mmosberg

Hva er beste smøremiddel for bremser?

34 innlegg i emnet

Hvert år når jeg legger om fra sommer- til vinterdekk så pleier jeg å ta ut bremseklossene, vasker og børster anleggs- og glideflater på calipere og bremseklosser før jeg smører opp med kobberpasta. Nå spør jeg forumet om det finnes noe bedre smøremiddel enn kobberpasta? Et par negative momenter med kobberpastaen:

-Den har dårlig vedheft på bart stål

-Den er såpass tynn i konsistensen at den forsvinner fort, feks ved ht spyling

-Har også hørt at ved kjøring på veier som er saltet så kan man få korrosjon på bremsedelene som er lagd av stål når disse er smørt med kobberpasta pga en eller annen galvanisk reaksjon.

Hva bør man bruke? Sølvpasta, aluminiumspasta eller hva?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Personlig bruker jeg aluminiums pasta på det meste, hjulkbolter etc.

Aldri opplevd noe problemer med det, cobber derimot har reagert flere ganger..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alupasta bruker vi på jobb, tåler bra med temp og renner ikke bort med en gang.

Dog er det mange bilmerker hvor det IKKE skal smøres bolter/muttere.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Personlig bruker jeg aluminiums pasta på det meste, hjulkbolter etc.

Aldri opplevd noe problemer med det, cobber derimot har reagert flere ganger..

Alupasta bruker vi på jobb, tåler bra med temp og renner ikke bort med en gang.

Hvordan er vedheften/klistreevnen til alupastaen sammenlignet med kobberpasta? Ser at Biltema har en tube på 100g til NOK 29,90, noen som har prøvd den?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker biltema sin, fungert bra den til mitt bruk

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne er fin til bremseklosser og denne er fin til glidebolter! får kjøpt denne hos Mekonomen feks.

Endret av Andreasb
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er vedheften/klistreevnen til alupastaen sammenlignet med kobberpasta? Ser at Biltema har en tube på 100g til NOK 29,90, noen som har prøvd den?

Jeg har brukt relativt lite kobberpasta, og det er hvertfall 8-10år siden, så velger å ikke uttale meg altfor mye på akkurat det, så unngår keg hvertfall å si noe veldig feil også..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker biltema sin, fungert bra den til mitt bruk

X2

Funker bra den

Bruker den på glidebolter samt glideflatene til klossene

Endret av polishduden
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker alupasta på bremsedeler, på alt egentlig, også brødskiva.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var nytt?

Finnes det noen forklaring på det da, virket litt rart syns jeg.

Bolter som smøres skal normalt sett teites med høyere momemt.

Om det gjelder i hjulbolter er eg usikker på.

Men bruker en liten runde kobber pasta på navet, samt bremseklosser ved bytte\behov.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Smøring av hjulbolter, eller ikke, er et evig tema. Jeg ser fordelen av smøring i vårt vinterklima. Det sparer gjengene for rust og gjengeslitasje etter hvert som alderen drar seg på. Rust- og gjengeslitasje kan også gå på sikkerheten løs, akkurat som at man ikke kompenserer moment ved smøring.

Aller viktigst er å ikke slurve med ettertrekking av boltene etter noen mil. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bolter som smøres skal normalt sett teites med høyere momemt.

Om det gjelder i hjulbolter er eg usikker på.

Men bruker en liten runde kobber pasta på navet, samt bremseklosser ved bytte\behov.

?!?

Bolten skal gi riktig klemkraft ved tiltrekking. Det er tap av dreiemoment i gjengene og mellom bolthodet og anleggsflaten pga friksjon. Reduserer man dette tapet/friksjonen ved å smøre gjenger og anleggsflaten, vil det samme momentet på bolten gi høyere klemkraft enn ved tørre gjenger. Hvor er logikken i å bruke høyere moment på smurte gjenger?

Lesestoff om tiltrekkingsmoment.

Edit: Lesestoff.

Endret av Larsen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

?!?

Bolten skal gi riktig klemkraft ved tiltrekking. Det er tap av dreiemoment i gjengene og mellom bolthodet og anleggsflaten pga friksjon. Reduserer man dette tapet/friksjonen ved å smøre gjenger og anleggsflaten, vil det samme momentet på bolten gi høyere klemkraft enn ved tørre gjenger. Hvor er logikken i å bruke høyere moment på smurte gjenger?

Smurte skal tightes hardere
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

?!?

Høres ut som du kanskje har mer peiling på akuratt dette enn meg, men i mitt yrke skal smurte bolter fortsatt strammes med høyere moment.

En tørr bolt oppnår momentet raskere ved tiltrekking enn en smurt bolt. Fordi motstanden i gjengene blir betraktelig større.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Smurte skal tightes hardere

Dude, du må legge litt vekt bak uttalelsene dine..

Ref lesestoffet jeg linket til:

"Omtrent 85-90% av momentet går med til å overvinne friksjonskrefter og bare 10-15% til å gi skruen forspenning. Som vi ser ut fra dette, vil relativt små variasjoner i friksjonsforholdene gi store variasjoner i oppnådd forspenning i skruen."

"Skal tightes hardere" er en ullen formulering fri for fakta og i sammenhengen en risiko for lesere som ikke vet bedre. Hva med stålkvaliteten? Overflatebehandling?

Si at jeg skal legge om til vinterdekk, har ikke momentnøkkel og har her på DCN lest at smurte gjenger skal "tightes hardere". Tilsynelatende kunnskapsrike forumdeltakere melder at de smører boltene sine. Hvor mye legger jeg til etter å ha smurt gjengene? Nok til å dra boltene til flyt og at jeg mister et hjul på motorveien?

Dette er et forum med masse kunnskap, jeg mener vi må være i stand til å bakke opp det vi sier!

Høres ut som du kanskje har mer peiling på akuratt dette enn meg, men i mitt yrke skal smurte bolter fortsatt strammes med høyere moment.

En tørr bolt oppnår momentet raskere ved tiltrekking enn en smurt bolt. Fordi motstanden i gjengene blir betraktelig større.

Det har sikkert med stålkvalitet å gjøre. Er ikke på heksejakt eller trolleraid her, vil bare ha med litt mer detaljer i uttalelser.

Hva slags deler du monterer og hva du smører med er helt klart interresant i sammenhengen. :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dude, du må legge litt vekt bak uttalelsene dine..

Ref lesestoffet jeg linket til:

"Omtrent 85-90% av momentet går med til å overvinne friksjonskrefter og bare 10-15% til å gi skruen forspenning. Som vi ser ut fra dette, vil relativt små variasjoner i friksjonsforholdene gi store variasjoner i oppnådd forspenning i skruen."

"Skal tightes hardere" er en ullen formulering fri for fakta og i sammenhengen en risiko for lesere som ikke vet bedre. Hva med stålkvaliteten? Overflatebehandling?

Si at jeg skal legge om til vinterdekk, har ikke momentnøkkel og har her på DCN lest at smurte gjenger skal "tightes hardere". Tilsynelatende kunnskapsrike forumdeltakere melder at de smører boltene sine. Hvor mye legger jeg til etter å ha smurt gjengene? Nok til å dra boltene til flyt og at jeg mister et hjul på motorveien?

Dette er et forum med masse kunnskap, jeg mener vi må være i stand til å bakke opp det vi sier!

Det har sikkert med stålkvalitet å gjøre. Er ikke på heksejakt eller trolleraid her, vil bare ha med litt mer detaljer i uttalelser.

Hva slags deler du monterer og hva du smører med er helt klart interresant i sammenhengen.

f5824543275ecc4b656ccdb2928c1f64.jpg
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg/vi tar på kopperpasta uansett bil. Rett og slett fordi at da går det ann å ta av hjulet igjen etter en vinter med masse herlig salt. Men vurderer å gå over til alupasta nå.. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der, grunnlag! Men jeg tror du leser tabellen feil:

"Torque values are for clean, dry threads. Reduce values by 10% if threads are oiled befor assembly"

Se på M6 i 8.8 - 10Nm. Dette er for tørre, rene gjenger. Oljer du gjengene trekker du av 10% av momentet = 9Nm

Enig?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha du har helt rett :D Ammetåke

Endret av polishduden
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive