Marius Engel

Mest skånsomme vaskeredskap til berøringsvasken?

Hva er det mest skånsomme vaskeredskapet, og er bruken forskjellig? Og da tenker jeg på sånt som om en svamp må skylles mye oftere enn en vaskehanske for å ikke ripe etc.

Jeg har selv brukt hanske, og etter å ha blitt forumoverbevist gikk jeg over til BN spesialsvamp. Etter ett par vask, selv med Gyeon Mohs på lakken er jeg ikke sikker på om jeg er enig med at en BN svamp er bedre enn en microfiberhanske, selv om de fleste her inne mener det (ser det ut som). Har fått noen tynne vaskeriper i samme retning jeg drar svampen. Men de er helt sporadisk plassert, ikke jevnt over. (Én på panser, én på døren,to på forskjermen...). Og dette etter bare to vask. Og jeg er meget grundig med forvasken!. (Sikkert bare jeg som kan se vaskeripene, foreløbig).

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er det mest skånsomme vaskeredskapet, og er bruken forskjellig? Og da tenker jeg på sånt som om en svamp må skylles mye oftere enn en vaskehanske for å ikke ripe etc.

Jeg har selv brukt hanske, og etter å ha blitt forumoverbevist gikk jeg over til BN spesialsvamp. Etter ett par vask, selv med Gyeon Mohs på lakken er jeg ikke sikker på om jeg er enig med at en BN svamp er bedre enn en microfiberhanske, selv om de fleste her inne mener det (ser det ut som). Har fått noen tynne vaskeriper i samme retning jeg drar svampen. Men de er helt sporadisk plassert, ikke jevnt over. (Én på panser, én på døren,to på forskjermen...). Og dette etter bare to vask. Og jeg er meget grundig med forvasken!. (Sikkert bare jeg som kan se vaskeripene, foreløbig).

Forvask, forvask og forvask.

Det spiller mindre rolle hva du bruker til berøringsvask, hvis bilen er nesten ren før berøring.

Jeg fikk mindre vaskeriper med svamp enn vaskehansker, mens andre sverger til hanske. Her er det ikke noen fasit. ;)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støtter ØHN her.

Jeg har også gått over til svamp, og foretrekker Zymol-svampen:-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor får man Zymol? Kanskje jeg kan prøve den. Er det stor forskjell på den og BN spesialsvamp.

Vil også legge til at jeg såklart forvasker etter alle kunstens regler. Vasker 2-4 ganger mnd.

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor får man Zymol? Kanskje jeg kan prøve den. Er det stor forskjell på den og BN spesialsvamp.

Vil også legge til at jeg såklart forvasker etter alle kunstens regler. Vasker 2-4 ganger mnd.

BN spesialsvamp funker like fint som Zymolsvamp. Jeg har begge, og de er begge gode. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De gjør begge nytten. Jeg har også BN svampen og zymol.

BN er noe grovere i strukturen uten at det har allverdens betydning.

Zymol sin er noe større som jeg synes er bra, og bruker stort sett zymol svampen..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg får i allefall betydelig mindre riper på mine biler ved bruk av svamp istedenfor ull og mikrofiber. Det er helt sikkert :) Synes heller ikke svampen må skylles oftere. Det skal mye til å mette porene i svamp slik at partikler blir liggende på utsiden. Med mikrofiber og ull så blir partiklene ofte liggende på utsiden av fibrene.

Endret av Mighty
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Microfiber her, er så ufattelig mye bedre å vaske med enn svamp og man mister den ikke på bakken. Kommer lettere til i kriker og kroker og iom. at de er større så går det bittelitt raskere. Kanskje... ;) Det blir rett og slett ikke vaskeriper på de bilene jeg har ansvar for å vaske da lakken er steinhard og jeg bruker mange liter PB og Surfex i året. Fungerer for meg, men sikkert ikke alle.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Zymol kjøper du på ebay.

BN-svampen er noe mykere enn Zymol syntes jeg. Bruker Zymol hjemme og BN på verkstedet.

Begge er knallbra.

I tillegg syntes jeg vaskehansken til Meguiars er fin, bruker den en del også.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har brukt zymöl svamp de siste årene, kommer ikke å gå tilbake til hanske av praktiske årsaker. Mister du hansken i bakken kan du nesten like godt kaste den for å være sikker, her er jo den hvite meguiars hansken værstingen, må jo praktisk talt klippe bort fibrene om de fanger opp noen skumle partikler. Mister man svampen i bakken kan man skylle den godt å fortsette vaskingen, ikke trenger den maskinvask heller. Men er forvasken bra, og vaskeredskapen helt ren, er det nok ikke store forskjellene ute å går.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan vet du at ripene har kommet under vask og ikke tørking?

Eller helt utenom vask for den saks skyld.

Kan ripene ligge i selve forseglingen og ikke i lakken?

All berøring kan potensielt lage riper eller merker av et eller annet slag, spesielt ved tørking da du ikke har noen såpe som fungerer som glidemiddel/barriere mellom vaskeredskap og lakk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan?

Det er nok mange faktorer som når jeg oppdaget stripene, hvor de er, formen på dem osv. som er avgjørende for når og hvordan jeg tror ripene oppstod.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man bør også være veldig forsiktig og konsentrert ved tørking. Er lett feks ved hjulbuer å få noe rusk i håndkle og det kan jo også blåse uhumskheter på bilen. Tørker selv veldig lett over. Knapt nok vekt av håndkle. Pad drying er nok det beste, men blir litt i overkant for meg. ;)

Ninjaedit: Husk også å vaske håndkle ofte :)

Endret av Kimmen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan?

Det er nok mange faktorer som når jeg oppdaget stripene, hvor de er, formen på dem osv. som er avgjørende for når og hvordan jeg tror ripene oppstod.

Hvis du kan se på formen på en enkelt ripe, om den er produsert av partikler i vaskehanske, svamp eller tørkehåndkle, må du gjerne dele hemmeligheten med oss andre, for akkurat det har jeg null kontroll på ;)

Når du skriver at du tror du vet hvordan ripene oppstod, var det egentlig hele poenget mitt, trenger ikke bli sur bare fordi derfor :)

I.fht både svamp og vaskehanske, er det jo gjerne partikler som "sitter fast" i redskapen som riper, med god forvask og god gli i såpa kan du sikkert vaske lakken skånsomt med en murstein. Basert på egne erfaringer med ull, chenille og microfiberhanske, har jeg fått tvangstanker slik at jeg må finkjemme hvert eneste fiber i hansken med lupe og fingre før jeg tørr å vaske den nypolerte lakken jeg akkurat har brukt 30 timer på å få strøken, men det er selvsagt bare basert på egne erfaringer, ikke andres.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du kan se på formen på en enkelt ripe, om den er produsert av partikler i vaskehanske, svamp eller tørkehåndkle, må du gjerne dele hemmeligheten med oss andre, for akkurat det har jeg null kontroll på ;)

Når du skriver at du tror du vet hvordan ripene oppstod, var det egentlig hele poenget mitt, trenger ikke bli sur bare fordi derfor :)

I.fht både svamp og vaskehanske, er det jo gjerne partikler som "sitter fast" i redskapen som riper, med god forvask og god gli i såpa kan du sikkert vaske lakken skånsomt med en murstein. Basert på egne erfaringer med ull, chenille og microfiberhanske, har jeg fått tvangstanker slik at jeg må finkjemme hvert eneste fiber i hansken med lupe og fingre før jeg tørr å vaske den nypolerte lakken jeg akkurat har brukt 30 timer på å få strøken, men det er selvsagt bare basert på egne erfaringer, ikke andres.

Når jeg ser på formen på stripen, altså hvor lang den er, hvilken retning den går i, og hvordan den skifter retning på slutten kan jeg se om det minner mest på bevegelsen fra tørkehåndkle eller svamp. For der har jeg forskjellig teknikk. Dermed får jeg en indikasjon på om den kan være laget av det ene eller andre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye av hemmeligheten ligger vel i forvasken.

Glemte jo å si at meguiarsen bruker jeg stort sett på vinduer da den kommer fint til nede mellom og overalt. Har to så den andre brukes på felger.

Blir i mine øyne litt hysteriske tilstander når folk kaster en vott som har vært i bakken. Hiv den i vaskemaskin først.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forvask som nevnt over her, er bilen full av sand og rask er det lite som kan forhindre riper, bruker selv CarPro sin ullmitt, og er strålende fornøyd med den.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg ser på formen på stripen, altså hvor lang den er, hvilken retning den går i, og hvordan den skifter retning på slutten kan jeg se om det minner mest på bevegelsen fra tørkehåndkle eller svamp. For der har jeg forskjellig teknikk. Dermed får jeg en indikasjon på om den kan være laget av det ene eller andre.

Vi er nok muligens uenig i hvorvidt dette er en pålitelig metode, men funker det for deg så er det jo helt topp.

Mye av hemmeligheten ligger vel i forvasken.

Glemte jo å si at meguiarsen bruker jeg stort sett på vinduer da den kommer fint til nede mellom og overalt. Har to så den andre brukes på felger.

Blir i mine øyne litt hysteriske tilstander når folk kaster en vott som har vært i bakken. Hiv den i vaskemaskin først.

Jeg har hatt en del av disse meguiars mittene, og jeg vet nøyaktig hvordan de klorer seg fast i "skumle partikler", og da hjelper det lite med en runde i vaskemaskinen. Svampen slipper møkka lettere, og har en flat overflate som er langt enklere og inspisere, og gir meg ro i sjela under vask. Er greit å være litt hysterisk på nykorrigert bil, og jeg tror nok alle her inne er litt hysterisk på den ene eller den andre måten :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt pålitelig er det nok ikke nei. Man kan jo ikke vite helt sikkert.

Er også enig med også når du sier at du ville ha finkjemmet vaskehansken for møkk før bruk.

Jeg har brukt vaskehanske på bilen i 6 måneder. Nå har jeg polert den og skal prøve spesialsvampen i 6 måneder, så får vi se ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt pålitelig er det nok ikke nei. Man kan jo ikke vite helt sikkert.

Er også enig med også når du sier at du ville ha finkjemmet vaskehansken for møkk før bruk.

Jeg har brukt vaskehanske på bilen i 6 måneder. Nå har jeg polert den og skal prøve spesialsvampen i 6 måneder, så får vi se ;)

Du får kjøre en 50/50 test, vaske halve bilen med hanske og halve bilen med svamp frem til neste polering, så får du en indikasjon på hva som funker for deg :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive