Gå til innhold

Kjøp av bildel gjennom Ebay.


dj john

Recommended Posts

Hei :) ,jeg vil kjøpe en Ac Schnitzer front leppe til Bmw min på Ebay..jeg har kontaktet selger på tysk å spurt om han kan sende til norge noe han kunne gjøre.Jeg ba han da om totalt beløp med frakt og sende som gave men da fikk jeg e-mail adressen hans som jeg skulle legge inn på paypal med riktig beløp..Er dette trygt eller burde jeg holde meg igjennom Ebay?Hvet fra tidligere at man kan commit to buy og vente til selger sender deg regning som du da betaler gjennom paypal ...noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Som hovedregel er det tryggest å kjøpe rett igjennom eBay da du får eBay sin egen "Buyers protection"

Forsikret gjennom Paypal er du uansett.

Det å bare betale igjennom Paypal er i prinsippet helt ok, (Muligens han vil det slik at eBay ikke får sine %, samt at man da unngår at paypal tar sine % av handelen da gaver går som gratis uansett) Jeg har gjort dette flere ganger uten noen problemer, men da gjerne med privat personer.

Optimalt hadde vel han laget en invoice til deg, dvs en slags regning på paypal hvor det står oppgitt vare etc, samt at det er merket som personlig gave etc.

Jeg vil nok si at om selgeres feedback på eBay er god så er det nok svært liten fare, men skal du ha det så trygt du kan så går du å kjøper det igjennom eBay, Selgeren vil miste litt fortjeneste men det er jo tross alt ikke ditt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott :) Ja han har bare positive tilbakemeldinger som jeg kunne se så,men har spurt om han kunne lage en invoice til meg da.Takk for utfyllende god svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler som regel for varen via eBay som normalt, så sender jeg penger for frakta direkte via PayPal etterpå, da er det som regel bare en liten sum du sender "uforsikra" og dette er faktisk en ganske normal måte å gjøre dette på når eBay ikke regner ut frakt selv eller at han vet frakta på forhånd når han legger inn auksjonen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler som regel for varen via eBay som normalt, så sender jeg penger for frakta direkte via PayPal etterpå, da er det som regel bare en liten sum du sender "uforsikra" og dette er faktisk en ganske normal måte å gjøre dette på når eBay ikke regner ut frakt selv eller at han vet frakta på forhånd når han legger inn auksjonen ;)

Veldig lurt det også da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg var super skeptisk til ebay og sånne ting før. Men nå har eg handlet masse i 3 år, alltid betalt via paypal og aldri opplevd noe dårlig handel. Som nevnt over her, handler kun med folk som har god feedback :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Det skal ikke være noe problem å betale på den måten. Men greit med en invoice.

Posten og andre frakt selskaper derimot har blitt veldig "strenge" på såkalte gaver og mva.

Du bør som minimum sende delene til et annen adresse en den som er registrert der du bor (altså betaler)

betaler om mottaker bør ikke være samme adresse, da er i det minste sjansen for at det slipper gjennom som gave større.

og spesielt når det begynner å bli litt størrelse på pakkene.

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være noe problem å betale på den måten. Men greit med en invoice.

Posten og andre frakt selskaper derimot har blitt veldig "strenge" på såkalte gaver og mva.

Du bør som minimum sende delene til et annen adresse en den som er registrert der du bor (altså betaler)

betaler om mottaker bør ikke være samme adresse, da er i det minste sjansen for at det slipper gjennom som gave større.

og spesielt når det begynner å bli litt størrelse på pakkene.

Ja det tror jeg deg på :) Håper det går denne gangen også :P Bestilte først en uorginal carbon leppe til Bmw men passformen var kun 90 prosent så kunne ikke leve med det så da ble det orginal Ac Schnitzer som ska passe 100 prosent :) Men sånn verste fall viss det ikke går igjennom som gave..hva sjer da?Vet du det? :ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ber posten deg om kvittering og beskrivelse av varen, så regner de ut mva deretter :) ikke noe kris

Som jeg forstod skulle han bruke et budfirma til levering :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem å handle fra seriøs selger direkte (god ebay feedback). Da unngår selger rammene som ebay har satt. Dette innebærer fraktkostnader og muligens muligheten å sende som gave. Har ikke lest alt av ebay's salgsbetingelser men har plukket opp noe på veien. Sist jeg handlet fra Tyskland ble det gjort utenom ebay slik at selger kunne sende annerledes. Sparte 50 euro på det. Sørg for å være enige om rammene (frakt, kost, gave, kvitteringssum, ny del = brukt etc) til kjøpet via mail korrespondanse. Kan være greit med sporingsnummer på forsendelsen for å dempe usikkerheten noe.

Lykke til dette går helt sikkert bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Å bruke PayPal gjør handelen sikrere i det du ikke oppgir dine kort eller bank detaljer til selger.

Ebay eier PayPal så de samarbeider om å gjøre dette sikkert for kjøper. Hvis du ikke mottar produktet eller det ikke er som forventet og varsler Ebay om dette så låser Paypal(Ebay) betalingen til selger til saken er "oppklart".

Ang å sende som "gave" så kan tollvesenet fritt kontrolere alle dine kontoer (bank/kredittkort) for å se hvilket beløp du har sendt til selger(Paypal) hvis de har mistanke om at du prøver å "lure" dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Hei

Å bruke PayPal gjør handelen sikrere i det du ikke oppgir dine kort eller bank detaljer til selger.

Ebay eier PayPal så de samarbeider om å gjøre dette sikkert for kjøper. Hvis du ikke mottar produktet eller det ikke er som forventet og varsler Ebay om dette så låser Paypal(Ebay) betalingen til selger til saken er "oppklart".

Ang å sende som "gave" så kan tollvesenet fritt kontrolere alle dine kontoer (bank/kredittkort) for å se hvilket beløp du har sendt til selger(Paypal) hvis de har mistanke om at du prøver å "lure" dem.

Det siste utsagnet der krever vel rettslig godkjenning. Kan ikke tenke meg at de har rett til å snoke på hvermannsens konti?

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tollvesenet har nok rett til å "snoke" på hvermansens koni ved "mistanke" om forsøk på undragelse av moms (og toll) desverre. :mad:

Endret av 40 Ford
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange lure forslag for å spare ei krone å femti øre..

Tollvesenet sjekker svært sjelden kontier, men de finner lett ut av penger som går over grensene. Det har jo forøvrig NETS full kontroll over.

Når det er sagt, er tollvesenet i tvil, på verdi eller noe i den duren, så godkjenner de ikke fortollingen før mottaker kan fremlegge dokumentasjon på hva som faktisk er betalt, mange får seg en overaskelse når det skjer.

Gave er kun mulig hvis varen sendes fra privatperson til privatperson. og varens verdi eks frakt er under 1000 NOK. Det kan godt overstige 1000 NOK ink frakt, så lenge dette er spesifisert.

Kort forklart, BMW Auto Steile Wracken deler GMBH kan ikke sende varer til deg som gave, men Wolfgang Amadeus Tysker kan fint sende det som gave til deg. Og da må det stå spesifisert i invoice at det er en privatperson som sender.

9/10 varer som blir sendt fra Kina, sendes som gave. Ene og alene fordi det koster penger i kina å sende varer ut av landet, men gaver er OK.

Har man noen spørsmål, så er det bare å sende PM eller spørre, så kan jeg sikkert svare, eller få tak i et ordentlig svar fra en fortoller :)

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kjekt å ha dere som har peil på slikt her inne :D Jeg har faktisk ikke hørt noe siden onsdag etter jeg overførte penger gjennom Paypal så purrer igjen så jeg får et svar på når jeg kan forvente å få pakka mi..kjenner jeg kan ha tatt en litt for stor sjangse denne gangen men håper han er ærlig.Men ser at beløpet står som reservert enda på kredittkortet mitt??betyr det at han ikke har tatt ut pengene eller?Har googlet litt men usikker fordet :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kjekt å ha dere som har peil på slikt her inne :D Jeg har faktisk ikke hørt noe siden onsdag etter jeg overførte penger gjennom Paypal så purrer igjen så jeg får et svar på når jeg kan forvente å få pakka mi..kjenner jeg kan ha tatt en litt for stor sjangse denne gangen men håper han er ærlig.Men ser at beløpet står som reservert enda på kredittkortet mitt??betyr det at han ikke har tatt ut pengene eller?Har googlet litt men usikker fordet :(

Pakken er sent med dhl tyskland :lol: Phu..en bekymring mindre ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...