rogersolmyr

Test av Carpro Cquartz UK - Solmyr Autodetailing

65 innlegg i emnet

Jeg var så heldig å få tilsendt et Carpro Cquartz UK sett for test fra Exint. Dette blir benyttet på min BMW i3 som brukes til pendling mellom Askim og Oslo, ca 120 km hver dag i all slags vær. Så det skal bli veldig spennende å se hvordan dette funker og hvor lenge :-)

DSC06469_zps9b2c6407.jpg

Før jeg kunne legge produktet på bilen var det nødvendig med visse forberedelser :-)

Først en grundig vask.

Prickbort først, så avspyling etter 10 minutter. Deretter Surfex HD 1:5 på toppet med et lag AutoFoam. Her skulle det virkelig fjernes alt av gammel LSP.

DSC06446_zps2ecae167.jpg

DSC06452_zps04a8ba8d.jpg

DSC06454_zps2e2ad84d.jpg

Spylte av og lot bilen renne av seg litt.

DSC06456_zpse73dc885.jpg

Før bilen fikk en god dusj med Korrosol for å fjerne det som ikke Surfex HD og Prickbort tok.

DSC06457_zps5cd2b83e.jpg

Ikke stort som ble funnet, men litt var det sikkert.

Etter avspyling av Korrosol var det håndvask.

DSC06460_zpse615c97c.jpg

DSC06462_zpsea7f63e5.jpg

DSC06465_zpse11d9271.jpg

Da var bilen ren og klar for å kjøres inn i garasjen for claying og tørk.

DSC06467_zpse1515cc0.jpg

Når bilen var tørr var den klar for en lett polering. Bilen er ganske ny, og er vasket skånsomt hele veien, men litt er det likevel å rydde opp i.

Valget av produkter falt på Gul rupes, både pute og polish. Dette er en fin kombinasjon som tar lette vaskeriper og gir en veldig god glans.

DSC06468_zps6095738c.jpg

DSC06473_zps8d45d6bf.jpg

DSC06475_zpsb7417cfe.jpg

Blir blankt og fint. Underveis i poleringen brukte jeg Carpro Eraser på hvert panel for å fjerne polishrester og oljer som ikke Cquartz er så veldig glad i.

DSC06490_zpsadc2b9fe.jpg

DSC06478_zps10d3f1f8.jpg

Oversiden av støtfanger bak var dessverre blitt litt vel ripete. Det skyldes selvsagt at vi ikke er flinke nok til å løfte ting som skal i bagasjerommet høyt nok….

Så her gikk jeg til det drastiske skritt å våtslipe..

DSC06484_zpsef7eb37e.jpg

Rupes Mini med 3000 grit papir var glitrende for formålet her.

Når man våtsliper ser det jo utrolig matt og elendig ut, men med Rupes Mini, blå mikrofiber og Rupes Zephir var ikke det noe problem.

DSC06486_zpsc59e9738.jpg

DSC06487_zps72178973.jpg

Et lite gruppebilde :-)

DSC06488_zpse8556c3f.jpg

Når poleringen etterhvert var unnagjort, og jeg hadde gått over bilen en ekstra gang med Carpro Eraser var det på tide å finne frem godsakene.


DSC06492_zps18cde0d7.jpg

Først måtte det ristes litt.

DSC06495_zps276429c1.jpg

Det følger med både påføringskluter, en liten svamp og klut for buffing i settet. Påføringskluten brettes rundt svampen, før noen dråper dryppes på.

DSC06496_zps7fa680fd.jpg

Påføring gjøres på et begrenset område om gangen. På I3 var et halvt panser et passelig område.

DSC06497_zps1cb86fce.jpg

Styrkes på i rette linjer først den ene veien og så på tvers av dette for å sikre god dekning. Påføringen gikk greit, men syns kanskje at det lugget littegrann. Vet ikke om det er påføringskluten, produktet eller lakken som gjorde at det føltes litt sticky. Men noe stort problem var det ikke, bare en observasjon.

Tørket av igjen med den medfølgende kluten. Igjen føltes det som om ting lugget litt, men fant teknikken etterhvert. Brettet frem nye sider på kluten underveis slik at jeg ikke bare dro forseglingen rundt.

DSC06498_zpsbbc5f9bc.jpg

Måtte buffe ganske mye for å få tilfredsstillende resultat, men da ble det til gjengjeld utrolig blankt og fint.

DSC06503_zpsc1c312a1.jpg

Tok et og et panel. Etter at jeg var ferdig med en runde lot jeg bilen stå et par timer før jeg la et nytt lag med Cquartz UK.

Dette fikk igjen herde over natten før jeg gikk over bilen med Carpro Reload. Dette skal gjøres for å gi en ekstra beskyttelse av forseglingen før første vask som ikke bør gjøres før etter 14 dager.

DSC06505_zpsd91fd01a.jpg

Men mens jeg holdt på med Reload oppdaget jeg at jeg slett ikke hadde vært nøye nok med avbuffingen et par steder. og det var litt rester som ikke lot seg fjerne.

DSC06506_zps4280bd17.jpg

Dette så jeg først når jeg fikk vinklet arbeidslyset i en spesiell vinkel, men fryktelig frustrerende. Tror ikke dette blir bra uten å polere opp på nytt med maskin og gjenta prosessen med forsegling. Det må jeg nesten ta litt senere, og heldigvis er det ikke lett å se dette selv i sollys. Men på en kundebil hadde ikke dette vært bra nok.. Men siden det er min egen bil, og jeg kan fikse litt underveis får jeg komme tilbake til dette.

Lærdommen er i alle fall at godt arbeidslys er utrolig viktig, og ikke minst at her må jeg ta litt enda litt mindre områder om gangen.

Jeg må innrømme at jeg var litt bekymret når jeg kjørte bilen ut i sollyset mandag morgen, men heldigvis så bilen bra ut bortsett fra den lille glippen.

Etter et par dager med pendling var det på tide med den første avspylingen. Bilen skal jo ikke vaskes de første par ukene, så det er greit å spyle av bilen med vann jevnlig.

Vannet formelig datt av bilen, og det som ble liggende igjen på horisontale flater perlet seg veldig fint.



DSC_0532_zpsmygu0c9l.jpg

23.10.2014.

Så langt har bilen ikke blitt vasket skikkelig, kun avspylt med høytrykkspyler, og bilen ser faktisk ren og pen ut, og vannet perler seg akkurat som når den var nybehandlet.

Men grunnen til oppdateringen i dag er egentlig vinterhjul. Jeg hadde jo litt igjen på flaska med Cquartz UK, og det kan jeg jo ta på vinterfelgene. Litt usikker på om innholdet i flaska er like bra som nytt, men det kan jo ikke skade å bruke det opp, og jeg merket i alle fall ingen forskjell på produktet.

Så da var det bare å sette i gang. Bestemte meg for å polere felgene med maskin, og da måtte det maskeres.

DSC07050_zps5e094a02.jpg

Brukte Rupes Mini, gul pute av ukjent opprinnelse og Keramik Gloss (altså gul polish).

DSC07051_zpscded32e2.jpg

Buffet grundig av med mikrofiber.

DSC07053_zps99767c0c.jpg

Før Carpro Eraser i rikelige mengder ble brukt for å fjerne oljerester etter polishen.

DSC07055_zpsbcf770fc.jpg

Baksiden av felgene ble selvsagt også polert, men nå for hånd. Ellers samme prosedyre og produkter.

DSC07056_zps2c51b28f.jpg

Etter polering og Eraser var det frem med den lille flaska.

DSC07057_zps5f191eb1.jpg

Var tom for påføringskluter som fulgte med kitet, men hadde en klut i materiale som lignet litt, så jeg klipte opp den i passelige stykker. Funket bra.

DSC07058_zpsa7077f3a.jpg

Passet på å følge tipsene til Kim om påføring og avbuffing, og det viste seg å fungere veldig bra. Ingen lugging eller andre problemer nå. Trikset er å "polere" inn middelet helt til det nesten blir helt borte av seg selv med påføringspad/klut før avbuffing. Så at felgen ble blankere og blankere mens jeg holdt på :-)

DSC07059_zps9c066fb3.jpg

DSC07060_zpsbc5a61b6.jpg

DSC07061_zps8fdab7d6.jpg

Og når en felg var klar var det bare å begynne på nytt med den neste...

DSC07062_zpsa7383f82.jpg

Det var ikke nok produkt til to strøk med Cquartz på felgene så vi får satse på at 1 lag holder over vinteren. Vinterhjulene ble hengt tilbake på garasjeveggen, for jeg syns egentlig det er litt tidlig å sette dem på. Men nå er de i alle fall klare. Det blir bare en liten runde med CarPro Reload før montering på bil.

Da er egentlig nesten hele i3'n behandlet med CarPro produkter, bortsett fra vinduene. Men det kommer det nok også til å bli en endring på :-)

Etterhvert som flere mil tilbakelegges, bilen utsettes for alle mulige værfenomener, salt og andre ulumskheter vil jeg oppdatere her med erfaringer av egenskaper og holdbarhet til Carpro Cquartz UK.

Endret av rogersolmyr
32

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin test dette. Coating gir ekstrem vannskrekk :D

Et tips til de av dere som skal legge coating (noe jeg syntes fungerer godt i hvertfall) er å teipe fast den lille "kluten" på "pusseklossen" om dere skjønner hva jeg mener. Da sitter den veldig godt fast og sidebitene faller ikke ned om du f.eks skal bytte hånd under legging av coating.

Hvis den lugger betyr kanskje det at den allerede har begynt å flashe? Eventuelt at det er litt lite produkt på kluten? Ser jo ikke det ut i fra bildene akkurat :) Mener å ha lest at du maksimum skal bruke rundt 60-90 sek på å legge coating.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette blir spennende å følge med på! ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser bra ut :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe bra dette :) mye vannskrekk her ja :) dette med å klare å buffe av alle produkt rester, har eg merket er med di fleste coatingene, er du litt uheldig å overser noe, så er ikke det så mye man får gjort uten at maskinen må frem igjen desverre. Men merker dette selv etter eg har testet litt forskjellige coatinger så lærer man hvordan hver enkel oppfører seg, så neste gang går detlettere å legge :)

Blir kjekt å følge med på den her :)

cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flink gutt Roger:D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først vil jeg takke for en flott test, blir spennende å følge med hvor lenge dette beholder vannskrekken!

Jeg kom til å tenke på om det er mulig å herde dette produktet raskere ved hjelp av (rettet)IR-lampe? På samme måte som man kan herde billakk. Noen som vet?

Endret av TomTom
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først vil jeg takke for en flott test, blir spennende å følge med hvor lenge dette beholder vannskrekken!

Jeg kom til å tenke på om det er mulig å herde dette produktet raskere ved hjelp av UV-lampe? På samme måte som man kan herde billakk. Noen som vet?

Du tenker sikkert på IR-varme, og ja det er fullt mulig på de fleste coatinger :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker ir-varmer når jeg herder coating. Ca 15 min pr panel. Ikke mer enn 60 grader. Da herder den mye fortere og man trenger ikke å beskytte den mot vann slik som trådstarter gjorde.

Endret av erikstein
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finfin test dette. Utvalget av coatinger begynner jo etter hvert å bli temmelig rikfoldig så da er det spennende å se godt gjennomførte tester. Spesielt med tanke på at de fleste av dem er forholdsvis kostbare i innkjøp.

Jeg følger spent med videre her. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ett lite tips ang. Reload. Den nye versjonen er veldig konsentrert, så spesielt på mørkebiler (jeg anbefaler alle ) så bruk tynnet Reload blandet 1:1

Da vil buffingen gå lettere, hvis den fortsatt er litt seig/sticky så bruk også gjerne en litt fuktig klut mår du sprer produktet før du buffer av.

Ett tips til ang cqUK.påføring kan også gjøres på en annen måte: 3-4 dråper på padden,spre utover området jobb så inn produktet ved å massere det inn (uten press ) til det begynner å flashe (bli blankt og du ser lite spor av produktet på panelet, vent så ca 1 minutt før du buffer av. Da vil man ofte unngå den luggingen som er nevnt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ett lite tips ang. Reload. Den nye versjonen er veldig konsentrert, så spesielt på mørkebiler (jeg anbefaler alle ) så bruk tynnet Reload blandet 1:1

Da vil buffingen gå lettere, hvis den fortsatt er litt seig/sticky så bruk også gjerne en litt fuktig klut mår du sprer produktet før du buffer av.

Ett tips til ang cqUK.påføring kan også gjøres på en annen måte: 3-4 dråper på padden,spre utover området jobb så inn produktet ved å massere det inn (uten press ) til det begynner å flashe (bli blankt og du ser lite spor av produktet på panelet, vent så ca 1 minutt før du buffer av. Da vil man ofte unngå den luggingen som er nevnt.

Gode tips som kommer, har fått en større flaske reload nå, så da skal den testes ytterligere.
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ett lite tips ang. Reload. Den nye versjonen er veldig konsentrert, så spesielt på mørkebiler (jeg anbefaler alle ) så bruk tynnet Reload blandet 1:1

Da vil buffingen gå lettere, hvis den fortsatt er litt seig/sticky så bruk også gjerne en litt fuktig klut mår du sprer produktet før du buffer av.

Ett tips til ang cqUK.påføring kan også gjøres på en annen måte: 3-4 dråper på padden,spre utover området jobb så inn produktet ved å massere det inn (uten press ) til det begynner å flashe (bli blankt og du ser lite spor av produktet på panelet, vent så ca 1 minutt før du buffer av. Da vil man ofte unngå den luggingen som er nevnt.

Veldig bra tips Kim, Reload skal prøves på den måten neste gang.

Her er et par bilder etter regnværet i kveld.

DSC06623_zps62db1b24.jpg

DSC06619_zps09e3aaef.jpg

DSC06617_zps6858ebba.jpg

Bilen har blitt vasket en gang etter behandlingen, ellers bare avspylt. Ikke noe Reload foreløpig. Bildene er tatt en 5 dager etter vask, og bilen kjøres 120 km hver dag.

Endret av rogersolmyr
1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott:D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg oppdatert første post med behandling av vinterhjulene også :-)

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forseglingen holder fortsatt koken regner jeg med? :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, den holder faktisk veldig fint. Vannet detter fortsatt av bilen ved avspyling.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan holder forseglingen seg Roger?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forseglingen holder seg ikke så aller værst må jeg si. Her er noen bilder etter vask med Carpro Reset Shampoo.

DSC07942_zps3b649372.jpg

DSC07945_zps89399988.jpg

DSC07947_zps8fc6db81.jpg

Perler seg fortsatt veldig bra og vannet renner lett av med vask, selv om jeg kan se at effekten har avtatt noe. Så vasken som ble tatt en uke etter bildene over valgte å ta en runde med CarPro Reload blandet 1:1 med vann.

Blank er i alle fall bilen fortsatt :-)

DSC07956_zpsb9644b4f.jpg

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser bra ut :) Har du vært uheldig og fått en liten skade nede på fangeren på siste bildet? Det er ikke uvanlig at jeg ser syner bare så d er sagt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive