Gå til innhold

Vasking, alternativ til foam lance?


kimk

Recommended Posts

Hei
Nybegynner, lest en del her inne og har lurt på noen småting.
Supert om noen tar seg tid til å svare :-)

Er interessert i beste løsning for vask av bilen uten å fjerne voksen.

Forvask av bilen, når man ikke har tilgang til egen vaskeplass inne, utelukker skumming av bilen f.eks på vinteren. Sommertid kan jeg benytte en helt OK kärcher til å skumme.

*Anbefales kärcher sin (199kr) eller en fra bilnerden (499kr)

*Hva er beste alternative metode til bruk av foam gun/foam lance? Tenker da at jeg må påregne å leie vaskeplass vintertid, og har da tilgang til HT, men må ha noe medbrakt for å forvaske og håndvaske. Føler at skummingen på de plassene jeg har prøvd har vært begredelig, og stoler ikke på at denne ikke tar voksen.
Holder det med en pumpesprøyte for å legge på forvask/skum? Noen anbefalinger på type som kan klare å skumme noe?
Eller er det da bedre å kun bruke HT for så å gå rett på manuell vask med såpe og mitt, så avspyling?
Eller bare manuell vask så avspyling?

*forvask, utblandet surfex? Styrke? Eller er det annet som egner seg bedre?

*Prickbort på event asfaltflekker, må det da vokses på nytt på aktuelt område?

*Trenger man gjøre noe mer enn å spyle av og tørke bilen etter såpevask?

*claying, kan dette gjøres etter en vanlig vask, eller kan dette kun gjøres når man "tar alt" og vokser og polerer bilen?

*når man skal vokse, er det best å bruke surfex og event prickbort for å fjerne all gammel voks først?

Takker!!
Kim

Endret av kimk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

foamgun er ikke noe du trenger uansett. Når jeg vasker bilen i vaskehall tar jeg med meg konsekvent 3 flasker.

1. espuma revolution 1:10 felgrens

2. surfex hd 1:20

3. prickbort ren

jeg begynner alltid med å spraye felgene tørre.

så går jeg over til prickbort , om vinteren får frontruta og alt fra de andre rutene og ned en god spray. om sommern tar jeg prickbort på frontruta og frontfangern for å hjelpe med å fjerne insektrester.

så setter jeg meg i bilen og hører på radioen og sjekke klokka. jeg lar det gå en god 7-10 minutter ( åpner døra og titter om det begynner å tørke innimellom )

så spretter jeg ut av bilen og sprayer hele bilen med surfexen og sjekker felgene. Nå begynner espumaen å tørke så jeg tar en spray med surfex på felgene også for å holde de våte. så setter jeg med inn i bilen og hører på radioen i 4-5 minutter. så hiver jeg på mynter og spyler bilen med kun vann. hvis det ser greit ut gir jeg meg og kjører hjem. hvis det trengs berøringsvask kjører jeg på med det ( tar med egen bøtte ) berøringsvasken kommer litt an på dagsformen om vintern da det uansett blir skittent etter 100 meter.

denne metoden holdt nesten hele vinteren ifjor med colinite 845 voksen

no foamgun oslo-selvvask edition

Endret av mammut89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og prickbort og surfex i 1:20 tar ikke voksen? Trodde dette gikk under avfetting, antok at det ville fjerne beskyttelsen voksen ga..

Prickbort og surfx tar du rett på tørr bil?

Bruker du vanlig sprayflaske, eller pumpekanne av no slag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

all avfetting tar litt voks , prickbort har ikke tatt så fryktelig mye voks etter min mening. men så har du jo forskjellig kvalitet voks og forskjellig grunnarbeid for voksen. så alt er variabelt. her i oslo må man bruke prickbort minst annen hver gang , helst hver gang man vasker om vintern. de salter jo så mye at det blir nesten varmt inni bilen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Skum er ikke noe du ha, men jeg mener det er mange fordeler med skum.

Her har jeg skrevet litt om hvilke fordeler jeg mener at skum gir.

Ta gjerne en titt i guiden min også hvis ikke du allerede har sett den. :)

(Link til guide finner du også nederst i signaturen min)

Vil også sitere noe som ØHN pleier å si:

Det tar ca. 30 minutter å vokse bilen, "give or take". Jeg synes ikke man skal være så opphengt i om forvask svekker beskyttelsen. Viktigere er det at forvasken gjør et grundig forarbeide, så en er sikret en mest mulig skånsom og ripefri berøringsvask.

Det er bedre å vaske forsiktig enn å måtte korrigere mange ganger årlig. Bruk en effektiv såpe som tar smusset. Kjenner man nupper på lakken ved berøringsvask, bruker man Prickbort eller tilsvarende neste gang. Så får man vokse etterpå om nødvendig.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på med ett (kanskje dumt) spørsmål :) Regner selvfølgelig ikke med at folk springer ut å tørker bilen sin hver gang det har regnet, men hvorfor skal den da tørkes etter vask? Gir ikke regn waterspots?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser fordelen med skum, men som jeg innledningsvis prøver å belyse så trenger jeg et alternativ til HT med skumkanon, da jeg ikke har tilgang til innendørs vaskeplass. Om vinteren blir jeg derfor nødt til å belage meg på å leie plass. Er ikke imponert over skummingen fra de plassene jeg har vært på, og stoler ikke helt på at de er skånsomme nok med voksen..

Ang. at voksing tar ca 30 min etter vask, så betyr det fortsatt at du må regne med 1time, hvis ikke 1,5 mens man er nybegynner..

Vet at jeg ikke kommer til å vaske bilen ofte nok om det tar så lang tid.

Trenger en skånsom og effektiv nok måte å vaske bilen på som ikke tærer mer enn absolutt nødvendig på voksen.

Om jeg har forstått ting riktig, så er det viktigste å få fjernet mest mulig(alt?) av "partikler" fra lakken før man starter manuell vask. Det er vel dette steget jeg ser for meg blir vrient når jeg har begrensede muligheter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regn gir ikke waterspots som kalk og lime, men det kan lage flekker der pollen og støv etc tørker på lakken samlet i vanndråpene.

OK så det som gjør det er at det er kalk og lime i vannet man spyler med? Gjelder det hvis man har brønn og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av kalk og lime i drikkevannet vårt kommer fra naturlige kilder, så brønnvann kan også inneholde dette, kommer an å hvor i landet du er og på hvilken måte brønnen får tilsig av vann.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Og hvorfor kan man ikke bruke skum på vinter? Pga det fryser fast eller?

skum fryser fast veldig fort ja! ;)

Er avhengig å stå innendørs og spyle panelene godt med varmtvann først ellers blir skummet bare å fryse

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på med ett (kanskje dumt) spørsmål :) Regner selvfølgelig ikke med at folk springer ut å tørker bilen sin hver gang det har regnet, men hvorfor skal den da tørkes etter vask? Gir ikke regn waterspots?

Bilen blir jo ikke ren etter en regnskyll, så hvorfor i all verden skal man da springe ut og ripe den opp med et tørkehåndkle? :D

Om du velger å tørke bilen eller ikke etter vask er opp til deg selv, men helt tørr bil blir ikke like fort skitten sammenlignet med en bil full av vann som vil trekke til seg/holde på støv/sand/kalk osv. som igjen vil lage flekker som kan være vanskelig å fjerne.

Hvorfor gidde å vaske bilen i det hele tatt, den blir jo alltids skitten igjen... :P

Og hvorfor kan man ikke bruke skum på vinter? Pga det fryser fast eller?

Er det minusgrader vil det meste du har på lakken fryse, uansett om det er surfex eller skum, tom prickbort fryser.

Har med meg trykkanne med surfex/prickbort i vaskehallen på vinteren, evt. bruker jeg skumforvasken i vaskeanlegget hvis bilen ikke er veldig skitten.

Endret av trogha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen blir jo ikke ren etter en regnskyll, så hvorfor i all verden skal man da springe ut og ripe den opp med et tørkehåndkle? :D

Om du velger å tørke bilen eller ikke etter vask er opp til deg selv, men helt tørr bil blir ikke like fort skitten sammenlignet med en bil full av vann som vil trekke til seg/holde på støv/sand/kalk osv. som igjen vil lage flekker som kan være vanskelig å fjerne.

Hvorfor gidde å vaske bilen i det hele tatt, den blir jo alltids skitten igjen... :P

Er det minusgrader vil det meste du har på lakken fryse, uansett om det er surfex eller skum, tom prickbort fryser.

Har med meg trykkanne med surfex/prickbort i vaskehallen på vinteren, evt. bruker jeg skumforvasken i vaskeanlegget hvis bilen ikke er veldig skitten.

Ja tenkte jo tørking i forhold til vask :) PS bruker du surfex på f eks selvvask? Er det ikke minusgrader der og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tenkte jo tørking i forhold til vask :) PS bruker du surfex på f eks selvvask? Er det ikke minusgrader der og?

Her oppe i nord har vi flere innendørs vaskehaller, bare å lukke porten når man har kjørt inn så holder det seg godt på plussiden. Det er selvfølgelig ikke 20 varmegrader men det er ihvertfall aldri minusgrader. Sånt finnes vel lenger sør i landet også?

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker jo å stå innendør i vaskehall om vinteren, men hvordan sikre best mulig resultat iom at man ikke kan ta med egen HT med foam lance inn der..

Blir det surfx i 1:20 som er det beste kompromisset?

Anbefalt påføringmetode? Noe produkt som anbefales som ikke tettes eller blir ødelagt av surfx og prickbort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kwasaar Pumpekanner gjør den jobben veldig greit. Den får du hos bilnerden.no og sikkert andre steder og. Disse har stive plastrør som tåler prickbort og andre agressive midler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Jeg ser fordelen med skum, men som jeg innledningsvis prøver å belyse så trenger jeg et alternativ til HT med skumkanon, da jeg ikke har tilgang til innendørs vaskeplass. Om vinteren blir jeg derfor nødt til å belage meg på å leie plass. Er ikke imponert over skummingen fra de plassene jeg har vært på, og stoler ikke helt på at de er skånsomme nok med voksen..

Ang. at voksing tar ca 30 min etter vask, så betyr det fortsatt at du må regne med 1time, hvis ikke 1,5 mens man er nybegynner..

Vet at jeg ikke kommer til å vaske bilen ofte nok om det tar så lang tid.

Trenger en skånsom og effektiv nok måte å vaske bilen på som ikke tærer mer enn absolutt nødvendig på voksen.

Om jeg har forstått ting riktig, så er det viktigste å få fjernet mest mulig(alt?) av "partikler" fra lakken før man starter manuell vask. Det er vel dette steget jeg ser for meg blir vrient når jeg har begrensede muligheter..

Jeg har missforstått deg litt. Trodde det var snakk om selvblandet skum. Det skummet som er på selvvaskplassene er alt for sterkt. Da er det bedre å ta med en trykkanne med SurfexHD 1:20. Vil du prøve noe annet enn Surfex så er også Orange prewash et godt produkt (det finnes mange flere også, men dette er de som blir mest brukt).

Selv bruker jeg ca. 2 timer på vask + voks av bilen.

Jeg vil påstå at å vaske bilen ofte (slik at den nesten alltid er ren) er bedre for LSP og lakk enn å vente til bilen er skikkelig møkkete. Jo lenger skitten sitter på bilen jo mer setter den seg. Når du skal ha dette bort så slites LSP og lakk mekanisk slik at LSP blir svekket og lakken får riper.

Du har helt rett i det du sier ang. forvask. Jo mindre skitt det er på lakken før du berører den jo mer skånsom blir vasken (ganske logisk). Det er her man ofte møter på et kompromiss da man ikke vil slite unødvendig på LSP og som i ditt tilfelle, tid.

Her må du nesten gjøre som du selv føler. Det som blir sagt i denne tråden er jo bare en pekepinn. Hvordan du vasker din bil er helt opp til deg. :)

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...