Gunnarmikal

Hvordan kjører dere fin poleringen etter grov?

Hei, jeg blir aldri fornøyd med fin runden min, etter grov polering/korrigering. Når jeg kjører grov kjører jeg 1cm pr 1sec med 5speed å litt press, alt ettersom, men når jeg kjører fin poleringen, hvordan ville dere kjørt da? Like rolig bare 0 press? Hva fart på maskinen å hvor fort på panelet? :) takk for alle tips. Sliter litt med hologrammer som jeg av og til ikke før helt vekk.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Greit å vite noe om hva slags maskin du bruker - pad/polish også? =) Tipper du får flere svar.

Raymondo

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Krauss 880w den maskinen så ligner på rupes, bruker menzerna 4000 te fin etter 2500/400 . Pleier å bruke blå uber på fin polish å Orange som grov.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

4000 på fin pute, er som vann på hard lakk. Den vil ikke klare å rette opp i mye.

Kan godt hende du må kjøre med 2500 og en bittelitt grovere pute. Kommer selvsagt ann på lakken.

4 erter med 2500 og 1 ert med 4000 for lengre kjøretid er også en mulighet :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men tenker, hvor sakte skal man bevege maskinen iforhold til korrigering 1cm pr 1sec ca, når man kjører fin polering? Noen som har en "fasitt" ?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men tenker, hvor sakte skal man bevege maskinen iforhold til korrigering 1cm pr 1sec ca, når man kjører fin polering? Noen som har en "fasitt" ?

Lakken på bilen man jobber på og tilstanden etter grovkorrigeringen er "fasit". Det finnes derfor ikke ett svar, men fellesnevner er at man behandler lakken så skånsomt at ripene blir mindre enn det som er synlig med blotte øye.

Eksempel 1: Lakken har kraftige hologrammer og kjørespor etter grovkorrigering. Her må man velge en kombinasjon press, polish og pute som fjerner grovere hologramriper før siste finish kan oppnås.

1 a) Kan gjøres med to runder finkorrigering, der første runde rydder riper fra maskin, mens neste runde kjøres på lavere hastighet med minimalt press.

1 B) Kan gjøres med en runde medium polish/pute for å rydde riper fra maskin, før neste runde som gjøres med fin polish/pute på lavere hastighet med minimalt press.

Eksempel 2: Lakken ser så bra ut at du vurderer å gå rett på LSP, men ønsker å hente ut maksimal glans. Lakken er da ofte medium til hard.

2 a) Kjør finsteg med press og god hastighet i starten, der press minskes etter hvert som polish brytes ned.

Mist uansett ikke fokus på målet, som er at ripene skal ned under nivå der de skjemmer finish. Ripefri bil etter maskinpolering er en illusjon, men hva som oppleves som ripefritt for øyet, er hva en vil oppnå.

Hvordan man kommer dit finnes det mange svar på. En må finne den kombinasjonen av polish, maskin, pute og arbeidsteknikk som fungerer på akkurat den lakken.

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

4000 på fin pute, er som vann på hard lakk. Den vil ikke klare å rette opp i mye.

Kan godt hende du må kjøre med 2500 og en bittelitt grovere pute. Kommer selvsagt ann på lakken.

4 erter med 2500 og 1 ert med 4000 for lengre kjøretid er også en mulighet :)

Synes selv 4000 på fin pute er en skikkelig holokiller, bruker ofte den til steg 2 etter krovkorrigering, nettopp for å fjerne kjørespor og få opp glans. Brukes mye selv på hard lakk.

Men den fjerner jo ikke noe defekter, så kun for finish sin del.

3000/4000 tilsvarer jo noenlunde scholl S30/s40, som jo kan sies å være det flertallet bruker til avsluttende steg og rydde opp i Holos her på forumet.

Jeg til nylig et vw produkt, med så mye Holos at bilen så hvit ut i sola. Med 4000 forsvant det som dugg for solen.

Endret av tr86
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, jeg blir aldri fornøyd med fin runden min, etter grov polering/korrigering. Når jeg kjører grov kjører jeg 1cm pr 1sec med 5speed å litt press, alt ettersom, men når jeg kjører fin poleringen, hvordan ville dere kjørt da? Like rolig bare 0 press? Hva fart på maskinen å hvor fort på panelet? :) takk for alle tips. Sliter litt med hologrammer som jeg av og til ikke før helt vekk.

Slet litt med det samme nettopp. Da, 4000 og blå uber. Problemet var oljer etter polish, som så helt likt ut som hologrammer. Wipedown Gyeon Prep var ikke sterk nok.

Dynket bilen i prickbort, så surfex og spylte av med ht. Da ble alle hologrammer borte.

Finnes sikkert andre måter også, dersom dette er problemet.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jeg tror det må bli løsning fremover, for menzerna 4000 virker bådé vansklig å buffe og det kan virke som den etterlater mye oljer.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neste gang buffer jeg bare lett av, og dropper buffing der jeg er sikker på resultatet. Så spyler jeg av, og tar jobben med tørking. Da får man vekk polishrester på plast, buffestøv og alt dette i samme omgang også :) Som du sier skal du buffe mye for å få vekk alle "buffeholos", eller finne en wipedown som tar alt. Jeg skal forsøke top inspection selv.

Jeg er ikke en proff, bare så det er sagt :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive