Gå til innhold

Hva har skjedd med lakken på panseret...?


ovlov86

Recommended Posts

Oppdaget litt tidligere i sommer at lakken på panseret mitt ser helt merkelig ut i direkte solskinn. Ser ut som tusener av små krater over hele flaten. Er i tillegg ganske vanskelig ta bilde av, da det kun er synlig når man "ser på sola" i panseret.

Bilder. Ikke helt rent, og har merker etter at noen tegna på panseret mitt i sommer.... :(

IMG_8760_zpsba0cf9a2.jpg

IMG_8759_zps80b4adcd.jpg

Prøvde på et nærbilde med makrolinse:

IMG_8755_zps9ea60a43.jpg

Noen som vet hva som er galt her? Kan det skyldes at klarlakken har blitt skadd av varme fra sola? Har jo vært ekstremt varmt i hele sommer, og jeg har ikke garasje.

Forsvinner kanskje med våtslip? Har ikke PTG, så er litt skummelt å gå i gang på et helt panser.

Endret av ovlov86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hatt løvtrær i nærheten?

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hatt løvtrær i nærheten?

Tja, nærme og nærme. Det nærmeste står vel ca 15 meter fra bilen.

Men virker som de merkene en ser er i selve lakken. Ligger ikke utenpå.

Oppdaget dette når jeg skulle maskinpolere panseret i sommer. Og ble ikke noe særlig forandring på de merkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Om det ikke går vekk med polering, kan det være "solvent pop" at det har gått for kort tid mellom grunning/base/klarlakk så kjemikalier har blitt sperret inne under klarlakken og så laget små bobler etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er sejve så etser det i klarlakk

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Ser litt for jevnt og ekstremt ut til å være betongstøv. Våtslip og Maskinpoler til det er borte, eller du går igjennom :) Men skulle likt å visst hva dette er.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aske etter vulkanen på Island?

Ligner litt visuelt på det jeg så på min bil i dagene vi snakket om folk som satt "askefast" på flyplasser og slikt... men er det noe som kan sitte så godt og dypt hvis det ligger lenge?

Surfex HD og høytrykk tok 90% av asken min, berøringsvask tok resten... men jeg lot det jo ikke ligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen blir som regel vasket 2-4 ganger pr måned, så skal vel mye til at det er noe som har fått ligge for lenge på.

Spyler også av bilen om den blir veldig støvete eller det ligger noe søl på lakken.

Kan se ut som om det må slipes vekk ja. Skummelt uten lakkdybdemåler. Utstyr til å våtslipe store flater har jeg heller ikke.

Rare, rare greier det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv våtslip på en liten del av panseret først pg se om det blir noen forskjell. :)

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Aske+vann=lut... og nå smeller det jo snart på sagaøyen igjen, ser det ut til. På tide med presenning :)

Njææ, heller skikkelig biltrekk vel

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligner litt på lakken min tidlig i sommer. Var under pollesesongen for løvtrær.

Mulig det og kunne komme av at jeg hadde på en QD etter vask oppå LSP. Mulig de ikke likte hverandre.

Ved neste vask tok jeg en runde med Surfex og litt. Så kjørte jeg en finpolering med Menzerna 3000 og la ny LSP.

Da forsvant det. Tror ikke det satt nedi selv om det kunne se slik ut. Var bare synlig i sola så mulig det er noe fint "støv" eller noe som ligger på toppen som bryter lyset slik at et ser ut som det er nede i klarlakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Har kjørt hele panseret med F400, 2500 og LSP. Ingen forandring å spore noen plass.

Aj, asken høres skummelt ut.

Hva var det?

Nybegynner under opplæring av Ovlov86
✅ 2012 C180 CDI Avantgarde (sedan)
✅ 1999 Subaru Impreza 1.6 (vogn)
❌ 1981 Ford Taunus (sedan)
❌ 7 andre biler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...