Marius Engel

Behandle nybil, noen OBS`�er?

Jada, det er flere tråder om dette, men jeg synes ikke jeg fant gode nok svar i trådene om emnet nybil.

Når bilen er ny fra fabrikk. Er det da helt fullstendig uproblematisk/ufarlig å gå over med ett finsteg og myk pute, eller er det noe man må passe på i den forbindelse? Er lakken garantert herdet ferdig? Kan man oppleve mer cut på helt fersk lakk?

Voks/sealer. Leser her inne at det blir anbefalt voks (av noen) fordi det ryktes at lakken må få "puste". Dette gjør den visstnok med voks, men ikke med sealer. (Virker ulogisk at det er forskjell, spør du meg). Kan jeg gå på med sealer, eller er det best å bruke voks den første tiden? Noen som vet svaret?

Jeg har DA maskin, og både sorte og blå Uberputer samt Menzerna 4000. Er det trolig nok å gå på med sorte Uberputer, eller er det blå som vanligvis må fram for å utgjøre noen forskjell? Bilen er en Skoda Octavia med dark metal grey metallic lakk.

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når bilen er ny fra fabrikk. Er det da helt fullstendig uproblematisk/ufarlig å gå over med ett finsteg og myk pute,

Ja :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for ett klart og tydelig svar :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sterke avfettinger (prickbort, surfex 1:5) og korrosol er også helt trygt på så "fersk lakk"?

Edit: bilen kommer uten Lsp, så da bruker eg nok 1:30 ikke 1:5.

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen problem.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen problem.

x2

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ligger mange S&S tråder her inne på nye biler. Skriver du nybilklargjøring i søkefeltet så finner du noen av de.

Selv har jeg klargjort en kollega sin bil når den var ny. Gikk over med en fin kombo over hele bilen og medium der det var nødvendig. Ta gjerne en titt (link til S&S). Ser bilen daglig og kan ikke se at det er noen skader i lakken etter dette.

Jeg la voks så sealer spørsmålet ditt kan jeg ikke svare på. Kan ikke tenke meg at det skal være noe problem å legge sealer da veldig mange av bilpleiefirmaene gjør dette.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også tatt et par nybilklargjøringer.

Ikke vært noe problem å gå på med gul rupes og MG #205, wipedown og så legge LSP.

Jeg har på de tre bilene brukt henholdvis nanolex Lakk ultra og AG HD WAX.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vasket grundig bilen, og den se dønn strøken ut. Når eg undersøker i mørk garasje med "holo-lykten" finner jeg kunn litt holo på hjørnet på fangeren foran, og litt på den svarte lakken mellom dørene. Er det B-stolpen det heter? Jeg er faktisk veldig fornøyd med klargjøringen fra Møller. Selgeren var klar over at jeg er veldig "sensetiv i lakken", så je tror de var forsiktig, eller så var jeg heldig.

Kan man polere B-stolpene skik som vanlig lakk?

På grunnlag av at den ser så bra ut, og det er på vei til vinter blir det bare vask og voks. Polering tar jeg heller til vårpussen ;)

Edit. Dekket bilen med korrosol. Trenger man å bruke korrosol på tak? Eller er det bare under "listen" ? Korrosol fant ikke en eneste partikkel på lakken. Kun litt på felger.

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive