smithes

Oljeservice fra helvete

26 innlegg i emnet

Tok en oljeservice i dag, da jeg har bestemt meg for å doble skift-intervallene. Valgte å benytte lokalt verksted siden det er 3-4 timer å kjøre til merkeverksted. Gikk da til slik at jeg ble med inn på verksted å ble stående å se på. Allerede ved første hindring fikk mekaniker problemer, et plastdeksel på undersiden av bilen måtte av. Banning og frustrasjon. Fikk det etterhvert av med hjelp av meg(!).

Så skulle oljen tappes, og jeg hørte plutselig ny banning. Da var det plutselig girolja som rant ut. Den måtte så påfylles, men da dette var gjort, var selvfølgelig pluggen borte. Fant den slengt på gulvet 15 min. senere. Fikk tilslutt jobben gjort, etter nesten 2 timer.

Jeg har altså en A6 Allroad 2,7 (2007). Lurer egentlig bare på om jeg bør bekymre meg for etterfylling av girolje? Regner med det blir rimelig dyrt om det eventuelt skulle skje noe med girkassen (automat). Heretter skal jeg hvert fall heller kjøre 3 timer til merkeverksted, det MÅ da være bedre tilstander der.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er bra flaut av en "mekaniker" å ta feil tappeplugg...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke etterfylles, men nivået skal måles når olja måler 35 grader.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke etterfylles, men nivået skal måles når olja måler 35 grader.

Verdt å huske at motoren skal gå på tomgang når nivået måles, ellers vil det renne ut en hel del olje...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke nøyaktig måte de gjorde det på, men bilen var i gang i hvert fall.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet du at de fylte riktig girolje og til riktig nivå? Jeg hadde ikke hatt hvilepuls etter at en sånn knotpeis hadde rørt bilen min, før det var bekreftet.

Magesåret hadde antagelig meldt seg her, hvis ikke merkeverksted sjekket opp, byttet filter og olje på kassa. Mulig VAG kasser er rimelig å overhale, til Mercedes koster det fort 15-20.000,- hos dedikert girkasseverksted. Det er sure penger. ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet dessverre ikke det sikkert. De hadde bilen på tomgang og fylte olje til det rant ut. I følge det jeg har lest på internett er det riktig fremgangsmåte. Føler meg dessverre ikke særlig trygg på verken nivå eller olje, men hadde ikke så mye valg i den situasjonen jeg var i.


Er det forresten vanskelig å sjekke nivået på girkasse-oljen? Burde vel først og fremst få gjort dét?

Kjørte ellers 2 mil hjem fra verkstedet, men merket ingenting unormalt med girkassen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal være tilkoblet vagcom og peiles og måles når olja er 35 grader under fylling/skifting av olje.

VAG kassene er JÆVLIG nøpne på kasseolje så her hadde jeg krevd at verkstedet dekker oljeskift av møller eller girkasseverksted.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig VAG kasser er rimelig å overhale.

VAG må man regne med hvertfall 20 tusenlapper.. Endret av Core2Duo
1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://forum.vacn.no/showthread.php?269178-Oljeskift-p%E5-automatgirkassa-Audi-A6-C6-Allroad

Husk at dette er ikke dsg eller multitronic. Allroad c6 har tiptronic som heter zf6hp19a. Denne er levert med 2 typer oljer også. Grønn, som heter zf lifeguardfluid 8, og brun som heter zf lifeguardfluid 6. Disse MÅ ikke blandes. Bruker man nyere olje, så må også software byttes.

Bytter du oljen en gang, så av med bunnpannen og bytt filter også. Audi sier det er "filled for life". Noe det ikke er.. Forholdsvis enkel jobb..

Zf anbefaler skift mellom 80 og 120000km. Alt etter kjørestil. Byttet på min nå. Den hadde da 108000km ca. Var nødvendig. Ligger linker i vacn-tråden jeg la over her.

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lifeguardfluid 8 er den nyeste oljen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har nok ikke mulighet til å gjøre dette selv. Så oppsummert: jeg bør la bilen stå, få den fraktet til merkeverksted, og sørge for at verkstedet som gjorde feilen tar regninga?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville vært svært skeptisk til det som de gjorde. Ville krevd ny korrekt olje. Viktig å følge rett prosedyre på påfylling også. Nøye at bunnpanne på bilen er i vater også. For lite olje er ikke bra, ei heller for mye. Viktig med rett type olje også. Med feil type kan den faktisk begynne å gire helt feil. Kostnadene kan bli høye.

Er man uheldig så må man reise til Teo Motors i Polen og få overhalt. Det er knallbra og billig sammenlignet med blodsugende møller..

Dersom det ikke er for langt kan du nok kjøre dit, altså til verkstedet som tabbet seg ut..

Endret av KjetilR
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå vet vi ikke om noe er gjort feil her, til tross for kløninga på verkstedet som naturlig nok setter i gang fantasien. Først ta en telefon dit for å høre hva de helte på, og hvordan de peilet. ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fyttigrisen..Tabber er så vanelig at jeg nesten altid benytter mekanikere med fagbrev men som ikke er i yrket lengre(bl.a pga god gammeldags feilsøking og kunnskap om hvor viktig bra olje er).De viktigste servicene blir utført på merkeverksted selv om sjansen for feil behandling er relativt stor.Dette gjør jeg kun for å holde verdien på bilen.På papiret...Få verksteder får røre min gamle slitne riskoker! Kunnskapen/interessen utenom utdanning er jevnt over lav, og da er det like greit å utføre arbeidet selv.Blir litt som oss detailere.Vi er ikke altid best, men med interessen blir sluttresultatet ofte bedre enn hos mange "proffe" Hilsen gutt 37 år.

Endret av hmsilset
2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fyttigrisen..Tabber er så vanelig at jeg nesten altid benytter mekanikere med fagbrev men som ikke er i yrket lengre(bl.a pga god gammeldags feilsøking og kunnskap om hvor viktig bra olje er).De viktigste servicene blir utført på merkeverksted selv om sjansen for feil behandling er relativt stor.Dette gjør jeg kun for å holde verdien på bilen.På papiret...Få verksteder får røre min gamle slitne riskoker! Kunnskapen/interessen utenom utdanning er jevnt over lav, og da er det like greit å utføre arbeidet selv.Blir litt som oss detailere.Vi er ikke altid best, men med interessen blir sluttresultatet ofte bedre enn hos mange "proffe" Hilsen gutt 37 år.

Nå vet jeg ikke hvordan det fungerer på alle verksted, men enkelte merker setter større krav til minimums sertifisering innad i det aktuelle merket, samt at et visst antall skal ligge over denne minimum, i tillegg til at minimum 1 alltid skal være topp sertifisert.

Generelt har jeg inntrykk at interessen og kunnskapen er generelt høy.

Den jeg har dårligst erfaringer med pr idag er faktisk mitsubishi forhandler, og tror nok ikke min søster kjøper det igjen kun pga forhandler nå når bilen såvidt har passert 1 år..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://forum.vacn.no/showthread.php?269178-Oljeskift-p%E5-automatgirkassa-Audi-A6-C6-Allroad

Husk at dette er ikke dsg eller multitronic. Allroad c6 har tiptronic som heter zf6hp19a. Denne er levert med 2 typer oljer også. Grønn, som heter zf lifeguardfluid 8, og brun som heter zf lifeguardfluid 6. Disse MÅ ikke blandes. Bruker man nyere olje, så må også software byttes.

Bytter du oljen en gang, så av med bunnpannen og bytt filter også. Audi sier det er "filled for life". Noe det ikke er.. Forholdsvis enkel jobb..

Zf anbefaler skift mellom 80 og 120000km. Alt etter kjørestil. Byttet på min nå. Den hadde da 108000km ca. Var nødvendig. Ligger linker i vacn-tråden jeg la over her.

Bare det at verkstedet roter sånn som TS sier er nok til at jeg hadde krevd å få byttet hele girolja på verkstedets regning. Høres ut som et lugubert bakgårdsverksted.

Hvordan går det an å ta på seg en jobb når du ikke vet hvordan du tapper olje engang? Brukte de rett motorolje da som følger audi sine krav?

Jeg ble veldig pertentlig på valg av olje på min gamle 2006 passat etter at jeg hadde 2 turbohavari på 30000 km.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

To turbohavari på 30 000 km, da er ikke det bare feil olje. Det er liksom litt grenser for hvor dårlig/feil olje et verksted kan bruke.

Men de jeg kjenner på vw forhandler sier Forøvrig at turbohavari ikke er uvanlig der i gården.

Men å få riktig spesifikasjon på olje er noe som likevel er viktig, og som jeg hadde forventet at et hvilket som helst verksted hadde sjekket opp ved oljeskift.

Det er heller sjeldent det kun er en type som er riktig også, men gjerne noen alternativ eller minimumskrav.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

originalturboen røk på 131000 km.

Skifta olje, filter samtidig men fylte på med mobil1 olje.. så røk den nye turboen (original bytteturbo) på 160000 med 1 oljeskift mellom.

Bytta ikke turbotrykksrørert på første turboen.. Bytta igjen. Fylte på dyreste castrol olja og solgte driten.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive