Gå til innhold
Splendid

Valg av tørr-/våtstøvsuger

Recommended Posts

Splendid    29
Splendid

Heisann!

Jeg vurderer å gå til anskaffelse av tørr-/våtstøvsuger og trenger litt hjelp til å velge. Legger ved link til 2 stk. som kan være aktuelle. Har også tenkt på rensemaskin, men er usikker på om det er noe jeg trenger da jeg foreløpig har bilpleie/detailing kun som hobby. Hvis noen kan ta seg tid til å komme med input på dette er jeg veldig takknemlig. Tørr-/våtstøvsuger kontra rensemaskin. Karcher kontra Nilfisk.

Kandidat nr.1 har vesentlig lavere dB-nivå og høyere effekt enn kandidat nr. 2. Hvor betydelig er dette? Generell kvalitetsforskjell på disse to merkene?

1. http://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholdning/klesvask-og-stell/stovsugere/torr-vatstovsuger/torr-vatstovsuger-230081

Karcher 1600 watt, 72 dB. Tilbudspris 899,-

2. http://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholdning/klesvask-og-stell/stovsugere/torr-vatstovsuger/torr-vatstovsuger-230040/

Nilfisk 1200 watt, 89 db. Tilbudspris 799,-

Fyr løs med erfaringer og/eller synspunkter!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arild    1 068
Arild

Jeg ville ikke vurdert noe annet enn en rensemaskin. Du får knallgode rensemaskiner for rundt 2000.-

Dyrere... Ja.. Jeg hadde en veggmontert våt/tørrstøvsuger i garasjen med 10 meter slange.. Fikk et illebefinnende og i et svakt øyeblikk handla jeg meg en brukt foma combivac. Har ikke angra et sekund.. Den gamle gav jeg vekk til naboen.. Syk forskjell på rensemaskin og en våt/tørrstøvsuger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Splendid    29
Splendid

Såpass stor forskjell, ja. Hmmm...kanskje jeg må ta steget opp til rensemaskin allikevel. I går fikk jeg en aha-opplevelse med Green Clean på gulvteppe i bil og tenkte at rensemaskin var litt overkill slik at jeg kunne klare meg fint med våt/tørr.

Har kikket litt på maskinen det linkes til og ser at det er den de fleste samarbeidspartnere selger. Regner med at den er grei nok selv om det finnes i høyere prisklasser også?

Endret av Splendid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Johnchr    20
Johnchr

Jeg ville ikke vurdert noe annet enn en rensemaskin. Du får knallgode rensemaskiner for rundt 2000.-

Dyrere... Ja.. Jeg hadde en veggmontert våt/tørrstøvsuger i garasjen med 10 meter slange.. Fikk et illebefinnende og i et svakt øyeblikk handla jeg meg en brukt foma combivac. Har ikke angra et sekund.. Den gamle gav jeg vekk til naboen.. Syk forskjell på rensemaskin og en våt/tørrstøvsuger.

Hva er det som utgjør den syke forskjellen mellom en rensemaskin og våtsuger?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
RNa    46
RNa

En rensemaskin

Hva er det som utgjør den syke forskjellen mellom en rensemaskin og våtsuger?

Rensemaskinen er betydelig mer effektiv både på tidsforbruk og resultat B) .

Det er i iallefall min erfaring, hadde først våt suger med munnstykke og nå har jeg begge :P .

Endret av RNa

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arild    1 068
Arild

Mye mer effektiv ja samt at funksjonen med å hele tiden kunne spyle vann ned i bedritne matter/seter/gulv er fantastisk... Jeg bruker kunn vann i min og presprayer kjenikalier ned i det som skal renses. Børster over og bruker vann i maskinen til det ikke kommer mer svart vann opp. Ofte kan det gå mange liter vann per sete f.eks før produktrester og vann er rent .. Dette sliter du med på en våtsuger å få til på samme måte

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
griffenfeldt    184
griffenfeldt

Jeg bruker begge deler da jeg bruker de til 2 forskjellige ting.

Rensemaskin bruker jeg ikke som tørrstøvsuger. Kun til innvendig rens.

Tørr/våtsugeren brukes til støvsuging og til å suge opp vann fra garasjegulvet.

Har forøvrig den du linket til som koster 799,- på tilbud.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Det er litt enklere med en rensemaskin, jeg har rensemiddel på sprayflaske og kun vann i maskinen. Den store forskjellen blir jo at man må ha vann på sprayflaske for å få skylt ut såpa, med et ordentlig munnstykke på våtsugeren er det kun effekten på maskinen(e) som avgjør forskjellen i oppsugningsevne, rent blir det uansett. Du får en grei rensemaskin for ca.2000.- og en grei våtsuger for pluss minus femhundrelappen, så får du vurdere selv :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rayhaako    522
Rayhaako

Heisann!

Jeg vurderer å gå til anskaffelse av tørr-/våtstøvsuger og trenger litt hjelp til å velge. Legger ved link til 2 stk. som kan være aktuelle. Har også tenkt på rensemaskin, men er usikker på om det er noe jeg trenger da jeg foreløpig har bilpleie/detailing kun som hobby. Hvis noen kan ta seg tid til å komme med input på dette er jeg veldig takknemlig. Tørr-/våtstøvsuger kontra rensemaskin. Karcher kontra Nilfisk.

Kandidat nr.1 har vesentlig lavere dB-nivå og høyere effekt enn kandidat nr. 2. Hvor betydelig er dette? Generell kvalitetsforskjell på disse to merkene?

1. http://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholdning/klesvask-og-stell/stovsugere/torr-vatstovsuger/torr-vatstovsuger-230081

Karcher 1600 watt, 72 dB. Tilbudspris 899,-

2. http://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholdning/klesvask-og-stell/stovsugere/torr-vatstovsuger/torr-vatstovsuger-230040/

Nilfisk 1200 watt, 89 db. Tilbudspris 799,-

Fyr løs med erfaringer og/eller synspunkter!

Har noen tanker omkring dette med rensemaskin =)

Korriger meg gjerne, men jeg er av en oppfatning at det er en vesens forskjell mellom en grovstøvsuger(våt og tørr funksjon) og en rensemaskin.

Blir ofte nevnt at det det ikke er store forskjellen. En rensemaskin en grovstøvsuger bare at den spruter vann osv. Dette syns jeg blir et lite riktig bilde.

Som sagt korriger meg gjerne hvis man er uenig, men tror dette er litt viktig å tenke på.

Ja watt og sugeevne har noe å si forsåvidt, men den store forskjellen er vel at en rensemaskin har en trykkpumpe som gjør at den jobber annerledes på flaten når munnstykket "suger seg fast" på interiøret. Det gjør at den i større grad klarer å suge opp dritt/møkk fra underlaget. En grovstøvsuger kan også gjøre denne jobben ute tvil, men har ikke samme forutsetning for å gjøre en like god jobb.

Jeg har en kraftigere Kärcher grovstøvsuger som jeg er meget glad i og som jeg bruker til både vått og tørt forsåvidt (også enklere rensejobber), men har den siste tiden godt til innkjøp av en IPC-foma mimo, og forskjellen i renseevne mener jeg er betydelig uten å ha noen tester o.l. å vise til dessverre. Mimo'en har en innebygget trykkpumpe.

Til slutt må du stille deg disse spørsmålene: Har du gjennomført mange innvendig rensejobber? Kommer du til å gjennomføre mange innvendige rensejobber? - er svaret på disse spørsmålene et høyt og tydelig ja, ville jeg vurdert en rensemaskin. Er svaret nei eller tjaaa... Kjøp deg en ålreit grovstøvsuger og avvent slik at du faktisk får et inntrykk av om du trenger en rensemaskin.

Grovstøvsugeren er en grom investering for ethvert hushold, og kan brukes til utrolig mye annet en bil - bare en tanke!

Lykke til med valget!

Mvh

Raymondo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Johnchr    20
Johnchr

Jeg ville bare vite Arild mente den syke forskjellen var, så folk kan vurdere selv om det er verdt det. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
RNa    46
RNa

Det er litt enklere med en rensemaskin, jeg har rensemiddel på sprayflaske og kun vann i maskinen. Den store forskjellen blir jo at man må ha vann på sprayflaske for å få skylt ut såpa, med et ordentlig munnstykke på våtsugeren er det kun effekten på maskinen(e) som avgjør forskjellen i oppsugningsevne, rent blir det uansett. Du får en grei rensemaskin for ca.2000.- og en grei våtsuger for pluss minus femhundrelappen, så får du vurdere selv :)

Hm, som tidligere nevnt har jeg begge men, og det er et men her tenker jeg :huh: .

Dersom jeg ikke hadde noe fra før, så tror jeg faktisk jeg hadde kjøpt meg en helt grei vann suger først for siden å investere i rensemaskin.

Rensemaskinen er bedre til noe men grov-sugeren bruker jeg til så mye mer og den hadde faktisk vært et stort savn om jeg kvittet meg med den. :)

Ja, rensemaskinen kan brukes som støv/vann/grovsuger men det er mer dill dall med den som du enten må ha med deg eller demontere.

For meg var det rett å kjøpe vannsuger først og rensemaskin senere, det er ikke slik at rensemaskinen erstatter vann-sugeren.

Ikke for meg iallefall

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Ja watt og sugeevne har noe å si forsåvidt, men den store forskjellen er vel at en rensemaskin har en trykkpumpe som gjør at den jobber annerledes på flaten når munnstykket "suger seg fast" på interiøret. Det gjør at den i større grad klarer å suge opp dritt/møkk fra underlaget. En grovstøvsuger kan også gjøre denne jobben ute tvil, men har ikke samme forutsetning for å gjøre en like god jobb.

Begge suger, og begge har ventil på håndtaket for å slippe inn luft hvis det blir helt tett mot underlaget.

Forklar gjerne forskjellen på disse motorene, for dette var nytt for meg :)

Hm, som tidligere nevnt har jeg begge men, og det er et men her tenker jeg :huh: .

Dersom jeg ikke hadde noe fra før, så tror jeg faktisk jeg hadde kjøpt meg en helt grei vann suger først for siden å investere i rensemaskin.

Rensemaskinen er bedre til noe men grov-sugeren bruker jeg til så mye mer og den hadde faktisk vært et stort savn om jeg kvittet meg med den. :)

Ja, rensemaskinen kan brukes som støv/vann/grovsuger men det er mer dill dall med den som du enten må ha med deg eller demontere.

For meg var det rett å kjøpe vannsuger først og rensemaskin senere, det er ikke slik at rensemaskinen erstatter vann-sugeren.

Ikke for meg iallefall

Jeg kjøpte også våtsuger først, og den brukes faktisk mer enn rensemaskinen. Står hovedsaklig i garagen jeg bruker, da som støvsuger, men bruker den også sammens med kapp/gjærsag, slipemaskiner o.l, utrolig kjekt å ha stående.

Jeg bruker nå rensemaskinen kun til rensing, og våtsugeren til (som nevnt over) mye annet, og den beste anbefalingen er muligens å kjøpe begge, men man kommer helt klart lengere enn langt med bare våtsuger ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

Jeg hadde våtsuger som døde, kjøpte rensemaskin og savner våtsugeren... veldig greit å ha en støvsuger til grove jobber, særlig når jeg holder på med retrofits og sånt, da det blir mye fint støv jeg ikke vil ha i vanlig støvsuger eller rensemaskin. Må vel kjøpe meg en ny en på sikt...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Splendid    29
Splendid

Ut ifra mitt bruk ender jeg nok opp med å kjøpe tørr-/våtsuger i denne omgang. Da blir spørsmålet hvem jeg bør gå for.

Karcher 1600 W og 72 dB eller Nilfisk 1200W og 89 dB. Prismessig passer begge inn i mitt månedsbudsjett. Effekt og støynivå er jo viktig, men hva med den generelle kvaliteten?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arild    1 068
Arild

Jeg ville bare vite Arild mente den syke forskjellen var, så folk kan vurdere selv om det er verdt det. :)

Hvis målet er å støvsuge så kjøp gjerne en våt/tørrstøvsuger..

Hvis målet er å bruke den til å rense interiør (vet mange gjør det) så blir det hekkans mye mer jobb å ta skitne seter og i tillegg få fjerna alt driten uten.

Jeg har opplevd MANGE ganger å bruke opptil 10!!! Liter vann på et sete for å få det helt rent.

Skal du stå med en spruteflaske med det samme så vil du nok bli lei, slite og få langt fra samme resultat.

For min del så synes jeg forskjellen ble natt og dag, og set var mye behageligere å bruke rensemaskin kontra våtsuger for rens.

Endret av Arild

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nickname    408
Nickname

Ut ifra mitt bruk ender jeg nok opp med å kjøpe tørr-/våtsuger i denne omgang. Da blir spørsmålet hvem jeg bør gå for.

Karcher 1600 W og 72 dB eller Nilfisk 1200W og 89 dB. Prismessig passer begge inn i mitt månedsbudsjett. Effekt og støynivå er jo viktig, men hva med den generelle kvaliteten?

En økning på tre db er det samme som en fordobling av støyen, dvs nilfisken har 5,6 ganger så høy lyd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Johnchr    20
Johnchr

Hvis målet er å støvsuge så kjøp gjerne en våt/tørrstøvsuger..

Hvis målet er å bruke den til å rense interiør (vet mange gjør det) så blir det hekkans mye mer jobb å ta skitne seter og i tillegg få fjerna alt driten uten.

Jeg har opplevd MANGE ganger å bruke opptil 10!!! Liter vann på et sete for å få det helt rent.

Skal du stå med en spruteflaske med det samme så vil du nok bli lei, slite og få langt fra samme resultat.

For min del så synes jeg forskjellen ble natt og dag, og set var mye behageligere å bruke rensemaskin kontra våtsuger for rens.

Det var litt av poenget da. ;) Hvis du tar veldig mange rens av interiør, så er det jo viktig at du har bra utstyr. En som gjør det kanskje 1-2 ganger i året og har et trangt budsjett må/bør kanskje prioritere annerledes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arild    1 068
Arild

Det var litt av poenget da. ;) Hvis du tar veldig mange rens av interiør, så er det jo viktig at du har bra utstyr. En som gjør det kanskje 1-2 ganger i året og har et trangt budsjett må/bør kanskje prioritere annerledes.

Helt klart.. Enig i det.

Men dersom budsjettet ikke er sprengt så er det ikke altfor stor forskjell i å kjøpe en billig rensemaskin først som sist.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig