Gå til innhold
Marius Engel

Surfex og HT som wipedown?

Recommended Posts

Marius Engel    123
Marius Engel

Hei.

Jeg synes Menzerna polish er vanskelig å fjerne alle oljene etter med wipedown. Jeg prøvde en gang tidligere å dynke bilen med prickbort, spyle med HT, surfex 1:5, spyle med HT. Etter polish og buffing. Det tok alle oljerester.

Det jeg lurer på er om der er surfex eller prickbort som fjerner oljer etter polish best. Eller må man til med begge deler slik jeg gjorde sist?

Kan man droppe buffingen, dersom man har kontrollert at komboen gir ett godt resultat? Eller må man buffe før avfetting og spyling for å få vekk alt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
griffenfeldt    184
griffenfeldt

Sliter du med å få fjernet polisholjer o.l så kan du kjøpe kondensfjerner og batterivann som du blander 50/50. Det er ipa, eller isopropylalkohol ( tror jeg det står for )

Det er spray på og tørk av behandling.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kenmel    8
Kenmel

Som wipedpown etter grovkorrigering, bruker jeg prickbort og surfex hd 1-5 toppet med autofoam.

Det har som regel vært ganske bankers :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Sliter du med å få fjernet polisholjer o.l så kan du kjøpe kondensfjerner og batterivann som du blander 50/50. Det er ipa, eller isopropylalkohol ( tror jeg det står for )

Det er spray på og tørk av behandling.

Jo takk, jeg er klar over det.

Jeg har brukt gyeon prep, som i følge andre på forumet og dem som selger det skal være bedre enn ipa. Jeg har forsøkt bensinstasjon, jernvare og malebutikk, men ingen hadde isopropanol.

Så takknfor tipset, men det var egentlig ikke det jeg lurte på :)

Målet er å slippe å buffe i det hele tatt, bare spyle alt av. Spørsmålet går mer på hvilken produkter blandinger som gjør dette best :)

Som wipedpown etter grovkorrigering, bruker jeg prickbort og surfex hd 1-5 toppet med autofoam.

Det har som regel vært ganske bankers :-)

Ok. Har du forsøkt bare prickbort, eller bare surfex? Eller må man til med begge deler?

Målet er å slippe å buffe polishen også, bare spyle alt rett av :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 071
Øyvind G

Vil du bruke IPA så er den som heter Blårens fin. Selges hos bla fargehandleren.

Jeg har hvert borti noen lakktyper som ikke liker IPA eller andre Wipedown produkter (lakken tørker ut og får merker). I disse tilfellene har jeg brukt en QD isteden. Det ser ut til å fungere bra. :)

Legger ved et bilde fra Duetto testen min som viser at enkelte lakktyper ikke tåler wipedown.

Nederst på bildet ser du dråpemerker etter produktet som ble brukt.

IMG_1100_1920x1280.jpg

Endret av Øyvind G

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kenmel    8
Kenmel

Ok. Har du forsøkt bare prickbort, eller bare surfex? Eller må man til med begge deler?

Målet er å slippe å buffe polishen også, bare spyle alt rett av :)

Jeg buffer først for å se om jeg er fornøyd.

Har ikke prøvd bare en av delene, bruker begge deler for å være bankers :)

Men har lest på forumet om folk som bare bruker surfex med godt hell :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
polishduden    2 607
polishduden

Jeg personlig liker ikke å spyle av. Da kommer det vann inn på steder som krever en del jobb å få vekk før lsp

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Statoilstasjonen her hadde hvertfall isopropanol..

Statoil på ravnanger hadde ikke. Danmarksplass har sikkert, den er stor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tr86    526
tr86

Jeg har (bank i bordet) ikke opplevd noe problemer som dette med cf02 og top inspection enda, men når problemstillingen er oppe;

Hva med en sterk surfex blanding som man bruker som wipedown, spray og tørk.

Noen som har prøvd?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Jeg personlig liker ikke å spyle av. Da kommer det vann inn på steder som krever en del jobb å få vekk før lsp

Skulle jeg lagt voks hadde jeg ikke brydd med om ørlite oljerester. Enkelte på forumet sier der er bare bra for holdbarheten på voksen.

Det er kun snakk om litt hologrammer som kan skimtes med ledlykten på maks spredning i mørk garasje, som endrer retning ved buffing.

Denne gangen har jeg lagt Gyeon Mohs oppå, (etter wipedown med gyeon prep), så de få hologrammene jeg kan skimte er låst fast. Derfor tenker jeg at neste gang jeg skal legge slik forsegling skal jeg være helt pokker sikker på at det ikke er noe olje igjen. Derfor vil jeg spyle av, da jeg ikke synes at wipedown er godt nok, og det blir så mye gnukking.

I følge bruksanvisningen til Geyon Mohs holder det ikke med ipa wipedown, for det kan ligge fett igjen på lakken som denne ikke løser opp. Derfor må man bruke Geyon Prep som wipedown (men jeg er ikke fornøyd med den).

Kommer i utgangspunktet til å bruke prickbort og surfex neste gang, men om det holder med en av delene hadde det vert gull, og da gjerne uten buffing.

Det blir ett år til jeg skal polere neste gang, så å eksperimentere meg selv frem til svaret selv vil ta noen sesonger :)

Jeg har (bank i bordet) ikke opplevd noe problemer som dette med cf02 og top inspection enda, men når problemstillingen er oppe;

Noen som har prøvd?

Top inspection er menzerna sin egen spray?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tr86    526
tr86

Det er ikke pent å ha oljerester som ser ut som hologrammer under voksen heller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
polishduden    2 607
polishduden

Skulle jeg lagt voks hadde jeg ikke brydd med om ørlite oljerester. Enkelte på forumet sier der er bare bra for holdbarheten på voksen.

Det er kun snakk om litt hologrammer som kan skimtes med ledlykten på maks spredning i mørk garasje, som endrer retning ved buffing.

Denne gangen har jeg lagt Gyeon Mohs oppå, (etter wipedown med gyeon prep), så de få hologrammene jeg kan skimte er låst fast. Derfor tenker jeg at neste gang jeg skal legge slik forsegling skal jeg være helt pokker sikker på at det ikke er noe olje igjen. Derfor vil jeg spyle av, da jeg ikke synes at wipedown er godt nok, og det blir så mye gnukking.

I følge bruksanvisningen til Geyon Mohs holder det ikke med ipa wipedown, for det kan ligge fett igjen på lakken som denne ikke løser opp. Derfor må man bruke Geyon Prep som wipedown (men jeg er ikke fornøyd med den).

Kommer i utgangspunktet til å bruke prickbort og surfex neste gang, men om det holder med en av delene hadde det vert gull, og da gjerne uten buffing.

Det blir ett år til jeg skal polere neste gang, så å eksperimentere meg selv frem til svaret selv vil ta noen sesonger :)

Top inspection er menzerna sin egen spray?

Joa, men når jeg legger mohs så går det i wipedown for hvert panel når det er polert. Tørker over bilen etterpå med prep. Null vann :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Det er ikke pent å ha oljerester som ser ut som hologrammer under voksen heller.

Leste her på forumet at det var noen som påsto bedre holdbarhet på voks med oljerester etter polish. Jeg synes det virker ulogisk da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Joa, men når jeg legger mohs så går det i wipedown for hvert panel når det er polert. Tørker over bilen etterpå med prep. Null vann :)

Kanskje jeg bare er utolmodig :)

Polering, Buffing, wipedown, prep, mohs, buffing, vente, ett lag til med mohs, buffing, vente, buffe med cure på kluten. Det tar tid å gjøre lakken fin :)

Kanskje jeg skal prøve prime neste gang. Litt mindre arbeid enn mohs.

Hva slags mf bruker du til å buffe gyeon prep?

Har prøvd de tykke eurow fra BN og de grønne i 10-pakk fra BN. Eurow sine synes jeg er virkelig dårlige. Blir mettet med en gang, og etterlater mer rester.

Har også forsøkt de vanlige blå håndkledene som BN selger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tr86    526
tr86

Leste her på forumet at det var noen som påsto bedre holdbarhet på voks med oljerester etter polish. Jeg synes det virker ulogisk da.

Det tipper jeg er ment dom at man ikke kjører wipedown etter siste steg. Ikke at det ligger så mye at du har holo på bilen i sola under LSP. Det er ikke noe jeg hadde prioritert hvertfall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
shiznit    81
shiznit

Noen som har prøvd?

Tipper det vil etterlate mye såperester..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig