Marius Engel

Spyling og forvask uten skum.

Spørsmål om forvask uten skum, men med prickbort og surfex. Det er litt asfaltnupper.

Hvordan bør det gjøres:

1. Prickbort på tørr bil. Dekk dette over med surfex (eks 1:30) umiddelbart, la dette virke en stund uten at det tørker. Spyl av med HT.

2. Prickbort på tørr bil. La dette virke en stund uten at det tørker. Dekk så over med surfex (eks 1:30), la dette virke en stund uten at det tørker. Spyl av med HT.

3. Prickbort på tørr bil. La dette virke en stund uten at det tørker. Spyl av med HT. Dekk så bilen med surfex (eks 1:30), la dette virke en stund uten at det tørker. Spyl av med HT igjen.

Jeg pleier å bruke "metode 3", for jeg har tenkt at da virker prickbort der det skal, etterpå får surfex virke der det skal. Men om metode 1 eller 2 funker like bra, sparer man jo enda mer tid :)

Hva er deres erfarnger?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker metode 3 fordi surfex knapt kommer i kontakt med lakken der det ligger prickbort. Når det er sagt så er det mange som bruker metode 2 og er tilsynelatende fornøyd med det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

SurfexHD løser opp Prickbort, så Surfex kommer i kontakt med lakken selv om den legges over Prickbort. Så nummer 2 er veldig grei å bruke :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

SurfexHD løser opp Prickbort, så Surfex kommer i kontakt med lakken selv om den legges over Prickbort. Så nummer 2 er veldig grei å bruke :)

I.fht likt løser likt teorien burde jo da surfex (i.flg din teori) kunne gjøre jobben til prickbort, noe den ikke kan.

Hvis surfex "løser opp" prickbort burde jo surfex også løse opp asfalt?

Jeg får ihvertfall renere utgangspunkt før berøringsvask ved å bruke de hver for seg når bilen er skikkelig skitten ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I.fht likt løser likt teorien burde jo da surfex (i.flg din teori) kunne gjøre jobben til prickbort, noe den ikke kan.

Jeg får ihvertfall renere utgangspunkt før berøringsvask ved å bruke de hver for seg når bilen er skikkelig skitten ;)

Om du legger på kun prickbort og spyler av med vann så legger prickbort igjen en fin film på lakken. Skal du få vekk prickbort må du bruke noe annet. Såpe eller surfex hd. Når surfex hd tar den filmen prickbort legger igjen så tyder det fint på at surfex hd jobber seg gjennom prickbort

Og nei, selvom surfex hd løser opp prickbort så betyr det ikkje at surfex kan gjøre samme jobben som prickbort. 2 forskjellige produkt som har 2 forskjellige oppgaver på bilen :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Surfex kan fjerne prickbort fordi den er tilsatt en "surfactant" som gjør olje/petrolium løselig i vann. Den kan alikevel ikke gjøre noe særlig med harde asfaltnupper.

Men å påstå at surfex løser opp prickbort er en veldig forenkling. Vi vet ikke hvor fort eller hvor effektivt den gjør det og hvis man skal være helt sikkker på å gjøre det riktig, så spyler man mellom påføring :)

Endret av shiznit
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du legger på kun prickbort og spyler av med vann så legger prickbort igjen en fin film på lakken. Skal du få vekk prickbort må du bruke noe annet. Såpe eller surfex hd. Når surfex hd tar den filmen prickbort legger igjen så tyder det fint på at surfex hd jobber seg gjennom prickbort

Og nei, selvom surfex hd løser opp prickbort så betyr det ikkje at surfex kan gjøre samme jobben som prickbort. 2 forskjellige produkt som har 2 forskjellige oppgaver på bilen :)

Den filmen som PB legger igjen fjerner ikke surfex hos meg, den må fjernes med mekanisk vask.

Jeg mener ikke at surfex "løser opp" prickbort, og er fullstendig klar over forskjellen og bruksområdet til både surfex og PB, det er derfor jeg bruker begge hver for seg ;)

Men å påstå at surfex løser opp prickbort er en veldig forenkling. Vi vet ikke hvor fort eller hvor effektivt den gjør det og hvis man skal være helt sikkker på å gjøre det riktig, så spyler man mellom påføring :)

Spot on :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den filmen som PB legger igjen fjerner ikke surfex hos meg, den må fjernes med mekanisk vask.

Jeg mener ikke at surfex "løser opp" prickbort, og er fullstendig klar over forskjellen og bruksområdet til både surfex og PB, det er derfor jeg bruker begge hver for seg ;)

Spot on :)

Ta en dæsj prickbort i ei tom brusflaske, så en dæsj surfex oppå der igjen..så se hva som skjer :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå blei jeg nysgjerrig..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta en dæsj prickbort i ei tom brusflaske, så en dæsj surfex oppå der igjen..så se hva som skjer :)

Hvordan kan du konkludere med at surfex får like god "kontakt med lakken" på hele området den påføres oppå prickbort, ved å helle begge i en brusflaske?

Så lenge man er fornøyd med utgangspunktet før berøringsvask, kan man jo gjøre akkurat det man selv er fornøyd med. Jeg mener at veldig skitten bil ihvertfall har et bedre utgangspunkt før berøringsvask, ved å bruke de hver for seg, og det kommer jeg til å fortsette med :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen ting er om surfexen har 100% lik virkning når den er blandet med prickbort.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De blander seg ikke da Prickbort er petroleumsbasert og Surfex er vannbasert...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Surfex løser opp og fjerner all prickbort, men de blander seg ikke i det hele tatt?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive