Gå til innhold

Airbag og sikkerhets systemfeil


CooperWorks

Recommended Posts

CooperWorks

I går monterte jeg og min kamerat ekstra lys på min Mini Cooper 2012 modell.
Under monteringen hadde vi litt problemer og på et punkt ville ikke bilen starte. Etterhvert så kom bilen seg men jeg får opp en varsel hvor det står at det er en slags feil på airbagene og beltene. Kan legge ut et bilde av beskjeden jeg får opp.

Tror dere dette er bare en feilmelding man kan slette eller kan det være noe mer seriøst?

Endret av CooperWorks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til minicooper men typisk feil om du monterer noe nytt el.

Rota litt på min gamle vag med å montere en kopi spiller og da fikk jeg airbag feil bl.a

Helt sikker på at du bare kan slette feilene.. Skulle det være en feil på systemet vil de uansett komme tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går monterte jeg og min kamerat ekstra lys på min Mini Cooper 2012 modell.

Under monteringen hadde vi litt problemer og på et punkt ville ikke bilen starte. Etterhvert så kom bilen seg men jeg får opp en varsel hvor det står at det er en slags feil på airbagene og beltene. Kan legge ut et bilde av beskjeden jeg får opp.

Tror dere dette er bare en feilmelding man kan slette eller kan det være noe mer seriøst?

Dere dro ikke ut noen kabler fra under sete? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har koblet fra kontakter som har med bla. airbag å gjøre, er det helt normalt å få feilmeldinger, disse er det bare å slette såfremst dere ikke har fysisk ødelagt noe. Som nevnt over her ligger en del av disse under forsetet.

Er dog litt nysgjerrig på hvordan montering av ekstralys kan føre til startproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CooperWorks

Dere dro ikke ut noen kabler fra under sete? :)

Det kan hende...

Hvis dere har koblet fra kontakter som har med bla. airbag å gjøre, er det helt normalt å få feilmeldinger, disse er det bare å slette såfremst dere ikke har fysisk ødelagt noe. Som nevnt over her ligger en del av disse under forsetet.

Er dog litt nysgjerrig på hvordan montering av ekstralys kan føre til startproblemer.

Vi var forsiktige og ingenting ble fysisk ødelagt. Han kameraten min fiklet under dashbordet for å finne ut hvilken ledning som gikk på langlysene da ekstralysene ble koblet opp på langlysene.

Kan feilmeldingen slettes i bilen eller må jeg inn på verksted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Airbaglamper må slettes på verksted, har aldri hørt noe annet hvertfall. Såfremt du ikke har utstyr selv, men har den først kommet så hjelper det ikke å koble av batteri i etterkant. Er en ganske "farlig" del å kødde med, så det er nok slik for en grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CooperWorks

Etter all sannsynlighet er også komponentene du har feilmelding på ute av drift til feilkodene er slettet, airbag kan jo dessverre være kjekt å ha :)

Det var jo litt verre... håper ikke det stemmer da

Evt kan du kjøpe deg en diagnosesak selv..

Håndholdte fåes på ebay og fra kina for 500-1000.-

koster deg mer å levere bilen for å få nullstilt feilen.

Er redd det hadde blitt skummelt dyrt men satser på at en bekjent fikser det

Airbaglamper må slettes på verksted, har aldri hørt noe annet hvertfall. Såfremt du ikke har utstyr selv, men har den først kommet så hjelper det ikke å koble av batteri i etterkant. Er en ganske "farlig" del å kødde med, så det er nok slik for en grunn...

Fikk tak i en som kunne slette feilmeldingen men han ville at jeg skulle prøve å koble ut batteriet først. Men da ser det ut til at jeg drar rett ut til han istedenfor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar 10 sekund å slette feilmeldinger.. Jeg har utstyr selv ..

Skal handle inn utstyr nå som støtter alle biltyper.. Koster under 3000.- faktisk.

Leste akkurat ut feilkoder på en touran.. Da ble jeg med en kompis på møller, forklarte feilen og han fikk reparert bilen uten å måtte ta diagnose først.. Sparte han seg lett noen lapper på det.

Og jeg kjøpte diagnoseutstyret mitt i sin tid bare fordi at møller skulle ha 1000.- for å nullstille airbaglampe:)

I ettertid har det betalt seg mange ganger.. Både for meg og kompisa mine :)

Så er du bilinteressert så svarer investeringa seg LETT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar 10 sekund å slette feilmeldinger.. Jeg har utstyr selv ..

Skal handle inn utstyr nå som støtter alle biltyper.. Koster under 3000.- faktisk.

Leste akkurat ut feilkoder på en touran.. Da ble jeg med en kompis på møller, forklarte feilen og han fikk reparert bilen uten å måtte ta diagnose først.. Sparte han seg lett noen lapper på det.

Og jeg kjøpte diagnoseutstyret mitt i sin tid bare fordi at møller skulle ha 1000.- for å nullstille airbaglampe:)

I ettertid har det betalt seg mange ganger.. Både for meg og kompisa mine :)

Så er du bilinteressert så svarer investeringa seg LETT.

Jeg ville vært forsiktig med å fikle på så ny bil som trådstarter har, hvis bilen er førstegangsreg i Norge så har han 5 års garanti på bilen. Litt synd å ødelegge det liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lese ut feilkoder kan jo ikkje ødlegge noe som helst, men går du inn og endrer innstillinger så kan du få til noen ting, men skal utroligt mye til for og ødlegge noe. I verste fall så deaktiverer du en funksjon som automatisk vindusvisker, cruise control el.lignende. Du klarer ikkje og gjøre noe med ECU feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo litt verre... håper ikke det stemmer da

Er 99,9% sikker på at det er slik, så det er bare å få det fikset.

Har selv en litt dyrere håndholdt sak til å lese/slette feilkoder på det meste av biler, og det er utrolig kjekt å ha, har betalt seg mange ganger for både meg og kompiser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lese ut feilkoder kan jo ikkje ødlegge noe som helst, men går du inn og endrer innstillinger så kan du få til noen ting, men skal utroligt mye til for og ødlegge noe. I verste fall så deaktiverer du en funksjon som automatisk vindusvisker, cruise control el.lignende. Du klarer ikkje og gjøre noe med ECU feks.

Selvfølgelig ikke. Men ville du ha drivi å vridd rundt på kabler som kan gå til airbag eller andre sikkerhetssystemer? BMW er veldig krasse på nettopp dette, om enkeltpersoner har montert og hvert borti noe de ikke skal være borti så er ikke det sikkert at garantier gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CooperWorks

Selvfølgelig ikke. Men ville du ha drivi å vridd rundt på kabler som kan gå til airbag eller andre sikkerhetssystemer? BMW er veldig krasse på nettopp dette, om enkeltpersoner har montert og hvert borti noe de ikke skal være borti så er ikke det sikkert at garantier gjelder.

Burde vel ikke miste garantien for å koble av og på noen ledninger. Men alt er lagt kjempe fint opp slik at det ser ut som om det er originalt montert. Ligger ikke masse ledninger her og der :-) Jaja har fått tak i bekjent som har et sånt verktøy så da tar han og sletter feilkodene for meg på onsdag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært forsiktig med å fikle på så ny bil som trådstarter har, hvis bilen er førstegangsreg i Norge så har han 5 års garanti på bilen. Litt synd å ødelegge det liksom :)

Er ikke mulig å se om du kobler deg opp for å slette feilmeldinger i ettertid.

Uansett så roter han mer med garantien når han har montert disse lyktene enn en med diagnose gjør for å slette en feilkode.

Skal være enig om du roter meed koding osv, men det var det vel ikke snakk om her.

Har diagnoseutstyr men kun til avlesing og sletting av feilkoder. Rører ikke noe koding selv. Det er jeg ikke sprek nok til, selv om jeg faktisk er it tekniker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Punisher

Sikker på at det ikke er en type Can-Bus system på bilen din? Da er det nemlig ikke bare å koble til ledningene som går til fjernlys. Det må også programmerees i styre-enheten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...