Marius Engel

Pre-voks produkter??

22 innlegg i emnet

Hva anbefales før voks hvis lakken ser grei ut og det ikke er ett behov for korrigering? Vanlig finpolish på (DA)-maskin? Eller anbefaler dere noen prevoks produkter (med eller uten fillere)? For hånd eller maskin? Har sett disse pre-voks produktene, men har aldri kjøpt/prøvd.

Eller ingenting annet enn avfetting, vask og korrosol?

Hva med en fabrikkny bil før voks? Hva anbefaler dere der?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det beste er nok å gå over med en fin lakkrens uten slipe middler så lakken er "Helt ren"

Så wipedown og legge voks :)
Da vet du at voksen vil hefte slik den skal, som da tilsier best holdbarhet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med Autoglym Super Resin Polish, før voks! Renser ihvertfall lakken godt, og inneholder ingen slipemiddler!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spør du 10 personer får du nok mangen forskjellige svar.

Men flere har sagt at de opplever bedre holdbarhet på LSP av å ikkje bruke wipedown(polish oljer blir en slags grunning)

Å bruke lakkrens har eg personligt tru på vil lage bedre overflate for voks, å da kan en like godt svinge DA maskinen fort over med fin polish.

Men eg har fått god holdbarhet på kun vask & voks også.

Fabbeikkny betyr nødvendigvis ikkje 110% perfekt i lakken, så kan med fordel gå med fin polish en runde her også.

Autoglym srp er eit greit hånd alternstiv, men inneholder filler, ingen slipemiddel som sagt. Skal ha en viss beskyttelse i seg sjølv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis lakken ser bra ut så trenger du jo ikke noen fillere. Ville gått for en fin eller medium polish. Alt etter hvor hard lakken er og hvilken tilstand den er i.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da fortsetter jeg å gjøre som jeg har gjort med Leafen. Kjapp finpolsh med myk pute en gang i året eller ved behov (lakken er veldig myk, sort metallic), etterfulgt av voks sealer. (Sist ble det Gyeon Mohs i to lag.) Som vanlig vedlikehold blir det vask, og "wash & wax" inkludert korrosol når LSP blir dårlig. LSP bør bare holde lenge nå da, siden jeg la Mohs.

På den nye Skodaen jeg får levert er det muligens en del hardere lakk? Noen som erfaring med det? Her gidder jeg ikke å legge Mohs, blir kun vanlig voks første året. Eller ihvertfall til jeg er er blitt godt kjent med lakken, før jeg kan vurdere noen slagt coating ala Mohs.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da fortsetter jeg å gjøre som jeg har gjort med Leafen. Kjapp finpolsh med myk pute en gang i året eller ved behov (lakken er veldig myk, sort metallic), etterfulgt av voks sealer. (Sist ble det Gyeon Mohs i to lag.) Som vanlig vedlikehold blir det vask, og "wash & wax" inkludert korrosol når LSP blir dårlig. LSP bør bare holde lenge nå da, siden jeg la Mohs.

På den nye Skodaen jeg får levert er det muligens en del hardere lakk? Noen som erfaring med det? Her gidder jeg ikke å legge Mohs, blir kun vanlig voks første året. Eller ihvertfall til jeg er er blitt godt kjent med lakken, før jeg kan vurdere noen slagt coating ala Mohs.

For å slippe arbeid så hadde jeg lagt Mohs med en gang
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støtter den.

Hvorfor ikke legge Mohs eller annen coating med en gang? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes det var jævlig mye arbeid å legge mohs :P

Dessuten synes jeg Mohs var dyr. Det gikk med en 50ml til 1000 kr. på en nissan leaf. Gir den økt ripebeskyttelse som gir merkbart mindre swirls er den nok verdt det. Ikke ellers, for min del. Da kan jeg heller vokse noen ganger i året ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes det var jævlig mye arbeid å legge mohs :P

Dessuten synes jeg Mohs var dyr. Det gikk med en 50ml til 1000 kr. på en nissan leaf. Gir den økt ripebeskyttelse som gir merkbart mindre swirls er den nok verdt det. Ikke ellers, for min del. Da kan jeg heller vokse noen ganger i året ;)

Da har du sløsa. Brukte 30ml på min 3 serie. For min del virker Den ganske så god mtp ripebestandighet. Mohs og c1 o.l alene er vel de letteste coatingene man kan legge.

Endret av polishduden
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har du sløsa. Brukte 30ml på min 3 serie. For min del virker Den ganske så god mtp ripebestandighet. Mohs og c1 standalone er vel de letteste coatingene man kan legge.

Leafen har ganske stor flate. Den er ca. like lang som en opel astra stv, men en del høyere, og ganske stort tak. Brukte bare det jeg trengte for å dekke i kryss og tvers som det står i anvisningen. Var litt igjen da. Hadde kanskje akkurat såvidt gått med en 30 ml, hvis jeg hadde spart maksimalt, men det er ikke sikkert. Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg brukte 20t på å korrigere min fabrikknye bil, forhandler hadde ikke rørt lakken i det hele tatt :)

Når du vet hva du skal se etter og leter nøye så finner du nok en del, så en finpolish med maskin er absolutt å anbefale

Trenger ikke ta lang tid heller hvis lakken ser grei ut

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg brukte 20t på å korrigere min fabrikknye bil, forhandler hadde ikke rørt lakken i det hele tatt :)

Når du vet hva du skal se etter og leter nøye så finner du nok en del, så en finpolish med maskin er absolutt å anbefale

Trenger ikke ta lang tid heller hvis lakken ser grei ut

Det kaller jeg en god investering, og med fabrikkny bil så er coating digg.

Skal ta nybilshine til helga, bilen har nå gått 100km :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes jo andre coatinger en mohs da. Skal man legge noe som er lett så er det vel cquartz uk som gjelder.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes jo andre coatinger en mohs da. Skal man legge noe som er lett så er det vel cquartz uk som gjelder.

Joda, men nå har han jo lagt mohs en gang og da er den veldig fin som referanse :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kaller jeg en god investering, og med fabrikkny bil så er coating digg.

Skal ta nybilshine til helga, bilen har nå gått 100km :)

En god start på livet er viktig!

Ikke større enn en Up! heller så kan si det sånn at den var jævli i lakken.

Jeg la Exo V2 og den beskytter IKKE mot riper, sensitive drittlakk..

Kan samtidig nevne at 22ple VX1 pro er super enkel å jobbe med. Legger lett en hel bil før jeg begynner å tørke den av og det går smertefritt.

Holdbarheten er veldig god men jeg ser prisen har gått opp en del

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal gå over lefaen i dag med finpolish og ett nytt lag voks før vinteren. Jeg har vel brukt 3-4 forskjellige vokser, så det er greit å få en helt ny start nå.

Men skaodaen, har fortsatt god beskyttele etter 6 mnd med Finish. Litt slappere enn før. Her tenkte jeg bare å gå over med en lakkrens for hånd og ett nytt lag Finis. Jeg har som sagt tidligere meguiars deep crystal paint cleaner i skapet. Har denne fillers, eller annet guff som kan gjøre at man ikke får maksimal heft av voksen? Jeg har søkt en del, uten å finne mer detaljert informasjon om denne.

Jeg er ute etter en lakkrens som fjerner gamle voksrester, skjolder etter vann og svake waterspots uten å legge igjen fillers, men en helt ren lakkflate. Uten å finne fram maskinen.

Hvis jeg trenger noe nytt, er dette gode alternativ? I så fall, hvilken av de?:

http://bilnerden.no/auto-finesse-rejuvenate-pre-wax-558

http://bilnerden.no/victoria-wax-deep-cleanse-605

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du ha rein lakkoverflate, so bruker du ikkje lakkrens. 

Meguairs step one skjuler riper. Er vel kanskje pga oljer det. Men har du denne i skapet, so bruk den opp. Er da ikkje vits i å kjøpe ny enno da

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En rask wipedown etter lakkrens så er vel problemet løst uansett hvilken lakkrens du bruker?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Skal du ha rein lakkoverflate, so bruker du ikkje lakkrens. 

Meguairs step one skjuler riper. Er vel kanskje pga oljer det. Men har du denne i skapet, so bruk den opp. Er da ikkje vits i å kjøpe ny enno da

Min erfaring er at for å fjerne skjolder og vannflekker må man til med en eller annen form for lakkrens (eller polering). Wask og wipedown tar det ikke.

Hvis step one skjuler riper ved hjelp av fillers, så kan vel dette gi voksen dårligere heft er min tanke? BH Finis skjuler riper godt nok i seg selv, og har god holdbarhet, men fjerner ingen skolder og/eller vannflekker.

En rask wipedown etter lakkrens så er vel problemet løst uansett hvilken lakkrens du bruker?

Er wipedown sterkt nok til å fjerne fillers etter en kjapp runde?

Men har du denne i skapet, so bruk den opp. Er da ikkje vits i å kjøpe ny enno da

Enig der. Med mindre den gjør at holdbarheten til voksen blir dårligere.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive