Gå til innhold

Endeledd


StianMH

Recommended Posts

Jeg har en klukkelyd i endeleddet, spesielt når man svinger til venstre og kjører på dumper.

Så mitt dumme spørsmål er, er det farlig å kjøre med det? Jeg skal få byttet det ganske så raskt men vet ikke når :)

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal få fikset det iløpet av uka er planen :)

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøve å få fikset det i morgen :)

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan finner jeg ut hvor slitt det er ?

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det er endeledd og ikke drivakslingen?

Det som typisk skjer er at mansjetten under der løsner eller blir ødelagt så blir det fylt med dritt i greaset som ligger rundt leddet og det blir ødelagt. Da får du sånne masete lyder når du svinger.

Typisk rundt 5000.- klasse rep det.

Endret av Arild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke være for sikker på det. Men Lyden kommer kun når jeg svinger til venstre og når jeg bremser litt hardt.

Symptomene tilsier endeledd i følge de jeg har snakket med.

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaterte innlegget mitt over.. Er ikke så guru selv men enten endeledd eller drivaksel - knapp på drivaksel siden det ofte er drivakselmansjetten som ryker.

Har samme på kveget sin bil men har kjørt med det ei stund nå for jeg har ikke gidda å gjøre noe med det enda.

Jeg har en menaniker som jeg bruker, skrur endel selv men ikke de der. Han påstod at det var drivaksel uten å se på det hvertfall.

Er det audien i signaturen din? Isåfall tror jeg hvertfall hardt på drivaksel. Hadde en passat som jeg tror jeg skiftq drivakselmansjetter på 3 ganger på 3 år da disse ikke fikk festa skikkelig. Ble gjort oppmerksom på dem på eu kontrollene før selve delen røyk men er såpass med arbeid at å skifte mansjetten til 150.- koster 2700 pga tiden det tar

Endret av Arild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så er det vel gjerne leddet og ikke hele akslingen som må skiftes... Der er jeg litt usikker og du må ta det med en mekaniker:)

Men når jeg ser på det... Tilsvarende til din bil tipper jeg er røket:

http://www.bildeler.no/drivledd-ytre/volkswagen/passat-variant-3c5/D/2006/BKP/

Endret av Arild
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan finner jeg ut hvor slitt det er ?

Du kan evt. prøve å jekke opp bilen og rikle på dekket sideveis, er det mye slakk vil du kjenne det og kanskje høre et lite knepp.

Har skiftet flere endeledd på de gamle volvoene jeg har hatt, men har aldri hatt lyd fra de, kun småvibrasjoner i ratt.

Jeg synes kanskje det kan høres ut som det er et stab(ilisator)ledd, da de bruker å gi litt lyd fra seg når de blir dårlig, men det blir kun synsing fra min side, og jeg er heller ikke mekaniker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du klarer å rikke hjulet fram og tilbake er det slakk i bærearmene trogha:) hvertfall på audi,vw og bmw.

Uansett rimelig sikker på at det er ytre drivledd der som forårsaker det. Det er det leddet mansjetten ligger over og lagrene der som blir fylt med dritt om mansjetten ryker - som igjen fører til ulyder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Det er så mye ledd i dise audiene at det er litt styr å finne riktig synder noen ganger.
Men endeleddet er lett å sjekke, få en person til å "jukke" rattet lett fra side til side mens du holder på endeleddet, da kjenner du lett om det er defekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager førøvrig litt "klunkelyd" når jeg kjører på dumper også..

Og ja, det kan være det "meste" egentlig... :)


Du kan evt. prøve å jekke opp bilen og rikle på dekket sideveis, er det mye slakk vil du kjenne det og kanskje høre et lite knepp.

Har skiftet flere endeledd på de gamle volvoene jeg har hatt, men har aldri hatt lyd fra de, kun småvibrasjoner i ratt.

Jeg synes kanskje det kan høres ut som det er et stab(ilisator)ledd, da de bruker å gi litt lyd fra seg når de blir dårlig, men det blir kun synsing fra min side, og jeg er heller ikke mekaniker ;)

Begge lenkarmene og stabstagforinger er byttet :)

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt "klunkelyd" på ujevn vei. Har konstatert at det er nedre bærearmer på bmwen min. Ikke røket men dårlige foringer i dem.

Disse er vanlige at ryker på vw/audi også. Bytta på min vw rett før salg.

Nedre bærearmer er forsåvidt en smal sak å bytte selv men lager ikke lyd ved svinging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du klarer å rikke hjulet fram og tilbake er det slakk i bærearmene trogha:)

I "gamle dager" var det endeledd sideveis og lager hvis man holdt oppe og nede, har aldri hørt at man sjekker bærearmer ved å rikle på dekket. På bærearmen sitter gjerne bærekula og et par foringer som følger fjæringa, du kan muligens avdekke feil på bærekula ved å rikle på dekket, men å konkludere med at hovedforingene på bærearmen er dårlig ved å rikle på dekket høres meget rart ut.

Det er dessuten nokså tullete å sitte her å spekulere, det er forskjell på forstillinger på de forskjellige bilene, og denne lyden kan nok skyldes mye rart. Dra på verksted ;)

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også byttet nedre bakre bærebru, høyre side.! :P

De armene er ikke noe problem, men lar verksted skifte endeledd ettersom bilen må har 4hjulskontroll osv. Så da er det like greit.

Problemet er at jeg ikke har time før tirsdag, derfor vil jeg bare finne ut hvor "ille" det er. Har i utgangspunktet ikke mulighet til å være uten bil :)

Men vil jo heller ikke ta unødvendige sjanser som gjør at det hele koster mye mer enn nødvendig.

Men regner med at Olav Mekaniker gir meg beskjed hvis det ikke er endeledd, men noe annet :)

Endret av StianMH

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei trogha, det blir mye spekulasjoner. Mekanikerene vet best:)

Men akkurat dette med klunkelyd på ujevn vei har jeg vært borti på både gamle a6en min, passaten min og nå bmwen jeg har.

Var verkstedet som viste meg ved å rikse i hjuelt dette med bærearmene. Nå har jeg e60 men fant en youtubevideo som viser det på en e39.

Er helt sikkert forskjellig fra bil til bil og det kan alltids være forskjellige årsaker til både det ene og det andre.

Blir spekulasjoner inntil det motsatte er bevist.

Jeg tror uansett stians problem her er ytre drivledd så får vi se :)

http://m.youtube.com/watch?v=Butxn9Vlg6Q

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei trogha, det blir mye spekulasjoner. Mekanikerene vet best:)

Men akkurat dette med klunkelyd på ujevn vei har jeg vært borti på både gamle a6en min, passaten min og nå bmwen jeg har.

Var verkstedet som viste meg ved å rikse i hjuelt dette med bærearmene. Nå har jeg e60 men fant en youtubevideo som viser det på en e39.

Er helt sikkert forskjellig fra bil til bil og det kan alltids være forskjellige årsaker til både det ene og det andre.

Blir spekulasjoner inntil det motsatte er bevist.

Jeg tror uansett stians problem her er ytre drivledd så får vi se :)

http://m.youtube.com/watch?v=Butxn9Vlg6Q

Finner ikke ytre drivledd på bildeler.no til min bil :P

Men vil slark i ytre drivledd lage "klunkelyder" når jeg kjører over dumper ?

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil slark i ytre drivledd lage "klunkelyder" når jeg kjører over dumper ?

Drivledd eller drivknuter som det ofte kalles lager knakkelyder ved fullt rattomslag, har heller aldri hørt lyder fra drivknuter utenom svinging eller start/stopp, hvis en drivknute er så dårlig at den lager lyd over humper hadde jeg sannsynligvis ikke turt å kjøre med bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...