Simen

Spørsmål ang. batteri jordingskabel

26 innlegg i emnet

God kveld folkens.

Etter dagens vask av bilen skjedde det noe rart, alt elektriske begynte plutselig å tulle noe voldsomt. Startet bilen, og etter noen sekunder begynte tomgangen å gå merkelig, turtallsmåleren sank i bunn selvom bilen fortsatt gikk, så begynte alt mulig elektrisk å blinke og tulle. Så da skrudde jeg hele bilen av.

Byttet batteripol-klemmene til strømkablene da den på + siden ikke satt 100%, men det hjalp ikke. Tok så ut hele batteriet for å sjekke jordingspunktet, det så igrunn greit ut. Så fant jeg denne:

IMG_1159.JPG?m=1409606455

Tydelig en minuskabel som har røket av fra en plass (denne går fra - polen). Men skjønner ikke hvor den skal gå, fant ikke den andre delen. Noen ideer? Og noen som kan svare på hva som får systemet til å tulle utifra symptomene?

Setter stor pris på alle svar, bilen står på jobben nå - tørr ikke bruke den før jeg har fikset dette.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du er sikker på at det er en minus så er det bare å pusse et punkt å kjøre den i gods! Grunnen til at systeme tuller er nok pga manglende - på komponenter :D

Biler har ikke ett jordingspunkt per komponent, de kjører minusen fra komponent til komponent å så til jord. Så det der er enten et start punkt på sløyfa (masse mister spenning) ellers så er det et midt punkt på sløyfa (Bare noen komponenter mister spenning)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det den som skal sitte i selve blokka tro?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er nok større, har mer troen på føler minus rundt om kring under panseret :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Når du vasket bilen har det ganske sikkert kommet fukt inn en plass der ikke skal være fukt og det kan lage allverdens problemer ala det du beskriver :( .

Når bilen har tørket opp igjen er nok problemet over og bilen fungerer bra igjen :) .

Om du hadde motorvask med HT spyler må du tenke deg godt om hvor du spyler og hvor nærme du går med dysen :blink: .

Ang den kabelen som du har funnet så om du er sikker på at bilen du har er en som har minus i gods ( ja det er biler med pluss i gods) så kan du bare feste den igjen ( finn en grei plass det blir god kontakt).

Ofte er det en minus kabel fra batteriet til selve bilen og en til motoren, sjekk om en av disse mangler og monter den du har funnet der :P .

Tipper du er i mål da :P

Endret av RNa
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar folkens. :)

Skal det gå en kabel direkte fra - Polen og til motorblokka?? Ikke vært borti det før.

Foreløpig tror jeg det er feil med enten batteri eller dynamo..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar folkens. :)

Skal det gå en kabel direkte fra - Polen og til motorblokka?? Ikke vært borti det før.

På noen er det slik andre har en "lisse" mellom blokka og shassiet :) .

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor tror du det er noe galt med batteri eller dynamo når du har funnet en avrevet jordingskabel?

Som andre har nevnt tidligere, har du prøvd å sette den mot jord (motor/karosseri) for å se hva som skjer?

Etter all sannsynlighet er bilen i orden igjen da.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den var jo veldig tynn for å skulle jorde karosseri mot batteriet.

Det ser ut som om den er slitt av med en roterende, slipende bevegelse.

Jeg ville sjekket i nærheten av reimer og hjul, kanskje den skal ned på dynamoen.

Trolig står det igjen en bit dit den skal gå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På noen er det slik andre har en "lisse" mellom blokka og shassiet :) .

Okei. :)

Hvorfor tror du det er noe galt med batteri eller dynamo når du har funnet en avrevet jordingskabel?

Som andre har nevnt tidligere, har du prøvd å sette den mot jord (motor/karosseri) for å se hva som skjer?

Etter all sannsynlighet er bilen i orden igjen da.

Fordi jeg kom på (for et par timer siden) at jeg styrte på med noe under bilen ift Defa-lader eller motorvarmer og jeg tror jeg klipte av en jordingskabel fra en vanskelig vinkel da. Mulig det var denne, og isåfall har det ingen betydning ift problemet.

Hva er poenget med å sette den mot jord? Den går bare fra batteriets - pol, og batteriet er jo jordet fra før.

Den var jo veldig tynn for å skulle jorde karosseri mot batteriet.Det ser ut som om den er slitt av med en roterende, slipende bevegelse.Jeg ville sjekket i nærheten av reimer og hjul, kanskje den skal ned på dynamoen.Trolig står det igjen en bit dit den skal gå.

Fant ikke noe igår, men skal lete litt videre etter jobb idag. Skal også sjekke ladespenningen for å se til at dynamo lader som den skal..

Update: Starta bilen igjen ista. Det samme skjedde igjen, men lot den gå til bilen stoppa av seg selv. Etter det viste batteriet 11.1V i hvilespenning (skal være 12.5-7V) og bilen ville ikke starte igjen.

Lader den opp nå for å kunne starte den igjen for å sjekke ladespenningen på tomgang.

Jeg heller over på at batteriet er dårlig. Batteriet er av typen Exide SØNNEK Power Line, noen som kjenner til det?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den var jo veldig tynn for å skulle jorde karosseri mot batteriet.

Det ser ut som om den er slitt av med en roterende, slipende bevegelse.

Jeg ville sjekket i nærheten av reimer og hjul, kanskje den skal ned på dynamoen.

Trolig står det igjen en bit dit den skal gå.

Hmmmm

Mulig jeg misset litt der men om dette er en minus kabel (jeg oppfattet det slik) er det veldig lite sannsynlig at den skal til dynamoen :huh: .

At en bil-dynamo er 2 polet har jeg ikke vært borti på noen bil men derimot er det ikke uvanlig på båt :) .

At dynamoen har egen jording......ja det er mulig men den er jo som oftest godt festet til motoren, men for all del.

Jeg klarer heller ikke å se den med batteriet eller dynamo`n ( annet enn fukt).

vann/fukt er nok ditt hoved problem, enten så blir det bra når vannet forsvinner/tørker eller så har det forårsaket permanente skader ( som absolutt er mulig spesielt når det er spenning på sammen med evt fukt) :(

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sønnak Exide går vel for å være det beste på markedet, men de blir utslitt de også ved mangel på vedlikeholdslading etc ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei. :)

Fordi jeg kom på (for et par timer siden) at jeg styrte på med noe under bilen ift Defa-lader eller motorvarmer og jeg tror jeg klipte av en jordingskabel fra en vanskelig vinkel da. Mulig det var denne, og isåfall har det ingen betydning ift problemet.

Hva er poenget med å sette den mot jord? Den går bare fra batteriets - pol, og batteriet er jo jordet fra før.

Fant ikke noe igår, men skal lete litt videre etter jobb idag. Skal også sjekke ladespenningen for å se til at dynamo lader som den skal..

Update: Starta bilen igjen ista. Det samme skjedde igjen, men lot den gå til bilen stoppa av seg selv. Etter det viste batteriet 11.1V i hvilespenning (skal være 12.5-7V) og bilen ville ikke starte igjen.

Lader den opp nå for å kunne starte den igjen for å sjekke ladespenningen på tomgang.

Jeg heller over på at batteriet er dårlig. Batteriet er av typen Exide SØNNEK Power Line, noen som kjenner til det?

Ahh.

Da har batteriet ditt vært dårlig fra før og vi ble villedet av vasken din :thumbup: .

Og du har "klippet" litt og ikke vært 100% sikker på hva du klipper :unsure: .....................

Nå er historien mer komplett ja he he.

Sjekk av batteri:

1: Koble det fra bilen, sjekk nivå i sellene om mulig, lad det helt opp med en god lader ( over natten?).

2: koble det fra laderen og la det hvile i ca 8 timer mål så hvilespenningen med et multimeter på samme tid som du setter på et lite forbruk, typisk en liten pære ( multimeteret har så liten indre motstand at det fort lurer deg om du ikke setter en liten last i parallell ser du)

Er hvilespenningen til batteriet da 12v eller mindre er det søppel.

Er hvilespenningen til batteriet da 12,9v er det tilnærmet som nytt.

Du kan nesten trekke en linje mellom disse to spenningene men om den er under 12,5v ville jeg satt inn nytt batteri :thumbup:

Ladespenning fra en dynamo skal forøvrig ideelt være 14,4v når batteriet er full ladet og det ikke er nevneverdig forbruk.

Men det er en del som ikke klarer dette men de bør absolutt klare 14 volt for å vedlikeholde batteriet

Endret av RNa
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar igjen.

Rna: Jeg var sikker på at det ikke var noe viktig ja, da jeg så hvor den gikk. Og tror det var til laderuttak i frontfanger som jeg har fjerna..

Sjekke litt mer etter jobb. Kommer med oppdatering senere :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir vanskelig å hjelpe når du holder tilbake verdifull informasjon :D

Gikk ut ifra at den kom fra et komponent som skulle ha jord, hvis den kom fra batteriet og det allerede har jord er det selvfølgelig ikke noe poeng.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe beklager det :D

Hepp!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er neppe batteriet som er synderen. Bilen går uten batteri.

Edit: I et forsøk på å være mer behjelpelig. Dersom du har startkabler tilgjengelig kan du ta en av dem og sette klypen fra minuspolen på batteriet til bart metall på motoren og se om bilen da går som normalt. Dersom problemet vedvarer holder jeg en knapp på dynamo eller spenningsregulator.

Når det gjelder måling av spenning på bilbatteri kan ikke dette gjøres så lenge batteriet ikke har last. Se gjerne denne artikkelen om EMS.

Endret av Freebird
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Edit: I et forsøk på å være mer behjelpelig. Dersom du har startkabler tilgjengelig kan du ta en av dem og sette klypen fra minuspolen på batteriet til bart metall på motoren og se om bilen da går som normalt. Dersom problemet vedvarer holder jeg en knapp på dynamo eller spenningsregulator.

Når det gjelder måling av spenning på bilbatteri kan ikke dette gjøres så lenge batteriet ikke har last. Se gjerne denne artikkelen om EMS.

Det er ikke å anbefale selv om det er en diesel bil som ikke trenger strøm for å gå ( bensin bil må ha strøm og fler og fler diesel biler), om dynamoen fungerer vil likeretter diodene ryke etter en liten stund.

Når det gjelder måling av spenning på bilbatteri kan ikke dette gjøres så lenge batteriet ikke har last. Se gjerne denneartikkelen om EMS.

Mener du at min beskrivelse av kontroll av batteriet er feil?

Endret av RNa
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke å anbefale selv om det er en diesel bil som ikke trenger strøm for å gå ( bensin bil må ha strøm og fler og fler diesel biler), om dynamoen fungerer vil likeretter diodene ryke etter en liten stund.

Når det gjelder måling av spenning på bilbatteri kan ikke dette gjøres så lenge batteriet ikke har last. Se gjerne denneartikkelen om EMS.

Mener du at min beskrivelse av kontroll av batteriet er feil?

Jeg anbefaler ikke å koble fra batteriet, men så lenge bilen starter på dette batteriet er neppe batteriet synderen. Bilen vil gå uavhengig av om batteriet er til stede eller ikke. Bensin såvel som diesel.

Jeg har ikke sitert deg og sikter heller ikke til din fremgangsmåte når jeg sier at batteriets spenning ikke kan måles uten last. Det var et generelt tips fra min side. Fremgangsmåten din er flott den. :)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En bensinbil går da vel ikke uten batteri. Da er det rotax eller hva det nå heter med magneter osv osv

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive