Gå til innhold

Såpevalg ved wash & wax


jorgenrostbo

Recommended Posts

jorgenrostbo

Lurer på hva som er "regelen" ved wash & wax. Siste jeg gjør før tørking og voksing er jo berøringsvask. Bruker folk noen spesiell såpe for "best mulig heft", eller kjører på med wipedown eller noe før voksing? Jeg er veldig glad i CG citrus wash & gloss, men denne inneholder vel litt voks eller noe som kanskje tuller det litt til når jeg vokser etterpå? Noen tanker rundt dette?

mvh jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva som er "regelen" ved wash & wax. Siste jeg gjør før tørking og voksing er jo berøringsvask. Bruker folk noen spesiell såpe for "best mulig heft", eller kjører på med wipedown eller noe før voksing? Jeg er veldig glad i CG citrus wash & gloss, men denne inneholder vel litt voks eller noe som kanskje tuller det litt til når jeg vokser etterpå? Noen tanker rundt dette?

mvh jørgen

Citrus wash and gloss inneholder ikke noe voks nei. Ved sterk blanding, fjerner den faktisk voks! Du kan fint gå rett fra CW+G til voks hvis du ikke skal polere e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterk Surfex HD i forvasken (1:5) bruker jeg når nytt voks-lag skal påføres!

BH Korrosol/Iron X etc er også elementert før berøringsvask syns jeg! og husk å vask bilen skikkelig å få spylt alle såperester og ditten og datten fra alle kriker og kroker og lister!

Har sett ALT for mange ganger de som spyler bilen og sier seg fornøyd så renner det dritt fra listene 3 minutter etter!

2006 Audi A6 2.7 TDI Quattro

1998 Opel Omega STV

Skru opp til ribbeina rasler i takt med musikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk den såpa du ønsker. Du skal vaske bilen grundig, og hindre riper etter beste evne. Når du er ferdig å vaske, skal du uansett legge ny voks - så om såpa er sterk eller ei betyr ikke så mye så lenge bilen din er ren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker sterk meguiars NXT, da denne er slem mot lsp ;)

Prickbort, surfex 1:5 og korrosol i forvasken. Den skal være så ren som mulig.

Voks på all lakk, så scholl neo på alt av ruter, plast, felger, og i det siste: til og med dekk. Enkelt og meget bra :)

+1

NXT er dessuten billig og god å jobbe med. :)

1988 Mazda 626 GD

1997 Mercedes C-Klasse - W202

2001 Mercedes E-Klasse - W210

1986 Toyota Mr2 Mk1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jorgenrostbo

Takker først for svar, og fortsetter slik jeg pleier å gjøre.. Full DCN vask (PB, Sterk surfex, Iron-x) avslutter med berøringsvask med valgfri såpe, for så å legge Shield..

Bruk Gyeon Bathe+ når du vasker, så slipper du wash and wax ;)

Dette var nytt for meg.. Mener du å si at denne erstatter en god voks? Så ved å benytte denne til hverdagsvask så kan jeg, satt på spissen: Selge Shielden og 845'en? Høres litt for godt ut til å være sant(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Hvor kjøper du gyeon produkter? Noe annet derfra som må prøves?

Bilnerden, gyeon er toppers

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kjøper du gyeon produkter? Noe annet derfra som må prøves?

Handler fra Bilnerden, ellerså har Alien Autospa såpa på lager. Resten av produktene fra Gyeon har jeg ingen erfaring med. :)

Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2Lamborghini Murcielago LP640-4Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten. Legg grunnlaget med en god voks eller coating, også vedlikeholder du med Bathe+ :)

Så det tilsvarer en god QD?

Men hele diskusjonen sporet godt av fra opprinlig spørsmål, om det er enkelte såper som vil lage bedre\dårligere heft for nytt lag voks.

Min måte er lik som trådstarter, og det blir CG såpe på håndvask, virker ikkje som det er noko som ligger igjen etterpå som lager dårligere heft for voks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker først for svar, og fortsetter slik jeg pleier å gjøre.. Full DCN vask (PB, Sterk surfex, Iron-x) avslutter med berøringsvask med valgfri såpe, for så å legge Shield..

Ser at jeg kanskje var litt kjapp i vendinga her, jeg tenkte at det ikke har noen betydning i.fht styrke på såpe etter at man har brukt alle forvaskemidler, jeg hadde nok personlig valgt en såpe uten "voks" hvis jeg skulle gå rett på voksing etter håndvask. Jeg har ikke gjort noen tester som skulle tilsi at voksen får dårligere heft av den grunn, men det virker ihvertfall mer naturlig i mitt hode, på samme måte som jeg ikke ville gått over med QD rett før påføring av voks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det tilsvarer en god QD?

Men hele diskusjonen sporet godt av fra opprinlig spørsmål, om det er enkelte såper som vil lage bedre\dårligere heft for nytt lag voks.

Min måte er lik som trådstarter, og det blir CG såpe på håndvask, virker ikkje som det er noko som ligger igjen etterpå som lager dårligere heft for voks.

Ja, det er i hvertfall min mening. :)

Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2Lamborghini Murcielago LP640-4Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...