Jump to content
Sign in to follow this  
mmosberg

Hva er beste smøremiddel for bremser?

Recommended Posts

mmosberg

Hvert år når jeg legger om fra sommer- til vinterdekk så pleier jeg å ta ut bremseklossene, vasker og børster anleggs- og glideflater på calipere og bremseklosser før jeg smører opp med kobberpasta. Nå spør jeg forumet om det finnes noe bedre smøremiddel enn kobberpasta? Et par negative momenter med kobberpastaen:

-Den har dårlig vedheft på bart stål

-Den er såpass tynn i konsistensen at den forsvinner fort, feks ved ht spyling

-Har også hørt at ved kjøring på veier som er saltet så kan man få korrosjon på bremsedelene som er lagd av stål når disse er smørt med kobberpasta pga en eller annen galvanisk reaksjon.

Hva bør man bruke? Sølvpasta, aluminiumspasta eller hva?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Concker / Norwash

Personlig bruker jeg aluminiums pasta på det meste, hjulkbolter etc.

Aldri opplevd noe problemer med det, cobber derimot har reagert flere ganger..

Share this post


Link to post
Share on other sites
tr86

Alupasta bruker vi på jobb, tåler bra med temp og renner ikke bort med en gang.

Dog er det mange bilmerker hvor det IKKE skal smøres bolter/muttere.

Share this post


Link to post
Share on other sites
mmosberg

Personlig bruker jeg aluminiums pasta på det meste, hjulkbolter etc.

Aldri opplevd noe problemer med det, cobber derimot har reagert flere ganger..

Alupasta bruker vi på jobb, tåler bra med temp og renner ikke bort med en gang.

Dog er det mange bilmerker hvor det IKKE skal smøres bolter/muttere.

Hvordan er vedheften/klistreevnen til alupastaen sammenlignet med kobberpasta? Ser at Biltema har en tube på 100g til NOK 29,90, noen som har prøvd den?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Concker / Norwash

Jeg bruker biltema sin, fungert bra den til mitt bruk

Share this post


Link to post
Share on other sites
tr86

Hvordan er vedheften/klistreevnen til alupastaen sammenlignet med kobberpasta? Ser at Biltema har en tube på 100g til NOK 29,90, noen som har prøvd den?

Jeg har brukt relativt lite kobberpasta, og det er hvertfall 8-10år siden, så velger å ikke uttale meg altfor mye på akkurat det, så unngår keg hvertfall å si noe veldig feil også..

Share this post


Link to post
Share on other sites
polishduden

Jeg bruker biltema sin, fungert bra den til mitt bruk

X2

Funker bra den

Bruker den på glidebolter samt glideflatene til klossene

Edited by polishduden

Share this post


Link to post
Share on other sites
ØHN

Jeg bruker alupasta på bremsedeler, på alt egentlig, også brødskiva.

Share this post


Link to post
Share on other sites
RNa

Dog er det mange bilmerker hvor det IKKE skal smøres bolter/muttere.

Share this post


Link to post
Share on other sites
IvarB

Det var nytt?

Finnes det noen forklaring på det da, virket litt rart syns jeg.

Bolter som smøres skal normalt sett teites med høyere momemt.

Om det gjelder i hjulbolter er eg usikker på.

Men bruker en liten runde kobber pasta på navet, samt bremseklosser ved bytte\behov.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ØHN

Smøring av hjulbolter, eller ikke, er et evig tema. Jeg ser fordelen av smøring i vårt vinterklima. Det sparer gjengene for rust og gjengeslitasje etter hvert som alderen drar seg på. Rust- og gjengeslitasje kan også gå på sikkerheten løs, akkurat som at man ikke kompenserer moment ved smøring.

Aller viktigst er å ikke slurve med ettertrekking av boltene etter noen mil. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Larsen

Bolter som smøres skal normalt sett teites med høyere momemt.

Om det gjelder i hjulbolter er eg usikker på.

Men bruker en liten runde kobber pasta på navet, samt bremseklosser ved bytte\behov.

?!?

Bolten skal gi riktig klemkraft ved tiltrekking. Det er tap av dreiemoment i gjengene og mellom bolthodet og anleggsflaten pga friksjon. Reduserer man dette tapet/friksjonen ved å smøre gjenger og anleggsflaten, vil det samme momentet på bolten gi høyere klemkraft enn ved tørre gjenger. Hvor er logikken i å bruke høyere moment på smurte gjenger?

Lesestoff om tiltrekkingsmoment.

Edit: Lesestoff.

Edited by Larsen

Share this post


Link to post
Share on other sites
polishduden

?!?

Bolten skal gi riktig klemkraft ved tiltrekking. Det er tap av dreiemoment i gjengene og mellom bolthodet og anleggsflaten pga friksjon. Reduserer man dette tapet/friksjonen ved å smøre gjenger og anleggsflaten, vil det samme momentet på bolten gi høyere klemkraft enn ved tørre gjenger. Hvor er logikken i å bruke høyere moment på smurte gjenger?

Lesestoff om tiltrekkingsmoment.

Edit: Lesestoff.

Smurte skal tightes hardere

Share this post


Link to post
Share on other sites
IvarB

?!?

Bolten skal gi riktig klemkraft ved tiltrekking. Det er tap av dreiemoment i gjengene og mellom bolthodet og anleggsflaten pga friksjon. Reduserer man dette tapet/friksjonen ved å smøre gjenger og anleggsflaten, vil det samme momentet på bolten gi høyere klemkraft enn ved tørre gjenger. Hvor er logikken i å bruke høyere moment på smurte gjenger?

Lesestoff om tiltrekkingsmoment.

Edit: Lesestoff.

Høres ut som du kanskje har mer peiling på akuratt dette enn meg, men i mitt yrke skal smurte bolter fortsatt strammes med høyere moment.

En tørr bolt oppnår momentet raskere ved tiltrekking enn en smurt bolt. Fordi motstanden i gjengene blir betraktelig større.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Larsen

Smurte skal tightes hardere

Dude, du må legge litt vekt bak uttalelsene dine..

Ref lesestoffet jeg linket til:

"Omtrent 85-90% av momentet går med til å overvinne friksjonskrefter og bare 10-15% til å gi skruen forspenning. Som vi ser ut fra dette, vil relativt små variasjoner i friksjonsforholdene gi store variasjoner i oppnådd forspenning i skruen."

"Skal tightes hardere" er en ullen formulering fri for fakta og i sammenhengen en risiko for lesere som ikke vet bedre. Hva med stålkvaliteten? Overflatebehandling?

Si at jeg skal legge om til vinterdekk, har ikke momentnøkkel og har her på DCN lest at smurte gjenger skal "tightes hardere". Tilsynelatende kunnskapsrike forumdeltakere melder at de smører boltene sine. Hvor mye legger jeg til etter å ha smurt gjengene? Nok til å dra boltene til flyt og at jeg mister et hjul på motorveien?

Dette er et forum med masse kunnskap, jeg mener vi må være i stand til å bakke opp det vi sier!

Høres ut som du kanskje har mer peiling på akuratt dette enn meg, men i mitt yrke skal smurte bolter fortsatt strammes med høyere moment.

En tørr bolt oppnår momentet raskere ved tiltrekking enn en smurt bolt. Fordi motstanden i gjengene blir betraktelig større.

Det har sikkert med stålkvalitet å gjøre. Er ikke på heksejakt eller trolleraid her, vil bare ha med litt mer detaljer i uttalelser.

Hva slags deler du monterer og hva du smører med er helt klart interresant i sammenhengen. :thumbup:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
polishduden

Dude, du må legge litt vekt bak uttalelsene dine..

Ref lesestoffet jeg linket til:

"Omtrent 85-90% av momentet går med til å overvinne friksjonskrefter og bare 10-15% til å gi skruen forspenning. Som vi ser ut fra dette, vil relativt små variasjoner i friksjonsforholdene gi store variasjoner i oppnådd forspenning i skruen."

"Skal tightes hardere" er en ullen formulering fri for fakta og i sammenhengen en risiko for lesere som ikke vet bedre. Hva med stålkvaliteten? Overflatebehandling?

Si at jeg skal legge om til vinterdekk, har ikke momentnøkkel og har her på DCN lest at smurte gjenger skal "tightes hardere". Tilsynelatende kunnskapsrike forumdeltakere melder at de smører boltene sine. Hvor mye legger jeg til etter å ha smurt gjengene? Nok til å dra boltene til flyt og at jeg mister et hjul på motorveien?

Dette er et forum med masse kunnskap, jeg mener vi må være i stand til å bakke opp det vi sier!

Det har sikkert med stålkvalitet å gjøre. Er ikke på heksejakt eller trolleraid her, vil bare ha med litt mer detaljer i uttalelser.

Hva slags deler du monterer og hva du smører med er helt klart interresant i sammenhengen.

f5824543275ecc4b656ccdb2928c1f64.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
StianMH

Jeg/vi tar på kopperpasta uansett bil. Rett og slett fordi at da går det ann å ta av hjulet igjen etter en vinter med masse herlig salt. Men vurderer å gå over til alupasta nå.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Larsen

Se der, grunnlag! Men jeg tror du leser tabellen feil:

"Torque values are for clean, dry threads. Reduce values by 10% if threads are oiled befor assembly"

Se på M6 i 8.8 - 10Nm. Dette er for tørre, rene gjenger. Oljer du gjengene trekker du av 10% av momentet = 9Nm

Enig?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
polishduden

Haha du har helt rett :D Ammetåke

Edited by polishduden

Share this post


Link to post
Share on other sites
RNa

Mao:

Det er lurt å smøre boltene og nav før du monterer, men for all del ikke bruk tynt-flytene oljer som 556 og lignende :blink: .

Kobberpasta/alminumspasta og spesial stoffer er gode greier men obs tiltrekning med oppgitt moment kan være i overkant da :wacko: ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...