chrsag

Kalkutskilling fra garasjetak. Drysser ned på bil.

31 innlegg i emnet

Hei, er plaget med hvitt pulver som drysser ned fra mitt garasjetak og ned på bilen. Har hørt dette er kalkutskiling, fra betongen. Gammel betonggarasje og ny bil så dette er utrolig irriterende. Hjelper ikke med nyvasket bil når den blir nedstøvet etter to dager i garasjen. Vet ikke hva dette kommer av? Utett tak? Lufting skal det være nok av da porten som oftest står åpen. En annen ting jeg lurer på er hvordan innvirkning denne kalken har på lakken?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm

Sikker på at dette "pulveret" ikke ligger igjen etter vannlekkasje og vannet har tørket/fordampet?

Dvs ditt problem er at taket lekker?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan prøve å høytrykkspyle taket, la det tørke, så primer du det med en vanlig betongprimer fra megaflis for eks, dette kan binde støvet noe. Hvis du har fuktinntrenging i betongen så vil dette slå igjennom primen etter hvert.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ikke noe tegn på vannlekkasje, men rører jeg ved taket drysser det fint hvitt fint støv ned. Taket er belagt med sånn tjærepapp eller hva det nå heter. Har lagt der siden 82 så en vet jo aldri men belegget ser helt og fint ut, også i skjøter. Har blitt fortalt at det er kalkutskilling fra betongen hva nå det vil si.. Har tenkt på å gjøre rent og slemme med sånn Heidi med fuktsperr? Betongprimer er det ett bedre alternativ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å male taket som vi gjør med gulvet? 2 komponent epoxy maling, vet ikke om deg går. Men vil tro det hadde forseglet kalk å dritt

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig det er lurt, vet ikke hva som skjer hvis det viser seg at det trenger fukt gjennom taket. Hvor selger de slik epoxy maling da? Kostbart? Kunne gjerne ha helmalt garasjen med det da den alikevel må males innvendig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville ha primet først, det koster vel 1:50 del av å male med epoxy, og så ser du hva som skjer med taket da, hvis taket ikke feller ut kalk og smuss frem til våren så kan du male epoxy over.

Jeg ville da primet med en prime som er tilrettelagt for den evt epoxy du tenker å bruke.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er over taket ditt :o ?

Jeg har betong tak i garasjen men betong blir strengt tatt aldri helt tett så jeg har 7 cm veldig hard "isopor" som isolasjon på toppen og over der en membran for tetting.

Om det er fukt som trekker igjennom eller at det danner seg kondens grunnet problem med temperatur og eller lufting så er det som regel best å løse på oversiden om mulig :) .

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Taket er av betongelement og på toppen ligger det sånn tjørepapp eller hva det nå heter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil det evt blit tett ved å slemme garasjen innvendig med sånn heidy greier?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil det evt blit tett ved å slemme garasjen innvendig med sånn heidy greier?

Ja, først det og så ville jeg lagt lektre og gips, så er du kvitt problemet du beskriver. Men aller først må du forsikre deg om at det utvendig er i orden som Rna skriver over. Du får ikke bukt med dette fra innersiden dersom det er lekasje.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk anbefalt jotun mur maling Silikonemulsjon. Maling som puster med diffusjonsperr som jeg kjøpte. Malte hele garasjen med det i dag så får vi se om det hjelper. Ser ikke helt hvordan dette skal fungere men gir det ett forsøk, ble i allefall hvitt og fint:p Noen som kan forklare meg hvordan dette med diffusjonsperr skal løse mine problemer m fukt og kalk?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er diffusjonstett og puster???

Dette høres veldig rart ut for meg. Hvilken maling er det snakk om? Må sjekke denne. :-o

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stusset litt på det jeg også når du sier det, og etter å ha lest meg litt opp så er den diffusjonsÅPEN. Må ha vært en misforståelse mlm meg og selger. Uansett så trengte garasjen sårt litt ny maling da den gamle nok var 30år pluss+. Blir jeg ikke kvitt problemet med flassing fra taket blir det å smøre noe annet over;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Satser på det går bra med en åpen maling. Hadde samme problemet på grunnmuren min. Den var tidligere behandlet med en tett maling som bare drev å skallet av. Har nå hatt silikonemulsjonsmaling i 5 år og det sitter som bare det. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da satser vi på denne sitter også:) Gjorde en ny oppdagelse i dag, gikk ut for å se hvordan det stod til i garasjen og etter kraftig regnvær det siste døgned så hadde all malingen helt oppe på veggen mot taket seget ca.5cm. Malingen var tydlige mørkere der, (så nesten ut som om det var taklister), samt endel renninger. Kan virke som at garasjen tar inn litt vann rundt hele taket? Lecagarasje med betongelement til tak. (Overhengende på begge sider) Eller kan det evt være fukt som er oppstått av andre årsaker? Veldig grov i pussen i skjøt mlm tak og vegger så en stripe med sikaflex er vel ikke veien å gå:(

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du burde hatt en byggtørker gående i hele natt etter at du malte

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det virker som du har vanninntrengning et sted. For å få et godt resultat må dette stoppes. Har du mulighet for å legge ut noen bilder av avslutninger på tak utvendig?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt en gassovn stående på, så garasjen har holdt ca 20c. Har tatt noen bilder men får ikke lastet de opp via Ipad, tror gjerne de er for stor. Noen som kan si meg hvordan en komprimerer filen på pad? Greit å vite til en senere anledning og:s

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker Photobucket selv. Funker meget bra :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive