Jump to content
Sign in to follow this  
smithes

Bakvinduspusser ute av posisjon

Recommended Posts

smithes

Noen som vet hva dette er og hvordan det kunne ha skjedd? Noen måte å fikse det på? Har prøvd å vri den tilbake men den vil nok knekke om jeg prøver hardere.

post-6516-0-69216600-1409206175_thumb.jp

Share this post


Link to post
Share on other sites
StianMH

Trenger du den?

Er nok noe som er defekt. Min er også ikke helt som den skal, så jeg har tatt sikringen.

Det du kan gjøre er å ta den ut i "skifte blad" posisjon, og prøve å hjelpe den på vei med å skru på viskeren bak.

Share this post


Link to post
Share on other sites
smithes

Er vel ikke det viktigste på bilen, men vil ikke fjerne den når den først er der.

Har prøvd dette, men var ingen mulighet med håndmakt hvert fall.

Share this post


Link to post
Share on other sites
polishduden

Du må ta den av og sette på igjen. Er rilla spor den sitter festet i som oftest

  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
CFM

Ta av dekselet over spylern så ser du en mutter. Skru av den, lirk forsiktig av viskerarmen og sett den på igjen, bare ett hakk mer mot klokka. Er som skrevet over her rilla feste. :)

  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Christer

Men hvorfor skjer det hvis man aldri har fiklet med den? Jeg har sett flere biler som kjører rundt med bakruteriperen på metallet...

  • DCN Point 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
smithes

Takk, skal gjøre et forsøk. Lurer også på hvorfor det skjer? Har aldri gjort noe spesielt med den som skulle forårsake dette.

Share this post


Link to post
Share on other sites
bmwpil

Visker med mye snø på?

Korrekt

(Evt is) dette er jo som regel veldig humpete og kan fort gjøre mutteren slakk slik at denne synker nedover.

Share this post


Link to post
Share on other sites
CFM

Tror det ligger en service bulletin fra Audi om dette. Var i hvertfall det fattern fikk beskjed om. Veldig mange A6 4F sliter med dette. Hva Audi gjør vet jeg ikke, men jeg bare gjorde som jeg beskrev tidligere. Veldig enkel fiks som tar 5 minutter. Har holdt i 2 år til nå i hvertfall. :)

Edited by CFM

Share this post


Link to post
Share on other sites
Knutis

Det er spesielt snø som legger seg på viskeren, og i verste fall snø fra taket som ramler ned på viskeren som kan til det.

Løsningen er beskrevet over:

Løsne plastdekslet, løsne mutteren som holder viskerarmen fast. Dra den av (må ofte bruke en ters), og flytt den et hakk mot klokken før den settes på plass igjen.

Gjelder stort sett alle biler som har denne patenten på bakrutevisker, uansett merke.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Christer

Det er spesielt snø som legger seg på viskeren, og i verste fall snø fra taket som ramler ned på viskeren som kan til det.

Løsningen er beskrevet over:

Løsne plastdekslet, løsne mutteren som holder viskerarmen fast. Dra den av (må ofte bruke en ters), og flytt den et hakk mot klokken før den settes på plass igjen.

Gjelder stort sett alle biler som har denne patenten på bakrutevisker, uansett merke.

Så hva er det som gir seg? Beslagene motoren er festet i eller noe inni motoren? Bakruteripemotoren min begynte å lage noen jævlige rallelyder etter en lang vinter med mye snø, så jeg regner med det er noe som har blitt overbelastet. Ikke at jeg bruker den, og jeg har en erstatning liggende, men siden jeg ikke bruker den har jeg ikke giddet demontere hele bakluken for å bytte den enda. Når jeg skal bytte gripslisten og baklyktene bytter jeg motoren i samme slengen (siden den må løsnes for å komme til boltene for gripslisten), så da forsvinner jo problemet sånn sett... hadde bare vært greit å vite hva som gir seg for å kunne ta forholdsregler sånn at det ikke skjer igjen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Knutis

Vanligvis hopper den bare over en "tann" for å si det slik. :)

Det er kon, med riller.

Share this post


Link to post
Share on other sites
polishduden

Så hva er det som gir seg? Beslagene motoren er festet i eller noe inni motoren? Bakruteripemotoren min begynte å lage noen jævlige rallelyder etter en lang vinter med mye snø, så jeg regner med det er noe som har blitt overbelastet. Ikke at jeg bruker den, og jeg har en erstatning liggende, men siden jeg ikke bruker den har jeg ikke giddet demontere hele bakluken for å bytte den enda. Når jeg skal bytte gripslisten og baklyktene bytter jeg motoren i samme slengen (siden den må løsnes for å komme til boltene for gripslisten), så da forsvinner jo problemet sånn sett... hadde bare vært greit å vite hva som gir seg for å kunne ta forholdsregler sånn at det ikke skjer igjen. :)

Det der var meget selvmotsigende :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Christer

Det der var meget selvmotsigende :D

Hvilken del av det? Det at jeg skal bytte motoren selv om jeg ikke bruker den? :)

Hvis jeg må bruke den er det greit at den ikke høres ut som en døende kamel. Husker ikke sist jeg brukte den bevisst, men jeg rotet meg borti bryteren i går, så da gikk den for første gang i år, hvertfall...

Share this post


Link to post
Share on other sites
polishduden

Hvilken del av det? Det at jeg skal bytte motoren selv om jeg ikke bruker den? :)

Hvis jeg må bruke den er det greit at den ikke høres ut som en døende kamel. Husker ikke sist jeg brukte den bevisst, men jeg rotet meg borti bryteren i går, så da gikk den for første gang i år, hvertfall...

At den lager rallelyder på grunn av all snøen enda du ikke bruker den ;)

Ja, og det du sa og hehe

Edited by polishduden

Share this post


Link to post
Share on other sites
bsa

Vanligvis hopper den bare over en "tann" for å si det slik. :)

Det er kon, med riller.

Så man må bruke en tvers for å få den av, men den hopper over en tann. Det synes jeg høres rart ut.

Fant denne i et kjapt søk.

http://m.youtube.com/watch?v=6o8YHDC2qrI

Er ikke noe liknende justering bak da?

Men at det kan være lettere å ta den av og justere et hakk kan jeg kanskje være med på...dog har jeg hørt at de sitter no inne helsike noen ganger.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Knutis

Så man må bruke en tvers for å få den av, men den hopper over en tann. Det synes jeg høres rart ut.

dog har jeg hørt at de sitter no inne helsike noen ganger.

Ja, det blir ikke noe slakk av at den hopper over. Men noe må jo gi etter og det er ikke bolten. I tillegg ruster de vanligvis litt etter noen år, og enkelte armer er laget i et komposittmateriale som "gror"fast med stålbolten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Christer

At den lager rallelyder på grunn av all snøen enda du ikke bruker den ;)

Ja, og det du sa og hehe

Jeg brukte den jo den gangen... og det var flere år før jeg visste om DCN :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...