Marius Engel

En-stegs med Menzerna FG400?

79 innlegg i emnet

Hei.

Har polert min mor sin bil. Suzuki Swift, metallic sort. Full av swirls, og sinnsykt mye lette RDS.

Jeg brukte Menzerna FG400 på gul Über pute med mye press og DA maskin (950W krauss lignende). Måtte ha minst 4 pass. Mykere pute, eller finere polish tok ikke nok, selv med mye press.

Jeg har ikke mye erfaring, men jeg tror denne bilen har veldig hard lakk. Min nissan Leaf har ekstremt myk lakk i forhold.

Jeg synes resultatet ble konge bra. Kun de dypeste ripene igjen, men de er godt dempet. Jeg tok en runde med SF4000 på blå Über på halve panseret og ser ingen forskjell...

Så jeg lurer på om jeg bare skal gi meg der, eller om jeg allikevel vil se noen forskjell om jeg går over til slutt med SF4000 eller PF2500?

Hva mener dere?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg pleier ofte å kjøre gul eller orange uber med fg400, da kjører eg over me 4000 på blå pute etterpå med tilnærmet ingen press å 3-4 speed, pleier å bli veldig bra. Liker veldig godt 4000, mye bedre en feks scholl s30.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mest sansynligvis bør du gå over med finere ellers ser du nok haugevis med hologram når du får bilen ut i sola.

Kjenner ikkje godt til menzerna eller suzuki lakk, men grov polish på asiatisk lakk ender 99%(av min erfaring) med bra resultat, men masse hologram.

Du vil kanskje få litt mer glans, men det er ikkje så godt å se me "blotte øye"

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis bilen i sola fortsatt ser meget bra ut etter fjerning av alle oljene fra polish, er du i mål. Jeg tviler litt på det, så det bør sjekkes ut nøye i hvert fall. ;)

Ellers tar det ikke lang tid å frese over med en fin-kombo. Det er nok verdt det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det KAN være litt risky å gå fra så grov til så fin polish på sånn lakk, med den fargen og ikke minst fordi den er svart, men det ser du i sola ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil si at fra 400 opp på 4000 er helt innafor på myk japselakk. Du får gi bilen en runde ipa/wipedown. Tror nok som resten her at den er full av holos

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mest sansynligvis bør du gå over med finere ellers ser du nok haugevis med hologram når du får bilen ut i sola.

Kjenner ikkje godt til menzerna eller suzuki lakk, men grov polish på asiatisk lakk ender 99%(av min erfaring) med bra resultat, men masse hologram.

Du vil kanskje få litt mer glans, men det er ikkje så godt å se me "blotte øye"

Ok, takker for alle svar :)

Det er ikke sol i dag, det regner :P Jeg har kraftig LED-lykt. Er det mulig å oppdage hologrammer med denne innendørs? Hvirdan gjør jeg det?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kraftig er ikke alltid bra. Bruk blitzen på mobilen din :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil si at fra 400 opp på 4000 er helt innafor på myk japselakk. Du får gi bilen en runde ipa/wipedown. Tror nok som resten her at den er full av holos

Funker helt fint på sort tett BMW lakk også:-)

Jeg pleier ofte å kjøre gul eller orange uber med fg400, da kjører eg over me 4000 på blå pute etterpå med tilnærmet ingen press å 3-4 speed, pleier å bli veldig bra. Liker veldig godt 4000, mye bedre en feks scholl s30.

Sf4000 er mer tilsvarende s40, mens ff3000 mer kan sammenlignes mot s30 vil jeg påstå..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Funker helt fint på sort tett BMW lakk også:-)

Sf4000 er mer tilsvarende s40, mens ff3000 mer kan sammenlignes mot s30 vil jeg påstå..

Ikke vært borti sort tett :) type megahard?
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei.

Har polert min mor sin bil. Suzuki Swift, metallic sort. Full av swirls, og sinnsykt mye lette RDS.

Jeg brukte Menzerna FG400 på gul Über pute med mye press og DA maskin (950W krauss lignende). Måtte ha minst 4 pass. Mykere pute, eller finere polish tok ikke nok, selv med mye press.

Jeg har ikke mye erfaring, men jeg tror denne bilen har veldig hard lakk. Min nissan Leaf har ekstremt myk lakk i forhold.

Jeg synes resultatet ble konge bra. Kun de dypeste ripene igjen, men de er godt dempet. Jeg tok en runde med SF4000 på blå Über på halve panseret og ser ingen forskjell...

Så jeg lurer på om jeg bare skal gi meg der, eller om jeg allikevel vil se noen forskjell om jeg går over til slutt med SF4000 eller PF2500?

Hva mener dere?

Vil tro at det faktisk er Leaf som er så myk at suzukien føles hard.

Min erfaring med Leaf er at lakken er så myk at den får vaskeriper av å se stygt på den. Da kan andre lakktyper fort virke hard i forhold.

(Dette var dog en sort Leaf)

Har du tatt wipedown og sjekket godt etter Holos? Kamerablitz, led lykt osv, da ser du om behovet for finere kombo er nødvendig..

Ikke vært borti sort tett :) type megahard?

Tja, jeg vil påstå at BMW lakk er medium/hard. (Selv om de fleste mener de er hard)

De BMW jeg har tatt har ikke vært i nærheten av v40'n jeg har tatt et par ganger, den var regelrett steinhard i forhold!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil tro at det faktisk er Leaf som er så myk at suzukien føles hard.

Min erfaring med Leaf er at lakken er så myk at den får vaskeriper av å se stygt på den. Da kan andre lakktyper fort virke hard i forhold.

(Dette var dog en sort Leaf)

Har du tatt wipedown og sjekket godt etter Holos? Kamerablitz, led lykt osv, da ser du om behovet for finere kombo er nødvendig..

Tja, jeg vil påstå at BMW lakk er medium/hard. (Selv om de fleste mener de er hard)

De BMW jeg har tatt har ikke vært i nærheten av v40'n jeg har tatt et par ganger, den var regelrett steinhard i forhold!

Leaf får riper hvis du kjører over 50km/t... :P

Har tatt wipedown og prøvd å se etter. Men jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg egentlig skal klare å se det, eller hvordan det ser ut. I solen skulle jeg klart å se det.

Jeg har brukt en kraftig LED-lenser, som ser ut som de store MagLite lyktene. Denne kan du sette på sterkt og svakt lys, og justere fokus.

Skal forsøke mobilkamera med blitz. Bør det være lyst eller mørkt i garasjen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leaf får riper hvis du kjører over 50km/t... :P

Har tatt wipedown og prøvd å se etter. Men jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg egentlig skal klare å se det, eller hvordan det ser ut. I solen skulle jeg klart å se det.

Jeg har brukt en kraftig LED-lenser, som ser ut som de store MagLite lyktene. Denne kan du sette på sterkt og svakt lys, og justere fokus.

Skal forsøke mobilkamera med blitz. Bør det være lyst eller mørkt i garasjen?

Eg har også en ledlenser, men det var ikkje lett å spotte holo med den, bra for 50/50 bilder.

Lys på mobilen såg eg noen, men langt fra så masse som i sola.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sol i riktig vinkel, er klart det beste alternativet.

Men et kamera med blitz kan faktisk være et meget godt alternativ..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som hologrammer ja:

huge4e6a.jpg

Eller?

Jeg prøvde en rubde med SF4000 på blå pute, 3 pass og lite press. Så helt likt ut etter wipedown med Geyon prep.

Hva kan jeg prøve nå? Mer press? Hardere pute? Grovere polering? (Har PF 2500)

dasavu7u.jpg

Sol i riktig vinkel, er klart det beste alternativet.

Men et kamera med blitz kan faktisk være et meget godt alternativ..

Kamera blitz:

vy4etume.jpg

davy7u5u.jpg

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut som hologrammer ja.

På japansk lakk ville jeg prøvd myk pute og fint produkt og kjøre uten press.

Blå/sort Uber og sf4000 uten press, muligens noe forsiktig press et par pass før du avslutter med ingen press noen pass.

Hvilken kombo som er best er litt vanskelig å svare på, men tipper sf4000 på blå/sort Uber eller sort menzerna pad kan gjøre nytten her.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikkje det vanligt å ta eit hakk mildere polish og pute etter grovkorrigering? Iallefall for oss som ikkje er eksperter på å sjekke hologrammer. Og so kanskje steg 3 til slutt for å være sikker på at det ikkje er hologrammer på lakken. Gul uber er uansett so grovt at det ville eg aldri ha brukt som siste steg!!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ikke vet hvordan du skal klare å se hologrammer, og ikke vet hvordan det ser ut, må du ikke avslutte så grovt i "blinde". Kjør over med DA-maskin og finere polish, så er det mindre sjanse for at en pinlig finish dukker opp om noen uker. :)

Blitz på kamera synes jeg er enklest.

LED-lykt kan også brukes når det er mørkt i rommet, men er langt vanskeligere å bruke på de svakeste hologrammene for du må treffe på innsynsvinkelen og vite hva du ser etter.

Ut i fra bildene du la ut, ser det ut som hovedproblemet er mikroriper. Du bør bytte til ren klut oftere og buffe forsiktigere. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ikke vet hvordan du skal klare å se hologrammer, og ikke vet hvordan det ser ut, må du ikke avslutte så grovt i "blinde". Kjør over med DA-maskin og finere polish, så er det mindre sjanse for at en pinlig finish dukker opp om noen uker. :)

Blitz på kamera synes jeg er enklest.

LED-lykt kan også brukes når det er mørkt i rommet, men er langt vanskeligere å bruke på de svakeste hologrammene for du må treffe på innsynsvinkelen og vite hva du ser etter.

Ut i fra bildene du la ut, ser det ut som hovedproblemet er mikroriper. Du bør bytte til ren klut oftere og buffe forsiktigere. :)

Som du ser på bildene tror jeg at jeg har skjønt hvordan jeg skal finne hologrammene.

De to første bildene er etter avlutning med blå Uber og SF4000 med lite press.

Kan prøve mer press, evt grønn pute?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har for mye press tenker jeg. Finest mulig pute, full spiker, absolutt over hode ingen press. Kjør 1-3 raske pass

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive