Gå til innhold

Skjolder på alulister


kjenyg

Recommended Posts

Hei,

Jeg overtok nettopp en 06-modell bmw, og skal ta en runde å shine den opp litt. På alulistene rundt bilen (ringte Bavaria og de bekreftet at det ikke er plastikk) er det oppstått noen skjolder med årene, noen som vet hvordan jeg fjerner disse?

Jeg hadde en enkel metallpolish fra biltema liggende fra gamle dager som jeg prøvde, det gjorde det bare mer "shiny", det fjernet altså ikke skjoldene.

Jeg har lagt ved noen bilder, slik at dere skjønner hva jeg mener :)

Tusen takk for hjelp ^_^

post-8848-0-88408500-1408514399_thumb.jp

post-8848-0-62128100-1408514400_thumb.jp

post-8848-0-46084100-1408514401_thumb.jp

post-8848-0-29335600-1408514402_thumb.jp

post-8848-0-00057400-1408514403_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv mild polish med litt slipende egenskaper. Jeg bruker alltid maskin på disse på min bil. Toucher såvidt med kanten på puten, men regner med det skal gå fint for hånd også. Det går i Scholl S17+ eller S30 hos meg. Og det fjerner slikt. :)

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv mild polish med litt slipende egenskaper. Jeg bruker alltid maskin på disse på min bil. Toucher såvidt med kanten på puten, men regner med det skal gå fint for hånd også. Det går i Scholl S17+ eller S30 hos meg. Og det fjerner slikt. :)

Da kjøper jeg inn litt Scholl-produkter :) Kan jeg spørre hvor du handler det fra? Jeg har ikke maskin, så blir by hand her i gården.

Hva bør jeg bruke for påføring/polering? Microfiber for påføring og en pad for polering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Autosol fikser det der lett :) mine var akkurat like ille .

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker alu rens fra Meguiars.

Husker ikke nøyaktig hva den heter, men fungerer bra på slik forurensning av alu lister.

--Vw Sharan 2.0 Tdi 170 HK 2013--

-- Vw  E Up 2015 --

-- Vw Touran 2.0 Tdi 170 HK 2011 varebil--

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scholls produkter kjøper jeg hos Scandicshine.no og er hovedsaklig ment for lakk og med maskin, men har funket greit på alulister og rails også. Bruk en liten håndpad til dette. Samme type som du legger på voks med.

Autosol fås kjøpt på bensinstasjoner, og andre steder de selger bilutstyr. Er en liten tube som ser slik ut: http://blog.incipeindustries.com/wp-content/uploads/2010/08/Autosol-Metal-Polish.jpeg

Prøv det først, kanskje.

Endret av Klykken

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Det ville jo vært det letteste alternativet i så fall :)

Hvordan var fremgangsmåten din?

Gni, gni enda mer. Også gni enda litt til :P. Sjekk i begynnelsen av loggen min, eventuelt s&s1 :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gni, gni enda mer. Også gni enda litt til :P. Sjekk i begynnelsen av loggen min, eventuelt s&s1 :)

Haha okay, da er det innom clasern på vei hjem i dag :) Tror ikke jeg får tid ikveld, men blir vel noen timer med gnikking i morgen ;)

Legger ut et etter-bilde når jeg er ferdig :thumbup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei,

Da har jeg brukt autosol på den ene siden av bilen, ble forsåvidt bra det. Men....jeg syns det ble FOR blankt, har fått høre at disse listene skal være litt mattere... Så nå når skjoldene er fjernet, ønsker jeg å matte de litt igjen...Noen tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Da har jeg brukt autosol på den ene siden av bilen, ble forsåvidt bra det. Men....jeg syns det ble FOR blankt, har fått høre at disse listene skal være litt mattere... Så nå når skjoldene er fjernet, ønsker jeg å matte de litt igjen...Noen tips? :)

Noen som har noen tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...