Moderatorer Core2Duo 72 Skrevet 21 August, 2014 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 21 August, 2014 Driver og surfer litt på det store internett, og kom over en artikkelen fra Dinside som gjelder om lufttrykk i bildekk. Jeg er en av disse som følger klistrelappen i bilen min, legger på en liten dert ekstra luft, og føler meg komfortabel med dette. Det er spesielt denne artikkelen som får meg til å undre litt; Alt om lufttrykk - del 3 I sommerdekkene skal man bruke omlag 10 % mer lufttrykk enn anbefalt. I vinterdekkene skal man bruke omlag 20 % mer lufttrykk enn anbefalt. Det vil si, jeg som skal ha 2 bar i dekkene mine, skal ha 2,2 bare på sommeren, og hele 2,4 bare på vinteren. Jeg syntes det virker ganske mye, hvertfall 0,4 bar mer enn anbefalt. Eller er det ikke det? Synspunkter? Erfaringer? Jeg tenker mest på hvordan dekkene slites, jeg vil gjerne ha dekkene så lenge som mulig, eller ihvertfall ta vare på de så lenge de er er tiltenkt for å leve. Siter [I EIE] 2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 22 August, 2014 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 22 August, 2014 Jeg kjører med 3 bar på bilene her. Har ikke ujevn slitasje av den grunn. Det finnes ofte minst to anbefalte dekktrykk på bilens "sticker" også. Med og uten last. Kalde og varme dekk. I tillegg bør en tenke på at dekktrykk satt på høsten i 10 plussgrader forandrer seg målbart i 15 minusgrader. Å gi 10-15% ekstra trykk på kalde vinterdekk på høsten er ikke dumt. At en trenger 10% ekstra på sommeren har jeg aldri hørt om. Jeg ville i så fall tenkt omvendt. Redusere trykket på varme sommerdager i forhold til dekktrykk med kalde dekk i 10 plussgrader på våren. Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 22 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 22 August, 2014 Sommerluft og vinterluft Er klar over at man bør ha litt mer enn anbefalt i kalde norske vintre, men trodde man skulle ha nesten tilsvarende mindre på veldig varme sommerdager. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild 1 088 Skrevet 22 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 22 August, 2014 Vredestein har en bra dekktrykkskalkulator. http://m.vredestein.no/car/search/model Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hirobofly 49 Skrevet 22 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 22 August, 2014 Vredestein har en bra dekktrykkskalkulator. http://m.vredestein.no/car/search/model Den var fin. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SondreH 0 Skrevet 22 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 22 August, 2014 Jeg kjører med 3 bar på bilene her. Har ikke ujevn slitasje av den grunn. Det finnes ofte minst to anbefalte dekktrykk på bilens "sticker" også. Med og uten last. Kalde og varme dekk. I tillegg bør en tenke på at dekktrykk satt på høsten i 10 plussgrader forandrer seg målbart i 15 minusgrader. Å gi 10-15% ekstra trykk på kalde vinterdekk på høsten er ikke dumt. At en trenger 10% ekstra på sommeren har jeg aldri hørt om. Jeg ville i så fall tenkt omvendt. Redusere trykket på varme sommerdager i forhold til dekktrykk med kalde dekk i 10 plussgrader på våren. 3 bar på lavprofildekk da? Ellers høres dette veldig mye ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild 1 088 Skrevet 22 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 22 August, 2014 Sjekk kalkulatoren til vredestein sondre. Kjører selv med 2.7 foran og 3.3 bak på 285/30/20 og 245/25/20 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SondreH 0 Skrevet 22 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 22 August, 2014 Vanskelig å sjekke kalkulatoren når jeg ikke vet hvilken bil han har men poenget var uansett at det er greit for lavprofil, mens på orginaldimensjoner er dette overkill i de fleste tilfeller. Tror foresten du har blandet litt på dimensjonene dine, 285/25R20 og 245/30R20 regner jeg med du mente! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild 1 088 Skrevet 22 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 22 August, 2014 Det kan være du har rett i det.. Gadd ikke kikke på bilen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ovlov86 178 Skrevet 22 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 22 August, 2014 40 psi her. På 215/45-17. Siter Min bilpleielogg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Core2Duo 72 Skrevet 22 August, 2014 Forfatter Moderatorer Rapporter Share Skrevet 22 August, 2014 Det finnes ofte minst to anbefalte dekktrykk på bilens "sticker" også. Med og uten last. Kalde og varme dekk. Jeg har hvertfall anbefaling med og uten last. Vredestein har en bra dekktrykkskalkulator. http://m.vredestein.no/car/search/model Jeg har anbefalt 2,0 bar foran og 2,1 bar bak på klistremerket mitt i bilen. Kalkualtoren anbefaler 2,6 bar foran og 3,0 bar bak. Er dette med eller uten last? Hørtes ganske mye ut, trur nok jeg følger bilens klistremerke i alle tilfeller... Siter [I EIE] 2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 22 August, 2014 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 22 August, 2014 Jeg har hvertfall anbefaling med og uten last. Jeg har anbefalt 2,0 bar foran og 2,1 bar bak på klistremerket mitt i bilen. Kalkualtoren anbefaler 2,6 bar foran og 3,0 bar bak. Er dette med eller uten last? Hørtes ganske mye ut, trur nok jeg følger bilens klistremerke i alle tilfeller... 2.0 bar er lite. Du bruker unødvendig mye drivstoff og får dvask kjørefølelse. De fleste personbildekk tåler 3.5 bar og da er det lagt inn god margin. Kjør en tank med f. eks 3 bar da vel. Jeg tror ikke du vil tilbake til 2.0 Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Core2Duo 72 Skrevet 23 August, 2014 Forfatter Moderatorer Rapporter Share Skrevet 23 August, 2014 (endret) 2.0 bar er lite. Du bruker unødvendig mye drivstoff og får dvask kjørefølelse. De fleste personbildekk tåler 3.5 bar og da er det lagt inn god margin. Kjør en tank med f. eks 3 bar da vel. Jeg tror ikke du vil tilbake til 2.0 Jeg kjørte med 2,4 bar foran og 2,5 bar bak i fjor sommer, og jeg syntes dekkene bærer en anelse preg av at de er mer slitt i midten, enn på sidene, noe som vel vil si at jeg har hatt for mye luft i dekkene.. Og pumpe inn 3,0 bar i dekkene da er vel ingen god idé kanskje, eller vil dekkene blir mer "flate" igjen, og slite på hele "dekk-sporet" desto mer luft du pumper inn? Nå har ikke jeg noe lavprofildekk, jeg kan kun skryte av noen 205/55-16-dekk... Endret 23 August, 2014 av Core2Duo Siter [I EIE] 2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 23 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 23 August, 2014 Jeg fyller på til det eksploderer, også tapper jeg av litt Neida. . Synes 35-40 psi er passende på min bil. Sliter dekka jevnt, selv med litt lek i svinger.Jeg skifter dekk for hver sesong. Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 23 August, 2014 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 23 August, 2014 Jeg kjørte med 2,4 bar foran og 2,5 bar bak i fjor sommer, og jeg syntes dekkene bærer en anelse preg av at de er mer slitt i midten, enn på sidene, noe som vel vil si at jeg har hatt for mye luft i dekkene.. Og pumpe inn 3,0 bar i dekkene da er vel ingen god idé kanskje, eller vil dekkene blir mer "flate" igjen, og slite på hele "dekk-sporet" desto mer luft du pumper inn? Nå har ikke jeg noe lavprofildekk, jeg kan kun skryte av noen 205/55-16-dekk... Hvis du har tydelig mer slitasje i senter av dekket, er trykket for høyt ja. Da ville jeg redusert. 215/55-16, 235/40-18 og 215/60-17 er dimensjonene på mine dekk, men jeg har kanskje høyere egenvekt enn deg på bilene med mine 17-1900kg. Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hgnubel 335 Skrevet 23 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 23 August, 2014 Jeg fyller på til det eksploderer, også tapper jeg av litt Neida. . Synes 35-40 psi er passende på min bil. Sliter dekka jevnt, selv med litt lek i svinger.Jeg skifter dekk for hver sesong. Skifter til helt nye dekk hver sesong, eller roterer foran til bak? Hvis det er førstnevnte du mener lurer jeg litt på hvor langt du kjører i året Siter bilpleielogg - Volvofamilien: V70 T4 2016 Dynamic Edition og V70R AWD 2000 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alfaduden 371 Skrevet 23 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 23 August, 2014 (endret) Skifter til helt nye dekk hver sesong, eller roterer foran til bak? Hvis det er førstnevnte du mener lurer jeg litt på hvor langt du kjører i året Dekkene mine varer ikke stort lenger heller! Men jeg har ikke driv på fire hjul og kan derfor rotere de slik at de varer en sesong til. Men litt banekjøring (eget hjulsett til dette) og generell frisk kjørestil og litt krefter i motor så er det ikke så rart. Forøvrig har jeg 2,7-2,9 bar foran og 2,5-2,6 bak. Kommer an på temperatur og banekjøring eller ikke. Hadde personer fra Michelin selv til å justere dekktrykket for meg når jeg var på Nürburgring sist, men synes de tappet ut litt mye etter min smak. Men det var jevn og fin slitasje, og grep/respons var fint. Dekkene det er snakk om er Michelin PS3. Endret 23 August, 2014 av Alfaduden Siter "Alfa Romeo is for nice people" -J. Clarkson Magnus Skjølsvik Svendsen 1986 Alfa Romeo 75 QV 2,5 6V Iniezione 2017 Mercedes B250e ♛ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 23 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 23 August, 2014 Skifter til helt nye dekk hver sesong, eller roterer foran til bak? Hvis det er førstnevnte du mener lurer jeg litt på hvor langt du kjører i året Skifter til nye dekk. Har 4wd.kjører 15000km i året. Er lite det, men blir noen piruetter da Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hgnubel 335 Skrevet 23 August, 2014 Rapporter Share Skrevet 23 August, 2014 Skjønner at jeg kjører som en gammel kjerring Siter bilpleielogg - Volvofamilien: V70 T4 2016 Dynamic Edition og V70R AWD 2000 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Core2Duo 72 Skrevet 23 August, 2014 Forfatter Moderatorer Rapporter Share Skrevet 23 August, 2014 Skifter til nye dekk. Har 4wd.kjører 15000km i året. Er lite det, men blir noen piruetter da Var ikke mye, nei.. Skifter ikke dekk før jeg har brukt de 4 sesonger jeg, da blir både sommer, og vinterdekk skiftet. Da er dekkene kjørt ca. 40.000 km.. Siter [I EIE] 2017 Skoda Superb SportLine Stv 2.0 220 hk Automat Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.