NoBrain

Handle fra engelsk webshop - DPD og Tollpost

24 innlegg i emnet

Var nylig i ferd med å bestille noen bildeler fra England og ved utsjekk la jeg merke til at DPD var valgt som fraktselskap. Dette minte meg om tråden http://www.detailersclub.no/forum/topic/16924-tollsjokk-fra-tollpost/ og jeg ble derfor varsom og fullførte ikke bestillingen. Prøvde derfor noen andre engelske webshoper men jammen meg er det ikke flere som benytter seg av DPD.

Så spørsmålet, er det noen som har handlet hos engelske webshops den siste tiden og fått varene levert med DPD/Tollpost. Er gebyrene fra Tollpost fortsatt like horrible i dag som diskutert i tråden refert til over?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel PostNord som håndterer pakker for privatpersoner i disse dager. (PostNord er vel eid eller drevet av Tollpost).

Jeg ville ha sendt Tollpost/Post Nord en epost og spurt om gebyrene og dette rundt DPD om det er noe spesielt der. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Postnord er Tollposts nye navn.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De har mistet kjøring for dpd som jeg vet om.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar.

Virker som Postnord (nye navnet på Tollpost) fortsatt håndterer DPD, jfr. http://www.postnordlogistics.no/nb/produkter/pakker/Sider/DPD-standard.aspx

Jeg kontaktet kundeservice hos Postnord via webskjema, refererte til artikkelen på Dinside, og spurte om hvilke gebyrer i tillegg til fortolling + moms jeg måtte forvente å betale.

Ifølge prislisten http://www.postnordlogistics.no/nb/Documents/Prislister_brukerguider%20ol/PostNord_prisliste_1august2014.pdf så er fortollingsgebyret 343 NOK + 30 NOK per varelinje (utover 2). Bare på fortollingsgebyr er de dyrere enn alle andre jeg har brukt tidligere (Posten, Bring, Fedex, UPS, DHL og TNT).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er du sikker på at du får Fortollingsgebyret?

-Mener at de fleste andre refererer til Utleggsprovisjon eller hva dem kaller det.....

Dem legger ut for mva for deg, dette skal dem ha litt "renter" på. :)

Posten har vel ulike satser basert på beløpet mener jeg, fra litt over hundre-lappen til flere hundre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, du får (nesten) alltid et fortollingsgebyr. Fortollingsgebyret til Posten er hhv. 135 NOK (for varer mellom 200 og 1000 NOK) og 270 NOK (for varer over 1000 NOK), jfr. http://www.posten.no/produkter-og-tjenester/fortolling-og-tollregler/fortolling-motta-fra-utlandet.

Spørsmålet er om enkelte fraktsselskaper, Postnord i dette tilfellet, "finner på" andre tilleggsgebyrer og tar seg betalt deretter. Jeg kan ikke huske å fått noe annet en fortollingsgebyr + moms hos andre fraktselskaper. Hos Bring (bedrift) så har jeg tom. sluppet fortollingsgebyret og bare betalt moms.

Er vel bare å vente og se om jeg får et fornuftig svar fra Postnord/Tollpost...

Endret av NoBrain
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel sånn at kjært barn har mange navn.....Gebyr er det uansett.

DHL og UPS har også gebyr for utlegg av mva/Fortolling. UPS har 155.- for småbeløp.

Posten krever ikke inn noe gebyr fra deg hvis pakka er sendt med EMS, kun mva. -EMS portoen inkluderer gebyret. B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, lykke til! :)

Vi har hatt feider med de aller fleste transportselskapene i Norge da det er dette de tjener penger på.

Utlegg, utleggsrenter, spedisjon, ekspesdisjon, espedisjon, kredittgebyr, vareavgift, varegebyr, ISPS sikkerhetsavgift osv osv.... kjært barn har mange navn som Hirobofly sier :P

Be avsender merke faktura og sende med følgende:

Shipping (DDP)

Dermed har ikke selskap lov å kreve inn noe som helst gebyr ifra deg (muligens det gjelder kun bedrifter, men verdt et forsøk). :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar.

Virker som Postnord (nye navnet på Tollpost) fortsatt håndterer DPD, jfr. http://www.postnordlogistics.no/nb/produkter/pakker/Sider/DPD-standard.aspx

Jeg kontaktet kundeservice hos Postnord via webskjema, refererte til artikkelen på Dinside, og spurte om hvilke gebyrer i tillegg til fortolling + moms jeg måtte forvente å betale.

Ifølge prislisten http://www.postnordlogistics.no/nb/Documents/Prislister_brukerguider%20ol/PostNord_prisliste_1august2014.pdf så er fortollingsgebyret 343 NOK + 30 NOK per varelinje (utover 2). Bare på fortollingsgebyr er de dyrere enn alle andre jeg har brukt tidligere (Posten, Bring, Fedex, UPS, DHL og TNT).

Hos TNT er det 100 NOK i adm.gebyr, og 50/5% NOK i utleggsprovisjonsgebyr.

Så minimum 150 NOK i gebyrer hos TNT, og da kan du ha så mange varelinjer du gidder. Posten tar i forhold 130 NOK for forenklet fortolling.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, lykke til! :)

Vi har hatt feider med de aller fleste transportselskapene i Norge da det er dette de tjener penger på.

Utlegg, utleggsrenter, spedisjon, ekspesdisjon, espedisjon, kredittgebyr, vareavgift, varegebyr, ISPS sikkerhetsavgift osv osv.... kjært barn har mange navn som Hirobofly sier :P

Be avsender merke faktura og sende med følgende:

Shipping (DDP)

Dermed har ikke selskap lov å kreve inn noe som helst gebyr ifra deg (muligens det gjelder kun bedrifter, men verdt et forsøk). :D

DDP - Delivery Duties Paid, dvs at fraktselskap sender faktura på Norsk importavgift(MVA + toll) tilbake til avsender, ofte pluss et gebyr. Så er ikke mange firmaer som er interessert i det. Da tar de som regel betalt 25% mva når du handler varen.

Det som er viktig å merke seg er at en ofte må be avsender fjerne MVA i deres land, da varen sendes ut av EU, og Norge ikke er med i "fri handel".

Er ikke alle firmaer som er like flinke til det, men de gjør det ofte på oppfordring fra kunden.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke noe imot å betale gebyrer så lenge størrelsen på gebyret er fornuftig. EMS kan nok forklare hvorfor jeg har sluppet unna gebyret fra Posten/Bring et par ganger jeg har bestilt sykkeldeler fra England.

Uansett, har funnet en annen engelsk webshop som bruker TNT istedenfor DPD. Frakten var også billigere :) Så da blir det heller å bestille hos de.

Har ennå ikke fått noe svar fra Postnord/Tollpost på henvendelsen min :rolleyes:

Endret av NoBrain
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

TNT håndteres av Posten i Norge. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja.. TNT leverer selv med egne biler i store deler av Oslo, Akershus, Østfold, Vestfold, Hedmark, Oppland,(etc) og store deler av Stavanger & omegn, samt Bergen & Omegn.

TNT Håndterer sitt eget gods, fortolling etc, og videresender gods som skal med Posten, for det er korrekt. der TNT ikke har egne biler, da blir de levert av posten.

Så om NoBrain eller, hirobfly bestiller noe fra Englandia, så blir det levert av TNT sine egne biler...

TIPS TIPS, skriv ned en leveringsadresse hvor du faktisk befinner deg mellom 10-16, f.eks arbeidsplass :)

Veldig ofte har man muligheten til å velge en fakturaadresse(hjem) og en leveringsadresse(f.eks arbeidsplass) da slipper man i 99% av tilfellene noe surr fordi man ikke er hjemme..

Endret av StianMH
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

DDP - Delivery Duties Paid, dvs at fraktselskap sender faktura på Norsk importavgift(MVA + toll) tilbake til avsender, ofte pluss et gebyr. Så er ikke mange firmaer som er interessert i det. Da tar de som regel betalt 25% mva når du handler varen.

Det som er viktig å merke seg er at en ofte må be avsender fjerne MVA i deres land, da varen sendes ut av EU, og Norge ikke er med i "fri handel".

Er ikke alle firmaer som er like flinke til det, men de gjør det ofte på oppfordring fra kunden.

Så lenge det er til firma så vil mva føres på tollkreditten til ditt firma.

Har enda tilgode å oppleve at mva blir fakturert fra firmaet i utlandet når det handles privat, denne mva kommer på fakturen fra fraktselskapet så lenge du bestiller privat og ikke har tollkreditt.

Det eneste du slipper er alle gebyrene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er korrekt vi,TNT, belaster ikke Gebyrer når vi fortoller varer på Tollkreditt. Det er kun tollvesenet som har et gebyr de tar for å sende ut faktura eller noe i den duren.

Men er heller ikke noe problem for et firma i f.eks england å sende en sending som DDP til en privatperson, de får jo pent bare en faktura på norske avgifter + et gebyr for det. Og mottaker i Norge vil ikke høre eller oppleve noe.

Men, det jeg sier er at en må vite sine rettigheter, jeg holdt nesten på å bestille noen felger for en stund siden fra England, på deres sider stod alle priser ink VAT i UK. Jeg sendte de en mail, og de bekreftet at de ville ta bort VAT i UK, hvis jeg bestilte hos dem. Men da måtte jeg sende en mail på hva jeg ville bestille.

Snakker ofte med kunder som har betalt VAT i f.eks england, og må betale MVA her i Norge.

Da er det jo snakk om at de har betalt MVA i to land. Og som jeg må forklare da, det er "sånn det er". :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja.. TNT leverer selv med egne biler i store deler av Oslo, Akershus, Østfold, Vestfold, Hedmark, Oppland,(etc) og store deler av Stavanger & omegn, samt Bergen & Omegn.

TNT Håndterer sitt eget gods, fortolling etc, og videresender gods som skal med Posten, for det er korrekt. der TNT ikke har egne biler, da blir de levert av posten.

Så om NoBrain eller, hirobfly bestiller noe fra Englandia, så blir det levert av TNT sine egne biler...

TIPS TIPS, skriv ned en leveringsadresse hvor du faktisk befinner deg mellom 10-16, f.eks arbeidsplass :)

Veldig ofte har man muligheten til å velge en fakturaadresse(hjem) og en leveringsadresse(f.eks arbeidsplass) da slipper man i 99% av tilfellene noe surr fordi man ikke er hjemme..

Nja, vet at det suser TNT biler rundt i området her i Horten også ja. Men de leverer kun til firma er min erfaring......

Alle TNT-pakker jeg har fått de siste årene har kommet med Posten. (kan være endra iløpet av de siste 5 månedene, har ikke fått noe med TNT i denne perioden)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått et slags "svar" fra PostNord:

Alle satser er det tollvesenet som setter. Du kan lese mer om dette her http://toll.no/templates_TAD/MainTopic.aspx?id=244979&epslanguage=no

De svarte altså ikke på hva jeg ba om, nemlig deres gebyrer. Heldigvis fant jeg en annen webshop som bruker TNT. I Oslo så kjøre TNT egne biler og leverer til privatpersoner. Fikk senest levert en pakke på døra med TNT for ca. 2 uker siden.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja, vet at det suser TNT biler rundt i området her i Horten også ja. Men de leverer kun til firma er min erfaring......

Alle TNT-pakker jeg har fått de siste årene har kommet med Posten. (kan være endra iløpet av de siste 5 månedene, har ikke fått noe med TNT i denne perioden)

Skal levere til privatpersoner også :)

Kan det ha skjedd at de har prøvd å levere hos deg, men ingen hjemme, og så videresendt med post ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal levere til privatpersoner også :)

Kan det ha skjedd at de har prøvd å levere hos deg, men ingen hjemme, og så videresendt med post ?

Ikke i følge sporingen i alle fall, ikke notert noe om forsøkt utlevert. :)

Jeg er også av den typen som gjerne har 300+ refresh-trykk på sporingsapp/sporings-sider når jeg har pakker på vei, så oppdager fort om noe stopper. :D

Kan jo være at TNT på private pakker vurderer Posten som bedre/enklere speditør enn selv? (ser på tnt.no at det er avtale med Mail Boxes etc for private sendinger til og fra utlandet, og på mbe.no lister flere speditører opp, også Posten)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive