jobber: Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70 Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere polishduden 2 641 Skrevet 25 September, 2014 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 25 September, 2014 Ser bra ut Siter Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor 2001 Porsche 911 Turbo 2014 Volvo XC70Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audi S8 4 829 Skrevet 25 September, 2014 Rapporter Share Skrevet 25 September, 2014 Kjempe bra dette mye vannskrekk her ja dette med å klare å buffe av alle produkt rester, har eg merket er med di fleste coatingene, er du litt uheldig å overser noe, så er ikke det så mye man får gjort uten at maskinen må frem igjen desverre. Men merker dette selv etter eg har testet litt forskjellige coatinger så lærer man hvordan hver enkel oppfører seg, så neste gang går detlettere å legge Blir kjekt å følge med på den her cred! Siter Max Protect Certified Instructor Max Protect Certified Detailer Grindvikas Gnikkebu samlede S&S Følg oss på Facebook Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johnsen90 649 Skrevet 25 September, 2014 Rapporter Share Skrevet 25 September, 2014 Flink gutt Roger:D Siter Facebook & Hjemmeside Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TomTom 9 Skrevet 27 September, 2014 Rapporter Share Skrevet 27 September, 2014 (endret) Først vil jeg takke for en flott test, blir spennende å følge med hvor lenge dette beholder vannskrekken! Jeg kom til å tenke på om det er mulig å herde dette produktet raskere ved hjelp av (rettet)IR-lampe? På samme måte som man kan herde billakk. Noen som vet? Endret 28 September, 2014 av TomTom Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Belle 739 Skrevet 27 September, 2014 Rapporter Share Skrevet 27 September, 2014 Først vil jeg takke for en flott test, blir spennende å følge med hvor lenge dette beholder vannskrekken! Jeg kom til å tenke på om det er mulig å herde dette produktet raskere ved hjelp av UV-lampe? På samme måte som man kan herde billakk. Noen som vet? Du tenker sikkert på IR-varme, og ja det er fullt mulig på de fleste coatinger Siter LKBDetailing på FacebookLKBDetailing hjemmeside Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erikstein 189 Skrevet 28 September, 2014 Rapporter Share Skrevet 28 September, 2014 (endret) Jeg bruker ir-varmer når jeg herder coating. Ca 15 min pr panel. Ikke mer enn 60 grader. Da herder den mye fortere og man trenger ikke å beskytte den mot vann slik som trådstarter gjorde. Endret 28 September, 2014 av erikstein Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Freebird 16 Skrevet 28 September, 2014 Rapporter Share Skrevet 28 September, 2014 Finfin test dette. Utvalget av coatinger begynner jo etter hvert å bli temmelig rikfoldig så da er det spennende å se godt gjennomførte tester. Spesielt med tanke på at de fleste av dem er forholdsvis kostbare i innkjøp. Jeg følger spent med videre her. Siter 1988 Mazda 626 GD 1997 Mercedes C-Klasse - W202 2001 Mercedes E-Klasse - W210 1986 Toyota Mr2 Mk1a Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kim Wernerstrand 12 Skrevet 3 Oktober, 2014 Rapporter Share Skrevet 3 Oktober, 2014 Ett lite tips ang. Reload. Den nye versjonen er veldig konsentrert, så spesielt på mørkebiler (jeg anbefaler alle ) så bruk tynnet Reload blandet 1:1 Da vil buffingen gå lettere, hvis den fortsatt er litt seig/sticky så bruk også gjerne en litt fuktig klut mår du sprer produktet før du buffer av. Ett tips til ang cqUK.påføring kan også gjøres på en annen måte: 3-4 dråper på padden,spre utover området jobb så inn produktet ved å massere det inn (uten press ) til det begynner å flashe (bli blankt og du ser lite spor av produktet på panelet, vent så ca 1 minutt før du buffer av. Da vil man ofte unngå den luggingen som er nevnt. Siter Ingen Kim's Ingen Kos:-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
IvarB 206 Skrevet 3 Oktober, 2014 Rapporter Share Skrevet 3 Oktober, 2014 Ett lite tips ang. Reload. Den nye versjonen er veldig konsentrert, så spesielt på mørkebiler (jeg anbefaler alle ) så bruk tynnet Reload blandet 1:1 Da vil buffingen gå lettere, hvis den fortsatt er litt seig/sticky så bruk også gjerne en litt fuktig klut mår du sprer produktet før du buffer av. Ett tips til ang cqUK.påføring kan også gjøres på en annen måte: 3-4 dråper på padden,spre utover området jobb så inn produktet ved å massere det inn (uten press ) til det begynner å flashe (bli blankt og du ser lite spor av produktet på panelet, vent så ca 1 minutt før du buffer av. Da vil man ofte unngå den luggingen som er nevnt. Gode tips som kommer, har fått en større flaske reload nå, så da skal den testes ytterligere. Siter S&S Touran S&S LR Discovery S&S Audi Q5 S&S Tesla Åsen Zoo & poleringsbu Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rogersolmyr 3 151 Skrevet 7 Oktober, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 7 Oktober, 2014 (endret) Ett lite tips ang. Reload. Den nye versjonen er veldig konsentrert, så spesielt på mørkebiler (jeg anbefaler alle ) så bruk tynnet Reload blandet 1:1 Da vil buffingen gå lettere, hvis den fortsatt er litt seig/sticky så bruk også gjerne en litt fuktig klut mår du sprer produktet før du buffer av. Ett tips til ang cqUK.påføring kan også gjøres på en annen måte: 3-4 dråper på padden,spre utover området jobb så inn produktet ved å massere det inn (uten press ) til det begynner å flashe (bli blankt og du ser lite spor av produktet på panelet, vent så ca 1 minutt før du buffer av. Da vil man ofte unngå den luggingen som er nevnt. Veldig bra tips Kim, Reload skal prøves på den måten neste gang. Her er et par bilder etter regnværet i kveld. Bilen har blitt vasket en gang etter behandlingen, ellers bare avspylt. Ikke noe Reload foreløpig. Bildene er tatt en 5 dager etter vask, og bilen kjøres 120 km hver dag. Endret 7 Oktober, 2014 av rogersolmyr 1 Siter Swissvax Certified Detailer Certified Bigfoot System Secialist Modesta Installer CarPro Certified Installer Min bloggMine produkter Solmyr AutoDetailings samlede verker. Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johnsen90 649 Skrevet 7 Oktober, 2014 Rapporter Share Skrevet 7 Oktober, 2014 Flott:D Siter Facebook & Hjemmeside Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rogersolmyr 3 151 Skrevet 23 Oktober, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 23 Oktober, 2014 Da har jeg oppdatert første post med behandling av vinterhjulene også :-) 1 Siter Swissvax Certified Detailer Certified Bigfoot System Secialist Modesta Installer CarPro Certified Installer Min bloggMine produkter Solmyr AutoDetailings samlede verker. Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Klykken 112 Skrevet 20 November, 2014 Rapporter Share Skrevet 20 November, 2014 Forseglingen holder fortsatt koken regner jeg med? Siter *201x Tesla Model 3 i reservasjon *2015 Tesla Model S85D *2016 Mazda CX-3 150hk 4x4 *2014 BMW i3 *2021 Tesla Model Y LR Helelektrisk bilpark Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rogersolmyr 3 151 Skrevet 20 November, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 20 November, 2014 Ja, den holder faktisk veldig fint. Vannet detter fortsatt av bilen ved avspyling. Siter Swissvax Certified Detailer Certified Bigfoot System Secialist Modesta Installer CarPro Certified Installer Min bloggMine produkter Solmyr AutoDetailings samlede verker. Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alexanderst 1 918 Skrevet 22 Januar, 2015 Rapporter Share Skrevet 22 Januar, 2015 Hvordan holder forseglingen seg Roger? Siter ✓ 18' Tesla Model S 75D X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance Alexander's bilpleielogg X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde Alexander's S&S oversikt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rogersolmyr 3 151 Skrevet 15 Februar, 2015 Forfatter Rapporter Share Skrevet 15 Februar, 2015 Forseglingen holder seg ikke så aller værst må jeg si. Her er noen bilder etter vask med Carpro Reset Shampoo. Perler seg fortsatt veldig bra og vannet renner lett av med vask, selv om jeg kan se at effekten har avtatt noe. Så vasken som ble tatt en uke etter bildene over valgte å ta en runde med CarPro Reload blandet 1:1 med vann. Blank er i alle fall bilen fortsatt :-) 1 Siter Swissvax Certified Detailer Certified Bigfoot System Secialist Modesta Installer CarPro Certified Installer Min bloggMine produkter Solmyr AutoDetailings samlede verker. Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krisse 332 Skrevet 15 Februar, 2015 Rapporter Share Skrevet 15 Februar, 2015 Ser bra ut Har du vært uheldig og fått en liten skade nede på fangeren på siste bildet? Det er ikke uvanlig at jeg ser syner bare så d er sagt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.