Gå til innhold
Marius Engel

Spørsmål om motorvarmer.

Recommended Posts

Marius Engel    123
Marius Engel

Hei.

Jeg venter på en 2015 mod Skoda Octavia stv. 2,0 TDI 4x4.

Jeg har vurdert å sette inn motorvarmer i denne, som går på strøm. Den komer til å stå i garasje, så det er ikke aktuelt med sånn dieselvarmer. Det er vel Defa som er tingen da? Den motorvarmeren som er til denne bilen varmer opp kjølevannet.

1. Blir kupè merkbart fortere varm når motorvarmer har forvarmet motor? I så fall sløyfer jeg muligens kupèvarmer inntil videre, siden den står i garasje. Alternativt blir det "warmup link", slik at jeg kan styre alt fra app på telefonen.

2. Er en slik Defa motorvarmer som varmer kjølevannet en god motorvarmer?

3. Sparer dette egentlig motoren så mye som de selv påstår? (Kaldstart er i følge Defa start av motor ved +10 grader og kaldere). Kanskje det er helt unødvendig med motorvarmer? Har aldri hatt det tidligere.

4. I bruksanvisningen står det at man skal tappe kjølevannet, kappe en slage, sette på motorvarmeren der, og fylle på kjølevann igjen. Er dette enkelt å få til en en hjemmegarasje? Hvordan er det med tilkomst til sånne greier?

Monteringen av ledninger og kontakter virker enkelt. Hvis man finner ett sted å gå gjennom torpedovegg med kabler.

5. Pleier dette å være dyrt å få montert på verksted? Jeg vurderer å gjøre det selv, siden det ser enkelt ut i bruksanvisningen. Men jeg kan jo ta grundig feil ja :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
erikstein    189
erikstein

Helt først, er du sikker på at denne modellen har varmer til kjølevannet? Det er ofte slik at de fleste motorer i dag har varmelement som monteres på bunnpanna til oppvarming av olje og kanskje litt på motor?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
StianMH    234
StianMH

Hvor mye sparer du på å droppe dieselvarmer?

Husk at dieselvarmeren også fungerer som en kjørevarmer, og det kan være veldig gull å ha når det er kaldt ute.. :)

Hvertfall på "små" motorer er dette veldig deilig å ha. og, det er 8000,- vel brukte kroner. Dropp heller noe annet :)

Og ta med oppvarmet frontrute :)

Over til Defa, ville ikke droppet kupevarmer. Denne er veldig fin å ha til det meste, opptørking av bil på vinter, tørking av seter etter rens, osv. Og selvfølgelig at det er godt og varmt i kupeen. Det 1-2000,- ekstra det koster er ikke noe å tenke på en gang.. :P

Endret av StianMH

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
erikstein    189
erikstein

Jeg kan jo svare på spm da uansett (hadde full DEFA på min forrige bil i fjor vinter).

1. Jeg testkjørte dette og merket en ganske stor forbedring (dvs. motor oppnådde fortere driftstemp). Nå er det slik at de fleste dieselbiler i dag har en elektrisk varmer på varmeapparatet i tillegg til kjølevannet. Jeg hadde ikke varme på kjølevannet, kun montert på bunnpanna.

2. Det er vel en smule mer komplisert enn bare et varmelement i mellom? Det må vel være en form for sirkulasjonspumpe her?

3. Hos meg glødet pæra mye kortere ved bruk av DEFA samt at den virket mye "gladere" selv når det var kaldt ute..

4. Ingen formening om, det eneste jeg kan si er at du bør sjekke opp mot garanti på bilen generelt.

5. Jeg betalte 3000,- for full montering av DEFA i 2013.

6. Det er anbefalt å montere kupevamer. Det er mye mer behagelig uansett :)

7. Jeg hadde valgt dieselvarmer kontra DEFA anyday om du fortsatt har muligheten. Den hjelper bilen å bli varm, kan brukes over alt samt har en helt annen varmeeffekt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristiaan    4
Kristiaan

Man kan egentlig ikke sammenligne DEFA med en dieselvarmer. En dieselvarmer har normalt en varmeeffekt på ca. 5kW Kontra DEFA sin lave effekt (mener det er mellom 400 og 2400W).

For det første så får man en mye høyere kjølevannstemp med dieselvarmer (programmert til ca.75 grader) enn med DEFA. For det andre, benytter dieselvarmeren bilens originale varmeapparat til å varme opp kupeen, noe som gir bedre opptining av frosne ruter osv.

På en annen side er dieselvarmer dyrt å reparere når noe går galt (som det ofte gjør pga. Norsk kjørestil ved bruk som kjørevarmer).

Vet om flere som bruker dieselvarmer i garasje, og det er ingen problemer med dette med mindre du har en lufttett garasje.

Hadde aldri kjøpt meg ny bil uten diesel/bensin-varmer. Har man først prøvd det, klarer man seg ikke uten :P

Møller har vel også bra kampanjer på dieselvarmer så vidt jeg har sett. 5-6 lapper ekstra for dieselvarmer er BILLIG, når en ettermontering koster 25-30 lapper.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
605    140
605

Jeg hadde dieselvarmer med både programmering og fjernkontroll på min forrige Mondeo, men ikke på den jeg har nå.

Bare en ting å si: Savner den enormt!

Bilen var ordentlig varm på morgenen, selv med -20 ute, det blir den aldri med en Defa, jeg har det på bilen jeg har nå.

Det er riktig om noen sier over her, varmeeffekten er mye høyere, og dessuten startet den opp når jeg startet bilen om jeg hadde glemt å slå den på, og det betyr mye på dagens dieselmotorer som pga høy effektivitet ikke avgir så mye varme.

Mondeoen jeg har nå har elektrisk tilleggsvarme (750W varmeelement i lufttilførselsen til kupéen), men det er langt fra det samme.

Til Spørsmålene dine:

1: Ja, men bilen er er fortsatt kald inni når du starter, om du ikke har kupévarmer også

2: Tja.. Jeg har bedre erfaring med de som har sirkulasjonspumpe og høyere effekt

(Hadde 1100W Eloc slangevarmer med pumpe i forrige konebil, adskillig bedre enn Defa'en som satt der opprinnelig)

3: Vanskelig å si, men det høres jo sannsynlig ut at det er bedre med forvarmet motor

4: Kommer an på bilen, monterte Eloc'en selv på en time, men ymmv

5: Har betalt 2-3 tusen for å få montert blokkvarmer, sikkert avhengig av hvor enkelt det er å komme til, tenker jeg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Jeg droppet den originale parkeringsvarmeren, fordi jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne bruke denne når bilen står i garasje. Den avgir (såklart) avgasser i garasjen. Bestilte bilen for over en måned siden, så det er vel for sent. Prisen var 8000,-. Bilen blir levert i slutten av sept. begynnelsen av oktober.

En sånn parkeringsvarmer på diesel, jeg trodde at den kun varmet kupè, ikke motor? Jeg tar kanskje feil der?

Jeg har bestilt oppvarmet frontrute ja, i så fall blir det kun skraping av sideruter de dagene jeg har parkert ute uten strøm.

Jeg har sjekket Defa sin side og funnet fram til den motorvarmeren som hører til min bil, og den monteres på kjølevanssløyfen uten sirkulasjonspumpe. Så vidt jeg har skjønt er teorien at denne monteres lavt slik at det varme vannet stiger, og det kalde vannet synker ned til elementer og dermed varmes hele sløyfen.

Hvilken andre produsenter kan være verdt å vurdere? Jeg har kun hørt om Defa.

Med nærmere ettertanke blir det nok med kupèvarmer (og kanskje mulighet for styring via app på telefon om det blir defa).

Ser at mange pakker selges sammen med batterilader. Er dette nødvendig? Har ca. 23 km til jobb, og gjerne litt kø (tar 30-45 minutt).

Flere av VW sine modeller er utsyrt med webasto dieselvarmer som starter sammen med bilen. Styringen til å starte denne som parkeringsvarmer koster normalt 15.000. Jeg tenkte at alle moderne diesebiler har en slags dieselvarmer som starter med bilen på kalde dager? Men at styring av denne er tilleggsutstyr.

Jeg bor i Bergen, med uisolert garasje. Så vinteren er vanligvis ikke veldig lang her. På hytten går vi bare ut å starter bilen 10 min. før vi kjører.

(Når det gjelder miljø/økonomi under bruk, så vil en elektriksk motorvarmer spare litt drovstoff når det er kaldt. Bruker man drivstoff for å varme opp går vinningen opp i spinningen)..

Endret av Marius Engel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bige    4
bige

Min erfaring de siste 20 årene med diesel biler er - KJØP DEFA - det er såååååå stor forbedring . Husk dagens diesel biler bruker "våtter og vinter" på og bli varme . Med defa appen kan du starte den når du ønsker . Og forresten når du kjøper bilen ny - si den er i prisen til forhandleren ;) eller betal bare for delene .......... min mening

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    754
Knutis

Flere av VW sine modeller er utsyrt med webasto dieselvarmer som starter sammen med bilen. Styringen til å starte denne som parkeringsvarmer koster normalt 15.000. Jeg tenkte at alle moderne diesebiler har en slags dieselvarmer som starter med bilen på kalde dager? Men at styring av denne er tilleggsutstyr.

Det stemmer. Kjørevarmer er standard, og den hjelper til å holde litt temperatur på kjølevannet ettersom nyere motorer har for lite overskuddsvarme til å varme kupeen skikkelig.

1. Blir kupè merkbart fortere varm når motorvarmer har forvarmet motor? I så fall sløyfer jeg muligens kupèvarmer inntil videre, siden den står i garasje. Alternativt blir det "warmup link", slik at jeg kan styre alt fra app på telefonen. Ja, den blir merkbart raskere varm. Men kupeen er fortsatt kald og det tar tid å få opp tempen. Med kupevarmer smelter også isen på rutene og du kan sette deg inn i bilen uten å ha på deg vinterjakke. Et stort hopp i komfort syns jeg.

2. Er en slik Defa motorvarmer som varmer kjølevannet en god motorvarmer?

Ja, det er det. Jeg har hatt både Eberspächer, Webasto og Defa og er godt fornøyd med Defa.

3. Sparer dette egentlig motoren så mye som de selv påstår? (Kaldstart er i følge Defa start av motor ved +10 grader og kaldere). Kanskje det er helt unødvendig med motorvarmer? Har aldri hatt det tidligere. Jeg har aldri eid en bil lenge nok til å merke forskjell på om det sparer motor eller ei, men det gir i hvert fall en fantastisk komfort i vinternorge. :)

4. I bruksanvisningen står det at man skal tappe kjølevannet, kappe en slage, sette på motorvarmeren der, og fylle på kjølevann igjen. Er dette enkelt å få til en en hjemmegarasje? Hvordan er det med tilkomst til sånne greier? Monteringen er ganske grei hvis en har holdt på litt med bil før, men jeg må innrømme at jeg har blitt så lei av å skru på bil, at jeg lett lar et verksted gjøre dette for meg. Mange kjører jo kampanje på Defa utpå høsten, både Mekonomen og Møller i hvert fall. På nyere biler må det muligens modifiseres litt for å få trekt kabler.

Monteringen av ledninger og kontakter virker enkelt. Hvis man finner ett sted å gå gjennom torpedovegg med kabler.

5. Pleier dette å være dyrt å få montert på verksted? Jeg vurderer å gjøre det selv, siden det ser enkelt ut i bruksanvisningen. Men jeg kan jo ta grundig feil ja :PHer har du en kampanje du kan sjekke prisene på: http://www.auto23.no/Global/Design/DEFA%20kampanje.pdf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Freebird    16
Freebird

Jeg monterte Defa på min egen bil i fjor høst og angrer ikke et sekund på det. Jeg valgte å gå for følgende komponenter:

- ELOC 1100W Motorvarmer m/sirkulasjonspumpe

- Defa Warmup II Smart Start (1900W)

Jeg har en dieselmotor på 2.2 liter som dessverre blir en del småkjørt. Jeg bruker 15-20 minutter fra hjemmet til jobb og på den tiden har ikke bilen i nærheten av driftstemperatur. Dersom jeg lar motorvarmeren gå 1-2 timer før jeg kjører (avhengig av temperatur ute) så er den driftsvarm når jeg er kommet ca. halvveis til jobb.

Kupevarmeren har forøvrig to trinn. Jeg bruker vanligvis det laveste av de to. Trinn to blir stort sett bare brukt dersom jeg har dårlig tid og bilen er nediset.

Dette settet er også utstyrt med batterilader, denne lader så lenge kontakten er koblet til, uavhengig av timer på motor og kupevarme.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
StianMH    234
StianMH

På min bil har jeg både Webasto m fjernkontroll, og full Defa pakke minus batterilader.

Når jeg nå flytter i hus med uisolert garasje kommer jeg til å bruke Defa mens bilen står i garasjen, og webastoen blir brukt som kjørevarmer og P-varmer når jeg er på jobb eller andre steder uten tilgang til strøm.

Jeg tror jeg kommer til å ettermontere batterilader på Defa pakken, det er en billig investering for å "alltid" få start på bilen.

Uansett så er det kjipt at du ikke bestilte med P-varmer, rett og slett fordi at på en bil fra 2015 så "krever" folk det når du en gang skal selge bilen.

Jeg kommer ikke til å handle bil uten P-varmer igjen, og den tankegangen begynner fler å få, på bilen til modern som er en bensinbil, er det org.montert bensinvarmer f.eks :)

Defa er et fint supliment, men som regel har man ikke tilgang til strøm på jobb, osv.

Jeg er helt sikker på at hvis du kontakter selger, så får de ordnet dette før utlevering av bilen, uten at du betaler mer enn 8000,-

Det er også dårlig hvis ikke selger oppfordret deg til å velge det :)

Endret av StianMH

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Takk for mye svar :)

Mitt håp er å beholde bilen lenge. Jeg er i tvil om jeg vil få igjen 8000,- for en parkeringsvarmer den dagen jeg skal selge bilen. Kanskje jeg tar feil.

Jeg tror at p-varmer på diesel blir lite brukt av meg, hvis jeg har defa motor- og kupèvarmer. Hadde jeg bodd ett kalderer sted, såklart ser jeg meningen med dieselvarmer da.

Bilen er utstyrt med varmeelement for å økte temperaturen i kupè før motoren oppnår driftstemperatur.

Batterilader tror jeg at jeg klarer meg uten, siden jeg skjeldent kjører under 2 mil. Eller? Jeg har lader i garasjen som jeg topper opp 12v batteri med før og etter vinter, bare for sikkerhets skyld.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
StianMH    234
StianMH

Batterilader koster kanskje 1500-2000,- ekstra. Det er en fin investering. :)

Men det er klart, så lenge den har en form for kjørevarmer så hjelper det veldig.

Har ei kollega som hadde en Audi A3 1.6 TDi uten "nordisk" pakke, det tok som regel over 20 min før den ble varm inni.

Vår Golf 1.6 TDi brukte 4-5 minutter på å bli varm inni, denne hadde "Nordisk pakke" :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Selger sa at det var forskjell på importerte biler og "norske" ja, nettopp pga. dette med ekstra varmeelement.

Hadde webasto på en firmabil nylig. Denne streiket etter to år.

Pratet med selger, og har bestilt slangevarmer og kupèvarmer med to trinn: 2100W og 1300W. Defa sine kupèvarmere har PTC element (termostat), så den reduserer effekten når det er blitt varmt nok i kupè. I tillegg har de av/på bryter slik at du kun kan kjøre motorvarmer om det er ønskelig.

Satser på at det blir bra :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
StianMH    234
StianMH

Hennes Audi A3 1.6 TDi var solgt ny i Norge på Møller Jessheim.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Hmm...

Var dette noe forhandler kunne spare penger på?..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    754
Knutis

Høres veldig rart ut siden Møller har hatt webasto kjørevarmer som standard siden 2005.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
KjetilR    12
KjetilR

Dropp defa motorvarmeren og sett på en slik. Finnes en norsk leverandør også, men den skal sikkert tjene litt også.

http://www.ebay.de/itm/Standheizung-230V-Motorvorwarmer-Motor-Heizung-Zuheizer-Motorvorwarmung-NEU-/261283880895?pt=DE_Autoteile&hash=item3cd5bb9fbf

Helt topp og gir mye raskere varme i kupe og motor.

Styr unna de motorvarmer som skrus på bunnpanna. Varmer kun opp olja, og minimalt på kjølevann.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Marius Engel    123
Marius Engel

Ser billig ut, og helt sikkert en veldig god løsning.

Men jeg liker bedre pluggen på defaen, enn ett shukostøpsel hengende under bilen. Det blir slangevarmer der også ja. Så får jeg nå alt fra forhandler, full garanti, og kun ett sted å klage dersom noe ikke skulle fungere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
KjetilR    12
KjetilR

Jeg har sett det testet ut på Mondeo og fungerte på en meget god måte. Etter 1 time så hadde han 70 grader. Finnes med forskjellige termostater i disse.

Norsk selger

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=50080414&searchclickthrough=true&searchQuery=motorvarmer

Skal montere på min 2010 A6 Allroad før vinteren. Der sitter det slangevarmer, men ikke helt det store... Selges også defakabel til den, men det lager jeg til selv.. :)

Endret av KjetilR
  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig