Gå til innhold

Lufttrykk i dekk


Core2Duo

Recommended Posts

  • Moderatorer

Driver og surfer litt på det store internett, og kom over en artikkelen fra Dinside som gjelder om lufttrykk i bildekk.

Jeg er en av disse som følger klistrelappen i bilen min, legger på en liten dert ekstra luft, og føler meg komfortabel med dette.

Det er spesielt denne artikkelen som får meg til å undre litt; Alt om lufttrykk - del 3

I sommerdekkene skal man bruke omlag 10 % mer lufttrykk enn anbefalt.

I vinterdekkene skal man bruke omlag 20 % mer lufttrykk enn anbefalt.

Det vil si, jeg som skal ha 2 bar i dekkene mine, skal ha 2,2 bare på sommeren, og hele 2,4 bare på vinteren. Jeg syntes det virker ganske mye, hvertfall 0,4 bar mer enn anbefalt. Eller er det ikke det?

Synspunkter? Erfaringer? Jeg tenker mest på hvordan dekkene slites, jeg vil gjerne ha dekkene så lenge som mulig, eller ihvertfall ta vare på de så lenge de er er tiltenkt for å leve. :)

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Jeg kjører med 3 bar på bilene her. Har ikke ujevn slitasje av den grunn.

Det finnes ofte minst to anbefalte dekktrykk på bilens "sticker" også. Med og uten last. Kalde og varme dekk.

I tillegg bør en tenke på at dekktrykk satt på høsten i 10 plussgrader forandrer seg målbart i 15 minusgrader. Å gi 10-15% ekstra trykk på kalde vinterdekk på høsten er ikke dumt.

At en trenger 10% ekstra på sommeren har jeg aldri hørt om. Jeg ville i så fall tenkt omvendt. Redusere trykket på varme sommerdager i forhold til dekktrykk med kalde dekk i 10 plussgrader på våren.

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerluft og vinterluft :D

Er klar over at man bør ha litt mer enn anbefalt i kalde norske vintre, men trodde man skulle ha nesten tilsvarende mindre på veldig varme sommerdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører med 3 bar på bilene her. Har ikke ujevn slitasje av den grunn.

Det finnes ofte minst to anbefalte dekktrykk på bilens "sticker" også. Med og uten last. Kalde og varme dekk.

I tillegg bør en tenke på at dekktrykk satt på høsten i 10 plussgrader forandrer seg målbart i 15 minusgrader. Å gi 10-15% ekstra trykk på kalde vinterdekk på høsten er ikke dumt.

At en trenger 10% ekstra på sommeren har jeg aldri hørt om. Jeg ville i så fall tenkt omvendt. Redusere trykket på varme sommerdager i forhold til dekktrykk med kalde dekk i 10 plussgrader på våren.

3 bar på lavprofildekk da? Ellers høres dette veldig mye ut.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å sjekke kalkulatoren når jeg ikke vet hvilken bil han har :) men poenget var uansett at det er greit for lavprofil, mens på orginaldimensjoner er dette overkill i de fleste tilfeller.

Tror foresten du har blandet litt på dimensjonene dine, 285/25R20 og 245/30R20 regner jeg med du mente!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Det finnes ofte minst to anbefalte dekktrykk på bilens "sticker" også. Med og uten last. Kalde og varme dekk.

Jeg har hvertfall anbefaling med og uten last.

Vredestein har en bra dekktrykkskalkulator.

http://m.vredestein.no/car/search/model

Jeg har anbefalt 2,0 bar foran og 2,1 bar bak på klistremerket mitt i bilen. Kalkualtoren anbefaler 2,6 bar foran og 3,0 bar bak. Er dette med eller uten last? Hørtes ganske mye ut, trur nok jeg følger bilens klistremerke i alle tilfeller... :P

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Jeg har hvertfall anbefaling med og uten last.

Jeg har anbefalt 2,0 bar foran og 2,1 bar bak på klistremerket mitt i bilen. Kalkualtoren anbefaler 2,6 bar foran og 3,0 bar bak. Er dette med eller uten last? Hørtes ganske mye ut, trur nok jeg følger bilens klistremerke i alle tilfeller... :P

2.0 bar er lite. Du bruker unødvendig mye drivstoff og får dvask kjørefølelse. De fleste personbildekk tåler 3.5 bar og da er det lagt inn god margin. Kjør en tank med f. eks 3 bar da vel. Jeg tror ikke du vil tilbake til 2.0 :)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

2.0 bar er lite. Du bruker unødvendig mye drivstoff og får dvask kjørefølelse. De fleste personbildekk tåler 3.5 bar og da er det lagt inn god margin. Kjør en tank med f. eks 3 bar da vel. Jeg tror ikke du vil tilbake til 2.0 :)

Jeg kjørte med 2,4 bar foran og 2,5 bar bak i fjor sommer, og jeg syntes dekkene bærer en anelse preg av at de er mer slitt i midten, enn på sidene, noe som vel vil si at jeg har hatt for mye luft i dekkene.. Og pumpe inn 3,0 bar i dekkene da er vel ingen god idé kanskje, eller vil dekkene blir mer "flate" igjen, og slite på hele "dekk-sporet" desto mer luft du pumper inn?

Nå har ikke jeg noe lavprofildekk, jeg kan kun skryte av noen 205/55-16-dekk... :)

Endret av Core2Duo

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Jeg fyller på til det eksploderer, også tapper jeg av litt ;) Neida. . Synes 35-40 psi er passende på min bil. Sliter dekka jevnt, selv med litt lek i svinger.Jeg skifter dekk for hver sesong.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Jeg kjørte med 2,4 bar foran og 2,5 bar bak i fjor sommer, og jeg syntes dekkene bærer en anelse preg av at de er mer slitt i midten, enn på sidene, noe som vel vil si at jeg har hatt for mye luft i dekkene.. Og pumpe inn 3,0 bar i dekkene da er vel ingen god idé kanskje, eller vil dekkene blir mer "flate" igjen, og slite på hele "dekk-sporet" desto mer luft du pumper inn?

Nå har ikke jeg noe lavprofildekk, jeg kan kun skryte av noen 205/55-16-dekk... :)

Hvis du har tydelig mer slitasje i senter av dekket, er trykket for høyt ja. Da ville jeg redusert. 215/55-16, 235/40-18 og 215/60-17 er dimensjonene på mine dekk, men jeg har kanskje høyere egenvekt enn deg på bilene med mine 17-1900kg. :)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fyller på til det eksploderer, også tapper jeg av litt ;) Neida. . Synes 35-40 psi er passende på min bil. Sliter dekka jevnt, selv med litt lek i svinger.Jeg skifter dekk for hver sesong.

Skifter til helt nye dekk hver sesong, eller roterer foran til bak? Hvis det er førstnevnte du mener lurer jeg litt på hvor langt du kjører i året :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfaduden

Skifter til helt nye dekk hver sesong, eller roterer foran til bak? Hvis det er førstnevnte du mener lurer jeg litt på hvor langt du kjører i året :)

Dekkene mine varer ikke stort lenger heller! Men jeg har ikke driv på fire hjul og kan derfor rotere de slik at de varer en sesong til.

Men litt banekjøring (eget hjulsett til dette) og generell frisk kjørestil og litt krefter i motor så er det ikke så rart.

Forøvrig har jeg 2,7-2,9 bar foran og 2,5-2,6 bak. Kommer an på temperatur og banekjøring eller ikke. Hadde personer fra Michelin selv til å justere dekktrykket for meg når jeg var på Nürburgring sist, men synes de tappet ut litt mye etter min smak. Men det var jevn og fin slitasje, og grep/respons var fint. Dekkene det er snakk om er Michelin PS3.

Endret av Alfaduden

"Alfa Romeo is for nice people" -J. Clarkson

 

Magnus Skjølsvik Svendsen


1986 Alfa Romeo 75 QV 2,5 6V Iniezione
2017 Mercedes B250e 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Skifter til helt nye dekk hver sesong, eller roterer foran til bak? Hvis det er førstnevnte du mener lurer jeg litt på hvor langt du kjører i året :)

Skifter til nye dekk. Har 4wd.kjører 15000km i året. Er lite det, men blir noen piruetter da ;)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Skifter til nye dekk. Har 4wd.kjører 15000km i året. Er lite det, men blir noen piruetter da ;)

Var ikke mye, nei.. Skifter ikke dekk før jeg har brukt de 4 sesonger jeg, da blir både sommer, og vinterdekk skiftet. Da er dekkene kjørt ca. 40.000 km.. :P

[I EIE]          2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...