Marius Engel

Pad som blir "føkket"?

26 innlegg i emnet

Polerte min mor sin bil. Kjørte første steget med en del press på DA maskin og menzerna FG400. Hadde to gule puter, byttet pute for hvert område. Den ene puten ble helt plitselig slik:

qu3ajy4u.jpg

pazaha5y.jpg

Hva skjedde med paden, og hvorfor?..

Lå også merke til at noen ganger ble polishen til "snø". Hva er det som gjør det?

Er det vanlig å fukte paden før bruk, eller helt tørr?

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vasket de?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vasket de?

Nei, det var første gangen jeg brukte de.

Var nesten ferdig med bilen, og plutselig begynte den ene puten å kaste rundt seg med "gult skum", og da så den slik ut....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte en Meguiars pute hos ei sjappe her i byn, og den blei sånn etter kort bruk.

Fikk ny når jeg gikk tilbake med den :)

Mange mener at en ny pad bør ha en liten dusj med fuktighet, men det er smak og behag

Andre sørger bare for å fylle pad'en god med polish

Endret av RuZleBiFf
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bør bytte pute for hvert karosseripanel. Varme sliter de slik som på bildet. Byttes de ofte, holder de i årevis. Spesielt Meguiar's Soft Buff. Jeg har noen burgunder som er 5 år gamle, og har vært gjennom mange biler.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du bør bytte pute for hvert karosseripanel. Varme sliter de slik som på bildet. Byttes de ofte, holder de i årevis. Spesielt Meguiar's Soft Buff. Jeg har noen burgunder som er 5 år gamle, og har vært gjennom mange biler.

Byttet ca. 2-3 ganger per panel...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byttet ca. 2-3 ganger per panel...

Så du brukte 25-30 grove puter på en bil? Da må du kjøre forsiktigere mot kanter etc

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så du brukte 25-30 grove puter på en bil? Da må du kjøre forsiktigere mot kanter etc

Hehe :P

Hadde to jeg byttet mellom. Er to for lite?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe :P

Hadde to jeg byttet mellom. Er to for lite?

Det hjelper selvsagt litt å bytte mellom to fremfor å ha kun en. Men det er stor forskjell på å jevnlig hentet nyvaskede tørre pads, fremfor å bytte mellom to stykk som er mettet med polish og mykkjørte etter første gangen de ble brukt.

Jeg bruker gjerne 10-15 store grove pads avhengig av tilstand på bilen. 5-8 små grove pads

Deretter 4-5 fine pads til finish-steget. 2-3 små fine pads

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper det kommer av at padden har blitt kjørt mot kanter ol. Ved slik kjøring har et par av mine små uberpads fått samme skjebne.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du brukte Krauss DA tenker jeg?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pads kan også få slike gnagemerker hvis bakplaten er et par millimeter større i diameter enn borrelåsen, men tipper det er hardkjør/kantkjøring i dette tilfellet.

Hvor mye "hvit snø" du opplever under polering avhenger mye av type polish, varmgang og renhold av paden. Børst paden eller blås den renere med trykkluft når skummet blir mettet med produktrester. Noen ganger kan det hjelpe å prime paden med litt QD før bruk for deretter å gi den en liten dusj når du bytter mellom brukte pads. Hvis du har kun to stk. bør du børste ofte.

Egentlig burde man ha altfor mange - det er akkurat passe antall :)

.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved grovkorrigering bør en rense paden før hver nye påføring, selv om man bytter pad ofte, punktum. :)

Å jobbe renslig er essensielt, da kommer resultatene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper det kommer av at padden har blitt kjørt mot kanter ol. Ved slik kjøring har et par av mine små uberpads fått samme skjebne.

Dette skjedde midt på taket. Men det var mye dype striper, så jeg presset ganske hardt.

Ved grovkorrigering bør en rense paden før hver nye påføring, selv om man bytter pad ofte, punktum. :)

Å jobbe renslig er essensielt, da kommer resultatene.

Hvordan bør man rense padene? Tørke av med klut for hver gang?

Hvordan vasker dere pads når bilen er ferdig?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok varmgang og lite pauser på pad tipper jeg.

Underveis = padbørste (Evt bytte pad om man har nok antall)

Når man er ferdig skyller de godt og legger de deretter i ei bøtte med vann og skvett surfex over natta, før jeg igjen skyller de godt og legger til tørk.

Endret av tr86
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som den har blitt for varm ja :) bakplata på maskina blir varm, og må få kjøle seg ned om du kjører intensivt og hardt imellom slagene, det samme må putene. Varmen bygger seg opp bakfra og inn, dvs at varmen har liten sted å gjøre av seg når du da setter paden intill lakken.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Varme gjør at limet kan løsne, varme spiser ikke av kanten på pad'en på denne måten.

Det er det teknikk og press som gjør.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette kan også skje når paden kjøres tørr etter vask. Skjedde med 3 av mine gule uber, etter det så kjører jeg kun roterende i padwasher og til tørk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Varme gjør at limet kan løsne, varme spiser ikke av kanten på pad'en på denne måten.

Det er det teknikk og press som gjør.

Sant, trøtt om morran. Hjerne litt treg... Varmen lager eksplodert kinderegg tilslutt! *feilkobling*

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive