Oddy

Merkelig Klarlakk

24 innlegg i emnet

Hei alle sammen!
Jeg er helt fersk på forumet her, og har et spørsmål til dere :)

Jeg har holdt på litt i det små med detailing og har fått feelingen med forskjellige typer lakk.
MEN den lakken jeg sliter mest med er min egen 2007 modell Subaru Impreza WRX. (ironisk ikke sant? :rolleyes:)

Vet ikke helt hvordan jeg skal få forklart det, men det virker på en måte som om lakken er veldig tørr?
Jeg har prøvd vanlig roterende og DA maskin, på laveste hastighet og enda virker det som at polishen tørker inn og brenner seg.

Har til og med latt den "danse" over uten noen som helst press, til og med i kombinasjon med vann.

Er billakkerer av yrke, og har vært borti det meste av lakk, men aldri noe som dette her :thumbdown:

Bilen er i utgangspunktet hel og pen i lakken, men for å få den 100%er den påtenkt en hellakkering, men vil prøve å løfte den så godt det lar seg gjøre for lærdommens skyld før den tid :thumbs:

Så om noen av dere guruer har et fornuftig svar på hva for hekserier dette er så setter jeg stor pris på det :thumbs:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor holder du til? Kanskje en her inne som kan se på det :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres fryktelig lik ut det jeg opplevde på en 2012 blå outlander.

Trikset var finere polish og pute, kjøre kortere og før det brenner seg som du forklarer, og tørke - gjenta.. Noe tidkrevende ja, men med litt tilpasning så gikk det greit.

Gikk litt finere produkt og mer produkt, men ikke veldig mye mer tid egentlig..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde en 06 Sti i WR blå.

Ikke noe problem med lakken på den, annet enn at den var vledig myk. DA maskin med medium pute og meguaris ultimate compound var en fin kombo til den bilen. Hastighet rundt 4-5 når max var 6.

Aldri noe problem med lakken på den bilen.

Bare prøv litt flere komboer, så løser det seg nok.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor holder du til? Kanskje en her inne som kan se på det :)

Holder til på Revetal, rett utenfor Tønsberg :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sf4000 på sort Würth/Menzerna waffle avsluttet perfekt på min sorte Outlander. Grovsteg var rupes gul på blå mf! Det røyk av lakken siden den måtte kjøres hardt. Sprayet på top inspection og buffet med en gang. Lot jeg det kjøle var det omtrent umulig å få av.

Holder til på Revetal, rett utenfor Tønsberg :)

Da har du mange i nærområdet som kan hjelpe deg :) eventuelt så er vi mange i Drammen som kan bistå :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde en 06 Sti i WR blå.

Ikke noe problem med lakken på den, annet enn at den var vledig myk. DA maskin med medium pute og meguaris ultimate compound var en fin kombo til den bilen. Hastighet rundt 4-5 når max var 6.

Aldri noe problem med lakken på den bilen.

Bare prøv litt flere komboer, så løser det seg nok.

Ja da får jeg prøve :thumbup: Har prøvd med div puter med s30, Meguiars 86 og 102, diverse 3m produkter og noe Polarshine fra Mirka, og alt har virket nesten på grensen til håpløst :unsure: Ikke at det er noen livskrise siden en hellakkering er i anmarsj, men irritasjonen har blitt så intens at jeg bare SKAL få det til :blink:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Menzerna er oljete og deilige polisher å kjøre med :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sf4000 på sort Würth/Menzerna waffle avsluttet perfekt på min sorte Outlander. Grovsteg var rupes gul på blå mf! Det røyk av lakken siden den måtte kjøres hardt. Sprayet på top inspection og buffet med en gang. Lot jeg det kjøle var det omtrent umulig å få av.

Da har du mange i nærområdet som kan hjelpe deg :) eventuelt så er vi mange i Drammen som kan bistå :)

Det høres helt toppers ut!

Får ut i lunsjen og handle inn noen flere puter og litt div, og se hvor det bærer hen i morgen :P

Og går det ad-dundas så får jeg bare bite i det sure eplet og be om hjelp :lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Unngå varme til enhver tid, kjør korte runder på små områder og jeg tipper det er enklest og kjøre med DA.

Prøv deg frem med forskjellige komboer så går det nok greit :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilke DA maskin er å anbefale forresten ? Har lånt en av en bekjent tidligere (uvisst av merke) siden jeg ikke har hatt behov for en DA på noen av de andre jobbene jeg har tatt tidligere :D

Har kikket på både Flex og Rupes :)

Er det noe den ene er bedre enn den andre på?
Eller er det litt hipp-som-happ ? :huh:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva som er best av Rupes og Flex har det vært lange diskusjoner her inne om før, noen mener Flex er best, andre Rupes, og noen mener de er så forskjellige at det er greit å ha begge. Søk litt så finner du sikkert de trådene ;) Flex går vel for å orke mer på kanter/buer mens Rupes er bedre på flater.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sleit med det samme på en 2008 impreza, lyseblå.

I mitt tilfelle KAN det ha vært pga varmen, ettersom det var ekstremt varmt den helga.

Eneste jeg fikk til å fungere var spiderpad, Scholl og 2 dusj med vann på padden. Kjørte både med 17 og 30 og det gikk fint.

For meg funka hverken menzerna eller 3M på den bilen.

PS: kjørte med roterende

Endret av RuZleBiFf
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som "sticky" lakk, dessverre ikke mye kos å polere, selg bilen eller kjør Bernhard metoden med bensin og fyrstikk :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk til min siste sticky lakk med Grønn 3m pute og Grønn 3m rubbing med maks hastighet på 4 på Rupes maskinen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en svart 08 Outlander i garasjen. Har advart eier om at jeg trolig kommer til å tenne på den.

Flat sort, med masse kjørespor fra forhandler.

Edit:

Setter min lit til Flex DA og Scholl spiderpad. Så får jeg se hvilken polish jeg ender opp med. Tror kanskje s3gold ss-edition kan funke på denne. Grove riper også, så det holder ikke med fin polish.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en svart 08 Outlander i garasjen. Har advart eier om at jeg trolig kommer til å tenne på den.

Flat sort, med masse kjørespor fra forhandler.

Edit:

Setter min lit til Flex DA og Scholl spiderpad. Så får jeg se hvilken polish jeg ender opp med. Tror kanskje s3gold ss-edition kan funke på denne. Grove riper også, så det holder ikke med fin polish.

Hvordan er den å kjøre egentlig? s3 utgaven der det... Blir jo heftig grov kombo du skal kjøre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spider er veldig anvendelig syns jeg, og ss-edition cutter ikke like mye som orginalen hos meg. Den er mer oljete og har lengre kjøretid som oftest.

Men jeg var helt på bærtur; oransje Scholl og s30ec gir lsp-klar overflate. Fjerner alt unntatt de jeg må våtslipe. Ekstremt myk lakk som blir fort varm. Gir tynt stål litt av skylden.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oransje scholl og s30/sv regular/menz 3000 tar godt på disse lakkene

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gul rupes på blå mf.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive