MortenAlex

Startproblemer audi a6 98

52 innlegg i emnet

Heisann folkens håper på noe hjelp her..

Har en Audi A6 1998 mod. 2,8 V6 Quattro med triptronic.

Problemet startet her om dagen etter at jeg hadde jekket opp bilen i bak kant pga (bremse skifte bak)

Etter dette var ferdig skulle jeg starte bilen å kjøre den inn i garasjen. Da måtte jeg prøve 3-4 ganger også startet den, men den gikk veldig ujevnt å bråket en del.

Status nå er at den ikke vil starte i det hele tatt, den står bare å drar og drar og vil ikke tenne. Det lukter en del bensin og olje lampa starter å lyse etterhvert når jeg prøver å dra tenningen.

Har full ladet batteriet, bensin pumpen starter, har ikke sjekket tennpluggene men disse sjekket jeg for noen mnd siden og dem var helt fine. Og 5 min før jeg startet med bremse skifte hadde jeg kjørt og den startet med engang. Nå står jeg helt fast og er avhening av bilen pga 3 unger som skal fraktes hit og dit :P

(Kan gå ut å ta opp lyden av motoren hvis det er til noe hjelp)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som et skudd fra hofta - du har ikke mistet jording et eller annet sted da? :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm... hvordan kan jeg sjekke det? (Er ikke så flink til mekking) :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm... hvordan kan jeg sjekke det? (Er ikke så flink til mekking) :P

Jeg kjenner ikke Audi, så presise tips overlater jeg til kjennere. Du kan teste med en kabel fra minuspolen på batteriet til ulike deler gods. Det er en start i hvert fall. :) Ellers er det jo naturlig å sjekke om noe har løsnet hvis du har banket og herjet en del bak. Blir gjerne litt dæljing når en skal ha løs bremser. Kan drivstoff-filter, drivstoffrør ha tettet seg f.eks.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Basert på dette:

Nå står jeg helt fast og er avhening av bilen pga 3 unger som skal fraktes hit og dit :P

og dette:

(Er ikke så flink til mekking) :P

skal du bare innhente kyndig hjelp eller få bilen på verksted, etter at du har tatt en visuell sjekk i.fht hva som kan ha gått galt i.fbm bremseskiftet. Har du sjekket jekkepunktene? at du ikke har "jekket i stykker" et eller annet.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Startet og stoppet du motoren og lot bilen stå litt før du fikk startvansker? Det gjorde jeg en gang, flyttet bilen en meter på kald motor for så å la den stå en stund. Neste gang fikk jeg startvansker på grunn av rå motor, men da kom den etter en time eller to med kiming med pauser mellom... Har fungert strålende før og etter. Det var snakk om 2,4 literen, men det er i bunn og grunn samme motor. :)

Hvis du har mulighet for å få lest av feilkoder ville jeg startet med det.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har mulighet for å få lest av feilkoder ville jeg startet med det.

Dette.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har ikke noe vag-com her, så lese feilkoder får jeg ikke gjort... Den har ikke startet på nesten 2 dager å da har jeg gått litt til og fra for å starte den.. kan sjekke jekkpunktene min men tviler på at jeg har tatt noe på disse punktene... skal sjekke over tennplugger idag for sot og evt andre ting..

Men hvordan kan jeg sjekke om motoren får nok bensin?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du trenger bil i daglig drift, vil jeg heller bare anbefale deg å få den på verksted med en gang. Dessverre. Husk at med quattro og tip kan du verken taue bilen eller ha den på kranbil med to hjul i lufta. Disse må fraktes på tauebil med lem eller tilhenger. I nød kan du vel taue over en kort distanse (noen hundre meter). Girkassa får ikke smøring så lenge motoren ikke er i gang.

Hvor i landet holder du til? Kanskje noen her inne er i nærheten med diagnoseutstyr. Jeg bor i Halden om du er i området her. :)

Til info så mener jeg at oljelampa på disse bilene kun lyser ved for lavt trykk. Er ikke nivåmåler på disse og det er derfor viktig å peile olja ofte.

Endret av CFM
1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare litt sånn ...

Jeg har endel peiling på a6 men helst diesel.

Har du sjekket at det er olje på den?

Kan reg reima ha røket her?

Reg reima røk på min a6 og da sa det bare poff og det velta ut røyk litt (Trenger jo ikke nødvendigvis være at din gjør det).

så bråka den veldig mye etterpå.

Den slo av multireima på min når den røyk men det førte til ladelys og ymse kom.

Reagerer litt på at du har oljelys... Bråkete, starter ikke osv... Skåret?

Nå har ikke jeg mye erfaring med skjærte motorer men du ville vel ikke klart å kinne den om den var skåret for da er vel stemplene låste i sylindrene (igjen jeg kan ta feil).

Er hvertfall det jeg heller til..

Ei venninne hadde en aygo som plutselig begynte å bråke midt på natta her for ikke lenge siden og daua.. Fikk ikke start på den og måtte taues... Det viste seg å være vannpumpa uten at jeg helt ser logikken i at den ikke skal starte uten vannpumpe men...

Ikke mekaniker men har skrudd (altfor mye) på den bilen der..

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det med evt vannpumpa kan være noe pga jeg har sliti den siste tiden med at bilen går over i 120 grader å på ha kliman på full pupp for å få den ned til 90 grader, men har hele tiden tenkt at dette var termostaten..

Men kan det gjøre at bilen ikke starter? :/


men kan stikke ut senere idag å sjekke register reim osv.. men hvis det er noen i tønsberg/nøtterøy området så er det bare å komme :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hør på CFM :-) Motoren er rå/kokset (de fleste 5 ventils motorene til Audi fra denne tiden sleit med det) Skru ut plugger, og inn med nye. Hvis du får start på den, noe som godt kan ta litt tid, ikke stopp den. Kjør en god tur med høyt turtall! Spander gjerne en god motorrens på den, og gjør det til en vane å alltid kjøre den god og varm før den stoppes.

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan godt prøve det, men hvis jeg bare skal flytte den så må jeg kjøre den god og varm? skulle jo bare 2 meter inn i garasjen hehe :P men er V6 5 ventil?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan godt være CFM har rett men om du sier den har gått så varm..!*grøsse*

Hadde du bodd i stavanger så skulle jeg hjulpet deg med diagnose hvertfall..

Reagerer på at den bråkte sånn jeg..

Klarer ikke å gå vekk fra at den kan være varmskåret heller jeg om du har kjørt den så varm.. Håper inderlig jeg tar feil.

Aner ikke om bilen ikke vil starte med ødelagt vannpumpe men skkurat det jeg skrev omaygoen er noe som nylig hente og d var jeg sikker på at regreima som røyk, men var bare ødelagt vannpumpe iflg verkstedet

Her er en som kan være aktuell siden det var etter bremseskift forresten..

Kanskje du har rota borti noe der?

Ikke logisk men verd å sjekke:

http://www.cargurus.com/Cars/Discussion-t1482_ds584412

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her har du også en.

Samme problem .. Antyder regreima på den.

http://www.audiworld.com/forums/a6-s6-c5-platform-discussion-7/please-help-my-2-8-a6-wont-start-2811538/

Hadde også samme problemer med a6en min når jeg tenkter meg om..

Men det var ikke annet enn startsperra som fucka.. Koden "ramla" ut av nøkkelen så måtte taues til verksted 2 ganger .. Men det er greit gjenkjennelig for da blinka startsperresymbolet.. Starta ikke uansett hva jeg gjorde

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"bråkingen" fra motoren kan fint være at motoren har gått på noen sylindere, og at den av den grunn høres bråkete ut. En motor varmskjærer ikke av å flyttes noen meter. Man kan selvsagt ikke utelukke reg.reim, men mest sansynlig er den rå/kokset.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei klart... Håper TS gir beskjed om hva det er når han finner utav det

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om motoren er rå kan det hjelpe å gi full gass mens man prøver å starte den. Det funka for meg, selv om det helst gjelder motorer med forgasser.

2,8 V6 er 30V, 5 ventiler for hver sylinder. 2 inn og 3 ut mener jeg det er.

Med mindre det er den gamle 2,8 motoren med 12V, men den ble faset ut da C5 karosseriet kom, som jeg regner med at du har. :)

Registerreima kan du sjekke selv. Skru av plastdekselet over motoren og helt fremme er det enda et deksel. Under der sitter reima. Det er også kamkjede på hver topp som blir drevet av denne reima. Svetter/lekker motoren olja bak på toppdekslene? Da er sannsynligvis pakningene til kamkjedestrammerne gåene. Vanlig feil sammen med toppdekselpakningene på disse motorene.

Det blir mye synsing over internett så jeg foreslår fortsatt å få den på verksted om du ikke finner ut av det... Det er veldig vanskelig å diagnostisere over internett. Disse bilene er ganske greie med å gi feilkoder så det vil være mitt beste tips å få lest av dem. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

100 karroseriet (C4) er 12ventiler, mens C5 er stort sett bare 30ventiler.

De nye V6 motorene med 30v kom mot slutten av 97, da i C5 karroseriet, i A4 finner du begge motorene, da 12v fra 95 til midten på 97 omtrent (96 karroseriet), Mini facelift ifra 97.5 kom med 30V :)

Forøvrig ganske enkelt å se forskjell på dem da utsende messing da motordekslet ser helt annerledes ut.

oljelokket sitter også på motsatt side

12ventiler:

15277301.jpg

30ventiler:

17072477.jpg

Endret av Concker
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive